© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Οι σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας μπορεί να βρίσκονται στο κόκκινο τους τελευταίους μήνες, αυτό όμως φαίνεται πως δεν αποθαρρύνει τουρκικές επιχειρήσεις να δραστηριοποιηθούν στη χώρα μας. Ειδικά στον χώρο της ένδυσης, μπορεί να πει κανείς πως είναι σε εξέλιξη μια τρόπον τινά απόβαση τουρκικών αλυσίδων που θεωρούν ότι μπορούν να βρουν πρόσφορο έδαφος σε μια οικονομία όπου το «value for money», το οποίο οι ίδιες προωθούν, είναι η κυρίαρχη τάση και φυσικά ότι μπορούν να διαθέσουν τα φθηνότερα στην κατασκευή προϊόντα τους στην Τουρκία, που μαστίζεται απ’ τον πληθωρισμό τα τελευταία χρόνια, σε μια αγορά με σκληρό νόμισμα.
Μόλις την περασμένη εβδομάδα άλλη μία μεγάλη τουρκική αλυσίδα ένδυσης προχώρησε στην ίδρυση θυγατρικής στη χώρα μας με σκοπό την ανάπτυξη δικτύου καταστημάτων επί ελληνικού εδάφους. Πρόκειται για τον leader της τουρκικής μόδας, τον όμιλο ένδυσης, πολυτελών ειδών και λιανικής Vakko της οικογένειας Χάκο.
Την ίδια ώρα επεκτείνει το δίκτυό της στη χώρα μας η χαρακτηριζόμενη και ως «τουρκική Zara», LC Waikiki, ενώ αξιοπρόσεκτη παρουσία έχει, επίσης, στην Ελλάδα η αλυσίδα εσωρούχων Penti, καθώς και η B&G Store με «αιχμή» την παιδική ένδυση.
Σημειωτέον πως οι πρώτες προσπάθειες όλων αυτών των αλυσίδων ξεκινούν σχεδόν πάντα από τη Βόρεια Ελλάδα, είτε από τις πόλεις με έντονη παρουσία της μουσουλμανικής μειονότητας είτε από τη Θεσσαλονίκη.
Ερχεται ο leader της Τουρκίας
Σε ό,τι αφορά τη νέα είσοδο στην ελληνική αγορά, την περασμένη εβδομάδα ιδρύθηκε η Vakko Investment Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία με τον διακριτικό τίτλο Vakko ΜΑΕ. Η εταιρεία έχει αρχικό μετοχικό κεφάλαιο ύψους 500.000 ευρώ, το οποίο καταβλήθηκε ολόκληρο από την ιδρύτρια τουρκική ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία Vakko Holding Anonim Sirketi.
Σκοπός της εταιρείας, σύμφωνα με την εγγραφή στο ΓΕΜΗ, είναι η διαχείριση, εκμετάλλευση κ.ο.κ. ακινήτων (συμπεριλαμβανομένων και τουριστικών καταλυμάτων), η εισαγωγή, εξαγωγή και εμπορία προϊόντων ένδυσης, υπόδυσης, αξεσουάρ, καλλυντικών, ειδών προσωπικής φροντίδας, ρολογιών, κοσμημάτων, υφασμάτων, οικιακού εξοπλισμού και επίπλων, καθώς και η αντιπροσώπευση oίκων του εξωτερικού και του εσωτερικού.
Η Vakko συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των κορυφαίων οίκων μόδας και luxury προϊόντων στη γειτονική Τουρκία ενώ έχει κατορθώσει να διαθέτει και διεθνή παρουσία. Δημιούργημα του εμβληματικού για την Τουρκία επιχειρηματία Βιτάλι Χάκο, ξεκίνησε το 1934 ως ένα μικρό κατάστημα πιλοποιίας με την επωνυμία Şen Şapka (χαρούμενα καπέλα). Στη συνέχεια υιοθέτησε το όνομα Vakko για τη μάρκα της και ξεκίνησε να παράγει μαντίλια από τουρκικό μετάξι. Σταδιακά κατόρθωσε να επεκταθεί πέρα από τα καπέλα, τα μαντίλια/φουλάρια/κασκόλ και τα υφάσματα και να κάνει την είσοδό της στον χώρο των ready-to-wear ενδυμάτων, όπου αποτελεί leader στην τουρκική αγορά έκτοτε.
Σήμερα η Vakko εξειδικεύεται σε high-fashion luxury προϊόντα, μέσα από μια σειρά πολλών συλλογών και καταστημάτων. Επίσης λειτουργεί πολυτελή πολυκαταστήματα (department stores) σε εμπορικά κέντρα στην Κωνσταντινούπολη, στην Αγκυρα και στη Σμύρνη.
Πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Vakko είναι ο 66χρονος -γιος του ιδρυτή της εταιρείας- Τζεμ Χάκο, ένας από τους πρωτεργάτες της διοργάνωσης αγώνων της Formula 1 στην Κωνσταντινούπολη. Η σύζυγός του Ρονίτ Γκουλτσάν έχει δηλωθεί ως σύμβουλος-διαχειρίστρια της νεοδημιουργηθείσας εταιρείας στην Ελλάδα.
Επεκτείνεται η «τουρκική Zara»
Δυναμική επέκταση πραγματοποιεί ήδη στη χώρα μας μία άλλη μεγάλη αλυσίδα από τη γειτονική μας χώρα, η LC Waikiki, που ειδικεύεται στο αποκαλούμενο fast fashion, γεγονός που της έχει προσδώσει και τον χαρακτηρισμό «τουρκική Zara». Μάλιστα αυτές τις ημέρες αναμένεται να ανοίξει ένα ακόμη κατάστημα, το όγδοο στην Ελλάδα, στο εμπορικό κέντρο του ομίλου Φουρλή στην Αθήνα επί της Πειραιώς και Κηφισού, ενώ αναμένεται ως το τέλος της χρονιάς να ανοίξουν άλλα δύο, εκ των οποίων το ένα στην Κομοτηνή. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Θράκη είναι η πρώτη περιφέρεια της χώρας όπου η τουρκική αλυσίδα θα έχει παρουσία σε όλους τους νομούς, καθώς ξεκίνησε από την Ξάνθη και τον περασμένο Μάρτιο εγκαινίασε το κατάστημα της Αλεξανδρούπολης. Οι άλλες πόλεις που ήδη φιλοξενούν τις συλλογές της είναι η Θεσσαλονίκη, η Λάρισα, η Κόρινθος και η Πάτρα.
Μεσοπρόθεσμος στόχος είναι να τεθούν σε λειτουργία έως τις αρχές του 2024 άλλα δέκα καταστήματα, ενώ σε βάθος χρόνου εκτιμάται ότι η ελληνική αγορά μπορεί να καλυφθεί με 40-50 καταστήματα. Στις προθέσεις της, επίσης, είναι η έλευση και άλλων σημάτων που έχουν αναπτυχθεί από τον όμιλο στη λογική που έχουν και οι ανταγωνιστές της Inditex (Zara) και H&M. Τα καταστήματα αυτά θα τοποθετηθούν είτε αυτόνομα είτε ως shop in shop σε μεγάλα LC Waikiki. Τα σήματα που έχουν προτεραιότητα είναι το LCW Dream (το πρώτο ευρωπαϊκό κατάστημα άνοιξε τον Ιούλιο του 2020 στην Ξάνθη) που ειδικεύεται σε lingerie, το LCW Home, με είδη σπιτιού, και το LCW Baby.
Η LC Waikiki, η οποία δημιουργήθηκε το 1988 ως μπράντα χονδρικής στο Παρίσι, πέρασε σε αποκλειστικά τουρκικά χέρια το 1997 και ξεκίνησε την εμπορική της παρουσία από τη γειτονική χώρα το 2000. Ως βασικός μέτοχος με ποσοστό 47,34%, εμφανίζεται σήμερα η οικογένεια Κιουτσιούκ που ελέγχει τον όμιλο Taha.
Το 2021 η LC Waikiki, που πλέον έχει παρουσία σε 55 χώρες, πέτυχε για πρώτη φορά να ξεπεράσει σε εξαγωγές το 1 δισ. δολάρια. «Η Τουρκία έχει εξελιχθεί σε τρίτη σημαντικότερη χώρα στις εξαγωγές υφασμάτων σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Είμαι ευτυχής να πω ότι το 1 δισ. δολάρια από το σύνολο των 12,85 δισ. των τουρκικών εξαγωγών υφασμάτων το 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε ο Σύνδεσμος Τούρκων Εξαγωγέων, το πέτυχε η LC Waikiki», σημείωνε σε δήλωσή του ο πρόεδρος του Δ.Σ. της εταιρείας Βαχάπ Κιουτσούκ την περασμένη εβδομάδα. «Η συνεισφορά μας στην οικονομία της χώρας μας μέσω των εξαγωγών είναι μία από τις σημαντικές ευθύνες μας. Πλέον είμαστε η έκτη μεγαλύτερη αλυσίδα ένδυσης στην Ευρώπη και market leader σε 22 από τις 55 χώρες όπου δραστηριοποιούμαστε. Συνεχίζουμε να δουλεύουμε εντατικά και όλες οι προσπάθειές μας στρέφονται στο να πετύχουμε τον στόχο μας να γίνουμε ένα από τα τρία κορυφαία brands στη λιανική ένδυσης στην Ευρώπη».
Εσώρουχα
Μία ακόμη αλυσίδα από την Τουρκία με σχέδιο δυναμικής επέκτασης στην ελληνική αγορά είναι η Penti, που θεωρείται leader στο γυναικείο εσώρουχο και στο beachwear στη γειτονική χώρα με 400 καταστήματα. Η Penti Giyim Ticaret, όπως είναι το πλήρες όνομά της, ξεκίνησε το ντεμπούτο της στην ελληνική αγορά από την Αλεξανδρούπολη λίγο πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, έχει επεκταθεί από το περασμένο φθινόπωρο ήδη στη Θεσσαλονίκη και πλέον βρίσκεται προ των πυλών για την κάθοδό της, μεταξύ άλλων, στην Αθήνα. Ηδη φέρεται να εξετάζει σημεία σε πολυσύχναστους εμπορικούς δρόμους της πρωτεύουσας. Στόχος είναι η ανάπτυξη δέκα καταστημάτων στη χώρα μας φέτος και του χρόνου, με συνολική επένδυση της τάξης των 2,5 εκατ. ευρώ.
Η ιστορία της εταιρείας που ξεκίνησε από την οικογένεια Καρίγιο με αντικείμενο τις γυναικείες κάλτσες και τα καλσόν πάει πίσω στο 1950. Το 2010 η Penti έφτασε να διαθέτει 100 καταστήματα στην τουρκική αγορά, η μεγάλη ανάπτυξή της όμως ξεκίνησε το 2011, όταν εισήλθε μετοχικά το αμερικανικό Carlyle Group, εξασφαλίζοντας το 30%. Η εταιρεία σήμερα έχει παρουσία σε 29 χώρες.
Διαβάστε ακόμη
Ρεύμα: Τι αλλάζει στη ρήτρα αναπροσαρμογής και τα τιμολόγια από την 1η Ιουλίου
Πλειστηριασμοί: Εβδομάδα… Μυκόνου με επώνυμα σφυριά και αναστολές (pics)