Συνεχείς συσκέψεις στο αρμόδιο υπουργείο Τουρισμού βρίσκονται σε εξέλιξη από το πρωί σε συνέχεια της κατάρρευσης του ταξιδιωτικού κολοσσού της Thomas Cook, ο οποίος διαθέτει μεγάλη «έκθεση» και στην Ελλάδα.
Από την πλευρά του, το υπουργείο Τουρισμού επισημαίνει ότι «η οικονομική κατάρρευση, του βρετανικού ταξιδιωτικού ομίλου Thomas Cook, αποτελεί δυσάρεστη εξέλιξη για την τουριστική βιομηχανία πανευρωπαϊκά που αγγίζει και την ελληνική αγορά. Ο υπουργός Τουρισμού κ. Χάρης Θεοχάρης και υφυπουργός κ. Μάνος Κόνσολας βρίσκονται σε ανοικτή επικοινωνία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την επίλυση των προβλημάτων που ανακύπτουν από αυτή την εξέλιξη.
Ήδη έχει συσταθεί κέντρο επιχειρήσεων στο υπουργείο Τουρισμού προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα, όπως ο επαναπατρισμός των περίπου 50.000 τουριστών που έχουν πακέτα διακοπών από την Thomas Cook και βρίσκονται αυτή τη στιγμή στη χώρα».
Στο πλαίσιο αυτό, όπως δηλώνει ο υπουργός Τουρισμού κ. Χάρης Θεοχάρης, η διαδικασία επαναπατρισμού των ξένων τουριστών που βρίσκονται στην Ελλάδα μέσω της Thomas Cook έχει ξεκινήσει και τα πρώτα 15 αεροσκάφη φθάνουν σε Ζάκυνθο, Κέρκυρα και Κω. «Υπολογίζουμε ότι μέσα στο επόμενο τριήμερο θα επαναπατριστούν περίπου 22.000 τουρίστες, αναφέρει ο υπουργός. Ο κ. Χάρης Θεοχάρης επισημαίνει ότι διασφαλίστηκε η κάλυψη των εξόδων, της διαμονής και του επαναπατρισμού των τουριστών που πέταξαν μέσω της Thomas Cook από σήμερα μέχρι και τη λήξη των διακοπών τους».
Το υπουργείο Τουρισμού βρίσκεται σε συνεννόηση με το υπουργείο Οικονομικών και συναρμόδια υπουργεία προκειμένου να εξευρεθούν τρόποι, για τη στήριξη των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων που επηρεάζονται από το γεγονός, για τους οποίους θα υπάρξει ενημέρωση με νεότερη ανακοίνωση. Παράλληλα η ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού συγκάλεσε έκτακτη σύσκεψη με τους εκπροσώπους των τουριστικών φορέων της χώρας.
Από την πλευρά του, ο Σύνδεσμος Ελληνικών Επιχειρήσεων τονίζει ότι η ελληνική Πολιτεία θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα στην ενημέρωση του τουριστικού κόσμου, για το πώς διαμορφώνεται η κατάσταση από σήμερα όσον αφορά την Thomas Cook UK, αλλά και για το τι ακριβώς ισχύει με τις άλλες αγορές (Γερμανία, Ολλανδία, Βέλγιο, Σκανδιναβία).
«Παράλληλα, θα πρέπει να σχεδιάσει και να ανακοινώσει συγκεκριμένα μέτρα για την απορρόφηση των προβλημάτων που θα προκύψουν στις τουριστικές επιχειρήσεις. Από την πλευρά μας, όλος ο ιδιωτικός τομέας, χρειάζεται να δείξει ψυχραιμία και κυρίως αλληλεγγύη στους χιλιάδες τουρίστες της Thomas Cook που βρίσκονται στην Ελλάδα. Η συμπεριφορά και ο χειρισμός των Ελλήνων τουριστικών επιχειρηματιών προς τους ανθρώπους αυτούς, θα αποτελέσει τον καθρέφτη της εικόνας της χώρας μας ως χώρας φιλόξενης και υπεύθυνης, διεθνώς.
Ο ελληνικός τουρισμός έχει το βάθος και την ποιότητα για να αντεπεξέλθει και σε αυτή τη δυσκολία».
Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκονται και οι Έλληνες ξενοδόχοι, μέσω του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου: «Η πτώχευση της Thomas Cook είναι μια εξαιρετικά δυσάρεστη εξέλιξη και με πολλές πτυχές, καθώς σημειώνεται μια μεγάλη ανατροπή στο σύστημα τροφοδοσίας της χώρας με επισκέπτες. Βεβαίως, οι συνέπειες δεν αφορούν μόνον την Ελλάδα αλλά όλες τις χώρες που είχε παρουσία το βρετανικό ταξιδιωτικό γραφείο.
«Eγκλωβισμένοι» 3.000 τουρίστες στην Κέρκυρα
Περισσότεροι από 3.000 τουρίστες βρίσκονται αυτήν τη στιγμή «εγκλωβισμένοι» στην Κέρκυρα μετά την πτώχευση, τα ξημερώματα, της Thomas Cook.
Έντονη ανησυχία έχει προκληθεί σε Ρόδο και Κω μετά την πτώχευση του τουριστικού οργανισμού Thomas Cook, που διακινεί χιλιάδες τουρίστες από τις ευρωπαϊκές χώρες στα Δωδεκάνησα. Μεταξύ των τουριστών αυτών οι περισσότεροι είναι Βρετανοί, ενώ ανάμεσά τους είναι Γάλλοι, Γερμανοί και άλλοι Ευρωπαίοι τουρίστες, ενώ είναι και αρκετές εκατοντάδες τουρίστες που οι διακοπές τους στο νησί ξεκινούσαν από σήμερα και δεν θα έρθουν, λόγω του «ναυαγίου» της Thomas Cook.
Από νωρίς το πρωί βρίσκεται σε εξέλιξη σύσκεψη στο αρμόδιο Υπουργείο Τουρισμού, ώστε σε συντονισμό και με άλλα υπουργεία και δημόσιες υπηρεσίες, να αντιμετωπιστεί αυτή η δύσκολη κατάσταση, σε δύο βασικές κατευθύνσεις: Τον άμεσο και ασφαλή επαναπατρισμό των εγκλωβισμένων τουριστών και τη στήριξη των ξενοδοχείων που πλήττονται άμεσα από την κατάρρευση της Thomas Cook. Χρειάζεται ψυχραιμία και να μη ξεχνάμε πως το χτίσιμο της εικόνας της χώρας είναι ένα καθημερινό διακύβευμα».
Επισημαίνεται εδώ ότι σε αυτή τη φάση, πέραν του θέματος του επαναπατρισμού, είναι ανοικτό το ζήτημα των οφειλών του ταξιδιωτικού οργανισμού: Είναι προφανές ότι υφίστανται απλήρωτες υποχρεώσεις σε Έλληνες ξενοδόχους και μένει να φανεί το ύψος των ζημιών, το οποίο επί του παρόντος δεν μπορεί να υπολογιστεί και θα είναι υπό διεκδίκηση μέσω της δικαστικής ή άλλης οδού, ανάλογα με τα επόμενα βήματα και τις πρωτοβουλίες που θα ληφθούν και στη Μεγάλη Βρετανία.
Στους τουριστικούς φορείς έχει σημάνει αυτή την στιγμή συναγερμός, δεδομένου ότι ο ταξιδιωτικός κολοσσός είχε ισχυρή παρουσία στους δημοφιλέστερους ελληνικούς προορισμούς (Κρήτη, Ρόδος, Κώς κ.α.). Ηδη από την περασμένη χρονιά, η Thomas Cook είχε περιορίσει την παρουσία της όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε άλλους δημοφιλείς προορισμούς της Μεσογείου, ενώ φέτος στη χώρα μας τα προβλήματα είχαν γίνει εντονότερα όταν στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού είχε προχωρήσει σε διαπραγματεύσεις και σε «σπάσιμο» συμβολαίων με Ελληνες ξενοδόχους. Συνολικά μέχρι πρίν από μία διετία (σ.σ. από την τουριστική σεζόν του 2018 είχαν φανεί πιο έντονοι οι «κλυδωνισμοί) ο ταξιδιωτικός κολοσσός που συνεργάζεται με 48 ξενοδοχεία σε όλη την Ελλάδα -εκ των οποίων τα 4 ιδιόκτητα- υπολογιζόταν ότι διακινούσε περί τα 2,5 εκατ. επισκέπτες στη χώρα μας.
Η αντίδραση των τουριστικών γραφείων
Aπό την πλευρά της, η Oμοσπονδία Τουριστικών Γραφείων στη χώρα μας (FEDHATTA) επισημαίνεται ότι «υπάρχει διάχυτη ανησυχία για την τύχη των ταξιδιωτών της εταιρείας που βρίσκονται σε προορισμούς παγκοσμίως, και στη χώρα μας, την οποία σπεύδουμε να καθησυχάσουμε.
Η THOMAS COOK, όπως και κάθε tour operator και τουριστικό γραφείο που λειτουργεί νόμιμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, υπόκειται στην Οδηγία (ΕΕ) 2015/2302 σχετικά με τα οργανωμένα ταξίδια και τους συνδεδεμένους ταξιδιωτικούς διακανονισμούς και διαθέτει τις εγγυήσεις που απαιτούνται από αυτήν. Έτσι, οι πελάτες της είναι απόλυτα προστατευμένοι».
Σύμφωνα με την συγκεκριμένη Οδηγία, οι εγγυήσεις που παρέχουν οι διοργανωτές οργανωμένων ταξιδιών (με τη μορφή είτε ασφαλιστηρίων συμβολαίων είτε εγγυητικών ταμείων είτε άλλων εγγυήσεων) εξασφαλίζουν:
-την επιστροφή του συνόλου των ποσών που έχουν καταβληθεί από ή για λογαριασμό των ταξιδιωτών, στον βαθμό που οι σχετικές υπηρεσίες δεν εκτελούνται λόγω αφερεγγυότητας των διοργανωτών˙
-τον επαναπατρισμό των ταξιδιωτών, εφόσον η μεταφορά επιβατών περιλαμβάνεται στη σύμβαση του οργανωμένου ταξιδιού και
-ενδεχομένως και την δυνατότητα συνέχισης του ταξιδιού, εφόσον οι σχετικές εγγυήσεις της συγκεκριμένης εταιρείας την παρέχουν.
Οι ταξιδιώτες ωφελούνται από την προστασία κατά της αφερεγγυότητας του διοργανωτή ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας τους, τον τόπο αναχώρησης ή τον τόπο πώλησης του πακέτου, καθώς και ανεξάρτητα από το κράτος μέλος στο οποίο βρίσκεται η οντότητα που παρέχει την προστασία κατά της αφερεγγυότητας.
Όταν η εκτέλεση του οργανωμένου ταξιδιού (πακέτου) επηρεάζεται από την αφερεγγυότητα του διοργανωτή, η εγγύηση ενεργοποιείται χωρίς επιβάρυνση για να διασφαλιστούν οι επαναπατρισμοί και, εφόσον είναι αναγκαίο, για τη χρηματοδότηση της διαμονής πριν από τον επαναπατρισμό.