search icon

Ελλάδα

Εκτοξεύτηκαν οι αναφορές στον Συνήγορο του Καταναλωτή για τους προμηθευτές ενέργειας

Ποιοι είναι οι συχνότεροι λόγοι για τους οποίους εγκαλούνται οι προμηθευτές ενέργειας - Τα ποσοστά επίλυσης και η δυνατότητα υποβολής online αναφοράς

Αύξηση κατά σχεδόν 150% κατέγραψαν το 2022 σε σχέση με το 2021 οι αναφορές που έγιναν στον Συνήγορο του Καταναλωτή και αφορούν τον κλάδο της ενέργειας ενώ σχεδόν διπλάσιες ήταν οι αναφορές για τον κλάδο των μεταφορών με αποτέλεσμα να καταγράφεται συνολική αύξηση των αναφορών κατά 17,2% στο έτος.

Τα στοιχεία περιλαμβάνονται στην ετήσια έκθεση της Ανεξάρτητης Αρχής Συνήγορος του Καταναλωτή για τα πεπραγμένα του 2022 που παρέδωσε, σήμερα στον Πρόεδρο της Βουλής, Κωνσταντίνο Τασούλα, ο επικεφαλής της, Λευτέρης Ζαγορίτης, συνοδευόμενος από την αναπληρώτρια συνήγορο, Βασιλική Μπώλου, και τον βοηθό συνήγορο, Ευθύμιο Τσίγκα.

Ο κ. Ζαγορίτης επισήμανε πως το 2022 ήταν έτος γεγονότων διεθνούς εμβέλειας, με έντονες ορατές συνέπειες στην καθημερινότητα των καταναλωτών, όπως η ενεργειακή κρίση και ο πληθωρισμός.

Ιδιαίτερα για την ενέργεια, ο Συνήγορος του Καταναλωτή δέχθηκε αυξημένες αναφορές (149,5%), «όπου διαπιστώθηκε ότι οι προμηθευτές στην πλειονότητά τους προέβαιναν σε εσφαλμένη και πλημμελή προσυμβατική ενημέρωση των καταναλωτών, σε αναδρομική τροποποίηση των τιμολογίων προμήθειας χωρίς την οφειλόμενη, κατά το νόμο, προηγούμενη ενημέρωση και κυρίως σε αδιαφανείς πρακτικές σε σχέση με τον υπολογισμό της ρήτρας κόστους προμήθειας στις συνδέσεις κυμαινόμενου τιμολογίου, προκαλώντας την επιβάρυνση των καταναλωτών με υπέρογκες χρεώσεις που εκτροχίασαν τους οικογενειακούς προγραμματισμούς και επέφεραν την αγανάκτηση των καταναλωτών».

Όπως σημείωσε ο ίδιος, οι διαρκείς και επίμονες παρεμβάσεις του Συνηγόρου του Καταναλωτή προς κάθε αρμόδιο φορέα, αλλά και προς την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, συνέβαλαν στην αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής και στην καθιέρωση πρακτικών ορθής και διαφανούς προσυμβατικής ενημέρωσης των καταναλωτών από όλους τους παρόχους, οι οποίες, σε συνδυασμό με την κρατική επιδότηση, εξομάλυναν την κατάσταση. «Καθώς, όμως, το μέτρο της αναστολής είναι προσωρινό, αφού ισχύει μέχρι 31-12-2023, η Αρχή υπογραμμίζει την ανάγκη εξεύρεσης λύσεων και λήψης νέων μέτρων και πρωτοβουλιών για την έγκαιρη αντιμετώπιση παρόμοιων προβλημάτων που μπορεί να ανακύψουν εκ νέου» τόνισε, προσθέτοντας ότι «οι αξιόπιστες συναλλαγές προϋποθέτουν διαφάνεια και ορθή ενημέρωση».

Επίσης σημείωσε ότι και στο ηλεκτρονικό εμπόριο διαπιστώθηκαν προβλήματα, καθώς οι καταναλωτές, για να αντιμετωπίσουν την ακρίβεια, στράφηκαν στις ηλεκτρονικές αγορές κι αυτό οδήγησε κάποιους επιτήδειους να εκμεταλλευτούν τις συνθήκες διοχετεύοντας στην αγορά απομιμητικά προϊόντα ευτελούς ποιότητας και αξίας.

Η Αρχή συνεργάστηκε με τις αρμόδιες υπηρεσίες για την εξάρθρωση των κυκλωμάτων και δημοσίευσε και συμβουλές.

Για τις μεταφορές η μεγάλη αύξηση των αναφορών αφορά στην υποκατηγορία των μεταφορικών υποδομών στην οποία περιλαμβάνονται οι αυτοκινητόδρομοι (19,9% από 1,8% που ήταν το 2021) και αιτία ήταν ο εγκλωβισμός οδηγών λόγω της χιονόπτωσης.

Όπως σημειώνεται στο μήνυμα του κ. Ζαγορίτη, στην έκθεση «εκτός από την ενέργεια, το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις μεταφορές, οι άλλοι κλάδοι κινήθηκαν σε φυσιολογικά, σε σχέση με τις άλλες χρονιές, πτωτικά επίπεδα».

Ο κ. Ζαγορίτης συμπλήρωσε πως το 2022, υπό όλες αυτές τις ειδικές συνθήκες, ήταν μία χρονιά κατά την οποία η αποτελεσματικότητα της Αρχής παρέμεινε στα ικανοποιητικά επίπεδα των προηγούμενων ετών. Καταγράφηκε, είπε, υψηλό ποσοστό επίλυσης διαφορών 80,5%, εντούτοις για πρώτη φορά ο μέσος χρόνος επίλυσης επιμηκύνθηκε. Το γεγονός οφείλεται, όπως εξήγησε, «όχι μόνο στη μεσοσταθμική αύξηση των αναφορών, κάτι αναμενόμενο, αλλά πρωτίστως στην υποστελέχωση της Αρχής σε επιστημονικό και διοικητικό προσωπικό, δεδομένου ότι οι ίδιοι και λιγότεροι σε αριθμό σε σχέση με το 2021 ειδικοί επιστήμονες και διοικητικοί υπάλληλοι της Αρχής, κλήθηκαν να χειριστούν μεγαλύτερο αριθμό αναφορών, οι οποίες, μάλιστα, το 2022 ήταν περισσότερες από κάθε άλλη χρονιά, αφού προσέγγισαν τις 14.000».

Επιπλέον, η Αρχή, προκειμένου να διευκολύνει τους καταναλωτές, προχώρησε από φέτος στη δυνατότητα υποβολής αναφορών «on line» μέσω πλατφόρμας, με χρήση κωδικών Taxisnet, ενώ ο κ. Ζαγορίτης εκτίμησε ότι το 2023, με βάση τη μέχρι σήμερα ροή, οι αναφορές θα είναι ακόμη περισσότερες.

Τέλος, σε ό,τι αφορά το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή, η Ελλάδα δέχτηκε 515 αναφορές, αριθμός ελαφρά αυξημένος σε σχέση με το 2021.

Διαβάστε ακόμη

Σε ελεύθερη πτώση το ευρώ: Γιατί οι επενδυτές σορτάρουν μαζικά, «δεμένα» τα χέρια της ΕΚΤ

Νίκος Λαβίδας: Μέσω και… Αγίου Όρους η προσπάθεια ανάτασης της ΑΒ Βασιλόπουλος

Παπαθανάσης: 55 δισ. ευρώ θα «πέσουν» στην οικονομία ως το 2029

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version