Η εκτίμηση οφέλους από τη λειτουργία της ενιαίας πύλης εξυπηρέτησης gov.gr αντιστοιχεί σε μία συνολική εξοικονόμηση 270 εκατ. ευρώ την περίοδο 2020- 2022 ενώ σε βάθος πενταετίας φθάνει το 1,3 δισ. ευρώ. Σε όρους μισθοδοσίας τα οφέλη αντιστοιχούν περίπου σε 20.000 ισοδύναμα πλήρους απασχόλησης.
Τον Μάρτιο του 2020 είχε 500 υπηρεσίες και τώρα 1.375 υπηρεσίες (Μάρτιος 2022), ενώ έχουν πραγματοποιηθεί μέσω της πύλης ενδεικτικά πάνω από 273 εκατ. επισκέψεις σελίδας, 6,5 εκατ. υπεύθυνες δηλώσεις, 2,2 εκατ. εξουσιοδοτήσεις, 4,5 εκατ. πιστοποιητικά, 18 βεβαιώσεις εμβολιασμού Covid 19 κ.α..
Τα στοιχεία αναφέρθηκαν πριν από λίγο στην ψηφιακή εκδήλωση με θέμα «Ψηφιακή διακυβέρνηση: Από το Κράτος 0.2 στο Κράτος 2.0» που διοργάνωσε ο ΣΕΒ, σε συνεργασία με τη Deloitte, με τη συμμετοχή του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Κυριάκου Πιερρακάκη και του κ. Μιχάλη Τσαμάζ, πρόεδρο, Επιτροπής Ψηφιακής Οικονομίας ΣΕΒ και πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου ΟΤΕ ο οποίος μάλιστα σχολίασε ότι «το gov.gr έχει φέρει επανάσταση στα ελληνικά δεδομένα».
«Το gov.gr ήταν κεφαλαιώδες και χτίζεται συνεχώς ανάλογα με τις ανάγκες που προκύπτουν. Ενδεικτικό της σημασίας είναι το γεγονός ότι πέρυσι είχαμε 567 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές με το κράτος μαζί με τη διαλειτουργικότητα:
Για πρώτη φορά πάνω από τις μισές συναλλαγές ήταν συναλλαγές διαλειτουργικότητας από το ίδιο το κράτος. Τα επόμενα βήματα πρέπει να κάνουμε μία ρυθμιστική και θεσμική ολοκλήρωση και αυτό γίνεται με το νόμο που έρχεται τον Ιούλιο με τις αναδυόμενες τεχνολογίες, ένα δεύτερο βήμα είναι ότι θα συνεχίζουμε να χτίζουμε με την ίδια ταχύτητα το gov.gr όπου μόνο για τον Ιούλιο, έχουν προγραμματιστεί οι νέες ψηφιακές ταυτότητες και τα διπλώματα οδήγησης, εν συνεχεία τις μεταβιβάσεις αυτοκινήτων, σύντομα θα έχουμε τις αντίστοιχες υπηρεσίες για τις μεταβιβάσεις ακινήτων, η ίδρυση ΝΕΠΑ (Ναυτιλιακή Εταιρεία Πλοίων Αναψυχής) που έχει ζητήσει το υπουργείο Ναυτιλίας κι έρχεται την άλλη εβδομάδα. Ένα τρίτο βήμα είναι τα μεγάλα έργα, στα οποία έχουμε δώσει ιδιαίτερη έμφαση και δρομολογούνται σταδιακά.
Σε ερώτηση για το πότε θα ξεκινήσουν οι πρώτες χρηματοδοτήσεις για τα έργα από το Ταμείο Ανάκαμψης ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε «έχουν ήδη ξεκινήσει και τα έργα δημοπρατούνται με ρυθμούς που δεν έχουμε ξανασυναντήσει.
Το πρόβλημα τα προηγούμενα χρόνια ήταν ότι τα χρήματα ήταν περισσότερα από τα έργα που καταφέρναμε να υλοποιήσουμε γιατί ούτως ή άλλως υπάρχουν καθυστερήσεις από το σχεδιασμό μέχρι την υλοποίηση. Στην πληροφορική το κόστος του χρόνου είναι πολύ μεγαλύτερο γι’ αυτό και προσπαθούμε να επιταχύνουμε τις διαδικασίες μέσω της Κοινωνίας της Πληροφορίας». Η ροή συνεχώς θα αυξάνεται, ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης, έστω κι αν στην παρούσα φάση έχουμε δύσκολες συνθήκες με τις πληθωριστικές πιέσεις, το κόστος της χρηματοδότησης και τις δυσκολίες που προκύπτουν στην εφοδιαστική αλυσίδα».
Η μελέτη
Η μελέτη που παρουσίασε ο κ. Σωτήρης Μπατζιάς αναλύει τρία βασικά στοιχεία
-Τις γενικότερες τάσεις που επικρατούν στα κράτη
-Τα σημαντικότερα ορόσημα του ψηφιακου μετασχηματισμού από την έναρξη του gov.gr, το Μάρτιο του 2020
-Τα ποσοτικοποιημένα οφέλη
Σκοπός της συζήτησης ήταν αφενός, η ανάδειξη των θετικών αλλαγών που έχει ήδη επιφέρει η ψηφιακή διακυβέρνηση στις σχέσεις του κράτους με τους πολίτες και τον επιχειρηματικό κόσμο, και αφετέρου, ο εντοπισμός ψηφιακών προτεραιοτήτων και παρεμβάσεων που δύνανται να βελτιώσουν περαιτέρω την ποιότητα των υπηρεσιών της διοίκησης προς την κοινωνία και την οικονομία.
Όσον αφορά τις διεθνείς τάσεις, δύο είναι οι βασικοί άξονες, το γεγονός ότι οι πολίτες είναι στο επίκεντρο του ψηφιακού μετασχηματισμού και ο δεύτερος άξονες, η μετάβαση προς μία «προληπτική» δημόσια διοίκηση που αξιοποιεί δεδομένα και προβλέπει ανάγκες και προβλήματα πολιτών. Έτσι, η δημόσια διοίκηση σε παγκόσμιο επίπεδο ξεφεύγει από το παραδοσιακό μοντέλο του παρελθόντος και εστιάζει σε πολυκαναλικά σημεία επαφής με τον πολίτη.
Όσον αφορά τις 7 τάσεις στον ψηφιακό μετασχηματισμό της δημόσιας διοίκησης με βάση τη μελέτη, όπως την παρουσίασε ο κ. Μπατζιάς αυτές είναι οι εξής:
- Τεχνητή νοημοσύνη ως εργαλείο διακυβέρνησης
- Γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος
- Ανάπτυξη έξυπνων βιώσιμων πόλεων
- Πράσινη μετάβαση και ψηφιακός μετασχηματισμός
- Ενίσχυση συνεργασιών μεταξύ Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα
- Καινοτομία στο σχεδιασμό πολιτικών
- Αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων στη δημόσια διοίκηση.
Τα ορόσημα του ψηφιακού μετασχηματισμού της ελληνικής δημόσιας διοίκησης όπως περιγράφονται από τη μελέτη είναι καταρχάς το ψηφιακό όραμα της δημόσιας διοίκησης με τη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού, η ανάπτυξη ολοκληρωμένου ρυθμιστικού πλαισίου με το ν. 4727/2020, η ανάπτυξη ισχυρής δομής και οργάνωσης με τον ιδιαίτερο ρόλο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που δρά οριζόντια σε όλους τους τομείς πολιτικής, η προώθηση των ανοικτών δεδομένων (data.gov.gr), οι υποδομές ΤΠΕ με βάση τη χρήση υπολογιστικών υποδομών νέφους.
Ένας ακόμη βασικός πυλώνας για τα ορόσημα του ψηφιακού μετασχηματισμού της ελληνικής δημόσιας διοίκησης είναι οι πόροι και οι συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα, επίσης, η ενίσχυση ψηφιακών δεξιοτήτων και τέλος η ενιαία ψηφιακή εξυπηρέτηση μέσα από το gov.gr. Όσον αφορά τις προτεραιότητες για το μέλλον, αυτές είναι μεταξύ άλλων, η εξυπηρέτηση end to end, από την αρχή έως το τέλος για τον πολίτη.
Μπορεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός να επιταχύνθηκε λόγω της πανδημίας, ωστόσο πλέον, ενδεικτικό της εξοικείωσης των πολιτών είναι το γεγονός ότι στο τελευταίο τετράμηνο οι μηνιαίοι ρυθμοί αύξησης της χρήσης για ψηφιακές υπεύθυνες δηλώσεις είναι στο 10% με 1 εκατ. νέες συναλλαγές ανά μήνα. «Η στροφή των πολιτών δεν είναι ευκαιριακή λόγω της πανδημίας, αλλά συνεχίζεται με εντονότερους ρυθμούς», όπως σχολιάστηκε χαρακτηριστικά.
Διαβάστε ακόμη:
Τα «control freaks» της G7: Τι λένε οι αναλυτές για την επιβολή πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο
Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ): Στην Ενέργεια δεν έχουμε μόνο υπερέσοδα αλλά και υπερέξοδα