Μόνιμη σχεδόν θέση κατέχει η Ελλάδα σε μία αναπάντεχη διεθνή λίστα. Είναι η λίστα με τις χώρες που δέχονται τα περισσότερα τηλεφωνήματα/ μηνύματα spam ή scam, ανά χρήστη, μηνιαίως. Τα στοιχεία έρχονται από τη σουηδική εταιρεία Truecaller, που αναπτύσσει προϊόντα για την προστασία των χρηστών από τέτοια τηλεφωνήματα.
Στην αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο newmoney ο επικεφαλής των παγκόσμιων εταιρικών επικοινωνιών της Truecaller, Hitesh Raj Bhagat, μας εξηγεί πώς η Ελλάδα έχει μόνιμη παρουσία σε μία λίστα όπου κατά τα άλλα επικρατούν χώρες όπως η Βραζιλία, το Περού και η Ινδία.
«Κατατάσσουμε τις 20 κορυφαίες χώρες χρησιμοποιώντας τον μέσο αριθμό ανεπιθύμητων κλήσεων/ μηνυμάτων ανά χρήστη, ανά μήνα. Διαιρούμε το σύνολο με τον αριθμό των χρηστών Truecaller» εξηγεί ο Hitesh.
Κατά μέσο όρο, πόσα ανεπιθύμητα μηνύματα λαμβάνει ο Έλληνας χρήστης κάθε μήνα;
Κατά μέσο όρο στην Ελλάδα αναλογούν 5,1 spam κλήσεις ανά μήνα και ανά ενεργό χρήστη.
Ποια είναι η προέλευση αυτών των ανεπιθύμητων κλήσεων/μηνυμάτων; Προέρχονται από την Ελλάδα ή από το εξωτερικό;
Είναι, κυρίως, κλήσεις που προέρχονται από εγχώριους αριθμούς.
Ποιοι τύποι ανεπιθύμητων κλήσεων/μηνυμάτων είναι κυρίαρχοι στην Ελλάδα;
Το τηλεμάρκετινγκ και οι κλήσεις πωλήσεων είναι τα πιο συνηθισμένα. Ωστόσο η συχνότητα των κλήσεων/μηνυμάτων απάτης είναι αρκετά υψηλή, στο 16,3% όλων των κλήσεων με επισήμανση ανεπιθύμητης επικοινωνίας. Αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι στην Ελλάδα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όσον αφορά στην κοινή χρήση ευαίσθητων πληροφοριών μέσω τηλεφώνου.
Εμπειρικά και μέσω αναφορών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από χρήστες μας στην χώρα, γνωρίζουμε ότι οι απάτες τεχνικής υποστήριξης, το ηλεκτρονικό “ψάρεμα” (fishing) και οι απάτες με κλοπές δεδομένων είναι αρκετά συνηθισμένες στη χώρα.
Τι μπορούν λοιπόν να κάνουν οι χρήστες;
Υπάρχουν έξι καθολικά μέτρα που προτείνουμε:
1. Αποφύγετε να απαντάτε σε κλήσεις που έχουν επισημανθεί ως ανεπιθύμητες ή απάτη. Εάν πρέπει να απαντήσετε, μην δίνετε ποτέ καμία πληροφορία μέσω τηλεφώνου. Φροντίστε να αποκλείσετε και να αναφέρετε όλες τις ύποπτες τηλεφωνικές κλήσεις, καθώς αυτό βοηθά ολόκληρη την κοινότητα να παραμείνει ασφαλέστερη.
2. Θα ήταν συνετό να είστε εξαιρετικά προσεκτικοί σχετικά με τους συνδέσμους που είναι ενσωματωμένοι σε ένα email ή ένα SMS, ειδικά όταν απαιτείται εισαγωγή οικονομικών διαπιστευτηρίων.
3. Διαγράψτε αμέσως ύποπτα SMS και email για να αποφύγετε οποιοδήποτε λογισμικό υποκλοπής spyware και απάτη.
4. Ποτέ μην μοιράζεστε ευαίσθητες πληροφορίες, όπως τραπεζικά στοιχεία, αναγνωριστικά πελατών, κωδικούς πρόσβασης, κωδικούς πρόσβασης/PIN μίας χρήσης (OTP, One-time password) και οποιεσδήποτε άλλες οικονομικές πληροφορίες μέσω τηλεφωνικής κλήσης, SMS ή ηλεκτρονικών φορμών.
5. Ποτέ μην κάνετε λήψη εφαρμογών για κινητά από μη επαληθευμένες και άγνωστες πηγές ή πρόσωπα. Αυτές θα μπορούσαν να είναι εφαρμογές κοινής χρήσης οθόνης που θα έχουν πρόσβαση σε όλες τις πληροφορίες στη συσκευή σας.
6. Μην πραγματοποιείτε ευαίσθητες ή οποιεσδήποτε συναλλαγές που αφορούν χρήματα από μη προστατευμένες δημόσιες συσκευές και δίκτυα.
Ποιο είναι το ποσοστό επιτυχίας του Truecaller στο να εντοπίζει ανεπιθύμητες κλήσεις/μηνύματα στην χώρα;
Περίπου το 91,3% των εισερχόμενων spam κλήσεων προσδιορίζονται από την Truecaller στην Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει υψηλό ποσοστό επιτυχίας αναγνώρισης, αλλά μπορεί να συνεχίσει να βελτιώνεται καθώς αυξάνεται ο αριθμός των χρηστών. Δεδομένου ότι το Truecaller είναι μια εφαρμογή και υπηρεσία που βασίζεται στην κοινότητα, όσο περισσότεροι είναι οι χρήστες, τόσο καλύτερος και ακριβέστερος γίνεται ο εντοπισμός ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Οι χρήστες μας είναι αυτοί που διορθώνουν τα ονόματα και προσθέτουν επισημάνσεις ανεπιθύμητης αλληλογραφίας – και κάνοντας αυτό, κάνουν την επικοινωνία ασφαλέστερη για όλους τους άλλους χρήστες Truecaller στην περιοχή.
Σε σύγκριση με το 2020, το 2021 ο αριθμός των spam κλήσεων ήταν αυξημένος;
Σε σύγκριση με το 2020, έχουμε καταγράψει μια πτώση στο συνολικό αριθμό των ανεπιθύμητων κλήσεων/ μηνυμάτων – αλλά αυτό θα μπορούσε να οφείλεται σε πολλούς λόγους – και όχι στην πραγματική μείωση στα ανεπιθύμητα μηνύματα. Το πιο σημαντικό είναι ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται στη λίστα των κορυφαίων 20 χωρών και ότι οι χρήστες πρέπει να ενημερωθούν για αυτό το ζήτημα και πώς να το αντιμετωπίσουν.
Διαβάστε ακόμα: