search icon

business stories

Vardas: Ένα κομψό business story – 85 χρόνια στην πρώτη γραμμή της ποιοτικής ένδυσης

Η αφετηρία, η ιστορική διαδρομή από το χρυσό πελατολόγιο στα σκοτεινά χρόνια της κρίσης και της πανδημίας και το δυναμικό comeback με τη σφραγίδα της τρίτης γενιάς

Ο όμιλος Βάρδα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «ο τελευταίος των Μοϊκανών» από τις παλιές εταιρείες ένδυσης που έγραψαν ιστορία, αλλά παράλληλα άντεξαν στον χρόνο. Ετσι, εξακολουθεί ακόμη και σήμερα να δίνει το «παρών» στην αγορά.

Στην πραγματικότητα, ανήκει στις λίγες εκείνες φίρμες που κέρδισαν με το σπαθί τους τον χαρακτηρισμό «εμβληματικές», καθώς με τη δραστηριότητά τους έφεραν νέα δεδομένα.
Αυτό ακριβώς έκανε και η εταιρεία Vardas ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του ’30: έφερε έναν διαφορετικό αέρα στην ανδρική, αρχικά, αγορά ένδυσης.

Η παράδοση συνεχίστηκε και τις επόμενες δεκαετίες, με το brand να καθιερώνεται και να γίνεται συνώνυμο του ποιοτικού ρούχου.

Ηταν ακόμη οι εποχές που για να μπορέσει ένα κατάστημα ή μια αλυσίδα να ρίξει γερά θεμέλια στις προτιμήσεις των καταναλωτών έπρεπε να ανταποκριθεί στην ταυτόχρονη πρόκληση της αντιμετώπισης του σκληρού τότε ανταγωνισμού, αλλά και των υψηλών απαιτήσεων του κοινού.

Τα τελευταία χρόνια βέβαια ολόκληρη η αγορά βυθίστηκε στις συνέπειες των διαδοχικών κρίσεων. Πρώτα η δεκαετής οικονομική κρίση που ισοπέδωσε την πραγματική οικονομία αποδεκατίζοντας σχεδόν όλους τους κλάδους. Επειτα, και μόλις άρχισε να σημειώνεται μια στοιχειώδης επιστροφή στην κανονικότητα, ήρθε η πανδημία που υπήρξε για πολλούς η χαριστική βολή.

Παράλληλα, έγιναν θεαματικές ανατροπές στην ίδια την αγορά ένδυσης, με την εισβολή του ξένου επώνυμου, αλλά και… ανώνυμου, αγνώστου προελεύσεως, ανταγωνισμού.

Απ’ όλη αυτή τη μακρά πέτρινη περίοδο δεν έμεινε ανεπηρέαστος ούτε ο όμιλος Βάρδα. Κατάφερε, ωστόσο, παρά τα προβλήματα και τις δυσκολίες, να σταθεί όρθιος. Ετσι εξακολουθεί για 85 συναπτά έτη να αποτελεί μια μοναδική και πάντα ξεχωριστή παρουσία στον χώρο διαθέτοντας σήμερα 16 καταστήματα, είτε αυτόνομα, είτε εντός των μεγαλύτερων εμπορικών κέντρων.

Το ηλεκτρονικό κατάστημα www.vardas.gr λειτουργεί από το 2015

Οι μεγάλοι σταθμοί

Σύμφωνα με το πλούσιο βιογραφικό της, η πορεία της εταιρείας Vardas στην αγορά της ένδυσης ξεκινά το 1939. Σε μια εποχή που ο κόσμος αγόραζε ενδύματα κατά παραγγελία, η Vardas καθιέρωσε το prêt-a-porter, με το πρώτο κατάστημα στο κέντρο της Αθήνας, στην οδό Σταδίου 44, που άνοιξαν ο Κωνσταντίνος Βάρδας και ο Δημήτριος Αναγνωστόπουλος. Εξ ου και για μια περίοδο η αρχική φίρμα έγινε γνωστή ως Βάρδας-Αναγνωστόπουλος.

Ηταν αναμφίβολα μια πρόκληση όπως κάθε νέα τάση, αλλά ταυτόχρονα και μια εξαιρετική στιγμή για την ανδρική ένδυση, καθώς «σκιαγράφησε την άνοδο του κοστουμιού ως τρόπου ντυσίματος και το μοντέρνας και καθαρής αισθητικής design».

Επόμενος μεγάλος σταθμός ήταν το 1961, όταν η εταιρεία αποφάσισε να δημιουργήσει το δικό της εργοστάσιο γυναικείων και ανδρικών ενδυμάτων κατασκευάζοντας 450 τεμάχια την ημέρα.

Μία δεκαετία αργότερα, το 1971, η διαχείριση πέρασε στη δεύτερη γενιά της οικογένειας Βάρδα, με τον Θεόδωρο και τον Δημήτρη Βάρδα (οι επιχειρηματικοί δρόμοι τους χώρισαν το 1996) να αναλαμβάνουν τα ηνία της επιχείρησης και να ανοίγουν νέες προοπτικές ξεκινώντας τις εξαγωγές ενδυμάτων σε όλη την Ευρώπη.

Το 1986, πιστή στην επεκτατική αισιοδοξία της δεκαετίας και με την κάμψη της βιομηχανικής δραστηριότητας στην Ελλάδα, η εταιρεία μετέφερε την παραγωγή της σε άλλες χώρες στην Ευρώπη, όπως η Ιταλία και η Γερμανία. Ετσι, κατασκεύαζε ανδρική ένδυση με δημιουργικότητα, επιλέγοντας τα καλύτερα υφάσματα της ευρωπαϊκής αγοράς.

Η σταθερή της πορεία την καθιέρωσε ως ένα από τα κυρίαρχα ονόματα στον χώρο της μόδας στην Ελλάδα, καθώς προσέφερε στους πελάτες της ενδύματα υψηλής ραπτικής, ραμμένα σε luxury υφάσματα.

Εκείνη την καθοριστική για τη διαδρομή της περίοδο μέχρι το 1997, η Vardas, έχοντας πλέον δημιουργήσει το δικό της ισχυρό brand name τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων, σύναψε συμφωνίες για την εκπροσώπηση διεθνών brands όπως Daniel Hechter, Trussardi, Balmain, Calvin Klein, Ted Lapidus, Louis Feraud, McGregor, Lanvin, Brioni και Harmont & Blaine, αναπτύσσοντας ταυτόχρονα το δίκτυο των φυσικών της καταστημάτων.

Στην αυγή της νέας χιλιετίας, το 2001, η εταιρεία εισήλθε στο Χρηματιστήριο Αθηνών και συνέχισε την επέκταση του δικτύου της αριθμώντας πλέον 54 καταστήματα με τις επωνυμίες Vardas, BCBGMAXAZRIA, Canali, Calvin Klein, Tie Rack και Manseta.

Το κατάστημα «Vardas» στο Golden Hall

Η κρίση

Από το 2008, οπότε ξεκίνησε η μακρά και σκοτεινή περίοδος της οικονομικής κρίσης στη χώρα, υπήρξε μια νέα δυσχερής κατάσταση για όλη την αγορά, με τον κλάδο της ένδυσης να ανήκει σε εκείνους που δέχτηκαν τεράστιο πλήγμα. Στο πλαίσιο αυτό, η Vardas βγήκε από το Χρηματιστήριο και προχώρησε σε περιορισμό του δικτύου της, διατηρώντας, ωστόσο, την παρουσία της έστω και με λιγότερα σημεία πώλησης.

Το 2014 αποτέλεσε ένα ακόμη ορόσημο καθώς η εταιρεία συμπλήρωνε 75 χρόνια αδιάκοπης λειτουργίας, ενώ τη διοίκηση ανέλαβε, παράλληλα με τη δεύτερη γενιά, και η τρίτη γενιά της οικογένειας που εκπροσωπείται από τη Ναταλία και την Τατιάνα Βάρδα, συνεχίζοντας την πορεία της, πάντα πιστή στην κομψότητα και τη σωστή σχέση ποιότητας – τιμής.
Μόλις έναν χρόνο μετά, το 2015, εγκαινιάστηκε το ηλεκτρονικό κατάστημα www.vardas.gr, με τη διοίκηση της εταιρείας να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες καταναλωτικές τάσεις και να επενδύει στο μέλλον.

Το 2016 ιδρύθηκε η εταιρεία Natalia & Tatiana Varda ΙΚΕ, ως μέλος του Vardas Fashion Group, η οποία αποτελεί την κινητήριο δύναμη του ομίλου και οριοθετεί την επόμενη μέρα του brand.

Πριν από λίγους μήνες μάλιστα αποφασίστηκε η απορρόφηση από την εταιρεία Natalia & Tatiana Varda της συγγενούς ΝΑΤΑ Ενδύματα ΙΚΕ.

«Έκτοτε έως και σήμερα, όραμα και στρατηγική της Vardas παραμένουν η προσφορά της διαχρονικής ποιότητας και του υψηλού design ρούχων της και η διατήρηση των σχέσεων εκτίμησης και εμπιστοσύνης με τους πελάτες της, που αποτελούν τη συνεχή της έμπνευση», σημειώνεται χαρακτηριστικά.

Η δύναμη της αλλαγής

Πίσω απ’ όλη αυτή την πορεία των τελευταίων δεκαετιών, με τις χρυσές εποχές, αλλά και τις αγωνιώδεις περιόδους της αναμέτρησης με τα προβλήματα, ο αφανής πρωταγωνιστής είναι φυσικά ο επικεφαλής του ομίλου Θεόδωρος Βάρδας.

Είναι εκείνος που οδήγησε την ιστορική φίρμα μέσα από δύσκολα μονοπάτια προκειμένου να τη βγάλει σε ένα ξέφωτο, παρότι τα εμπόδια δεν έχουν εκλείψει ακόμη και σήμερα.

Πιστός στο αγαπημένο του ρητό «υπάρχουν δύο ειδών επιχειρήσεις, αυτές που αλλάζουν και προσαρμόζονται στις νέες συνθήκες της αγοράς και αυτές που χάνονται» του γκουρού του μάρκετινγκ Φίλιπ Κότλερ, κατάφερε με την αμέριστη συνδρομή της Τατιάνας και της Ναταλίας να επιφέρει τις αλλαγές που επέτρεψαν την επιβίωση της επιχείρησης.

Ως οικονομολόγος αλλά και με την πολυετή πείρα του στα χαρακώματα της αγοράς, αντιλήφθηκε έγκαιρα, ήδη από την αρχή της κρίσης, την αναγκαιότητα ενός πλάνου γενναίας αναδιάρθρωσης.

Αλλιώς το οικοδόμημα με το ευρύτατο δίκτυο καταστημάτων, που κάποτε έκανε τζίρο άνω των 50 εκατ. ευρώ, αλλά στα χρόνια της ύφεσης έπεσε κάτω από το μισό, δεν θα είχε αύριο.

Με κλείσιμο ζημιογόνων σημείων, περικοπές λειτουργικού κόστους, επαναδιαπραγμάτευση μισθωμάτων, προσαρμογή στις νέες δυνατότητες των καταναλωτών και επιλογές χαμηλότερης τιμής, αλλά χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα, η Vardas κατάφερε να σταθεί στα πόδια της.

Ο κ. Θεόδωρος Βάρδας ήταν και εξακολουθεί να είναι ενεργός πολίτης, αλλά και πρόσωπο αναφοράς για τον κλάδο ως επικεφαλής για χρόνια του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ).

Για μια εποχή υπήρξε και πολιτικά δραστήριος, καθώς, ως στενός προσωπικός φίλος του κ. Αντώνη Σαμαρά, ήταν από αυτούς που τον στήριξαν όταν ο πρώην πρωθυπουργός έκανε το εγχείρημα της Πολιτικής Ανοιξης, διατελώντας μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής και υποψήφιος ευρωβουλευτής.

Το οικονομικό στοίχημα

Από ένα σημείο και μετά όμως αφιερώθηκε ολοκληρωτικά στην εταιρεία και το μεγάλο εγχείρημα της διάσωσής της.

Στο πλαίσιο αυτό, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που είχε να αντιμετωπίσει ήταν η αναδιάρθρωση του τραπεζικού δανεισμού. Χρειάστηκαν πολύμηνες διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες μέσα στο δυσχερές περιβάλλον της οικονομικής κρίσης, το οποίο το 2015 επιβαρύνθηκε περαιτέρω με την πρόσθετη βόμβα των capital controls.

Τελικά, εντός του 2017 ολοκληρώθηκε η συμφωνία με τις τράπεζες για αναδιάρθρωση των δανειακών υποχρεώσεων, μέσω νέων διμερών δανείων και ενός κοινοπρακτικού ομολογιακού.

Παράλληλα, δρομολογήθηκε business plan σχετικό με την πορεία των αποτελεσμάτων και των άλλων μεγεθών της εταιρείας.

Οι προκλήσεις, ωστόσο, δεν σταμάτησαν καθώς ήρθε η πανδημία που πάγωσε ξανά την αγορά προκαλώντας ζητήματα στη δυνατότητα εξυπηρέτησης των υποχρεώσεων.

Με βάση τα τελευταία δημοσιευμένα αποτελέσματα, για τη χρήση του 2022 οι πωλήσεις ανήλθαν σε 10 εκατ. ευρώ έναντι 8 εκατ. το 2021, καταγράφοντας σημαντική αύξηση, ενώ τα μικρά κέρδη έφτασαν στα 5,86 εκατ. έναντι 4,73 εκατ. ευρώ. Ωστόσο το τελικό αποτέλεσμα ήταν ζημιογόνο.

Οπως σημειώνεται στις οικονομικές καταστάσεις, «η χρήση του 2022 συνέχισε να είναι μία ακόμη πολύ κρίσιμη χρονιά για το σύνολο των επιχειρήσεων, και ιδιαίτερα του κλάδου ένδυσης και υπόδησης, αφού η δύσκολη οικονομική συγκυρία και η ύφεση στην αγορά σε συνδυασμό με την πανδημία COVID-19 επηρέασαν δυσμενώς τον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων και κατά συνέπεια τα αποτελέσματά τους». Παρά ταύτα, τονίζεται ότι «η θέση της εταιρείας είναι αρκετά σημαντική στον κλάδο δεδομένης της φήμης της για την ποιότητα των εμπορευμάτων της».

Η παραδοχή, ωστόσο, που γίνεται αναφέρει ότι η οικονομική κατάστασή της (στις 31/12/2022) δεν κρίνεται ικανοποιητική λόγω των δυσμενών εξελίξεων που οφείλονται στην ύφεση για το σύνολο της οικονομίας, και ακόμα περισσότερο για τον κλάδο του ενδύματος, στα προβλήματα ρευστότητας και την πανδημία.

Για την περαιτέρω πορεία, εκφράζεται η εκτίμηση περί σταθεροποίησης των πωλήσεων, αλλά και διατήρησης και βελτίωσης της θέσης της εταιρείας στην αγορά.

Το κοινωνικό αποτύπωμα

Παρά τα προβλήματα, η Vardas έχει αφήσει διαχρονικά το δικό της αποτύπωμα σε επίπεδο Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, καθώς στόχος της είναι να συμμετέχει σε δράσεις ΕΚΕ, είτε απευθείας είτε μέσω άλλων θεσμών. Ειδικότερα, η Vardas έχει επικεντρωθεί κατά κύριο λόγο στη στήριξη μη κερδοσκοπικών οργανώσεων στη χώρα μας, όπως η HOPEgenesis και ο Δεσμός, συμβάλλοντας και με τις δυνάμεις της στη δημιουργία ενός καλύτερου μέλλοντος.

Από εκεί και πέρα, την απάντηση στα όποια ερωτήματα για το δικό της μέλλον τη δίνουν η ηχηρή της παρουσία στον χώρο της μόδας με τις νέες κολεξιόν κάθε σεζόν, αλλά και το πάντρεμα της συνέπειας και της αξιοπιστίας που πάντα συνόδευε το όνομα Βάρδας στην αγορά με τις φρέσκες ιδέες και τις πρωτοβουλίες της επόμενης γενιάς της οικογένειας.

Οπως, άλλωστε, παραδέχονται πολλοί, πρόκειται για μια εταιρεία που έχοντας χαλυβδωθεί περνώντας μέσα από πολέμους και κρίσεις δείχνει αποφασισμένη να συνεχίσει να γράφει ιστορία…

Λεζάντα κεντρικής φωτογραφίας: Ο κ. Θεόδωρος Βάρδας με τις κόρες του Ναταλία και Τατιάνα

Διαβάστε ακόμη

Λύση για 60.000 ακίνητα που είναι μπλοκαρισμένα λόγω λαθών στα συμβόλαια

Οικογένεια Χατζηιωάννου (Sprider): Νέο σφυρί για…παλιά χρέη τον Σεπτέμβριο (pics)

Γιάννης Γιαρέντης (ΔΑΠΕΕΠ): Εως 280 εκατ. η τρύπα του Ειδικού Λογαριασμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας το 2024

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version