search icon

Ελλάδα

Φωτιά στο Μάτι: Το πόρισμα «καίει» πυροσβέστες και υπουργούς

Οι πραγματογνώμονες δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνειών για το τι ακριβώς συνέβη σε στεριά, αέρα και θάλασσα την αποφράδα ημέρα της πυρκαγιάς

Τελικά η… φρουρά δεν ήταν στη βάρδιά της. Για την ακρίβεια, είτε έλειπε σε διακοπές στα ελληνικά νησιά και το εξωτερικό, είτε δεν είχε μάτια και μυαλό για το Μάτι. Ούτε πριν (πρόληψη), ούτε και κατά τις κρίσιμες ώρες της αποφράδας 23ης Ιουλίου του 2018. Μία ημέρα κατά την οποία έχασαν τη ζωή τους 99 άνθρωποι και αρκετοί ακόμη δίνουν μάχη μέχρι και σήμερα στα νοσοκομεία.

Μια μάχη που δεν έδωσαν ή έχασαν κατά κράτος οι άνθρωποι που έχουν πάρει όρκο να είναι σκοπιά, να είναι στο πλευρό όσων έχουν ανάγκη. Δεν έτυχε στραβή στη βάρδια, όπως δήλωσε προ εβδομάδων η Ρένα Δούρου. Κάποιοι, ένστολοι και πολιτικοί, απλά απέτυχαν. Το πόρισμα του πραγματογνώμονα Δημήτρη Λιότσιου, ο οποίος ορίστηκε από τον εισαγγελέα που ερευνά την υπόθεση, δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνειών για το τι ακριβώς συνέβη σε στεριά, αέρα και θάλασσα. Ενα πραγματικό Βατερλό για την Πυροσβεστική, την Αστυνομία και το Λιμενικό. Με το κάδρο των ευθυνών να περιλαμβάνει και τα υπουργεία Προστασίας του Πολίτη, Εθνικής Αμυνας, Ναυτιλίας, τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, την Περιφέρεια Αττικής και τους Δήμους Μαραθώνα και Ραφήνας. Ωστόσο, για τον επιμερισμό θα πρέπει όλοι να περιμένουν να ολοκληρωθεί η δικαστική έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Χάος στη στεριά…

Από τις πρώτες σελίδες της πολυσέλιδης έκθεσης γίνεται κατανοητό το πώς ξέφυγε η κατάσταση. Πρώτον, χάθηκαν πολύτιμα λεπτά από την επιχείρηση κατάσβεσης, καθώς ο πραγματικός χρόνος έναρξης της πυρκαγιάς δεν ταυτίζεται με την επίσημη αναγγελία της. Δεύτερον, οι δυνάμεις που κανονικά θα την έσβηναν δεν ήταν στα πόστα τους! Είχαν διαταχθεί να μεταβούν στη φωτιά της Κινέτας, χωρίς η ηγεσία της Πυροσβεστικής να φροντίσει για την αντικατάστασή τους (παρά μόνο με οχήματα εθελοντών).

Το πόρισμα στέκεται ιδιαίτερα στις αναντιστοιχίες στα δεδομένα που έδωσε το Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων (ΕΣΚΕ) για την κινητοποίηση των δυνάμεων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας σε σχέση με την πραγματική αποτύπωση περιπολικών και πληρωμάτων που καταγράφεται στο σύστημα ENGAGE. Πανικός; Προσπάθεια αλλοίωσης των στοιχείων; Η αλήθεια θα φανεί από την έρευνα των εισαγγελέων. Τα στοιχεία για τα οποία έχουν να θέσουν ερωτήματα σε όσους έχουν καλέσει να δώσουν εξηγήσεις είναι πολλά.

Αρχικά επισημαίνεται η καθυστέρηση εννέα λεπτών στις διαταγές εμπλοκής των πυροσβεστικών, ακόμη και από την επίσημη αναγγελία της πυρκαγιάς στις 16:49:00 (πραγματική ώρα αναγγελίας 16:41:00). Η πρώτη εντολή διαβιβάστηκε στο περιπολικό ΠΣ 1475 με κωδικό κλήσης 12-30 στις 16:57:57, το οποίο είχε πάρει εντολή μετάβασης στην Κινέτα στις 13:51:25 και επέστρεψε στην Πεντέλη στις… 22:38:00!

Η πρώτη άφιξη πυροσβεστικού οχήματος καταγράφεται στις 17:14:00 από τον Κρόνο Νέας Μάκρης με ΠΣ 2792 (όχημα τύπου ΒΑΝ), ενώ η ώρα ειδοποίησης φαίνεται να είναι 17:14:54, γεγονός που αν ισχύει σημαίνει ότι προηγείται η ώρα άφιξης από την ώρα ειδοποίησης(!), σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία περιστατικού Α/Α 571943 από το ΕΣΚΕ (κάτι σαν το βιβλίο κίνησης).
Η δεύτερη άφιξη σημειώνεται στις 17:23:00 (πρόκειται για εθελοντικό όχημα από την Καισαριανή), το οποίο φτάνει 33 λεπτά μετά την ώρα ειδοποίησης.

Εντολή μετάβασης στην Κινέτα είχε πάρει και το περιπολικό ΠΣ 3527, υδροφόρο 5000 lt, με κωδικό κλήσης 12-15 (από τη θέση Ντράφι – Διώνη), στις 15:06:26. Αντίστοιχα είχαν μετακινηθεί τα περιπολικά ΠΣ 2109 με κωδικό κλήσης Λαύριο 32 στις 12:47:45, το περιπολικό ΠΣ 3823 με κωδικό κλήσης Μάκρη 15 στις 12:48:11 και το περιπολικό ΠΣ 2541 με κωδικό κλήσης Κορωπί 32 στις
12:49:15.

Το Μάκρη 30, περιπολικό ΠΣ 3823, που θα έπρεπε να είναι στην είσοδο του Νέου Βουτζά ενημερώθηκε να επιστρέψει στην Πεντέλη στις 22:37:47!

Το περιπολικό ΠΣ 3211 με κωδικό κλήσης Μάκρη 1-1 στον Α/Α 100 (αύξων αριθμός εγγραφής της κίνησης) του στοιχείου περιστατικού 571943 (η πυρκαγιά στο Νταού Πεντέλης) ειδοποιείται στις 19:39:18 και δέχεται ακύρωση στις 19:39:00, δηλαδή η κίνηση ακυρώνεται πριν δοθεί η εντολή να πραγματοποιηθεί, η οποία όμως έχει αποτυπωθεί!

Ο ΑΡΗΣ (διοικητής) Ανατολικής Αττικής με το ΠΣ 3054 ενημερώνεται προκειμένου να μεταβεί στην πυρκαγιά στις 17:30:00, χωρίς να αναγράφονται οι χρόνοι άφιξης και αποχώρησης. Ο ΑΡΗΣ Αθηνών ενημερώνεται στις 17:35:18, χωρίς να αναγράφεται χρόνος άφιξης και χρόνος αναχώρησης.

Χωρίς δυνάμεις στον αέρα…

Τις κρίσιμες ώρες πάνω από την Πεντέλη πέταξε μόνο ένα ελικόπτερο πυρόσβεσης τύπου Ερικσον και το συντονιστικό «Φλόγα» για λίγα λεπτά, καθώς έμεινε από καύσιμα. Και τα δύο μετέδωσαν στο αρχηγείο τους την επικινδυνότητα της κατάστασης. Και σε επίσημες επικοινωνίες και σε τηλεφωνική επικοινωνία του αξιωματικού που επέβαινε στο συντονιστικό με τον υπαρχηγό Επιχειρήσεων και νυν αρχηγό Βασίλη Ματθαιόπουλο. Πρόκειται για επικοινωνίες που συμπεριλαμβάνονται στις καταθέσεις που έχουν στα χέρια τους οι εισαγγελείς. Ολες έγιναν από τις 17:10 (η τηλεφωνική επικοινωνία έλαβε χώρα στις 17:20) μέχρι τις 17:45. Αλλά δεν ίδρωσε το αυτί κανενός. Ακόμη και όταν αποφασίζεται να σταλεί ένα ακόμη ελικόπτερο τύπου Ερικσον για ενισχύσεις, αυτό λαμβάνει εντολή να επιστρέψει στην Κινέτα!

Διαβάστε ολόκληρο το ρεπορτάζ στο protothema.gr

Exit mobile version