Σε διαδικασία έκπτωσης από την εργολαβία του τραμ της τεχνικής εταιρείας Θεμέλη, δέκα χρόνια μετά την έναρξη της κατασκευής του έργου και 1,5 περίπου χρόνο μετά την λειτουργία του μέσου σταθερής τροχιάς βρίσκεται η Αττικό Μετρό.
Η τεχνική εταιρεία, η οποία κατασκεύασε την επέκταση του τραμ το 2019 ενώ το έργο έπρεπε να παραδοθεί αρχές του 2015, αποδεικνύεται ότι δεν έχει ακόμη ολοκληρώσει το σύνολο των συμβατικών της υποχρεώσεων! Πώς όμως η Αττικό Μετρό πήρε την απόφαση να κινήσει τις διαδικασίες έκπτωσης, ενώ η βασική εργολαβία έχει τελειώσει;
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η ανάδοχος εταιρεία έχει υπογράψει την σύμβαση με τη Αττικό Μετρό για δύο αυτοτελή έργα. Το πρώτο αφορούσε το κατασκευαστικό σκέλος του τραμ που πέρασε δια πυρός και σιδήρου και κατάφερε έστω και με μεγάλες καθυστερήσεις να ολοκληρωθεί και ένα δεύτερο που αφορούσε υποσταθμό και άλλες εργασίες που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. Από την Αττικό Μετρό παραδέχονται ότι το έργο έχει παραληφθεί ως προς την κατασκευή του τραμ αλλά όχι για το δεύτερο σκέλος της σύμβασης, έχοντας μάλιστα κάνει όλες τις προβλεπόμενες από το νόμο ενέργειες για να κλείσει η μεγάλη εκκρεμότητα. Προς τούτο, η εταιρεία προχώρησε σε ειδική πρόσκληση προς τον ανάδοχο, όπως ορίζει ο νόμος προκειμένου να γίνουν όλες οι ενέργειες και τα έργα που πρέπει να εκτελεστούν μέσα σε εύλογη προθεσμία, που όμως κατά την Αττικό Μετρό δεν τηρήθηκε παρά τις συνεχείς οχλήσεις προς την Θεμέλη.
Με βάση το θεσμικό πλαίσιο, εφόσον η προθεσμία της ειδικής πρόσκλησης παρέλθει χωρίς συμμόρφωση του αναδόχου, τότε ο τελευταίος κηρύσσεται έκπτωτος με απόφαση της διευθύνουσας υπηρεσίας. Η ίδια διαδικασία τηρήθηκε και στο έργο του τραμ από την στιγμή που η Θεμέλη δεν ανταποκρίθηκε στις συμβατικές της υποχρεώσεις αλλά ούτε και στην ειδική πρόσκληση. Η τεχνική εταιρεία έχει δικαίωμα ένστασης έναντι της απόφασης της Αττικό Μετρό, η οποία εφόσον υποβληθεί εμπρόθεσμα αναστέλλει και την διαδικασία έκπτωσης μέχρι να εκδοθεί η τελική απόφαση.
Ωστόσο η συνέχιση του σήριαλ με την επέκταση του τραμ και η κατάληξη της πολύπαθης εργολαβίας δεν παύει να αποτελεί μια μεγάλη έκπληξη μετά από μία πολυετή σύγκρουση εργολάβου και αναθέτουσας αρχής καθώς θα περίμενε κανείς ότι με την λειτουργία του έργου θα είχαν κλείσει όλες οι εκκρεμότητες του παρελθόντος. Όπως αποδεικνύεται αυτό δεν συνέβη.
Από την Αττικό Μετρό διαμηνύουν ότι έχουν ληφθεί και δρομολογηθεί οι σχετικές αποφάσεις (έκπτωσης) κατά της Θεμέλη, με την εταιρεία να υποστηρίζει ότι η εξέλιξη υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, τηρώντας όσα έχει προβλέψει ο νομοθέτης όταν ο ανάδοχος δεν τηρεί τις συμβατικές του υποχρεώσεις και δεν συμμορφώνεται με τις υποδείξεις, καθυστερεί ή δεν πληροί τις απαιτήσεις της εκπλήρωσης μελετών.
Με βάση την σύμβαση που είχε υπογραφεί μεταξύ της Αττικό Μετρό και της «Θεμέλη» τον Ιανουάριο του 2013, το έργο έπρεπε να παραδοθεί σε 25 μήνες. Από τότε όμως μεσολάβησαν ουκ ολίγες αρρυθμίες και καθυστερήσεις με αποτέλεσμα το χρονοδιάγραμμα να επιμηκυνθεί κατά έξι χρόνια.
Να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός για την κατασκευή της επέκτασης του τραμ, με προϋπολογισμό 91,8 εκατ. ευρώ, ξεκίνησε πολύ νωρίτερα το 2009, δηλαδή πριν από 14 χρόνια. Στη συνέχεια όμως, η τότε ΤΡΑΜ Α.Ε. ανέθεσε το έργο στον τέταρτο μειοδότη με συνέπεια να κατατεθούν δικαστικές προσφυγές από την κατασκευαστική εταιρία. Χρειάστηκαν τέσσερα χρόνια μέχρι να υπογραφεί η σύμβαση και πέρασαν άλλα έξι μέχρι να ολοκληρωθεί. Τη λειτουργία πάντως του έργου αρχές του 2020 επηρέασαν δύο απρόβλεπτοι παράγοντες. Ο ένας ήταν ένας σεισμός που προκάλεσε σοβαρές ζημιές σε εγκαταλειμμένο κτήριο επί της οδού Ομηρίδου Σκυλίτση στον Πειραιά, ο οποίος πάγωσε την παράδοση της νέας επέκτασης καθώς με απόφαση της τροχαίας απαγορεύτηκε η χρήση της γραμμής, λόγω πτώσης στον δρόμο τμημάτων της πρόσοψης.
Και σαν μην έφτανε ο σεισμός, αμέσως μετά ξέσπασε φωτιά στο εσωτερικό του παλιού κτιρίου, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στατικότητας που έφεραν νέες πολύμηνες καθυστερήσεις στην εμπορική λειτουργία του έργου.
Η επέκταση του ΤΡΑΜ προς Πειραιά είναι συνολικού μήκους 5,4 χλμ με 12 στάσεις και ξεκινάει από τον σταθμό ΗΣΑΠ στο γήπεδο Καραϊσκάκη και καταλήγει στο Λιμάνι του Πειραιά με τερματικό σταθμό την «Ακτή Ποσειδώνος».
Διαβάστε ακόμη
Προβλέψεις ΔΝΤ: «Πόλεμος» για την πραγματική οικονομία και το 2024
Φυσικό αέριο: «Ανάφλεξη» στις τιμές που έφτασαν τα 50 ευρώ στην Ευρώπη (pic)
Η «μάχη» των «γιγάντων»: Γιατί Μαρινάκης, Φέσσας, Στάσσης θέλουν τον Κωτσόβολο
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ