search icon

Ελλάδα

Ερευνα για το Μετρό Θεσσαλονίκης: Πόσο μειώθηκε η κίνηση στους δρόμους της πόλης

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, το Μετρό έφερε σημαντική μείωση στην κίνηση των δρόμων της Θεσσαλονίκης

Σημαντική μείωση εμφάνισε ο αριθμός των οχημάτων που διέρχονται στο κέντρο της πόλης της Θεσσαλονίκης σε ημερήσια βάση ως αποτέλεσμα της έναρξης λειτουργίας του Μετρό, σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που διενήργησαν το ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ και το Ζωντανό Εργαστήριο Έξυπνης Κινητικότητας. Η έρευνα αφορά την περίοδο μια εβδομάδα πριν από την έναρξη λειτουργίας του μετρό καθώς και τις δύο πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του δηλαδή το χρονικό διάστημα από 25/11/2024 έως 15/12/2024.

Ειδικότερα, η μείωση του αριθμού των οχημάτων που εισέρχονται ανά ημέρα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης τόσο από δυτικά, όσο και από ανατολικά είναι ίδια σε απόλυτους αριθμούς, αλλά ποσοστιαία είναι μεγαλύτερη για την κυκλοφορία που προέρχεται από τους δυτικούς δήμους και εισέρχεται στο κέντρο της πόλης. Όπως παρατηρείται επίσης η λειτουργία του Μετρό δεν επηρεάζει τις συνθήκες κυκλοφορίας στην Περιφερειακή Οδό Θεσ/νίκης. Αντιθέτως, οι κυκλοφοριακές συνθήκες σε κύριους οδικούς άξονες του δικτύου της πόλης έχει βελτιωθεί σημαντικά.

Μειώθηκε κατά 10% ο ημερήσιος αριθμός οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο

Σύμφωνα πάντα με την έρευνα, ο ημερήσιος αριθμός των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο της πόλης της Θεσσαλονίκης (όπως αυτό ορίζεται χωρικά από τις οδούς 3ης Σεπτεμβρίου – Αγ. Δημητρίου – Λαγκαδά – 26ης Οκτωβρίου – Λ. Νίκης) έχει μειωθεί μεσοσταθμικά κατά 10% (-12.400 οχήματα) μετά την πρώτη εβδομάδα έναρξης της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης ανεξαρτήτως της υποχρέωσης επικύρωσης εισιτηρίου. Δηλαδή, ενώ πριν την έναρξη λειτουργίας του Μετρό κυκλοφορούσαν κατά μέσο όρο 122.800 οχήματα ανά ημέρα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, κυκλοφορούν πλέον 110.400 οχήματα λόγω της απορρόφησης μετακινήσεων από το σύστημα του Μετρό.

Μεγάλη μείωση της τάξης του 14% παρατηρείται στον ημερήσιο αριθμό των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης  από τους δυτικούς δήμους της πόλης μέσω των οδών Μοναστηρίου, Παλαιού Σταθμού και 26ης Οκτωβρίου (πριν τη λειτουργία του Μετρό διέρχονταν 33.900 οχήματα ανά ημέρα, ενώ μετά τη λειτουργία 29.100 οχήματα, δηλαδή 4.800 λιγότερα οχήματα). Η μείωση αυτή εξηγείται από δυνατότητα στάθμευσης και μετεπιβίβασης στην περιοχή του σιδηροδρομικού σταθμού και καταδεικνύει ότι οι δυτικοί δήμοι λόγω μήκους και χρόνου μετακινήσεων αποτελούν περιοχές χρηστών του νέου μέσου και των επεκτάσεων του.

Το ποσοστό της μείωσης στον ημερήσιο αριθμό των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης από την ανατολική πλευρά τη πόλης και των όμορων δήμων πόλης διασχίζοντας τις οδούς Αγ. Δημητρίου, Εγνατία, Λ. Στρατού, και Β. Όλγας ανέρχεται σε 6% (πριν τη λειτουργία του Μετρό διέρχονταν 87.870 οχήματα ανά ημέρα, ενώ μετά τη λειτουργία 82.550 οχήματα, δηλαδή 5.320 λιγότερα οχήματα). Τα παραπάνω ποσοστά αφορούν τις ημέρες που η επικύρωση εισιτηρίου είχε καταστεί υποχρεωτική.

Η πληρωμή του εισιτηρίου επηρέασε το αποτέλεσμα στην κυκλοφορία (όπως γίνεται στην αρχή χρήση των νέων μέσων) αλλά αυτή η διαφοροποίηση αναμένεται θα κανονικοποιηθεί στο άμεσο επόμενο διάστημα λειτουργίας στα επίπεδα της μείωσης των ημερών με την δωρεάν χρήση.

Μεγάλη μείωση στον αριθμό των οχημάτων που εισέρχονται συνολικά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης τόσο από τους δυτικούς όσο και από τους ανατολικούς δήμους της πόλης παρατηρείται κατά την πρωινή ώρα αιχμής (08:00 – 09:00). Ενδεικτικά, την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2024 εισήλθαν στο κέντρο της πόλης 1050 λιγότερα οχήματα την ώρα από ανατολικά και 603 λιγότερα οχήματα από δυτικά κατά τη διάρκεια της πρωινής αιχμής συγκριτικά με την ίδια μέρα και ώρα την προηγούμενη εβδομάδα (Τετάρτη 27 Νοεμβρίου 2024). Τα ποσοστά μείωσης ανήλθαν σε 15% (από ανατολικά) και 28% (από δυτικά) αντίστοιχα.

Πού σημειώθηκε αύξηση

Αντιθέτως, παρατηρήθηκε αύξηση της τάξης του 10% στον αριθμό των οχημάτων που εισέρχονται στην πόλη της Θεσ/νίκης από ανατολικά (Β. Όλγας – Ύψος Δελφών, Κ. Καραμανλή – Ύψος Βούλγαρη, Λ. Παπαναστασίου – Ύψος Ν. Πλαστήρα, Αναξιμάνδρου – Ύψος Ν. Πλαστήρα) δίχως να καταλήγουν απαραίτητα στο κέντρο αυτής. Δηλαδή, ενώ πριν την έναρξη λειτουργίας του Μετρό εισέρχονταν κατά μέσο όρο 48.800 οχήματα ανά ημέρα στην πόλη της Θεσσαλονίκης από ανατολικά, εισέρχονται πλέον 53.700 οχήματα. Η αύξηση αυτή εξηγείται και από χρήστες του Μετρό που μπαίνουν από ανατολικά με ΙΧ και ψάχνουν στάθμευση και επιβίβαση στους πρώτους 3-4 ανατολικούς σταθμούς του Μετρό.

Η ανάγκη για ικανοποιητική καθοδήγηση των χρηστών και παροχή υποδομών park & ride είναι σαφής για να κερδίσει το μετρό το στοίχημα για την εξυπηρέτηση των μετακινούμενων μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων που φαίνεται αρχικά ότι προσπαθούν να κάνουν συνδυασμένη μετακίνηση και να χρησιμοποιήσουν το Μετρό.

Η έναρξη της λειτουργίας του Μετρό δεν επηρέασε τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης. Οι χρόνοι μετακίνησης και στις δύο κατευθύνσεις της Περιφερειακής Οδού παρέμειναν αμετάβλητοι για την πρωινή αιχμή (06:00 – 10:00), τη μεσημεριανή αιχμή (10:00 – 16:00), και την απογευματινή αιχμή (16:00 – 20:00). Ενδεικτικά ο μέσος εβδομαδιαίος χρόνος μετακίνησης κατά τη πρωινή αιχμή παραμένει 18 λεπτά, για τη μεσημεριανή αιχμή 16 λεπτά, ενώ για την απογευματινή αιχμή 20 λεπτά στη κατεύθυνση προς δυτικά. Στην κατεύθυνση προς ανατολικά οι αντίστοιχοι χρόνοι μετακίνησης για τις τρεις περιόδους αιχμής είναι 19 λεπτά, 16 λεπτά και 20 λεπτά.

Διαβάστε ακόμη 

Spitogatos: Πόσο γρήγορα πωλείται μία κατοικία στην Ελλάδα (γραφήματα)

Έκθεση ΤτΕ: Ανάπτυξη 2,3% το 2024 και περαιτέρω επιτάχυνση στο 2,5% το 2025

Ταμείο Ανάκαμψης: 5ο αίτημα εκταμίευσης 3,1 δισ. ευρώ υπέβαλε η Ελλάδα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version