Θέμα ημερών είναι η προκήρυξη από το ΤΑΙΠΕΔ των πρώτων διαγωνισμών για την πώληση ή παραχώρηση περιφερειακών λιμένων. Πρόκειται για τρεις ξεχωριστούς διαγωνισμούς που θα τρέξουν παράλληλα και αφορούν την πώληση πλειοψηφικού πακέτου (οι πληροφορίες κάνουν λόγο για 67%) των λιμένων Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας, καθώς και την υποπαραχώρηση των εμπορευματικών δραστηριοτήτων στο λιμάνι της Καβάλας.
Α υτά τα τρία λιμάνια παρουσιάζουν μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, ενώ μέσα στο α’ τρίμηνο του 2021 θα μπορούσαν να εκκινήσουν οι διαδικασίες αξιοποίησης και για άλλα δύο λιμάνια, ειδικότερα του Ηρακλείου και του Βόλου.
Ηδη την περασμένη εβδομάδα ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Αρης Ξενόφος είχε επαφές με τις διοικήσεις των Οργανισμών Λιμένων Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας και Καβάλας προκειμένου να συζητηθούν οι τελευταίες λεπτομέρειες, ενώ προέβη και σε αυτοψία στις εγκαταστάσεις σε Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Βόλο. Μάλιστα καλά πληροφορημένες πηγές έλεγαν στο «business stories» ότι οι πρώτοι διαγωνισμοί θα ξεκινήσουν αν όχι την ερχόμενη εβδομάδα, πιθανότατα έως τα μέσα του μήνα. Και τούτο καθώς έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η τεχνική προετοιμασία.
Το αμερικανικό ενδιαφέρον
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ήδη προσελκύει αυξημένο ενδιαφέρον τόσο λόγω της γεωστρατηγικής θέσης του όσο και για την εμπορευματική δραστηριότητα και τις προοπτικές του, καθώς συνδέεται με την Εγνατία οδό, δίνοντας εύκολη δίοδο στα εμπορεύματα Ανατολής και Δύσης και αντίστροφα. Επιπλέον, μπορεί να αναπτυχθούν ιδιαίτερα το μεταφορικό έργο και η εναπόθεση LNG, καθώς η Αλεξανδρούπολη είναι το επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα.
Γι’ αυτό και το ενδιαφέρον του αμερικανικού παράγοντα για το λιμάνι είναι κάτι παραπάνω από έντονο, όπως εξάλλου έχει διαμηνύσει ο πρέσβης των ΗΠΑ, Τζέφρι Πάιατ, τόσο ως σημείο μεταφοράς και υποστήριξης Ενόπλων Δυνάμεων στα Βαλκάνια όσο και ως ενεργειακός κόμβος, καθώς γειτνιάζει με τον υπό σχεδιασμό FSRU, δηλαδή τον σταθμό αποθήκευσης υγροποιημένου αερίου και εν συνεχεία επαναεριοποίησής του.
Μάλιστα μετά την ενεργοποίηση του αμερικανικού κρατικού οργανισμού εξωτερικών χρηματοδοτήσεων DFC για τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας, θεωρείται κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι η αμερικανική κυβέρνηση θα υποστηρίξει χρηματοδοτικά και την επένδυση στην Αλεξανδρούπολη, με επίσημο στόχο την ενεργειακή ανεξαρτησία τόσο της Ελλάδας όσο και των Βαλκανίων μέσω της μεταφοράς LPG από τις ΗΠΑ ή τη Δυτική Αφρική.
Υπό το ίδιο πρίσμα, αναλυτές εκτιμούν ότι πιθανόν οι Αμερικανοί θα κινηθούν και για την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου κοντά στον Πρίνο, ο διαγωνισμός για την οποία μόλις ξεκίνησε. Αμφότερες οι υποδομές προβλέπεται να συνδεθούν μελλοντικά με το σύστημα αγωγών δυτικών συμφερόντων, όπως ο TAP και αργότερα ο ελληνοβουλγαρικός IGB, ο διασυνδετήριος με τη Βόρεια Μακεδονία, καθώς και η επέκτασή του για μεταφορά καυσίμου στη Σερβία.
Σε κάθε περίπτωση, για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης προς το παρόν φαίνεται ότι συγκροτείται κοινοπρακτικό σχήμα της Goldair με το αμερικανικό fund Black Summit Financial Group και τον αμερικανικό ναυτιλιακό όμιλο SSA Marine, ενώ τελευταία διακινούνται πληροφορίες για ένα ακόμα σχήμα ελληνοαμερικανικών συμφερόντων.
Η ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του λιμένα, ο οποίος σήμερα έχει κύκλο εργασιών μικρότερο του 1 εκατ. ευρώ τον χρόνο, μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην οικονομική ενίσχυση της Αλεξανδρούπολης αλλά και της ευρύτερης περιοχής προσελκύοντας άμεσες και έμμεσες επενδύσεις και ενδυναμώνοντας το εμπόριο. Η σχετικά νέα και εκτεταμένη λιμενική υποδομή άνω των 250 στρεμμάτων, για την οποία έχουν επενδυθεί πάνω από 60 εκατ. ευρώ, προσφέρει τα θεμέλια για την ανάπτυξη μιας ποικιλίας επιχειρηματικών σχεδίων των υποψήφιων επενδυτών.
Η στόχευση για την Ηγουμενίτσα
Σε ό,τι αφορά το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, έχει επιδείξει ενδιαφέρον ο όμιλος Grimaldi, που διαχειρίζεται και τη Minoan Lines, όπως επίσης και για το λιμάνι του Ηρακλείου.
Το νέο λιμάνι της Ηγουμενίτσας εγκαινιάστηκε το 2003. Γεωγραφικά είναι το πλησιέστερο λιμάνι της Ελλάδας με την Ιταλία και τις βαλκανικές χώρες της Αδριατικής θάλασσας, αποτελώντας έτσι μια σημαντική γέφυρα ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς τη Δυτική Ευρώπη. Ετησίως διακινούνται από αυτό 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 250.000 φορτηγά. Κύριες συνδέσεις του είναι οι ιταλικοί λιμένες Μπάρι, Μπρίντιζι, Ανκόνα, Βενετία, Τεργέστη και Ραβένα, καθώς και η Κέρκυρα. Εκτείνεται σε χερσαία ζώνη 210 στρεμμάτων (130 στρ. χερσαία λιμενική ζώνη και 80 στρ. χώροι στάθμευσης και λοιποί βοηθητικοί χώροι).
Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας αποφέρει ετησίως έσοδα της τάξης των 5 εκατ. ευρώ, με κερδοφορία πλησίον των 2 εκατ. ευρώ. Ενας διαχειριστής λιμένων με τεχνογνωσία και σημαντικό δίκτυο μπορεί να βοηθήσει τα μέγιστα στο να αναπτυχθεί περαιτέρω αυτή η δραστηριότητα και με άμεσα ορατά αποτελέσματα. Η ανάπτυξη του λιμανιού μπορεί να δημιουργήσει ουσιαστικά οφέλη για την οικονομία και τους πολίτες της Ηγουμενίτσας και γενικότερα της Ηπείρου, παρέχοντας μια μοναδική ευκαιρία για τη χώρα να το μετατρέψει σε στρατηγικό κέντρο.
Η Καβάλα
Το λιμάνι της Καβάλας αναμένεται να είναι το πρώτο που θα αξιοποιηθεί με τη μορφή της υπο-παραχώρησης και μπορεί να αναδειχθεί σε κύρια εμπορευματική πύλη προς τα ανατολικά Βαλκάνια. Πρόκειται για τις υποδομές του λιμένα «Φίλιππος Β’» στη Νέα Καρβάλη, σε απόσταση 8 χλμ. ανατολικά της πόλης, με άμεση σύνδεση με την Εγνατία οδό και τη δραστηριότητα να είναι εμπορευματική.
Με τις υφιστάμενες υποδομές του μπορούν να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα δύο πλοία μήκους 190 μ. και ένα πλοίο Ro-Ro. Μετά την ολοκλήρωση των έργων επέκτασής του, τον Μάρτιο του 2019, επένδυση που προϋπολογίστηκε στα 16 εκατ. ευρώ, το εμπορικό λιμάνι διαθέτει κρηπιδώματα μήκους 910 μ., βάθος στα κρηπιδώματα έως και 12 μ. και χώρο διαχείρισης και αποθήκευσης φορτίων περίπου 282.000 τ.μ. Αξίζει επίσης να σημειωθεί το έργο της κατασκευής του αποσπασμένου μόλου μήκους 200 μ., τον Δεκέμβριο του 2015, προϋπολογισμού περίπου 14 εκατ. ευρώ.