Μπορεί η Αττικό Μετρό να κατάφερε με καθυστέρηση τριών ετών να παραδώσει τους τρεις από τους έξι σταθμούς του μετρό για Πειραιά αλλά σε ένα άλλο έργο, που είναι η ολοκλήρωση του τραμ, η εταιρεία «γράφει» ήδη καθυστερήσεις 5,5 ετών χωρίς κανείς να μπορεί να προβλέψει ακόμη και σήμερα, πότε θα παραδοθεί το έργο στο επιβατικό κοινό.
Τον περασμένο Νοέμβριο είχε ξεκινήσει από την κατασκευάστρια εταιρεία Θεμέλη, η δοκιμαστική λειτουργία με στόχο στις αρχές του χρόνου να ξεκινήσει να υποδέχεται επιβάτες. Ήταν όμως κοινό μυστικό ότι το τραμ ήταν αδύνατο να μπει σε εμπορική λειτουργία από τη στιγμή που επηρεάζεται από τις εργασίες ανάπλασης του Φαληρικού όρμου και απαιτείται η μετατόπιση του τροχιόδρομου στο τμήμα Μπάτης – Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας ώστε να εισχωρήσει πιο βαθιά το τραμ, μέσα στην ανάπλαση. Αυτή η εμπλοκή αποτελεί όμως την μία όψη του προβλήματος.
Η άλλη σχετίζεται με την έρευνα στο τμήμα Σύνταγμα – Κασομούλη (Νέος Κόσμος) ώστε να εντοπιστούν προβλήματα διάβρωσης στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού. Η κυκλοφορία του τραμ στο επίμαχο σημείο έχει σταματήσει από τον Οκτώβριο του 2018 όταν αιφνιδιαστικά ο τότε υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης και η τέως περιφερειάρχης Αττικής, Ρένα Δούρου, ανακοίνωσαν σε συνέντευξη Τύπου την επικινδυνότητα του σημείου και την αναστολή λειτουργίας του τραμ για λόγους ασφαλείας. Οι στάσεις που επηρεάστηκαν και παραμένουν σφραγισμένες είναι Συγγρού Φιξ, Νέος Κόσμος, Ζάππειο και Σύνταγμα.
Από τότε κύλισε πολύ νερό στο αυλάκι αλλά κανείς δεν είναι σε θέση να εξηγήσει μέχρι σήμερα το μέγεθος του προβλήματος (σ.σ ακόμη και αν υπάρχει πρόβλημα όπως συζητούν στα πηγαδάκια οι συνδικαλιστές της ΣΤΑΣΥ).
Πρόσφατα μάλιστα ανακοινώθηκε ότι η γραμμή του τραμ στο Σύνταγμα θα μετατραπεί προσωρινά σε ποδηλατόδρομο, στο πλαίσιο του μεγαλόπνοου σχέδιο του Μεγάλου Περιπάτου.
Σε όσους μάλιστα βιάστηκαν να προβλέψουν ότι η κίνηση αυτή ισοδυναμεί με τον ενταφιασμό του τραμ, αρμόδιες πηγές των συγκοινωνιών δεν δίστασαν να αναστήσουν ένα ξεχασμένο σχέδιο επέκτασης του τραμ από το Σύνταγμα προς την πλατεία Αιγύπτου, για να δείξουν ότι οι συρμοί του τραμ όχι μόνο σταματούν αλλά έχουν και μέλλον. Από την Αττικό Μετρό πάντως δηλώνουν άγνοια για αυτό το σχεδιασμό.
Επιπλέον, για να μπει σε λειτουργία το τραμ θα χρειαστεί να παραδοθούν οι πρώτοι από τους 25 νέους συρμούς της Alstom που θα ανανεώσουν το στόλο της ΣΤΑΣΥ. Πρόκειται για έναν ακόμη μνημειώδη διαγωνισμό της Αττικό Μετρό αφού χρειάστηκαν τρεις συνολικά διαγωνιστικές διαδικασίες που ξεκίνησαν προ 7ετίας για να φτάσουμε στην υπογραφή της σύμβασης με την Alstom Transport το καλοκαίρι του 2018.
Στα όσα κωμικοτραγικά συμβαίνουν με το τραμ προστέθηκε και μια πυρκαγιά που ξέσπασε στις αρχές του χρόνου σε διατηρητέο κτίριο που βρίσκεται στην οδό Ομηρίδου Σκυλίτση. Για να ολοκληρωθούν οι εργασίες υποσταθμού και τηλεματικής πρέπει πρώτα να δοθούν οι άδειες ώστε να κατεδαφιστεί το κτίριο πλην της πρόσοψης που κρίθηκε διατηρητέα.
Να σημειωθεί ότι ένα επιπλέον πρόβλημα που είχε ανακύψει και δεν είναι σαφές αν έχει επιλυθεί αφορά τους υποσταθμούς έλξης, οι οποίοι τροφοδοτούν με ηλεκτρική ενέργεια το τραμ. Πληροφορίες ανέφεραν προ μηνών ότι οι υποσταθμοί αυτοί δεν επιτρέπουν παράλληλη χρήση άνω των τριών συρμών μέσα στην ζώνη του Πειραιά, κάτι που αν συμβαίνει θα δημιουργήσει σοβαρές δυσλειτουργίες στους χρόνους διεξαγωγής των δρομολογίων, άρα και στην ανταπόκριση του κόσμου στο νέο μεταφορικό μέσο για την πόλη του Πειραιά.
Η επέκταση της γραμμής του τραμ από το ΣΕΦ προς τον Πειραιά είναι μήκους 5,4 χλμ και έχει 12 στάσεις (7 στην διαδρομή εισόδου και 5 στις διαδρομή εξόδου). Ο σχετικός διαγωνισμός προκηρύχθηκε το 2009 και ανέδειξε μειοδότη την Θέμελη. Στη συνέχεια όμως, η ΤΡΑΜ Α.Ε. ανέθεσε το έργο στον τέταρτο μειοδότη με συνέπεια να κατατεθούν δικαστικές προσφυγές από την κατασκευαστική εταιρία που προκάλεσαν καθυστερήσεις 3 ετών.
Το έργο συνολικού ύψους περίπου 92 εκατ. ευρώ, ξεκίνησε να κατασκευάζεται τον Σεπτέμβριο του 2013 και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα έπρεπε να είχε παραδοθεί τον Φεβρουάριο του 2015.