search icon

Ελλάδα

Με τρεις εβδομάδες καθυστέρηση οι πρωτοβουλίες για το ναυάγιο που μαύρισε τον Σαρωνικό

Ο Κουρουμπλής κάλεσε την επιστημονική κοινότητα της χώρας να συμβάλλει στο έργο της απορρύπανσης, ενώ με αφορμή την βύθιση αμμοληπτικού σκάφους στον Ασπρόπυργο, κινητοποίησαν τον μηχανισμό που θα έπρεπε και για το «Αγία Ζώνη»

Ο Κουρουμπλής κάλεσε την επιστημονική κοινότητα της χώρας να συμβάλλει στο έργο της απορρύπανσης, ενώ με αφορμή την βύθιση αμμοληπτικού σκάφους στον Ασπρόπυργο, κινητοποίησαν τον μηχανισμό που θα έπρεπε και για το «Αγία Ζώνη»

Του Μηνά Τσαμόπουλου

Στερνή μου γνώση να σε είχα πρώτα… Η ολιγωρία του υπουργείου Ναυτιλίας στην αντιμετώπιση της διαρροής πετρελαίου από το δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ» προκάλεσε την τεράστια οικολογική καταστροφή στον Σαρωνικό.

Η μη εφαρμογή του Εθνικού αλλά και Τοπικού σχεδίου αντιμετώπισης της θαλάσσιας ρύπανσης όπως προβλέπεται από το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο οδήγησε στην εκ των υστέρων προσπάθεια να μαζευτούν τα… ασυμμάζευτα. Ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, ενώ υπογραμμίζει με κάθε ευκαιρία ότι όλα βαίνουν καλώς, χθες συμφώνησε με την εταιρεία που έχει αναλάβει τις εργασίες αντιρρύπανσης να συμμετάσχει και να συμβάλλει στις εν λόγω εργασίες η Ελληνική Επιστημονική Κοινότητα προκειμένου, μέσω συντονισμένων δράσεων και χρήση νέων τεχνικών, «να επιτευχθεί η πλήρης αποκατάσταση του θαλασσίου περιβάλλοντος».

Σχεδόν τρεις εβδομάδες μετά ο υπουργός καλεί όσους θα έπρεπε να είχε καλέσει από τις πρώτες ώρες για να συμβάλλουν στην έγκαιρη αντιμετώπιση της ρύπανσης.

Επίσης, το απόγευμα της Δευτέρας παρουσιάστηκε εισροή υδάτων σε φορτηγό πλοίο που βρισκόταν δεμένο στον Ασπρόπυργο. Στο περιστατικό αυτό οι Λιμενικές Αρχές έπραξαν βάσει των όσων ορίζουν τα Προεδρικά Διατάγματα και οι Διεθνείς Συμφωνίας για αντιμετώπιση της ρύπανσης, παραδεχόμενες στην πράξη τα λάθη που έγιναν στην υπόθεση του «Αγία Ζώνη ΙΙ».

Πιο συγκεκριμένα, το απόγευμα της περασμένης Δευτέρας ενημερώθηκε η Λιμενική Αρχή Ελευσίνας, ότι το φορτηγό πλοίο Αμμοληπτικό ”ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ” Ν.Π. 10542, το οποίο βρισκόταν προσδεμένο επί άλλου φορτηγού πλοίου στον όρμο Ασπροπύργου ανατολικά της προβλήτας Χαλυβουργικής, παρουσίασε έντονη εισροή υδάτων με αποτέλεσμα την πρόκληση κλίσης.

Διαβάζουμε στην ανακοίνωση του ΥΝΑ:

«Άμεσα στο σημείο κατέπλευσε περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., το πλήρωμα του οποίου διαπίστωσε ότι σταδιακά το μεγαλύτερο μέρος της πλώρης, της πρύμνης και του κυρίου καταστρώματος του ανωτέρω πλοίου είχε καλυφθεί από τη θάλασσα, ενώ στη συνέχεια το πλοίο σταθεροποιήθηκε έχοντας επικαθήσει στον πυθμένα της θάλασσας.
Επίσης, στην ανωτέρω θαλάσσια περιοχή κατέπλευσαν, προς παροχή συνδρομής, δεύτερο περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. καθώς και Ε/Γ-Φ/Γ λάντζες, ενώ παράλληλα μετέβησαν Κλιμάκιο Μονάδας Υποβρύχιων Αποστολών Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και ιδιώτης δύτης.
Με μέριμνα του Οργανισμού Λιμένα Ελευσίνας τοποθετήθηκαν αντιρρυπαντικά φράγματα προς αποφυγή θαλάσσιας ρύπανσης, ενώ στο σημείο παραμένει περιπολικό σκάφος του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.», ενέργειες που δεν έγιναν στο ναυάγιο του «Αγία Ζώνη».

Στο μεταξύ, περιμετρικά του ημιβυθισμένου φορτηγού πλοίου διαπιστώθηκε θαλάσσια ρύπανση από ελαφρά πετρελαιοειδή χρώματος πράσινου και εκτάσεως περίπου είκοσι τετραγωνικών μέτρων εντός του ποντισμένου φράγματος καθώς και ελαφρά πετρελαιοειδή ιδίας έκτασης εκτός φράγματος με τη μορφή διάσπαρτων κηλίδων.

Άμεσα από ιδιωτική εταιρεία απορρύπανσης και με τη συνδρομή δύο περιπολικών σκαφών Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., ξεκίνησαν εργασίες απορρύπανσης με την πόντιση πλωτού φράγματος και τη χρήση απορροφητικών υλικών.

Από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ελευσίνας που διενεργεί την προανάκριση στο πλαίσιο του αυτοφώρου κατά παράβαση του άρθρου 277 του ΠΚ σε συνδυασμό με το Π.Δ. 55/98 (Α’ 58) για ρύπανση του θαλασσίου περιβάλλοντος.

Σήμερα συνεχίζεται η δίκη για το λαθραίο πετρέλαιο στο «Lassea»

Σήμερα θα συνεχιστεί στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά η δίκη του πλοιάρχου και α’ μηχανικού τοy δεξαμενόπλοιου «Lassea» στο οποίο βρέθηκαν 55 τόνοι πετρελαιοειδών για τα οποία δεν υπήρχαν τα απαραίτητα πιστοποιητικά.

Οι συνήγοροι υπεράσπισης του πλοιάρχου και του πρώτου μηχανικού, που είναι κατηγορούμενοι για παραβίαση του τελωνιακού κώδικα και λαθρεμπορία καυσίμων σε βαθμό πλημμελήματος, είχαν κατέθει το αίτημα για αναβολή, υποστηρίζοντας ότι ακόμα δεν είχε προσδιοριστεί και ογκομετρηθεί, από το Γενικό Χημείο του Κράτους, η σύσταση του φερόμενου ως παράνομου φορτίου. Επίσης τόνισαν ότι δεν υπάρχει ούτε η έκθεση προσδιορισμού των διαφυγόντων δασμών.

Το δικαστήριο έκανε δεκτό το αίτημα και άφησε ελεύθερους τους δύο κατηγορούμενους.

Όσο αφορά την εικόνα από τις ακτές του Σαρωνικού που βάφτηκαν μαύρες από τις πετρελαιοκηλίδες, σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση από το ΥΝΑ έχει ως εξής:
«Στη Σαλαμίνα δεν υφίσταται επιφανειακή ρύπανση και στην ευρύτερη περιοχή του όρμου Σεληνίων – Λιμνιώνα – Κυνοσούρας,συνεχίστηκε ο εντατικός καθαρισμός των ακτών από εκατόν είκοσι δύο (122) άτομα προσωπικό ιδιωτικών εταιρειών με τέσσερα (04) πλυστικά μηχανήματα, ενώ παράλληλα διενεργήθηκαν έλεγχοι από σκάφη Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ. στις ανατολικές και νότιες ακτές της νήσου.

Στη θαλάσσια περιοχή Πειραϊκής δεν παρουσιάζεται θαλάσσια ρύπανση. Στο λιμανάκι της Αφροδίτης συνεχίστηκαν οι εργασίες καθαρισμού, ενώ στη θαλάσσια λουτρική εγκατάσταση “ΦΡΕΑΤΤΥΔΑ”, πραγματοποιήθηκε καθαρισμός του αιγιαλού και της βραχώδους ακτογραμμής από συνεργείο πέντε (05) ατόμων της αναδόχου εταιρείας.

Στη θαλάσσια περιοχή Παλαιού Φαλήρου η κατάσταση παρουσιάζεται σταθερά βελτιωμένη. Επιχείρησαν συνολικά είκοσι τέσσερα (24) άτομα της αναδόχου εταιρείας με πιεστικό μηχάνημα. Επίσης, είκοσι οκτώ (28) άτομα ιδιωτικής εταιρείας πραγματοποίησαν εργασίες καθαρισμού των ακτών στο Α’ και Β’ Αλίπεδο Αλίμου με πιεστικό μηχάνημα, ενώ σημειώνεται ότι οι αντιρρυπαντικές εργασίες έχουν επεκταθεί κατά μήκος της εν λόγω ακτογραμμής.

Στη θαλάσσια περιοχή Ελληνικού η κατάσταση παρουσιάζεται σαφώς βελτιωμένη. Επιχείρησε συνεργείο συνολικά σαράντα έξι (46) ατόμων της αναδόχου εταιρείας με τρία (03) πιεστικά μηχανήματα και βυτιοφόρο όχημα.

Στη θαλάσσια περιοχή Γλυφάδας (1η-2η-3η-4η μαρίνα) η κατάσταση παρουσιάζεται βελτιωμένη. Επιχείρησε συνεργείο συνολικά είκοσι επτά (27) ατόμων με πιεστικό μηχάνημα.

Στην εγκατάσταση “Αστέρας Γλυφάδας” η κατάσταση παρουσιάζει καθημερινή βελτίωση. Επιχείρησε συνεργείο είκοσι τριών (23) ατόμων της αναδόχου εταιρείας, πραγματοποιήθηκαν εργασίες από έξι (06) πλυστικά μηχανήματα, δύο (02) βυτιοφόρα οχήματα και δύο (02) αντλίες, η μία εκ των οποίων ανήκει στο Πολεμικό Ναυτικό. Σημειώνεται ότι διενεργήθηκε παράλληλα έλεγχος του βυθού της εν λόγω περιοχής από δύτες, ο οποίος και θα συνεχιστεί καθόλη τη διάρκεια των εργασιών αντιρρύπανσης. Αντιρρυπαντικά σκάφη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και της αναδόχου εταιρείας συνέχισαν να επιχειρούν προς έλεγχο της περιοχής.

Στη θαλάσσια περιοχή Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης και Λαγονησίου δεν παρατηρείται θαλάσσια ρύπανση, ενώ στο ξενοδοχειακό συγκρότημα “ΑΣΤΕΡΑΣ” Βουλιαγμένης, συνεχίστηκαν σταθερά οι εργασίες καθαρισμού των ακτών από έξι (06) άτομα της αναδόχου εταιρείας.

Όλα τα αντιρρυπαντικά και τα περιπολικά σκάφη του Λιμενικού Σώματος συνεχίζουν εντατικά και σε καθημερινή βάση την προσπάθεια αντιρρύπανσης.

Γνωρίζεται, επίσης, ότι συνεχίζουν να επιχειρούν πέντε (05) σκάφη αντιρρύπανσης του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, δύο (02) περιπολικά σκάφη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, έξι (06) ιδιωτικά αντιρρυπαντικά, συμπεριλαμβανομένου και του σκάφους «ΑΚΤΕΑ» της EMSA και λοιπά σκάφη της αναδόχου εταιρείας.

Οι εργασίες αντιρρύπανσης θα συνεχιστούν σε καθημερινή βάση μέχρι την πλήρη αποκατάσταση και την επαναφορά του θαλασσίου περιβάλλοντος στην πρότερή του κατάσταση, ενώ σήμερα αναμένονται δύτες στην περιοχή του όρμου Σεληνίων ν. Σαλαμίνας, προκειμένου να πραγματοποιήσουν εργασίες αντιρρύπανσης και επιθεώρηση του βυθού με υποβρύχια μέσα, οι οποίοι και θα επιχειρούν καθ’ όλη τη διάρκεια των εργασιών αντιρρύπανσης σε όποια θαλάσσια περιοχή απαιτηθεί”.

Με βάση την ενημέρωση από τον Πλοίαρχο του δεξαμενοπλοίου “ΣΥΡΟΣ” που πραγματοποιεί την απάντληση του φορτίου από το βυθισμένο “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ”, έχουν συνολικά απαντληθεί μέχρι στιγμής περίπου οκτακόσια ογδόντα επτά κυβικά μέτρα (887m3) φορτίου».

Exit mobile version