Της Μαριάννας Τζάννε
Μια βάση δεδομένων με πλήρη καταγραφή των μετακινήσεων αλλά και των δρομολογίων των επιβατών στα μέσα μαζικής μεταφοράς, τα οποία θα μπορούν να αξιοποιήσουν επιστήμονες και συγκοινωνιακοί φορείς, θα δημιουργήσει το ηλεκτρονικό εισιτήριο, μόνο που τα στοιχεία αυτά δεν θα προσωποποιούνται. Στόχος είναι η εφαρμογή αναλογικότερης χρέωσης με βάση την διανυόμενη απόσταση του επιβάτη και βέβαια την αντιμετώπιση της εισιτηροδιαφυγής που έχει εκτοξευθεί στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
«Ο ΟΑΣΑ έχει καταστήσει δυνατή αποκλειστικά και μόνο την ανώνυμη στατιστική επεξεργασία των μετακινήσεων σύμφωνα με τον τύπο του κομίστρου καθώς δεν είναι δυνατόν να συσχετιστούν με προσωπικά στοιχεία των επιβατών που επιλέγουν την ηλεκτρονική κάρτα απεριορίστων διαδρομών για τις μετακινήσεις τους». Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές με γνώση του συστήματος, κάθε φορά που θα εκδίδεται μία κάρτα θα παράγεται ένας κωδικός από τον οποίο θα μπορεί να αντλεί κανείς στοιχεία χωρίς όμως να μπορεί να γνωρίζει το φυσικό πρόσωπο. Ακόμη, λένε και αν υπάρχει εισαγγελική παραγγελία αυτό θα είναι τεχνικά ανέφικτο. Μετά τα θόρυβο που προκάλεσε η γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για την διαχείριση των προσωπικών δεδομένων οι ίδιες πηγές σημειώνουν τα εξής:
-Ακόμη και αν κλαπεί μια κάρτα, το σύστημα διασφαλίζει ότι το τσιπάκι δεν εμπεριέχει ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα που μπορούν να γίνουν αντικείμενο κακόβουλων επιθέσεων. Το μόνο στοιχείο της κάρτας που είναι αποθηκευμένο είναι το ποσό των διαδρομών.
-Στην Data base του ΟΑΣΑ θα μπορούν να διοχετευτούν προσωπικά στοιχεία προαιρετικά (τηλέφωνα, διευθύνσεις κ.α) μόνο εφόσον η αίτηση γίνεται ηλεκτρονικά και η κάρτα στέλνεται στο σπίτι. Διαφορετικά το μόνο προσωπικό στοιχείο που είναι μοναδικό για κάθε χρήστη και θα ζητείται είναι το ΑΜΚΑ. Τονίζουν μάλιστα ότι προσωποποιημένα στοιχεία με διευθύνσεις και τηλέφωνα διαθέτουν σήμερα και όλα τα καταστήματα μαζικής εστίασης που δέχονται τηλεφωνικές παραγγελίες.
-Οι ειδικοί του συστήματος υποστηρίζουν ότι ακολουθείται η διεθνής εμπειρία και ότι έγινε αντίστοιχα με το ηλεκτρονικό εισιτήριο στο Παρίσι, το Λονδίνο, την Νέα Υόρκη κ.α. Στον ΟΑΣΑ μιλούν για πλήρη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων, χωρίς όμως να μιλούν με σαφήνεια για τις πιθανές καθυστερήσεις που μπορεί να προκαλέσει, η παρέμβαση της Αρχής στο χρονοδιάγραμμα του έργου, για το οποίο ο Οργανισμός υιοθετεί μεγαλύτερες ταχύτητες.
Από τις αρχές του μήνα δουλεύεται πιλοτικά το νέο κόμιστρο στα λεωφορεία, τα τρόλεϊ, το τραμ και τον ηλεκτρικό με την διοχέτευση στην αγορά περιορισμένων ποσοτήτων. Για παράδειγμα στην γραμμή Αεροδρόμιο –Σύνταγμα διατίθενται ανά κατεύθυνση περίπου 200 εισιτήρια. Όταν αυτά τελειώνουν, πωλούνται τα συμβατικά και αυτό γιατί στόχος είναι η προσαρμογή να είναι σταδιακή με παράλληλη χρήση του παλιού συστήματος. Αρχές Απριλίου προγραμματίζεται και η λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στο μετρό.