Σήμερα, ο William Tanuwijaya είναι ένας από τους πιο ισχυρούς ανθρώπους στην πατρίδα του, την Ινδονησία. Ως CEO της Tokopedia, ενός κυριάρχου startup στον χώρο του ecommerce που είχε επεκταθεί και σε άλλους τομείς προτού συγχωνευτεί με μία εξίσου υπολογίσιμη εταιρεία, ο 39χρονος πλέον αποτελεί το ¼ της διοίκησης του νέου superapp της νοτιοανατολικής Ασίας, GoTo Group.
Μα, αν ο Tanuwijaya είχε ακούσει τις συμβουλές του περίγυρου του, τότε μάλλον η Tokopedia δεν θα είχε υπάρξει ποτέ. Όπως εκμυστηρεύτηκε στο CNBC, η πορεία του startup του σχεδόν τελείωσε πριν καλά καλά ξεκινήσει.
Ο Tanuwijaya ήταν ακόμη ένας άπειρος 20αρης, όταν ξεκίνησε την αποστολή του για να «δημοκρατικοποιήσει» το ecommerce, κάτι που σκόπευε να πετύχει δημιουργώντας μία ιστοσελίδα όπου οι εκατομμύρια μικρομεσαίοι επιχειρηματίες της Ινδονησίας μπορούσαν να πουλήσουν τα προϊόντα τους.
Η ιδέα του ταίριαζε με το κλίμα της εποχής. Τότε, στα μέσα της δεκαετίας του 2000, όλο και περισσότεροι Ινδονήσιοι αποκτούσαν εύκολη πρόσβαση στο Διαδίκτυο. Μα σε αντίθεση με το επιχειρηματικό περιβάλλον σε άλλες περιοχές, η Ινδονησία δεν είχε τον δικό της Mark Zuckerberg, Steve Jobs ή Jack Ma. Με λίγα λόγια, δεν υπήρχε το success story που έδινε ελπίδα στους επίδοξους επιχειρηματίες και σε καμία περίπτωση δεν υπήρχε προηγούμενο για την δημιουργία μία επιτυχημένης τεχνολογικής εταιρείας στην χώρα.
Μα ο Tanuwijaya πίστευε στην ιδέα του. Αλλά δυστυχώς για τον ίδιο, ήξερε πως θα έπρεπε να ψάξει για ιδιωτική χρηματοδότηση και οι επενδυτές με τους οποίους ερχόταν σε επαφή δεν ήταν το ίδιο… αισιόδοξοι για τις προοπτικές της Tokopedia. Ή τουλάχιστον δεν πίστευαν στον ίδιο τον Tanuwijaya, ο οποίος μεγάλωσε σε μία αγροτική, μη προνομιούχα οικογένεια.
«Θα με ρωτούσαν για το προσωπικό μου υπόβαθρο, σε ποιο πανεπιστήμιο πήγα», θυμάται ο Tanuwijaya. «Δεν ήρθα από την Ivy League», την περίφημη ένωση οκτώ από των κορυφαίων αμερικανικών πανεπιστήμιων, απαντούσε ο τότε νεαρός Ινδονήσιος. Αντιθέτως, εκείνος είχε φοιτήσει στο πανεπιστήμιο Binus, στην Jakarta, ενώ τα βράδια δούλευε σε ένα internet café για να υποστηρίξει την οικογένεια του.
«Θεωρώ τον εαυτό μου απόφοιτο του internet café» εκμυστηρεύεται στο CNBC.
Παρότι η Ινδονησία έχει τον τέταρτο μεγαλύτερο πληθυσμό στον κόσμο και μία ραγδαία αναπτυσσόμενη μεσαία τάξη, οι περισσότεροι επενδυτές είχαν αμφιβολίες για το κατά πόσο το μοντέλο της Amazon ή της Alibaba θα μπορούσε να εφαρμοστεί με επιτυχία στην περιοχή. Μα ακόμη και αν η απάντηση σε αυτό το ερώτημα ήταν θετική, τι θα σταματούσε τους παραπάνω τεχνολογικούς κολοσσούς από το να εισβάλουν οι ίδιοι στην αγορά;
Τέτοιου είδους ερωτήματα καλούταν αν απαντήσει ο Tanuwijaya. Τελικά, την ώθηση που χρειαζόταν την πήρε από έναν ιδιαίτερα αυθάδη επίδοξο χρηματοδότη, ο οποίος του είπε πως οι προσπάθειες του ήταν παντελώς άσκοπες.
Τότε, όπως λέει ο 39χρονος, θυμήθηκε πως μπορεί η πατρίδα του να μην έχει μία επιχειρηματική κουλτούρα όπως οι ΗΠΑ και η Σίλικον Βάλεϊ, αλλά το Ινδονησιακό όνειρο υπάρχει. Βασισμένο στα λόγια του πρώτου προέδρου της χώρας, το μότο λέει «Κάνε όνειρα όσο ψηλά όσο ο ουρανός. Αν αποτύχεις, θα πέσεις ανάμεσα στα αστέρια».
Έτσι, ο Tanuwijaya κατάφερε να πάρει την χρηματοδότηση που χρειαζόταν από μία τοπική επενδυτική φίρμα. Η Tokopedia ιδρύθηκε το 2009 και από τότε δεν έχει κοιτάξει πίσω. Πάνω από μία δεκαετία αργότερα, αποτελεί το ένα μισό του ομίλου GoTo, μετρώντας πάνω από 11 εκατομμύρια εμπόρους, περισσότερους από 100 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες και πέρυσι αντιστοιχούσε στο 1% του συνολικού GDP της Ινδονησίας.
Διαβάστε ακόμη:
Ταμείο Ανάκαμψης: Με ποια κριτήρια θα επιλεγούν όσοι μπουν στις επενδύσεις των 32 δισ.
Προς πάγωμα μέχρι το φθινόπωρο οι πλειστηριασμοί α’ κατοικίας