«Θα έχουμε την πιο ζημιογόνα χρονιά της ιστορίας μας, πιστεύουμε όμως ότι εφεξής, με την προϋπόθεση ότι η κατάσταση σταδιακά σταθεροποιείται τα πράγματα θα είναι λιγότερα κακά. Διαθέτουμε την κατάλληλη προσαρμοστικότητα και αντοχή».
Αυτό δήλωσε χθές από το βήμα της γενικής συνέλευσης ο πρόεδρος της Aegean κ. Ευτύχης Βασιλάκης, με τον διευθύνοντα σύμβουλο κ. Δημήτρη Γερογιάννη να τονίζει ότι το στοίχημα πλέον είναι η διαχείριση της σταδιακής επαναφοράς του δικτύου που ξεκίνησε μέσα στο Μάιο.
Ακριβώς πάνω σε αυτό το σημείο η διοίκηση έκανε λόγο για ένα συνεχή και ‘’δυναμικό’’ τρόπο προσαρμογής δρομολογίων δεδομένου ότι «κάθε 15 μέρες έχουμε διαφορετικό περιβάλλον τόσο ως προς τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς όσο και ως προς τη ζήτηση. Ο δρόμος της επαναφοράς δεν είναι ομαλός ούτε προβλέψιμος κι εστιάζουμε αυτή την στιγμή στο να στήνουμε αντοχές». Στο πλαίσιο αυτό για το μήνα Ιούλιο έχει επανέλθει το δίκτυο σε ποσοστό 40%, στο 50% θα είναι τον Αύγουστο κι επί του παρόντος, όπως ανέφερε ο κ. Βασιλάκης, δεν είναι ορατό αν μπορεί να ανέβει πάνω από το ποσοστό αυτό. «Η δραστηριότητα από τις πρώτες εβδομάδες τις επανεκκίνηση φαίνεται ότι περιορίζει τις απώλειες όχι όμως ότι τις εξαφανίζει κιόλας».
Σημειώνεται ότι το εκτιμώμενο αποτέλεσμα του δεύτερου τριμήνου 2020 (Απριλίου – Ιουνίου), που αφορά δηλαδή το προηγούμενο διάστημα αναστολής του πτητικού έργου, παραμένει στα επίπεδα που είχε επικοινωνήσει η εταιρεία κατά την ενημέρωση των αναλυτών στις 18/05/2020, δηλαδή σε ζημιές 26-28 εκατ. ευρώ ανά μήνα. Οι ταμειακές απώλειες για το ίδιο διάστημα ήταν σημαντικά χαμηλότερες από την αρχική πρόβλεψη των 40 εκατ. μηνιαίως και, ως εκ τούτου, τα ταμειακά διαθέσιμα (χωρίς να λογίζεται το προϊόν των νέων γραμμών των τράπεζων 120 εκατ. ευρώ του Απριλίου κι επιπλέον 150 εκατ. ευρώ στη συνέχεια) διατηρήθηκαν σε πάνω από 400 εκατ. ευρώ στα τέλη Ιουνίου.
«Αυτό σημαίνει ότι είμαστε σε καλύτερο δρόμο ως προς την προστασία και τη θωράκιση της εταιρείας ωστόσο δεν μπορούμε να μιλήσουμε πολύ μπροστά. Επίσης, ένας κίνδυνος που είχε συζητηθεί ότι τα δρομολόγια μέσα στον Ιούλιο και τον Αύγουστο να μην καλύπτουν το μεταβλητό τους κόστους φαίνεται ότι δεν ισχύει -άλλο ένα ακόμη θετικό στοιχείο».
Πέντε άξονες εν μέσω πανδημίας
Ο κ. Γερογιάννης αναφέρθηκε στις ενέργειες που υιοθέτησε ο όμιλος εν μέσω πανδημίας που κινήθηκε στους εξής άξονες
–Διασφάλιση συνθηκών αυξημένης προστασίας από την πανδημία για εργαζομένους και επιβάτες. «Πιστεύουμε ότι έγινε πολύ καλή δουλειά. Εδώ και περίπου έξι εβδομάδες γίνονται ανά 14 ημέρες μοριακά τέστ σε όλα τα ενεργά πληρώματα των αεροσκαφών μας», σχολίασε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.
-Θέματα οικονομικής διαχείρισης: Με δεδομένο το κύριο χαρακτηριστικό της κρίσης με την πλήρη έλλειψη προβλεψιμότητας, η βασική ανάγκη που δημιουργήθηκε εξαρχής ήταν η αύξηση των αντοχών του ομίλου. «H Aegean είχε πάντα σημαντικά ταμειακά αποθέματα κι έτσι βρέθηκε στην αρχή της κρίσης με 500 εκατ. ευρώ (συνολικά το 40% του ετήσιου κύκλου εργασιών), ενώ δημιούργησε ήδη από τον Απρίλιο επιπλέον γραμμή κεφαλαίων κίνησης από τις τράπεζες 120 εκατ. ευρώ και υποβάλαμε αίτημα για δανεισμό 150 εκατ. ευρώ (11% του ετήσιου κύκλου εργασιών έναντι του 25% που δίνει ο σχετικός νόμος)».
-Πρόγραμμα εξοικονόμησης κόστους. «Βρισκόμαστε σε συζητήσεις με τους προμηθευτές και συνεργάτες οι οποίες είναι εκ των πραγμάτων και αναμένεται να ολοκληρωθούν προς το τέλος του έτους».
-Πρόγραμμα παραλαβής νέων αεροσκαφών. «Το πρόγραμμα διατηρείται και θα συνεχίσει αλλά προσπαθούμε για τις απαραίτητες προσαρμογές ώστε να εξασφαλιστεί μεγαλύτερη ευελιξία ως προς τα χρονοδιαγράμματα παραλαβής. Μέσα στο 2020 παραλάβαμε 5 νέα αεροσκάφη και άλλα 2 θα παραλάβουμε έως το τέλος του έτους, γεγονός το οποίο επιβεβαιώνει και την εμπιστοσύνη μας στο μέλλον».
–Χρήση των δυνατοτήτων που έδωσε η κυβέρνηση. Το 70% περίπου του προσωπικού τέθηκε σε αναστολή, ωστόσο 650 εργαζόμενοι παρέμειναν υπό πλήρη απασχόληση ώστε να εξυπηρετήσουν το κοινό. Σταδιακά από τον Ιούνιο και πλήρως από τον Ιούλιο αποκαταστάθηκε η επιστροφή των εργαζομένων με χρήση και του προγράμματος ΣΥΝ- ΕΡΓΑΣΙΑ.
Η διοίκηση ανέφερε ότι μέχρι και το πρώτο δίμηνο του 2020 η Aegean σχεδίαζε ένα ακόμη έτος ανάπτυξης, ωστόσο οι πέντε τελευταίοι μήνες ήταν οι πιο δύσκολοι κι επίπονοι μήνες στην ιστορία του ομίλου και χρειάστηκε διπλή προσπάθεια τόσο για την προστασία της υγείας εργαζομένων και επιβατών αλλά και ως προς την αντιμετώπιση των προκλήσεων σε οικονομικό και επιχειρηματικό επίπεδο.