Αν και οι περισσότεροι συνομήλικοι θυμώνουν για πολύ πιο ασήμαντα πράγματα, η Ναταλία Κρίτσαλη στα 17 της χρόνια, μετά από μια εμπειρία που τη στιγμάτισε, θύμωσε με την έλλειψη αίματος στα δημόσια νοσοκομεία της χώρας. Όταν η γιαγιά της φίλης χρειάστηκε αίμα, έπρεπε να κινητοποιηθούν άμεσα συγγενείς και γνωστοί καθώς δεν υπήρχε επάρκεια αίματος στα δημόσια νοσοκομεία. Έτσι, η έφηβη τότε Ναταλία αναρωτήθηκε, πώς γίνεται να υπάρχει έλλειψη αίματος στα ελληνικά νοσοκομεία και να μην μπορούν να καλυφθούν βασικές ανάγκες του πληθυσμού; Γιατί στην Ελλάδα δίνουμε αίμα μόνο για συγγενείς και φίλους;
Ο θυμός της μετατράπηκε σε αγανάκτηση όταν πληροφορήθηκε ότι η Ελλάδα ανήκει σε μια από τις 6 χώρες σε όλη την Ευρώπη που δεν ικανοποιούν αυτόνομα τις ανάγκες τους σε αίμα, δεν καλύπτουν, δηλαδή, πλήρως τις ανάγκες τους από εθελοντές αιμοδότες.
Και κάπως έτσι πείσμωσε. Και από αυτό το πείσμα γεννήθηκε λίγα χρόνια μετά το Blood-e, μια κοινωνική επιχείρηση που έχτισε την πρώτη ψηφιακή πλατφόρμα αιμοδοσίας στην Ελλάδα, με σκοπό τη μείωση του χάσματος μεταξύ της ζήτησης και προσφοράς αίματος, μέσω της αύξησης του ποσοστού των εθελοντών αιμοδοτών και της οργάνωσης του συστήματος αιμοδοσίας στην Ελλάδα.
Tι είναι το Blood-e
«Το Blood-e ξεκίνησε πειραματικά. Στην αρχή αφορούσε αποκλειστικά αιμοδοσίες. Γρήγορα αντιληφθήκαμε ότι μόνο με αιμοδοσίες δεν λύνεται το πρόβλημα, καθώς στην αιμοδοσία προσφέρουν αίμα μόλις 100-200 άτομα και οι ανάγκες της χώρας είναι πάνω από 500.000 μονάδες αίματος, εκ των οποίων μόνο το 65% καλύπτονται από εθελοντές. Το Blood-e σήμερα αποσκοπεί, όχι μόνο στην κάλυψη των βασικών αναγκών της χώρας σε αίμα, αλλά και την καλλιέργεια μιας κουλτούρας αιμοδοσίας για τις επόμενες γενιές που θα εξασφαλίσει την αυτόνομη ικανοποίηση των αναγκών της χώρας», αναφέρει η Ναταλία Κρίτσαλη στο newmoney.
Η ομάδα του Blood-e, που έχει κατακτήσει αρκετές διακρίσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, αποτελείται από 9 άτομα με γνώσεις πληροφορικής και τεχνολογίας και έχει καταφέρει μέσα σε 7 χρόνια να συγκεντρώσει 6.200 εθελοντές αιμοδότες στην ψηφιακή του κοινότητα, με στόχο ο αριθμός να ανέβει στους 10.000 την επόμενη πενταετία.
Με τη βοήθεια του Blood-e, η εθελοντική αιμοδοσία γίνεται εύκολη και διαδραστική. Οι ενδιαφερόμενοι εθελοντές μπορούν να εγγραφούν στην ψηφιακή κοινότητα, να ενημερώνονται για τις αιμοδοσίες και τις δράσεις της οργάνωσης και να λαμβάνουν ειδοποιήσεις όταν προκύπτει ανάγκη για αίμα. Αλλά δε χρειάζεται να εγγραφεί κάποιος στην πλατφόρμα για να επικοινωνήσει με την startup και να λύσει τις απορίες του σχετικά με την αιμοδοσία, καθώς το Chat του Blood-e είναι διαθέσιμο για όλους τους ενδιαφερόμενους.
Οι δράσεις του Blood-e χωρίζεται σε τέσσερεις πυλώνες. Το επίκεντρο των δράσεων αφορά στην αντιστοίχιση προσφοράς και ζήτησης. Μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας, μπορεί οποιοσδήποτε χρειάζεται αίμα να κάνει έκκληση, σε όποιο μέρος της Ελλάδας κι αν βρίσκεται, έτσι ώστε να ειδοποιηθούν εθελοντές αιμοδότες και να ικανοποιηθούν άμεσα οι ανάγκες του.
Ο δεύτερος πυλώνας αφορά στην ενημέρωση και στην επαγρύπνηση των πολιτών για την αξία της αιμοδοσίας. «Το περίεργο είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού πληθυσμού έχει πλήρη άγνοια για την ύπαρξη του προβλήματος της έλλειψης αίματος», μας λέει η Ναταλία.
Το τρίτο κομμάτι αφορά στην διοργάνωση μαζικών εθελοντικών αιμοδοσιών ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες, ενώ ο τέταρτος και τελευταίος πυλώνας, στον οποίο έχει πέσει το μεγαλύτερο βάρος των φετινών δραστηριοτήτων, είναι η διαχείριση κρίσεων, όπως η πυρκαγιά στο Μάτι και η πανδημία, όπου οι ανάγκες ικανοποιούνται πιο δύσκολα.
Η πανδημία άλλαξε τον προσανατολισμό των δράσεων
«Η πανδημία έχει αναμφίβολα αλλάξει τον προσανατολισμό των δράσεων μας. Την τελευταία χρονιά είδαμε μείωση μέχρι και 70% στην προσέλκυση αιμοδοτών στις αιμοδοσίες των νοσοκομείων. Ο κόσμος φοβάται πολύ να δώσει αίμα στα νοσοκομεία. Και η προσωρινή λύση της διοργάνωσης αιμοδοσιών σε ασφαλέστερα μέρη, όπως τα πάρκα ή τα σχολεία, δεν είχε κάποιο αποτέλεσμα καθώς δεν υπήρχε τρόπος να ενημερωθούν οι πολίτες για τον τόπο και χρόνο των αιμοδοσιών αυτών», επισημαίνει η Ναταλία.
Το Blood-e, από την αρχή της πανδημίας ξεκίνησε το Πρόγραμμα “Blood Donation – Covid Response”, με την υποστήριξη των εταιρειών Beat και Pwc, για να συμβάλει στην αντιμετώπιση αυτής της μείωσης και την υποστήριξη των εθελοντών αιμοδοτών. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος δημιουργήθηκε ειδική σελίδα ενημέρωσης για τα σημεία αιμοδοσίας καθώς και για τους νέους κανόνες που επιβάλουν οι συνθήκες, ενεργοποιήθηκε το live chat όπου η ομάδα του Blood-e ανταποκρίνεται σε ερωτήσεις αιμοδοτών 24/7 και διοργανώθηκαν 18 αιμοδοσίες στις οποίες προσήλθαν πάνω από 914 εθελοντές αιμοδότες.
Μια startup με κοινωνικό χαρακτήρα και προσανατολισμό
Το αξιοθαύμαστο σε αυτό το εγχείρημα είναι ο μη-κερδοσκοπικός του χαρακτήρας. Τα λειτουργικά έξοδα και το κομμάτι της βιωσιμότητας του Blood-e καλύπτονται αποκλειστικά από χορηγίες και συνεργασίες. Η πλατφόρμα έρχεται σε επαφή με εταιρείες που επιθυμούν να έχουν ένα μεγαλύτερο κοινωνικό αντίκτυπο και να είναι πιο ελκυστικές στους υπαλλήλους, χτίζοντας προγράμματα εθελοντικής αιμοδοσίας, μυώντας παράλληλα τους εργαζομένους τους στη διαδικασία. Η μακροβιότερη συνεργασία του Blood-e είναι με την ελεγκτική εταιρεία PwC, η οποία μετρά ήδη 5 χρόνια, και έχει συμβάλει στη διοργάνωση τουλάχιστον 25 αιμοδοσιών. Άλλες εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται η πλατφόρμα είναι η Stoiximan, η Beat, το e-food και η Olympic Shipping.
«Παρά τον μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα του, το Blood-e λειτουργεί σαν μια κανονική startup. Δίνουμε πολύ βάση στα πληροφοριακά συστήματα και στην ανάλυση δεδομένων και επενδύουμε σε τεχνολογικά βήματα που θα συμβάλουν στην ψηφιοποίηση του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ)», λέει η Ναταλία.
Οι ρίζες του προβλήματος και ο μακροπρόθεσμος στόχος
«Η πανδημία ανέδειξε τις βασικές ελλείψεις του ΕΣΥ, το οποίο δεν έχει την απαραίτητη δομή και οργάνωση να στηρίξει την αιμοδοσία στη χώρα. Αν και έχει γίνει ένα βήμα ψηφιοποίησης, με την διαμόρφωση, για παράδειγμα, ψηφιακού μητρώου αιμοδοσίας, δεν υπάρχει ένα κεντρικό σύστημα που να υποδεικνύει τα αποθέματα αίματος σε κάθε νοσοκομείο. Ο μοναδικός -χρονοβόρος- τρόπος είναι να απευθυνθούμε σε κάθε νοσοκομείο ξεχωριστά, κάτι που μέχρι να γίνει θα έχει αλλάξει η ποσότητα των αποθεμάτων», επισημαίνει η Ναταλία.
Στην ερώτηση γιατί η Ελλάδα έχει μείνει τόσο πίσω στην αιμοδοσία σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η Ναταλία μας απάντησε ότι το πρόβλημα πηγάζει από την έλλειψη οργάνωσης και καθοδήγησης από τα νοσοκομεία, καθώς και από τη σχολική διαπαιδαγώγηση, από την οποία απουσιάζει πλήρως η έννοια της εθελοντικής αιμοδοσίας. Η ομάδα της Blood-e είναι πεπεισμένη ότι το πρόβλημα μπορεί να λυθεί με έναν συνδυασμό τεχνολογίας και κοινωνικής ευαισθητοποίησης και φιλοδοξεί να βάλει το λιθαράκι της σε αυτό. Η startup επενδύει σε συστήματα που θα μπορούσαν να αναδιαμορφώσουν το σύστημα της αιμοδοσίας, και διοργανώνει επισκέψεις σε σχολεία έχοντας δημιουργήσει ένα διαδραστικό επιτραπέζιο παιχνίδι με στόχο την ενημέρωση των παιδιών για την αλληλεγγύη και την αιμοδοσία.
«Αυτό που μας διαφοροποιεί από τις υπόλοιπους ΜΚΟ είναι το ότι υπηρετούμε μακροπρόθεσμους στόχους. Προτεραιότητά μας δεν είναι να προφέρουμε προσωρινή ανακούφιση, αλλά να αλλάξουμε το τοπίο της αιμοδοσίας στη χώρα, με το να ενισχύσουμε το σύστημα υγείας με πληροφοριακά συστήματα και να επαγρυπνήσουμε τους πολίτες», λέει η Ναταλία.
«Ελπίζω σε λίγα χρόνια το Βlood-e να μην έχει λόγο ύπαρξης»
Η Ναταλία, που εργάζεται παράλληλα και σε μια βρετανική startup η οποία επίσης ασχολείται με την υγεία, έχει εμπιστοσύνη στη νέα γενιά και παραμένει αισιόδοξη ότι η Ελλάδα είναι πλέον έτοιμη να αγκαλιάσει την αιμοδοσία και να εξασφαλίσει ότι κανείς πια δε θα χρειάζεται να κινήσει γη και ουρανό για να καλύψει την ανάγκη του σε αίμα, όπως η γιαγιά της φίλης της.
«Ελπίζω σε λίγα χρόνια το Βlood-e να μην έχει λόγο ύπαρξης, οι πολίτες να γεμίζουν τις τράπεζες αίματος από μόνοι τους, και εμείς να ψάχνουμε λύση για κάποιο άλλο κοινωνικό πρόβλημα», αναφέρει η Ναταλία.
Διαβάστε ακόμα:
Oι δασικοί χάρτες παγώνουν τις μεταβιβάσεις ακινήτων
30+16 εταιρείες με ρεκόρ επιδόσεων μέσα στην πανδημία
Νάνσυ Τσέμτομπ: Η δικηγόρος που χρεώνει $960 την ώρα και αναλαμβάνει διαζύγια μόνο πλούσιων πελατών