Η Ελλάδα μέσα σε σχεδόν πέντε μήνες δέχθηκε δύο ισχυρά χτυπήματα στον κτηνοτροφικό της κλάδο με την μετάδοση της πανώλης και εν συνεχεία της ευλογιάς των αιγοπροβάτων που έχει μεταδοθεί σε μεγάλο τμήμα του ηπειρωτικού κορμού της χώρας. Η απόφαση του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης ήταν άμεση, απαγορεύοντας την μετακίνηση των ζώων για σφαγή, βόσκηση και πάχυνση.
Την ίδια ώρα οι κτηνοτρόφοι είναι ανάστατοι καθώς πλέον είμαστε στην τελική ευθεία προς τα Χριστούγεννα και οποιαδήποτε πιθανή εξάπλωση της νόσου θα ήταν τεράστια ζημιά για τον κλάδο.
Η απόφαση για κλείσιμο των σφαγείων για τα αιγοπρόβατα ξεκίνησε σήμερα, όμως είναι σχεδόν σίγουρο πως με την λήξη μετά από 10 ημέρες, θα πρέπει να ληφθούν νέες αποφάσεις, ώστε οι σφαγές -κάτω από ασφαλείς συνθήκες- να ξεκινήσουν ξανά. Ακόμη κι αν όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης τα σφαγεία στις περιοχές που δεν έχουν πληγεί ανοίξουν μετά από 10 μέρες το κρίσιμο ερώτημα είναι με τι μέτρα θα πρέπει να γίνει αυτό;
Τα πέντε μέτρα που προτείνονται από τους ειδικούς
Το protothema.gr μίλησε με τον καθηγητή κτηνιατρικής του ΑΠΘ, Γιώργο Αρσένο, ο οποίος μαζί με τον αναπληρωτή καθηγητή του Γεωπονικού, Αθανάσιο Γελασάκη, κατέθεσαν από κοινού στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης μια δέσμη μέτρων για την επόμενη μέρα. Οι δύο καθηγητές φαίνεται να μην συμφωνούν με το κλείσιμο των σφαγείων, όμως περιγράφουν τα βήματα που πρέπει να γίνουν ώστε να επέλθει ξανά η κανονικότητα.
Πιο αναλυτικά αναφέρουν:
1. Συνιστάται η απαγόρευση των αγοραπωλησιών και μετακινήσεων ζώων για αναπαραγωγή σε όλη την επικράτεια για το επόμενο εξάμηνο και επανεξέταση του μέτρου στο τέλος του διαστήματος αυτού
2. Το κλείσιμο των σφαγείων για τα αιγοπρόβατα είναι λάθος μέτρο χωρίς κανένα πρακτικό αποτέλεσμα. Αυτό που χρειάζεται είναι έλεγχος, επιτήρηση και κανονισμός αυστηρής λειτουργίας συγκεκριμένων σφαγείων εντός κάθε περιφέρειας όπου θα γίνεται η σφαγή των ζώων ως εξής.
Στο σφαγείο δημιουργείται υποδομή αποτελεσματικής απολύμανσης οχημάτων μεταφοράς ζώων και το σφαγείο νοικιάζει κάποια οχήματα που τηρούν τις προϋποθέσεις μεταφοράς. Τα οχήματα αυτά θα βρίσκονται εντός του σφαγείου και θα απολυμαίνονται με την άφιξή τους και πριν την αναχώρησή τους. Σε κάθε όχημα εγκαθίσταται συσκευή γεωεντοπισμού (gps tracker) σε σημείο που σφραγίζει και κλειδώνεται για την αποτύπωση της πορείας του οχήματος σε πραγματικό χρόνο. Το σφαγείο έχει την αποκλειστική ευθύνη για τη μεταφορά ζώων για σφαγή με τα δικά του οχήματα. Για κάθε μετακίνηση υποβάλει στη Κτηνιατρική Υπηρεσία της περιφέρειας το δρομολόγιο που θα ακολουθηθεί και η επαλήθευση γίνεται με το ηλεκτρονικό ίχνος του οχήματος. Το όχημα απολυμαίνεται στο σφαγείο πηγαίνει ΠΑΝΤΑ μόνο σε μία εκτροφή – φορτώνει ζώα για σφαγή – επιστρέφει στο σφαγείο και απολυμαίνεται ξανά πριν πάει νέο δρομολόγιο. Όλα τα παραπάνω είναι υπό τον εποπτικό μηχανισμό συγκεκριμένου/ων υπαλλήλων της περιφέρειας που τους ανατίθεται το έργο αυτό.
3. Το σύστημα με τον γεωεντοπισμό των οχημάτων να εφαρμόζεται ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ σε όλα τα οχήματα τα οποία εμπλέκονται στις κτηνοτροφικές μονάδες (φορτηγά για συλλογή γάλακτος, φορτηγά για ζωοτροφές κτλ.)
4. Συντήρηση, λειτουργία και αναβάθμιση μονάδων αποτέφρωσης στα σφαγεία που θα επιλεγούν.
Διαβάστε περισσότερα στο Protothema.gr