Στο κατώφλι της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, στις 11 Σεπτεμβρίου, το υπουργείο Παιδείας δηλώνει έτοιμο να υποδεχθεί τους μαθητές. Απόλυτη επάρκεια βιβλίων, προσλήψεις καθηγητών – για πρώτη φορά και μόνιμων ειδικής αγωγής. Διαδραστικοί πίνακες, εργαστήρια δεξιοτήτων αλλά και μαθήματα σκακιού.
Επίσης, εισάγεται η δυνατότητα πρόωρης αποχώρησης των μαθητών του ολοήμερου στις 14.55, ενισχύεται η ειδική αγωγή αλλά και η ψυχοκοινωνική υποστήριξη των παιδιών. Για το άμεσο μέλλον, προβλέπεται η ενοποίηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω της υπαγωγής των βρεφονηπιακών σταθμών στο υπουργείο Παιδείας. Στη λίστα προτεραιοτήτων, η πρώιμη ανίχνευση στην προσχολική ηλικία αλλά και η αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού.
Τα βιβλία
Τα βιβλία βρίσκονται στα δημοτικά από τον Ιούνιο, στα γυμνάσια από αρχές Αυγούστου και στα λύκεια από τον Ιούλιο. Για «πάγια αγωνία του παρελθόντος, η οποία έχει εξαλειφθεί πλέον στο 100%», κάνει λόγο η υφυπουργός Παιδείας, κ.Δόμνα Μιχαηλίδου μιλώντας στο protothema.gr.
Οι καθηγητές
Η καινούρια σχολική χρονιά ξεκινά με 3.700 νέες προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών, οι οποίοι έχουν ήδη ορκιστεί και έρχονται να προστεθούν στις 28.500 προσλήψεις της προηγούμενης τριετίας – από αυτές, οι 6.390 ήταν στην Ειδική Αγωγή. Επιπροσθέτως, είναι ο αριθμός των αναπληρωτών, που ανακοινώθηκε την Παρασκευή 1 Σεπτεμβρίου, οι οποίοι θα καλύψουν τα υφιστάμενα κενά, συμπεριλαμβανομένων εκείνων της παράλληλης στήριξης.
Υπογραμμίζεται ότι φέτος, έγιναν για πρώτη φορά προσλήψεις μόνιμων ειδικών εκπαιδευτικών, γεγονός, το οποίο αναμένεται να λειτουργήσει ευεργετικά στην ομαλή λειτουργία των ειδικών σχολείων, καθώς μέχρι τώρα οι εκπαιδευτικοί αλλάζουν κάθε χρόνο.
Σχετικά με την παράλληλη στήριξη, η υφυπουργός επισημαίνει: «Κάνουμε ό,τι μπορούμε, έτσι ώστε σε όλη την Ελλάδα, με το άνοιγμα των σχολείων, σε όλη την Ελλάδα, σε κάθε τμήμα, που υπάρχει ανάπηρο παιδί με θετική γνωμάτευση ΚΕΔΑΣΥ και ανάγκη παράλληλης στήριξης, να υπάρχει ένας εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής, που θα υποστηρίζει τα παιδιά όλου του τμήματος – στο καινούριο μοντέλο, δηλαδή, υιοθετείται η παράλληλη στήριξη ανά τμήμα, όχι ανά παιδί».
Η δυνατότητα πρόωρης αποχώρησης από το ολοήμερο
Όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Παιδείας, για το σχολικό έτος 2023-2024, οι μαθητές των Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων όπου εφαρμόζεται το αναβαθμισμένο πρόγραμμα, θα έχουν τη δυνατότητα αποχώρησης όχι μόνο στις 15.50’ ή στις 17.30’, αλλά και στις 14.55’, προς διευκόλυνση των γονέων και κηδεμόνων. Όπως δε διευκρινίζεται, το νέο ωράριο αφορά στο σύνολο των Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων σε όλη τη χώρα.
Οι μεταβολές στα σχολεία
Πραγματοποιήθηκαν προαγωγές, ιδρύσεις, καταργήσεις, συγχωνεύσεις σχολείων. Συγκεκριμένα, για το σχολικό έτος 2023-24, ιδρύονται 10 Δημοτικά Σχολεία-Νηπιαγωγεία, καταργούνται 36 Δημοτικά-Νηπιαγωγεία, συγχωνεύονται 30 Δημοτικά Σχολεία-Νηπιαγωγεία, υποβιβάζονται: 79 Δημοτικά Σχολεία-Νηπιαγωγεία και προάγονται 51 Δημοτικά Σχολεία-Νηπιαγωγεία.
Σχετικά με τις καταργήσεις ή συγχωνεύσεις σχολείων, η υφυπουργός Παιδείας κ.Δόμνα Μιχαηλίδου τοποθετείται: «Πρόκειται για ένα ‘ταμπού’, που δεν ηχεί ευχάριστα. Ωστόσο, ένα τυπικό παράδειγμα συγχώνευσης αποτελεί η εξής περίπτωση: στη βόρεια Ελλάδα λειτουργεί ένα σχολείο σε τρία κτίρια, σε τρία διαφορετικά κοντινά χωριά: στο ένα χωριό, είναι η πρώτη, δευτέρα και τρίτη δημοτικού. Στο άλλο χωριό, η τετάρτη μόνο, μέσα σε ένα ολόκληρο σχολείο.
Και στο τρίτο χωριό, είναι η πέμπτη και η έκτη τάξη. Τί είναι πιο ‘στενάχωρο’; Ότι θα κλείσει το σχολείο της τετάρτης δημοτικού ή ότι τα τεταρτάκια βρίσκονται μόνα τους σε ένα κτίριο-φάντασμα; Το σχολείο είναι ντουβάρια, τα παιδιά είναι μόνα τους. Το κτίριο, στο οποίο θα στεγαστούν είναι μια χαρά. Γίνονται μάλιστα παρεμβάσεις, ανοίγουν κι άλλα παράθυρα για να μπει περισσότερο φως. Αλλά, εκπαιδευτικά μιλώντας, δεν είναι δυνατόν να έχεις παιδιά του δημοτικού μόνα τους σε ένα σχολείο, χωρίς άλλες τάξεις για να εξυπηρετούνται μικροπολιτικά συμφέροντα. Σε άλλες περιπτώσεις, υπάρχουν σχολεία, που είναι ακριβώς απέναντι το ένα από το άλλο. Γενικά, είναι προτιμότερο τα παιδιά να είναι όλα μαζί – εφόσον επαρκούν οι εγκαταστάσεις – παρά να είναι μοιρασμένα».
Τέλος, σχετικά με τα Πειραματικά-Πρότυπα, φέτος θα λειτουργήσουν 92 Πειραματικά και 39 Πρότυπα έναντι 83 και 37 αντίστοιχα πέρσι ενώ υπάρχει προοπτική να γίνουν συνολικά 180 τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με το υπουργείο. Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των μαθητών, σύμφωνα με τα στοιχεία της περασμένης σχολικής χρονιάς, ήταν 11.092 στα Πειραματικά και 9.146 στα Πρότυπα.
Διαβάστε περισσότερα στο Protothema.gr