Τρεις εκθέσεις, τρία εκατομμύρια ευρώ σε ύψος παραγγελιών: ο απολογισμός των τελευταίων δράσεων εξωστρέφειας από εταιρείες ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας της Κεντρικής Μακεδονίας είναι ενθαρρυντικός.
Συνολικά, 24 μακεδονίτικες εταιρείες συμμετείχαν σε τρεις μεγάλες εκθέσεις, με τη στήριξη του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης:
- στο Μόναχο, στη Munich Fabric Start, μία από τις κορυφαίες ευρωπαϊκές εκθέσεις κλωστοϋφαντουργίας, που προσελκύει περίπου 20.000 διεθνείς επισκέπτες
- στη Μαδρίτη, στη MOMAD, τη μεγαλύτερη εμπορική έκθεση νέων συλλογών μόδας, τάσεων και εμπορικών σημάτων στη νότια Ευρώπη
αλλά και στην Αθήνα, στο Athens Fashion Trade Show.
«Οι συμφωνίες αυτές αποτελούν αποτέλεσμα των περισσότερων από 1.000 εμπορικών επαφών που είχαν οι 24 ελληνικές επιχειρήσεις που συμμετείχαν στις τρεις εκθέσεις» αναφέρει στο newmoney ο Θεόφιλος Ασλανίδης, γενικός διευθυντής του Σύνδεσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής – Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ). «Τα προϊόντα αφορούν όλη την αλυσίδα ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας, δηλαδή υφάσματα, τυπώματα, βοηθητικά υλικά, ενδύματα private label και επώνυμα ενδύματα. Οι κύριες αγορές των εξαγωγών που συμφωνήθηκαν είναι οι χώρες όπου έγιναν οι εκθέσεις δηλαδή η Γερμανία και η Ισπανία, και σε μικρότερο βαθμό οι Γαλλία, Ολλανδία, Αυστρία και άλλες. Οι πελάτες είναι τόσο κατασκευαστές, όσο και χονδρέμποροι, αλυσίδες λιανικής και ανεξάρτητα καταστήματα.»
Η αλυσίδα ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας στην Ελλάδα χαρακτηρίζεται από την εξωστρέφειά της, αφού το 70% της παραγωγής εξάγεται.
«Αυτό το γεγονός αναδεικνύει και την ανταγωνιστικότητά της» σημειώνει ο Θ. Ασλανίδης. «Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των ελληνικών προϊόντων είναι η καλή αναλογία ποιότητας – τιμής, η δυνατότητα ανταπόκρισης σε μικρές ποσότητες και γρήγορους χρόνους παράδοσης και η συνέπεια. Είναι πλεονεκτήματα που έχουν αποκτηθεί με την εμπειρία και την παράδοση που έχει ο κλάδος στην Ελλάδα. Είναι άλλωστε ένας κλάδος που έχει αναπτυχθεί στην χώρα από το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, διαθέτει ιστορία 70- 80 ετών. Επιπλέον, ο κλάδος διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία και τεχνολογία, αλλά και πολύ καλές πρώτες ύλες, για παράδειγμα εξαιρετικό βαμβάκι. Τέλος έχει μία καλή αναλογία όσον αφορά στο κόστος εργασίας, καθώς η παραγωγή γίνεται συνδυαστικά μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας, Αλβανίας και Βόρειας Μακεδονίας.»
Ένα από τα σημεία στα οποία υπολείπονται τα ελληνικά προϊόντα, κυρίως συγκριτικά με τους βασικούς ανταγωνιστές από Τουρκία και Πορτογαλία, είναι η μειωμένη συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις.
«Στην Πορτογαλία, για παράδειγμα, το κράτος έχει μεγαλύτερη συμμετοχή στην προσπάθεια στήριξης του κλάδου και δαπανά μεγάλα ποσά για την προώθησή του» τονίζει ο θ. Ασλανίδης. «Θα μπορούσαν και στην Ελλάδα να διατεθούν περισσότεροι πόροι για να συμμετέχουν οι επιχειρήσεις του κλάδου σε περισσότερες εκθέσεις. Τώρα για παράδειγμα πήγαμε σε τρεις εκθέσεις, θα μπορούσαμε να είχαμε πάει σε 23. Οι Πορτογάλοι χρηματοδοτούν τον κλάδο για να συμμετέχει σε τουλάχιστον 30 εκθέσεις στο εξωτερικό.»
Δυναμική επιστροφή και προοπτικές
Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, και κυρίως στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, δραστηριοποιούνται περίπου 1.000 επιχειρήσεις ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 44% του συνόλου της χώρας.
Πρόκειται για επιχειρήσεις όλων των «μεγεθών» μικρές, μεσαίες και μεγαλύτερες, με μονάδες παραγωγής σε χώρες των Βαλκανίων (για τον κλάδο του ενδύματος), αλλά και με αμιγώς ελληνική παραγωγή σε νήμα και πανί.
Οι επιχειρήσεις αυτές απασχολούν 12.000 εργαζόμενους στην Ελλάδα και χιλιάδες ακόμα στα Βαλκάνια. Πραγματοποιούν εξαγωγές 1,1 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως, δηλαδή το 70% του συνόλου των κλαδικών εξαγωγών.
«Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αποτελεί τον σημαντικότερο πόλο συγκέντρωσης του κλάδου στην Ελλάδα» σημειώνει ο Ασλανίδης. «Διαθέτει μια ολοκληρωμένη αλυσίδα παραγωγής βαμβακερών προϊόντων, από την πρωτογενή παραγωγή βαμβακιού, την εκκόκκιση του, την παραγωγή νημάτων και υφασμάτων, δραστηριότητες βαφής, φινιρίσματος και τυπώματος καθώς και παραγωγής ενδυμάτων τόσο private label, όσο και brands. Η κλωστοϋφαντουργία στη Βόρεια Ελλάδα παραμένει διαχρονικά ο δεύτερος σημαντικότερος κλάδος της τοπικής οικονομίας. Από το 2015 και μετά, με εξαίρεση την πανδημία το 2020, παρουσιάζει ανοδική πορεία σε όλους τους οικονομικούς δείκτες. Η στήριξη από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας σε δράσεις εξωστρέφειας είναι σημαντική και θα πρέπει να συνεχιστεί και να επεκταθεί. Επίσης, θα πρέπει να ενισχυθούν οι επιχειρήσεις μέσω ευρωπαϊκών και εθνικών πόρων στους τομείς της τεχνολογίας-καινοτομίας, ψηφιοποίησης, βιωσιμότητας και εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού» επισημαίνει ο Θ. Ασλανίδης.
Διαβάστε ακόμη
ΥΠΟΙΚ: Νέα ρύθμιση «ανάσα» με 72 δόσεις (και… ξανά 120) μόνο για συνεπείς οφειλέτες
Στο «σφυρί» οικόπεδα, καταστήματα, γραφεία και πάρκινγκ με χαμηλή τιμή εκκίνησης