«Σε ευρύτερο συστημικό επίπεδο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ζητήσει από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) να υποβάλει στην Επιτροπή εκθέσεις σχετικά με τη συνολική εφαρμογή της σιδηροδρομικής ασφάλειας και διαλειτουργικότητας στην Ελλάδα» ξεκαθαρίζει στο newmoney Ευρωπαίος αξιωματούχος της Επιτροπής Μεταφορών.
Στις Βρυξέλλες δύσκολα κρύβουν τον εκνευρισμό για το γεγονός ότι ενώ η Ένωση έχει διαθέσει δισεκατομμύρια ευρώ για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, τώρα καλείται να απαντήσει σε επικρίσεις για πλημμελή εποπτεία στην εφαρμογή των κρίσιμων ευρωπαϊκών κανονισμών, που θα μπορούσαν να είχαν αποτρέψει το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.
Προς το παρόν, η Κομισιόν κρατά χαμηλούς τόνους και δεν έχει αποκαλύψει τις ακριβείς συνθήκες κάτω από τις οποίες δέχθηκε τις παρατάσεις που έχει ζητήσει η ελληνική πολιτεία για την υλοποίηση των συμβάσεων εκσυχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου.
Η Κομισιόν εστιάζει τώρα στην ολοκλήρωση των ερευνών για τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος και επιφυλάσσεται για τη συνέχεια και για το αν και ποια μέτρα θα ληφθούν.
«Ούτε η Επιτροπή, ούτε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων μπορούν να υποκαταστήσουν τις εθνικές αρχές και να διεξάγουν τις δικές τους έρευνες» τονίζουν στο newmoney πηγές της Επιτροπής Μεταφορών.
«Η υποχρέωση διερεύνησης του δυστυχήματος βαρύνει την Ελλάδα. Η Επιτροπή και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων θα παρακολουθούν στενά τη διερεύνηση του ατυχήματος από τις ελληνικές αρχές και είναι έτοιμοι να συνδράμουν τον αρμόδιο εθνικό φορέα στη διερεύνηση, σύμφωνα με την οδηγία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων (2016/798). Η Ελλάδα μπορεί να ζητήσει επίσης βοήθεια και από τους εθνικούς φορείς άλλων κρατών μελών. »
Για τις Βρυξέλλες, το μεγάλο «αγκάθι» αφορά στην απόσταση μεταξύ θεωρητικής και πρακτικής υιοθέτησης των ευρωπαϊκών κανονισμών. Όπως εξήγησε στο newmoney ο επικεφαλής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ERA), Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ, η Ελλάδα έχει μεταφέρει στο ελληνικό δίκαιο την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Η εφαρμογή, όμως, αυτής της νομοθεσίας είναι άλλο θέμα. Σε αυτό, οι Βρυξέλλες παραδέχονται ότι δεν έχουν ξεκάθαρη εικόνα.
«Από τις 30 Οκτωβρίου 2020, ο τεχνικός πυλώνας της 4ης δέσμης μέτρων για τους σιδηροδρόμους, ο οποίος περιλαμβάνει τόσο την οδηγία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων όσο και την οδηγία για τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων, εφαρμόζεται σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ένωσης» εξηγεί ο Ευρωπαίος αξιωματούχος. «Όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ που διαθέτουν σιδηροδρομικά συστήματα (εκτός από τη Μάλτα και την Κύπρο), συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, έχουν κοινοποιήσει την πλήρη ενσωμάτωση. Η αξιολόγηση της μεταφοράς επί της ουσίας βρίσκεται σε εξέλιξη και έχει ήδη οδηγήσει στην κίνηση επίσημων διαδικασιών επί παραβάσει. Σύμφωνα με πληροφορίες που μοιράστηκαν οι ελληνικές αρχές με τις υπηρεσίες της Επιτροπής τον Ιανουάριο του 2023, η γραμμή “Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων (ETCS) Επίπεδο 1” βρίσκεται υπό κατασκευή, με προβλεπόμενη ολοκλήρωση το 2023.»
Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), και ο διευθυντής επίγειων μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Κρίστιαν Σμιτ, έχουν έρθει στην Αθήνα με εντολή από την πρόεδρο της Ε. Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν «να μοιραστούν τεχνογνωσία για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων, ιδίως για πιθανά σχετικά θέματα ασφάλειας».
Διαβάστε ακόμη
Οικογένεια Μαμιδάκη: To χτίσιμο μιας αυτοκρατορίας, η πτώση της και οι πλειστηριασμοί (pics)
Στην Dimand το project των 80,9 εκατ. ευρώ για τα Δικαστήρια Πειραιά