Έτοιμη να υποδεχτεί το μετρό είναι η Θεσσαλονίκη δίνοντας «ραντεβού» με το μέσο σταθερής τροχιάς που άφησε ανεξίτηλο το αποτύπωμά του στην πόλη για σχεδόν 20 χρόνια στις 30 Νοεμβρίου.

Το «κουμπί» της εκκίνησης έδωσε χθες από την Θεσσαλονίκη ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Άκτωρ κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, λέγοντας ότι το μεγάλο έργο της κύριας γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης βρίσκεται πλέον στην τελική ευθεία για να παραδοθεί στους πολίτες και το μόνο που απομένει είναι να ολοκληρωθούν οι δοκιμές.
Ο κ. Εξάρχου τόνισε ότι η εταιρεία τήρησε τις προθεσμίες για παράδοση του έργου το Νοέμβριο του 2024 που είχε εξαγγείλει από την πρώτη στιγμή που ο όμιλος Intrakat εξαγόρασε την ΑΚΤΩΡ στα τέλη του 2023. Και υπογράμμισε ότι το έργο που πέρασε κυριολεκτικά από σαράντα κύματα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ένα σημαντικό μάθημα για το τι δεν πρέπει να γίνεται στην ανάληψη και την εκτέλεση ενός μεγάλου έργου, αλλά και για το πως αυτά πρέπει να υλοποιούνται, ώστε να ολοκληρώνονται σωστά. Μάλιστα ο κ. Εξάρχου πήγε ένα βήμα παρακάτω λέγοντας ότι με αφορμή την ολοκλήρωση της κατασκευής της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, φαίνεται πόσο κρίσιμη είναι η επιλογή του κατάλληλου αναδόχου για κάθε έργο. Στην τοποθέτηση του αναφέρθηκε στην ανάγκη ελέγχου της επάρκειας (κεφαλαιακής και τεχνικής) κάθε εργολάβου που αναλαμβάνει συμβάσεις, καθώς και στο σωστό σχεδιασμό των δημοπρατήσεων, επισημαίνοντας ότι δεν μπορούν όλες οι τεχνικές εταιρείες να εκτελούν μεγάλα έργα.

Εύσημα στην Άκτωρ

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ πάντως εξήρε την τεράστια προσπάθεια που έκαναν οι άνθρωποι της ιστορικής κατασκευαστικής εταιρείας τον τελευταίο χρόνο, προκειμένου να αποπερατωθεί το έργο που ο τελικός λογαριασμός φτάνει τα 2 δισ. από λίγο πάνω από 1 δισ. που ήταν ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου κουβαλώντας τις τεράστιες αρχαιολογικές ανακαλύψεις που έκοψαν την πόλη στα δύο αλλά και τα διαχρονικά προς-πίσω του έργου που κράτησαν σε ομηρία την πόλη για πολλά χρόνια.

Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες στην Θεσσαλονίκη ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας επιβεβαίωσε ότι το συνολικό ποσοστό υλοποίησης οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης ανέρχεται στο 94,60%. Έχοντας τελειώσει η κατασκευή του έργου, απομένει μόνο η ολοκλήρωση των δοκιμών των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων και του τροχαίου υλικού. Αναφερόμενος στο κόμιστρο του μετρό δήλωσε ότι θα καθοριστεί το αμέσως επόμενο διάστημα, με κριτήριο την ενίσχυση της ποιότητας των αστικών συγκοινωνιών της πόλης. Το ύψος του εισιτηρίου δεν έχει ακόμη επίσημα ανακοινωθεί ωστόσο έχει γίνει γνωστό ότι θα είναι χαμηλότερο από της πρωτεύουσας δηλαδή κάτω από 1,20 ευρώ, και η διάρκειά του θα είναι 70 λεπτά αντί 90 λεπτών που είναι στο μετρό της Αθήνας.

Μια μεγάλη αλλαγή σε σχέση με όλα τα προηγούμενα έργα αποτελεί η λειτουργία του έργου που για πρώτη φορά θα περάσει στην ιδιωτική THEMA και όχι στο δημόσιο. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου δήλωσε χθες ότι η παράδοση θα γίνει μέσα σε μία νύχτα, με το μετρό Θεσσαλονίκης να περνά στην ιταλογαλλική κοινοπραξία των ΑΤΜ και Egis Rail θα στις 29 Νοεμβρίου ωστόσο η ΑΚΤΩΡ θα μείνει όπως τονίστηκε για πολύ καιρό στο έργο μέχρι να γίνει η οριστική παραλαβή.

Οι επεκτάσεις

Στις μελλοντικές επεκτάσεις του μετρό της Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε χθες από την πλευρά του, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Νίκος Ταχιάος, επισημαίνοντας τον παράγοντα εξεύρεσης των αναγκαίων πόρων. Πέρα από τις επεκτάσεις προς Καλαμαριά που είναι ένα έργο που εκτελείται από την ΆΚΤΩΡ για να παραδοθεί περίπου σε ένα χρόνο, δήλωσε ότι το υπουργείο είναι σε αναζήτηση χρηματοδοτικών πόρων για να προχωρήσουν τα έργα. «Αυτή τη στιγμή, οι υποδομές δεν αποτελούν προτεραιότητα στα Ευρωπαϊκά προγράμματα και κατά συνέπεια είναι μία μελλοντική άσκηση για το Υπουργείο μας, καθώς για να απευθυνθούμε στους Ευρωπαϊκούς Φορείς και στους διεθνείς χρηματοδοτικούς οργανισμούς, θα πρέπει προηγουμένως να έχει παραδοθεί η βασική γραμμή. Για αυτό, η 30η Νοεμβρίου, είναι μέρα – ορόσημο για τη Θεσσαλονίκη» είπε.

Με στόχο πάνω από το 50% των μετακινήσεων στη Θεσσαλονίκη να γίνονται με δημόσια μέσα μεταφοράς ως το 2040 από μόλις 15% σήμερα, το μετρό επικεντρώνεται στις επεκτάσεις προς τα δυτικά με προτεραιότητα την νέα δεύτερη γραμμή και κυρίως προς την περιοχή του Ευόσμου

Εφόσον ο σχεδιασμός επαληθευτεί, η Θεσσαλονίκη το 2040 θα διαθέτει δύο γραμμές μετρό και 44 σταθμούς. Η βασική γραμμή και η επέκτασή της προς Καλαμαριά, συνολικού μήκους 13,86 χλμ., που αναμένεται να παραδοθεί σε κυκλοφορία εντός του 2025, θα εξυπηρετούν 286.000 επιβάτες ημερησίως. Σε αυτούς οι σχεδιαζόμενες επεκτάσεις εκτιμάται πως θα προσθέσουν 392.000

Σε πρώτο πλάνο, λοιπόν, βρίσκεται το πρώτο τμήμα της νέας «πράσινης» Γραμμής 2, που αρχικώς θα λειτουργήσει ως κλάδος της βασικής Γραμμής 1, ξεκινώντας από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό προς Άνω Εύοσμο και ΚΤΕΛ «Μακεδονία». Πρόκειται για γραμμή μήκους 10,75 χλμ. που θα εξυπηρετεί 110.000 επιβάτες/ημέρα. Η επέκταση θα προχωρήσει με την κατασκευή «δίδυμου» σταθμού δίπλα στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.

 

 

Διαβάστε ακόμη

SSM: Θα συνεχίσουμε την αυστηρή εποπτεία στις τράπεζες

Οι Κασσελάκηδες (και Νικοπαππάδες) κατά των Πολάκηδων μέχρι τέλους (οέ, οέ, οέ), το «όχι» σε αλλαγή του εκλογικού νόμου και τα μεγάλα πακέτα της αγοράς

Πρωινές συνήθειες για ένα πιο αποδοτικό ξεκίνημα της ημέρας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ