Απ’ το 1997 μέχρι σήμερα οι αλλαγές που έχουν συντελεστεί στην εφοδιαστική αλυσίδα φαντάζουν τεκτονικές. Κάτι που ο κ. Βασίλης Καρακουλάκης, ο μεγαλομέτοχος και Πρόεδρος του ομίλου FDL με «ναυαρχίδα» εταιρεία τη Foodlink γνωρίζει καλά. Εικοσιτρία χρόνια αφότου με τον φίλο και συνάδελφο του Αχιλλέα Μάμαλη, διευθυντικά στελέχη της Kraft Foods, έκαναν το management buyout στο κέντρο logistics που διέθετε η πολυεθνική στη Θεσσαλονίκη, κατάφεραν να στήσουν έναν οργανισμό που σήμερα έχει εξελιχθεί σε έναν απ’ τους κύριους παίκτες σε μια αγορά που μεγεθύνεται αλλά και παίζει σημαντικό ρόλο στην ίδια την ελληνική οικονομία, συνεισφέροντας πλέον σχεδόν το 10% του ΑΕΠ. Και σήμερα αυτός ο κλάδος με την πίεση που ασκείται στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω και της πανδημίας του κορωνοϊού είναι μπροστά σε σταυροδρόμι αλλαγών.
Όπως λέει ο κ. Καρακουλάκης πλέον δεν αρκούν οι μεγάλες αποθήκες που, ούτως ή άλλως, πρέπει κάποιος να διαθέτει. Πρέπει να αναβαθμιστεί όλη η αλυσίδα των συστημάτων, διασφαλίζοντας ότι η εξυπηρέτηση – που πλέον απ’ το B2B περνά στο B2C, κατευθείαν στον καταναλωτή – θα γίνει άμεσα. «Ειδάλλως, θα συνεχίσουν φαινόμενα όπως τα σημερινά, όπου τα logistics των εταιρειών παραλύουν μπροστά στον τεράστιο όγκο που πρέπει να διαχειριστούν απ’ τις online παραγγελίες καταναλωτών», λέει.
Στο πλαίσιο αυτό ο όμιλος FDL ξεκίνησε φέτος ένα νέο τριετές πλάνο επενδύσεων ύψους 5,5 εκατ. ευρώ το οποίο εστιάζει στο χώρο του αυτοματισμού με άξονα τόσο το λογισμικό όσο και το hardware που απαιτείται. Μάλιστα ένα σημαντικό κομμάτι αυτών των επενδύσεων είναι και η στρατηγική συνεργασία με την κινεζική εταιρεία Geek+, την ηγέτιδα παγκόσμια τεχνολογική δύναμη στα logistics. Η συνεργασία, που ανακοινώθηκε πριν από τρεις μήνες, περιλαμβάνει όχι μόνο την προμήθεια των ρομπότ με τεχνητή νοημοσύνη που έχει αναπτύξει η κινεζική εταιρεία για τις ανάγκες της ίδιας της Foodlink, αλλά και την αντιπροσώπευση τους στην ελληνική αγορά.
«Αυτό είναι ένα σύστημα το οποίο κατά βάση λειτουργεί για τη νέα τάση που ενισχύεται παγκοσμίως, το B2C. Υποστηρίζει δηλαδή τον ολοένα αυξανόμενο όγκο των παραγγελιών που δεν πηγαίνουν από εταιρεία σε εταιρεία (Β2Β) αλλά κατευθείαν στο σπίτι του καταναλωτή (B2C). Πρόκειται για μία τάση που ενισχύεται διαρκώς την τελευταία δεκαετία και πλέον, με την έκρηξη της πανδημίας, έχει επιταχυνθεί», λέει ο κ. Καρακουλάκης.
Και για την υποστήριξη αυτής της τάσης η τεχνητή νοημοσύνη και τα ρομπότ αποτελούν μονόδρομο. «Το παν είναι η καλύτερη εξυπηρέτηση και στον καλύτερο χρόνο, κάτι που φάνηκε ιδιαίτερα αυτό το διάστημα που το σύστημα δέχεται τεράστια πίεση. Τα ρομπότ αυτά εκτελούν γρήγορα τις παραγγελίες ώστε να είναι έτοιμες προς αποστολή σε σύντομο χρονικό διάστημα. Κάθε φορά που κάνεις μια παραγγελία, πχ για ένα tablet, μία κούκλα και ένα παιχνίδι, σημαίνει ότι κάποιοι πρέπει να πανε στην αποθήκη να τα βρουν, να τα συγκεντρώσουν και να τα συσκευάσουν. Έπειτα να τα βάλουν σε ένα όχημα τα οποία και θα τα παραδώσει. Επομένως, σε αυτή την αλυσίδα, ασχέτως lockdown, υπάρχουν δύο κύρια στάδια: η αποθήκη και το αποκαλούμενο “last mile”, η παράδοση. Σήμερα, δυστυχώς, και τα δύο μπούκωσαν για τον απλούστατο λόγο ότι όλο το σύστημα ήταν στημένο να εξυπηρετεί πολύ λιγότερους όγκους. Με τα ρομπότ και γενικά τους αυτοματισμούς το πρόβλημα στις αποθήκες γίνεται διαχειρίσιμο», σημειώνει.
Υπογραμμίζει δε ότι η στροφή προς το B2C θα συνεχίσει να ενισχύεται. «Η στρατηγική συμφωνία που συνάψαμε τον περασμένο Σεπτέμβριο είχε προγραμματιστεί πριν από την ιστορία με τον κορωνοϊό, γιατί βλέπαμε τις ανάγκες που δημιουργούσε αυτή η τάση. Απλά όλα επιταχύνθηκαν με τον ξέσπασμα της πανδημίας», σημειώνει.
Επενδύσεις όμως συνεχίζει να κάνει η εταιρεία και στο κομμάτι των υποδομών αποθηκών. «Ήδη ολοκληρώθηκε μία νέα αποθήκη 12.000 τμ στον Ασπρόπυργο, ενισχύοντας τις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις μας εκεί στα 24.000 τμ. Παράλληλα έχουμε εγκαταστάσεις με συμβόλαιο μίσθωσης 20.000 μέτρων», λέει ο κ. Καρακουλάκης. Με αυτό τον τρόπο η Foodlink θα ελέγχει χώρους 120.000 τμ σε Ασπρόπυργο, Θεσσαλονίκη και Πάτρα. Παράλληλα όμως ως πάροχος των λεγόμενων «4PL» υπηρεσιών συνεργάζεται και με άλλες εταιρείες logistics στην επαρχία κατευθύνοντας τα προϊόντα των πελατών της.
Σήμερα ο όμιλος FDL προσφέρει ευρεία γκάμα υπηρεσιών κατανεμημένες έως πρόσφατα σε έξι θυγατρικές, εκ των οποίων οι τρεις τις πρώτες μέρες της χρονιάς απορροφήθηκαν απ’ τη «ναυαρχίδα» του ομίλου, τη Foodlink. Η τελευταία είναι εισηγμένη στην Εναλλακτική Αγορά του ΧΑ απ’ το 2009. Πρόκειται για μία εταιρεία που πάτησε στο λεγόμενο contract logistic, δηλαδή τη συγκέντρωση των προϊόντων, την αποθήκευση και προώθηση / διανομή τους, στα σημεία πωλήσεων χονδρικού ή λιανικού εμπορίου προσελκύοντας μεγάλες εταιρείες ως πελάτες. Από την πάλαι ποτέ Kraft Foods, νυν Mondelez, που ήταν και ο πρώτος πελάτης, έως τη Unilever, τη Philip Morris, την Danone, την Arla, την Nestle, τη Mars, την Αθηναϊκή Ζυθοποιία, τα Public, την Tasty Foods, την Chipita, την Bingo και πολλές άλλες. Αντίστοιχα υπάρχει και η Diapo Ltd (εξέλιξη της Foodlink Cyprus) στην Κύπρο.
Πλέον απορροφήθηκαν απ’ τη Foodlink οι θυγατρικές: Velostrans που δραστηριοποιείται στις διεθνείς μεταφορές, Transport Link που ειδικεύεται στη διανομή τροφίμων σε θερμοκρασίες συντήρησης, Express Link που κινείται στον τομέα των ταχυμεταφορών στα κανάλια διανομής B2B και B2C. Το συγκεκριμένο κομμάτι μάλιστα των ταχυμεταφορών, σύμφωνα με τον κ. Καρακουλάκη, σχεδόν τριπλασιάστηκε σε μέγεθος μέσα στην περίοδο του lockdown.
Οι υπόλοιπες θυγατρικές του ομίλου είναι η Agrolink για την παραγωγή, αποθήκευση, μεταφορά, εισαγωγή & εξαγωγή φρέσκων λαχανικών και φρούτων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, και η DOTLiNK που αναπτύσσει και παρέχει λογισμικό για τη διαχείριση logistics, το «logistic intelligence», όπως ονομάζεται.
«Πλέον ο όμιλος μας εκτός απ’ το σκέλος του software που αναπτύσσει, ενισχύεται και απ’ την αντιπροσώπευση της GEEK+ στο κομμάτι της ρομποτικής προκειμένου να φθάσουμε στην επιδίωξη μας, να ενισχύσουμε τους αυτοματισμούς και την καλύτερη λειτουργία των αποθηκών μέσω συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης όχι μόνο των δικών μας υποδομών αλλά όλων των αποθηκών της Ελλάδας», λέει ο κ. Καρακουλάκης.
Όταν του ζητάμε να περιγράψει τον όμιλο μέσα απ’ όλη αυτή τη δραστηριότητα που αναπτύσσει ο ίδιος, μας λέει: «Είμαστε ένας όμιλος που απαντά στο ζητούμενο των logistics… Κοινώς, τη μεταφορά των προϊόντων από εκεί που παράγονται, εκεί που τα χρειάζονται. Είτε στα κεντρικά, είτε στα καταστήματα, είτε ακόμα και στα σπίτια των καταναλωτών». Ο όμιλος FDL έχει φθάσει να κάνει έναν κύκλο εργασιών περίπου 60 εκατ. ευρώ ετησίως και διαθέτει προσωπικό 500 ατόμων.
«Η κεντρική ιδέα πίσω απ’ το στρατηγικό σχέδιο που ακολουθούμε είναι να είμαστε πρωτοπόροι, να φέρνουμε τις νέες τάσεις στην αγορά, είτε πρόκειται για contract logistics είτε για B2C, και αυτό να μας οδηγήσει στο να είμαστε ένας απ’ τους κυρίαρχους στον κλάδο», λέει ο κ. Καρακουλάκης.
Οι προκλήσεις της πανδημίας
Όπως λέει, η σημερινή περίοδος, λόγω της πανδημίας, κρύβει πολλές προκλήσεις για τον όμιλο αλλά και το σύνολο της αγοράς. «Υπάρχουν ολόκληροι κλάδοι της αγοράς που θίχτηκαν σε μεγάλο βαθμό και κάποιοι άλλοι, όπως τα τρόφιμα, όχι και τόσο. Αυτό όμως που γνώρισε τεράστια ανάπτυξη ήταν το B2C. Εμεις λόγω της τοποθέτησης μας δεν θιχτήκαμε οικονομικά απ’ αυτό το χτύπημα που δέχεται όλος ο κόσμος. Ωστόσο αντιμετωπίσαμε και αντιμετωπίζουμε ραγδαία αλλαγή στις ανάγκες της αγοράς στις οποίες καλούμαστε να ανταποκριθούμε με τον ταχύτερο και καλύτερο δυνατό τρόπο, κάτι διόλου εύκολο εάν αντιληφθεί κανείς ότι λειτουργούμε με πολύ αυστηρά πρωτόκολλα υγείας που απαγορεύουν υπερωρίες ή το να αναμείξουμε βάρδιες. Τα καταφέραμε όμως, και τα καταφέρνουμε. Η αγορά συνέχισε και συνεχίζει να τροφοδοτείται…», συμπληρώνει.
Τα οικονομικά μεγέθη του ομίλου, σύμφωνα με τον κ. Καρακουλάκη, βελτιώθηκαν πέρυσι σε επίπεδο πωλήσεων και EBITDA. Βασικός στόχος βέβαια για τον όμιλο, που «κουβαλούσε» έως πρότινος ζημιές απ’ το «κανόνι» της Μαρινόπουλος, είναι η επιστροφή σε καθαρή κερδοφορία.
Σε μία κίνηση μάλιστα να τακτοποιηθούν οι συσσωρευμένες ζημιές που έφθαναν τα 6 εκατ. ευρώ με το πέρας του α’ εξαμήνου της χρήσης του 2020 ο όμιλος προχώρησε σε μείωση μετοχικού κεφαλαίου κατά 4,2 εκατ. ευρώ προκειμένου να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος. Πλέον το συνολικό κεφάλαιο ανέρχεται σε 2,33 εκατ. ευρώ περίπου. Σημειωτέον τα ίδια κεφάλαια στις 30 Ιουνίου ήταν 2,44 εκατ. ευρώ. Ο κύκλος εργασιών στο α’ εξάμηνο του 2020 ήταν 33,4 εκατ. ευρώ έναντι 27,8 στο α’ εξάμηνο του 2019 με τα EBITDA να βελτιώνονται στα 2,8 εκατ. ευρώ από 2,5 εκατ. ευρώ και τις καθαρές ζημιές να περιορίζονται στα 136.000 ευρώ.
«Είχαμε σημαντικό πλήγμα από την εποχή του Μαρινόπουλου και είπαμε να το τακτοποιήσουμε τώρα με αυτό τον τρόπο», λέει ο κ. Καρακουλάκης για την απομείωση του μετοχικού κεφαλαίου. «Θα τη χαρακτήριζα όμως περισσότερο μία τακτική κίνηση γιατί σκοπεύουμε να συγχωνεύσουμε όλες τις θυγατρικές ώστε να πετύχουμε εξοικονομήσεις και καλύτερη λειτουργία», προσθέτει.
Μετοχικές ανακατατάξεις
Ο ίδιος πάντως είναι ανοικτός στην προοπτική εισόδου ενός επενδυτή. «Είμαστε στην Εναλλακτική Αγορά του ΧΑ απ’ το 2009. Οπότε ήμασταν και παραμένουμε ανοικτοί σε μικρούς και μεγάλους μετόχους με στόχο πάντα να μεγαλώσουμε και να αναπτυχθούμε περαιτέρω», επισημαίνει.
Πριν από ενάμιση έτος το οικογενειακό fund των Βασίλη και Νέλλης Κάτσου, VNK Capital που κατείχε το 25% της εταιρείας μέσω της θυγατρικής Dynaplus Holdings Ltd αποεπένδυσε πουλώντας τις μετοχές σε σχήμα των ιδρυτών της εταιρείας Καρακουλάκη και Μάμαλη (REALEST LINK Α.Ε). Σημειώνεται πως ο κ. Καρακουλάκης σήμερα εμφανίζεται ως ο βασικός μέτοχος του ομίλου μέσω της Leyenda Investments Ltd ελέγχοντας το 33,3141% και ο κ. Αχιλλέας Μάμαλης έχει το 23,04%.
«Είχαμε διαφορετική αντίληψη στο κομμάτι της στρατηγικής ανάπτυξης και χωρίσαμε με καλό τρόπο, όπως εξάλλου φάνηκε», λέει ο κ. Καρακουλάκης για την έξοδο της Dynaplus Holdings. «Στο μετοχολόγιο μας πάντως εξακολουθεί και συμμετέχει το fund Zaitech (σσ το κεφάλαιο επενδυτικών συμμετοχών της Attica Bank, που κατέχει το 6,97%). Πιστεύουμε στην πολυμετοχικότητα και όλες οι απόψεις των μετόχων είναι σεβαστές για εμάς. Όλες θα τις μετρήσουμε πριν πάρουμε μία απόφαση. Γι αυτό εξάλλου και στο ΔΣ έχουμε και εκπρόσωπο των μικρομετόχων».
Για τον ίδιο πάντως η επιδίωξη σε βάθος πενταετίας είναι μία: «Θέλουμε να είμαστε ο όμιλος των Logistics που θα συνδράμει περισσότερο στο κομμάτι του μετασχηματισμού απ’ το B2B στο B2C. Τόσο στις αποθήκες όσο και στο last mile. Και προφανώς να μεγαλώσουμε αντιστοίχως», καταλήγει.
Διαβάστε ακόμα:
«Τράτο» 2,5 μήνες για τις ακάλυπτες επιταγές Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου
Επίδομα 534 ευρώ: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τις αναστολές Ιανουαρίου
Ποια κτίρια υποχρεούνται να αποκτήσουν Ηλεκτρονική Ταυτότητα