Περικοπές ακόμη και σε μία από τις πιο αγαπημένες συνήθειες των Ελλήνων, αυτή της απόλαυσης ενός καφέ εκτός σπιτιού, φαίνεται ότι κάνουν οι καταναλωτές. Σύμφωνα με την Καθημερινή, αν και εμφανίζεται μεγάλη αύξηση της κατανάλωσης σε σχέση με το 2021, ωστόσο σε σύγκριση με το 2019 η αγορά της εστίασης παραμένει χαμηλότερα σε κατανάλωση. «Το 2022 είναι η πρώτη χρονιά χωρίς lockdown, με την αγορά να ενισχύεται σημαντικά από τον τουρισμό, αλλά υπολείπεται ακόμα των επιπέδων προ πανδημίας», τονίζουν χαρακτηριστικά. Η μη επιστροφή στα προ πανδημίας επίπεδα, καθώς και το γεγονός ότι η τιμή του καφέ που εισάγουν οι επιχειρήσεις του κλάδου στην Ελλάδα παραμένει πολύ υψηλή μάλλον προβληματίζουν παρά αποτελούν λόγο για να γιορτάσουν τη σημερινή ημέρα που έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Καφέ.
«Τρεις βασικοί παράγοντες επηρεάζουν την παγκόσμια εικόνα της τιμής στον καφέ και κατ’ επέκταση επιδρούν και στην ελληνική αγορά. Ο πρώτος σχετίζεται με την εκδήλωση του περυσινού παγετού στη Βραζιλία, η οποία αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό καφέ Arabica παγκοσμίως. Την περίοδο 2020-2021 προήλθε από εκεί το 41% των ποσοτήτων που διοχετεύτηκαν στον πλανήτη. Την περίοδο 2021-2022 το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί στο 34%. Η μείωση της παραγωγής συνεπάγεται την ταυτόχρονη μείωση των παγκόσμιων αποθεμάτων. Επίσης, βασική αιτία που επηρέασε δραστικά την αγορά είναι η διαμόρφωση της ισοτιμίας ευρώ – δολαρίου τον τελευταίο ένα χρόνο. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ισοτιμία ευρώ – δολαρίου τον Ιανουάριο του 2021 ήταν στο 1,21 δολάριο, τον Ιανουάριο του 2022 στο 1,13 δολάριο και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στα επίπεδα του 0,97 δολαρίου. Μόνο από τη διαφορά ισοτιμίας, η επίπτωση στην τιμή του καφέ ανέρχεται στο 20%. Γεγονότα που έχουν συντείνει στην αύξηση της τιμής του καφέ είναι η αύξηση του μεταφορικού και του ενεργειακού κόστους, καθώς και του συνόλου των υλικών συσκευασίας», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Γιάννος Μπενόπουλος, πρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης Καφέ.
Την ίδια ώρα τα στοιχεία για τον όγκο πωλήσεων του καφέ που διατίθεται από το ράφι του σούπερ μάρκετ δείχνουν ότι αυτές διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, αν και η αγορά ανέμενε υποχώρησή τους, δεδομένης της άρσης των περιοριστικών μέτρων για τον κορωνοϊό και της επιστροφής μεγάλου μέρους των εργαζομένων στους χώρους εργασίας. Δεν είναι λίγοι προφανώς εκείνοι που προτιμούν πλέον για λόγους περιορισμού των εξόδων να ετοιμάζουν τον καφέ από το σπίτι τους και να τον παίρνουν μαζί στη δουλειά ή να τον ετοιμάζουν στον χώρο εργασίας, από το να αγοράζουν έτοιμο αυτό το δημοφιλές ρόφημα.
Σε ό,τι αφορά την αξία πωλήσεων καφέ στο κανάλι του σούπερ μάρκετ, αυτές συνολικά ενισχύθηκαν κατά 5%. Τη μεγαλύτερη αύξηση (10%) έχουν καταγράψει στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2022 οι πωλήσεις ελληνικού καφέ, και ακολουθούν ο καφές εσπρέσο με πωλήσεις ενισχυμένες σε αξία κατά 4,5%, οι κάψουλες όλων των τύπων με αύξηση 4% και ο στιγμιαίος με 1,8%. Ο τζίρος για τον καφέ φίλτρου παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Διευκρινίζεται ότι στα παραπάνω στοιχεία δεν συμπεριλαμβάνονται οι πωλήσεις που πραγματοποιούνται από το δίκτυο καταστημάτων της Lidl.
Διαβάστε ακόμα:
Μητσοτάκης στο Bloomberg: Η Ευρώπη μπορεί να «πολεμήσει» τον Πούτιν με πλαφόν στην τιμή του αερίου
Νέος κρατικός προϋπολογισμός με φιλόδοξους στόχους και αστάθμητους παράγοντες