Ψηφιοποίηση των υπηρεσιών, απλούστευση των διαδικασιών και επίσπευση της κτηματογράφησης με fast track διαδικασίες είναι οι βασικές παρεμβάσεις του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη για την ολοκλήρωση του Εθνικού Κτηματολογίου.
Στο πλαίσιο αυτό και με σύμβουλο την PCW, δρομολογείται ο οργανωτικός ανασχεδιασμός της εταιρείας και ενισχύεται ο μηχανισμός απορρόφησης υποθηκοφυλακείων και οργάνωσης των κτηματολογικών γραφείων με στόχο τέσσερα γραφεία ανά μήνα. Παράλληλα, μειώνoνται οι χρόνοι ανάρτησης και παραλαβής δηλώσεων και επανεξετάζονται οι συμβάσεις με τους μελετητές.
Τις προηγούμενες ημέρες ο κ. Πιερρακάκης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο τα βήματα πάνω στα οποία θα στηριχτεί η νέα πορεία του Κτηματολογίου. Εξι μήνες μετά την ένταξή του υπό την ομπρέλα του «ψηφιακού» υπουργείου, στο Κτηματολόγιο προχωρούν άμεσα τρεις καθοριστικές αλλαγές που θα φέρουν δύο χρόνια πιο μπροστά τις σύγχρονες ηλεκτρονικές υπηρεσίες στους πολίτες, χωρίς να παραγνωρίζονται οι δυσκολίες που ανακύπτουν με τις εκκρεμότητες στους δασικούς χάρτες.
Οι αντιρρήσεις δεν θα είναι πλέον το αγκάθι για να ξεκινήσει η λειτουργία του έργου. Με τις νέες ρυθμίσεις όταν κτηματογραφείται μια περιοχή, ολοκληρωθεί η ανάρτηση και διορθωθούν τα πρόδηλα σφάλματα, το Κτηματολόγιο θα ξεκινήσει να λειτουργεί. Για πρώτη φορά στο κτηματολογικό φύλλο κάθε ακινήτου θα αναγράφονται οι εκκρεμότητες ως προς τα δικαιώματα και τις αντίθετες απόψεις.
Μέχρι σήμερα από τα στοιχεία των ήδη κτηματογραφημένων περιοχών το 98% των ακινήτων θα μπορούσε να καταχωρηθεί στο Κτηματολόγιο μετά την ανάρτηση χωρίς να απαιτούνται άλλες διαδικασίες. Ωστόσο, για να λειτουργήσει το Κτηματολόγιο έπρεπε να έχουν εκδικαστεί όλες οι αντιρρήσεις. Ετσι, με το νέο πλαίσιο διασφαλίζονται πλήρως όλα τα δικαιώματα όσων θεωρούν ότι θίγονται με βάση τα στοιχεία της ανάρτησης (που προσεγγιστικά ανέρχονται στο 2% του συνόλου των ιδιοκτητών), χωρίς αυτό να μεταφράζεται σε σημαντική καθυστέρηση για τους υπόλοιπους ιδιοκτήτες.
Αποσαφηνίζεται μάλιστα ότι μια ανακριβής πρώτη κτηματολογική εγγραφή μπορεί να διορθώνεται και με τη διαδικασία της διαμεσολάβησης, ενώ καθορίζονται το πλαίσιο και οι κανόνες για τον τρόπο καταχώρησης στα κτηματολογικά φύλλα. Με τον τρόπο αυτό αναπτύσσεται ένας νέος μηχανισμός επίλυσης διαφορών και επαναπροδιορίζεται ο ρόλος του αναδόχου.
Η πλήρης πρόσβαση στα κτηματολογικά στοιχεία θα επιτρέψει τόσο στους ιδιοκτήτες να εκμεταλλευτούν την περιουσία τους όσο και στους υποψήφιους αγοραστές να μπορούν να γνωρίζουν τι καθεστώς ισχύει για κάθε ακίνητο, χωρίς να περιμένουν να ολοκληρωθεί η διαδικασία των αντιρρήσεων.
Μια δεύτερη εξίσου σημαντική παρέμβαση για την πορεία του έργου είναι η ψηφιοποίηση 17 εγγράφων που κρίνονται απαραίτητα για τη μεταβίβαση ενός ακινήτου και εισάγουν την έννοια του ηλεκτρονικού φακέλου μεταβίβασης. Με βάση τις προβλέψεις του νόμου, το γραφείο του συμβολαιογράφου θα έχει απευθείας πρόσβαση στις βάσεις δεδομένων των οργανισμών και υπηρεσιών που εκδίδουν τα πιστοποιητικά αυτά, τα οποία σήμερα αναζητούνται σε έντυπη μορφή (ΕΝΦΙΑ, φορολογική ενημερότητα, βεβαίωση μηχανικού κ.ά.), και οδηγούν σε μεγάλες καθυστερήσεις και ταλαιπωρία τους πολίτες, πλην φυσικά της ύπαρξης αυθαιρέτων όπου η διαδικασία συρρίκνωσης του χρόνου είναι πρακτική αδύνατη.
Στον τρίτο άξονα των επικείμενων ρυθμίσεων περιλαμβάνονται οι ρυθμίσεις για τα ακίνητα άγνωστου ιδιοκτήτη, τα οποία από αμέλεια ή άλλους λόγους δηλώνονται εκ των υστέρων. Πλέον για τα ακίνητα αυτά δεν θα χρειάζεται η ρητή συναίνεση του Δημοσίου, η οποία θα επιβεβαιώνεται από τη μη υποβολή ένστασης εντός 60 ημερών.
Διαβάστε ακόμη:
Ανάπτυξη: 4,5% – 4,8% ο νέος στόχος για το 2021
Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ: Ενώπιος ενωπίω Μητσοτάκης – Ερντογάν
Bitcoin – Ελ Σαλβαδόρ: Το ισχυρότερο κρυπτονόμισμα, μια μικρή χώρα και ένας μεγάλος… χαμός