Μια ολοκληρωμένη δέσμη μέτρων, που στοχεύουν στην περαιτέρω ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης των μαθητών, δρομολογούν το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, με οδηγό τη σημερινή ανακοίνωση από τον ΟΟΣΑ των αποτελεσμάτων για τις επιδόσεις των μαθητών, που συμμετείχαν στην έρευνα του Διεθνούς Προγράμματος PISA για το 2022 (Programme for International Student Assessment – PISA 2022) για το πρόσθετο και καινοτόμο πεδίο «Δημιουργική Σκέψη» (innovative domain “Creative Thinking”).

Στο διεθνή διαγωνισμό PISA, όχι μόνο στις επιδόσεις αλλά και στη δημιουργική σκέψη των μαθητών, η Ελλάδα κατατάσσεται στις χώρες με τις χαμηλότερες επιδόσεις μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ: 38η ανάμεσα στις 64 χώρες. Τα ελληνόπουλα παράγουν πρωτότυπες ιδέες μεν, υστερούν όμως στην επίλυση επιστημονικών προβλημάτων.

Η ανακοίνωση του ΟΟΣΑ δείχνει τον δρόμο για τις αλλαγές, που θα υιοθετηθούν από το προσεχές σχολικό έτος. Σημειώνεται, ότι τα αποτελέσματα αποτελούν μέρος της έρευνας PISA 2022 και έρχονται σε συνέχεια των αντίστοιχων ανακοινώσεων, που προηγήθηκαν για τα Μαθηματικά, τις Φυσικές Επιστήμες και την Κατανόηση Κειμένου.

Η έρευνα

Στην κύρια έρευνα PISA 2022 έλαβαν μέρος περίπου 690.000 μαθητές και μαθήτριες από 81 χώρες (38 χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ και 43 επιπλέον χώρες) εκπροσωπώντας περίπου 29 εκατομμύρια 15χρονων μαθητών και μαθητριών. Από τις χώρες αυτές, οι 64 συμμετείχαν στην εξέταση του πεδίου της δημιουργικής σκέψης ενώ 74 χώρες συγκέντρωσαν δεδομένα σχετικά με τον βαθμό στον οποίο καλλιεργείται η δεξιότητα αυτή στο εκπαιδευτικό τους σύστημα, μέσω ερωτηματολογίων προς μαθητές, εκπαιδευτικούς και διευθυντές σχολείων. Την Ελλάδα εκπροσώπησαν στην κύρια έρευνα 6.578 μαθητές και μαθήτριες γεννημένοι το 2006, από 242 σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια και ΕΠΑΛ) όλης της χώρας.

Ως Δημιουργική Σκέψη ορίζεται στην έρευνα η ικανότητα ενός ατόμου να επινοεί, να αξιολογεί και να βελτιώνει ιδέες, οι οποίες μπορεί να καταλήγουν σε πρωτότυπες και αποτελεσματικές λύσεις, στην παραγωγή νέας γνώσης και σε γόνιμη έκφραση της φαντασίας.

Στο πλαίσιο της αξιολόγησης, ζητήθηκε από τους μαθητές να εκφράσουν τη δημιουργική τους σκέψη σε τέσσερα πεδία:

  • Έκφραση μέσω γραπτής γλώσσας, όπως η παραγωγή μιας ιδέας για μια ιστορία με ερέθισμα έναν τίτλο ή θέμα.
  • Έκφραση μέσω οπτικής γλώσσας με τη βοήθεια ειδικού λογισμικού, όπως η δημιουργία ενός λογότυπου για έναν οργανισμό
  • Επίλυση προβλημάτων κοινωνικού χαρακτήρα, όπως η επινόηση ιδεών για την επίλυση προβλημάτων κοινωνικού χαρακτήρα – για παράδειγμα, η μείωση της κίνησης στους δρόμους μεγαλουπόλεων ή η βελτίωση της πρόσβασης ΑμεΑ σε έναν δημόσιο χώρο
  • Επίλυση ανοικτού τύπου επιστημονικών προβλημάτων, όπως η παροχή πιθανών ερμηνειών για ένα φαινόμενο και αξιολόγηση πειραματικών σχεδιασμών.

Συγκεκριμένα, αποτιμήθηκε η ικανότητα των μαθητών να παράγουν ποικίλες ιδέες, δηλαδή η ικανότητα επινόησης κατά το δυνατόν περισσότερων διαφορετικών ιδεών σχετικών με ένα θέμα. Να παράγουν δημιουργικές και πρωτότυπες ιδέες, δηλαδή η ικανότητα επινόησης ιδεών ή προσεγγίσεων που δεν είναι συνηθισμένες ή συμβατικές. Να αξιολογούν και να βελτιώνουν ιδέες, δηλαδή η ικανότητα αξιολόγησης δεδομένων ιδεών και βελτίωσης ή ανάπτυξής τους με τρόπους που δεν θεωρούνται συνηθισμένοι.

Διαβάστε περισσότερα στο protothema.gr