Ένα τετραήμερο μαθητικής εφευρετικότητας και καινοτομίας ξεκίνησε σήμερα στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας “Νόησις”, στη διάρκεια του οποίου, μεταξύ κεντρικής σκηνής και ειδικών stand, θα παρουσιαστούν πάνω από 200 εργασίες, που ετοίμασαν μαθητές όλων των βαθμίδων από σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας, κατά τη διάρκεια της τρέχουσας σχολικής χρονιάς.
Πρόκειται για το 10ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής, με τις εργασίες που παρουσιάζονται στο πλαίσιό του να σχετίζονται με τον προγραμματισμό εφαρμογών, τη ρομποτική, τον αυτοματισμό, ερευνητικά έργα, ηλεκτρονικά παιχνίδια, έξυπνες εφαρμογές, μακέτες, ηλεκτρονικές ιστοσελίδες, και πολλές άλλες δημιουργικές ιδέες από παιδιά Ε’ Δημοτικού έως και Γ’ Λυκείου. Στο συνέδριο συμμετέχουν επίσης μαθητές από ειδικά σχολεία, από σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, από δομές υποστήριξης προσφύγων, από διαπολιτισμικά, μουσικά κ.ά. Συνολικά συμμετέχουν πάνω από 3000 μαθητές από 145 σχολεία, που καθοδηγούνται από περισσότερους από 400 καθηγητές.
Οι εργασίες του συνεδρίου άνοιξαν με ένα διαφορετικό μουσικό δρώμενο της ορχήστρας του 6ου Διαπολιτισμικού Δημοτικού σχολείου του Ελ. Κορδελιού. Οι μαθητές χρησιμοποίησαν το σώμα τους ως κρουστό μουσικό όργανο για να παράξουν μουσική, καθώς και αυτοσχέδια μουσικά όργανα κατασκευασμένα με φυσικά υλικά. Την πρώτη εργασία επί σκηνής παρουσίασε με ενθουσιασμό το 1ο ΕΕΕΕΚ Πυλαίας – Χορτιάτη, που αφορούσε την λειτουργία έξυπνων φαναριών, που αντιλαμβάνονται και δίνουν προτεραιότητα για τη διέλευση δρόμου από ΑμεΑ, καθώς και μία ηλεκτρονικής εφημερίδας.
“Κάθε χρόνο η φαντασία, η δημιουργικότητα οι καινούργιες ιδέες των μαθητών μας εκπλήσσουν ευχάριστα. Σκοπός είναι τα παιδιά να μάθουν να δουλεύουν ομαδοσυνεργατικά πάνω σε κάτι που τους αρέσει και το επιθυμούν, καθώς και να αποκτήσουν την εμπειρία συμμετοχής σε συνέδριο και σε παρουσιάσεις ενώπιον κοινού” δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο σχολικός σύμβουλος Πληροφορικής, Ζαχαρίας Μανουσαρίδης.
Πολλές από τις μαθητικές εργασίες είναι διαθεματικές, δηλαδή πληροφορική ή ρομποτική σε συνδυασμό με κάποιο άλλο αντικείμενο, είτε προσπαθούν να δώσουν λύσεις σε πρακτικά και καθημερινά προβλήματα, όπως η οικολογική ανακύλωση σκουπιδιών κ.ά. Σε πολλές περιπτώσεις, οι ομάδες μαθητών παρουσιάζουν εργασίες που δεν προέρχονται από βιβλία ή από την σχολική ύλη, και είναι πρωτότυπες ιδέες.
Ρομποτικός τρύγος, “έξυπνος” νάρθηκας κορμού, Υδρο-ρομπότ για καθαρισμό νερών
Το 5ο Γυμνάσιο Ωραιοκάστρου, μέσα από διαφορετικές μαθητικές ομάδες παρουσίασε τρεις εργασίες. Η μία αφορά την δημιουργία ιστοσελίδας που περιλαμβάνει την παρουσίαση των 48 αναγνωρισμένων ιαματικών πηγών της Ελλάδας, με όλες τις επικαιροποιημένες πληροφορίες σχετικά με τη σύνθεση του ιαματικού νερού, τις θεραπευτικές του δράσεις, τις ενδείξεις και αντενδείξεις για διαφορετικές παθήσεις (https://robokeepers.wixsite.com/thermalsprings), καθώς και ένα διαφημιστικό σπότ με σκίτσα για την χρήση των ιαματικών πηγών από όλα τα μέλη της οικογένειας, τα οποία μπορεί κανείς να δει σε αντίστοιχα κανάλια στο youtube (robokeepers και robofamily). Η τρίτη εργασία αφορά τον “Ρομποτικό αμπελουργό”, δηλαδή ένα ρομποτάκι που διαθέτει ψαλίδι και καλάθι και μπορεί να διαχωρίσει τις ποικιλίες των σταφυλιών και την ωρίμανσή τους και να επιλέξει τα καταλληλότερα για τον τρύγο.
Μία άλλη ρομποτική καινοτομία έρχεται από το 8ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς, οι μαθητές του οποίου δημιούργησαν δύο Υδρορομπότ με τηλεχειριστήριο και αισθητήρες για τον καθαρισμό της θάλασσας από μια πετρελαιοκηλίδα.
Η ομάδα του 1ου Γυμνασίου Αλεξάνδρειας Ημαθείας κατασκεύασε ένα ρομπότ – “γραμματέα” που κρατά έναν μαρκαδόρο για να γράφει σε χαρτί, όσα του υπαγορεύουν εξ αποστάσεως άτομα με κινητικά προβλήματα ή όρασης.
Μαθητής Λυκείου του κολεγίου Ανατόλια εξέλιξε μία ιδέα που είχε ξεκινήσει μαθητική ομάδα του 1ου Πειραματικού ΓΕΛ Θεσσαλονίκης και αφορά ένα “έξυπνο” νάρθηκα κορμού (κηδεμόνας), που χρησιμοποιούν άτομα με πρόβλημα σκολίωσης. Ο μαθητής πρόσθεσε στην υπάρχουσα ιδέα την ασύρματη λειτουργία του λογισμικού για την επίβλεψη της πορείας της σκολίωσης, με βάση της υπάρχουσες προδιαγραφές. Ο έλεγχος επιτυγχάνεται με αισθητήρες, που συλλέγουν πληροφορίες για την κλίση της σπονδυλικής στήλης και προτείνονται λύσεις για την αλλαγή θέσης του κηδεμόνα.
Το εσπερινό ΕΠΑΛ του Ευκλείδη προσπάθησε να δώσει λύση στην επιτήρηση των δασών από πυρκαγιές, αναπτύσσοντας από το μηδέν ένα εξαπτέρυγο drone, με υλικά που βρήκαν και συνέθεσαν μόνοι τους.
Το 4ο Δημοτικό Καλαμαριάς ανέπτυξε μία σειρά από εφαρμογές για android κινητά, που αφορούν την επίλυση του κύβου του Ρούμπικ, quiz ιστορίας, βηματομετρητή, λεξικό αγγλικών με μετάφραση και εκφώνηση.
Στο συνέδριο υπάρχει ειδική θεματική ενότητα Gameland, όπου παρουσιάζονται παιχνίδια που ανέπτυξαν οι μαθητές και τα επιδεικνύουν σε συνομήλικους, workshops, διαλέξεις προς εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Την ευθύνη της διοργάνωσης έχει η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας.