search icon

business stories

Το success story που ξεκίνησε από ένα… αβγό και η νέα αγορά των $140 δισ

Με την Eat Just, την πρωτοποριακή εταιρεία εναλλακτικού κρέατος των δύο δισεκατομμυρίων, o Τζος Τέτρικ θέλει να διατηρήσει το κρέας στην ζωή μας, χωρίς όμως να πρέπει να θανατωθούν ζώα για την παραγωγή του

Πιστεύετε ότι θα μπορούσατε να βρείτε την διαφορά ανάμεσα σε μία παραδοσιακή κοτομπουκιά και σε μία άλλη, που έχει φτιαχτεί σε εργαστήριο, χωρίς να έχει πειραχτεί ούτε ένα κοτόπουλο στην παραγωγή της; Ο Τζος Τέτρικ, ο άνθρωπος που πρόσφατα σύστησε το γαστρονομικό κοινό της Σιγκαπούρης στο πρώτο γεύμα από τεχνητά επεξεργασμένο κοτόπουλο, θεωρεί πως όχι.

Εδώ και δέκα χρόνια, ο 40χρονος Τέτρικ, Διευθύνων Σύμβουλος του καλιφορνέζικου startup Eat Just, προσπαθούσε να φέρει στον κόσμο και έπειτα να πάρει άδεια για την πώληση συνθετικού κοτόπουλου. Επιτέλους, τα κατάφερε και σήμερα φαίνεται πως η ανακάλυψη του μπορεί να αναστατώσει για τα καλά το παγκόσμιο εμπόριο κρεάτων και όχι μόνο. Το 2011, όμως, η πραγματοποίηση του οράματος του σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα πρέπει να φάνταζε περισσότερο σαν επιστημονική φαντασία.

Τότε, άλλωστε, ήταν απλώς ένας υπάλληλος μίας ΜΚΟ στην υποσαχάρια Αφρική, που ήθελε να ιδρύσει μία εταιρεία η οποία «θα έβγαζε τα ζωντανά από την εξίσωση του συστήματος τροφίμων». Αλλά ήξερε πως προτού καταλήξει στο κοτόπουλο, έπρεπε πρώτα να φτάσει στο αβγό. Στην θεωρία, το σκεπτικό του ήταν απλό. Ήξερε πως στον πλανήτη μας υπάρχουν πάνω από 375.000 διαφορετικά είδη φυτών και υπέθεσε πως τουλάχιστον ένα από αυτά θα μπορούσε να παράγει κάτι παρόμοιο με μία ομελέτα.

Το πρόβλημα ήταν πως τότε ο Τέτρικ είχε λιγότερα από τρεις χιλιάδες δολάρια στον λογαριασμό του. Για καλή του τύχη, σύντομα αφότου ίδρυσε την Eat Just, ο δισεκατομμυριούχος επενδυτής Vinod Khosla και ο συνεργάτης του, Samir Kaul, επένδυσαν 500.000 δολάρια στην εταιρία. Ο Τέτρικ αμέσως άρπαξε την ευκαιρία. Προσέλαβε διαφόρων ειδών επιστήμονες, από βιοχημικούς και μοριακούς βιολόγους μέχρι αναλυτικούς χημικούς και απλούς σεφ και όλοι μαζί στρώθηκαν στην δουλειά.

Χρειάστηκε να περάσουν χρόνια, ψάχνοντας το κατάλληλο φυτό, μέχρι που έπεσαν πάνω στην ροβίτσα, ένα πράσινο όσπριο με σταθερή παρουσία στα πιάτα της ασιατικής κουζίνας εδώ και χιλιάδες χρόνια. Και τελικά, μετά από χιλιάδες ώρες έρευνας και πειραματισμού, το 2018 κυκλοφόρησε το πρώτο προϊόν της εταιρείας, το Just Egg. Σήμερα, αυτό το ιδιαίτερο υποκατάστατο του αβγού, που πωλείται σε υγρή μορφή, είναι διαθέσιμο σε μεγάλες αλυσίδες όπως η Walmart και Alibaba. Οι μέχρι σήμερα πωλήσεις του Just Egg ισοδυναμούν με αυτές 100 εκατομμυρίων κανονικών αβγών. Αλλά για τον Τέτρικ, το Just Egg ήταν μόνο η αρχή.

«Αυτό που θέλαμε να κάνουμε έπειτα, ήταν να δημιουργήσουμε αληθινό κοτόπουλο και βοδινό, αλλά όχι από φυτά. Αληθινό κοτόπουλο και βοδινό που δεν απαιτούσε να σκοτώσουμε ούτε ένα ζώο και χωρίς να χρησιμοποιήσουμε ούτε μία σταγόνα αντιβιοτικών» είπε στο cnbc, όμως πως καταφέρνει κανείς κάτι τέτοιο;

Η διαδικασία ξεκινά με ένα και μόνο κύτταρο από ένα κοτόπουλο, το οποίο μπορεί να  αποσπαστεί είτε μέσω βιοψίας, είτε από κομμάτι κρέατος. Έπειτα, το συγκεκριμένο κύτταρο ταΐζεται μία σειρά θρεπτικών συστατικών και αφήνεται να ωριμάσει σε ειδικές εγκαταστάσεις. Ολόκληρη η διαδικασία διαρκεί μόλις 14 ήμερες, αλλά, όπως αποδείχθηκε, η παραγωγή ήταν το εύκολο μέρος. Μακράν το μεγαλύτερο εμπόδιο που έπρεπε να ξεπεραστεί ήταν η εξασφάλιση των απαραίτητων ρυθμιστικών αδειών, που κράτησε δύο χρόνια.

Τελικά, όμως, στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς, η Σιγκαπούρη έγινε η πρώτη χώρα που νομιμοποίησε την πώληση των συνθετικών κοτομπουκιών της Eat Just σε ολόκληρη την χώρα. Το εστιατόριο 1880 ήταν το πρώτο, μα σίγουρο όχι το τελευταίο, που συμπεριέλαβε το ιδιαίτερο και πρωτοποριακό γεύμα στο μενού του, στην τιμή των 17 δολαρίων.

Ήδη, η Eat Just έχει χτίσει το πρώτο της εργοστάσιο στην Ασία, αλλά και τα κεντρικά της για την περιοχή, στην Σιγκαπούρη. Μάλιστα, η αμερικανική εταιρεία σκέφτεται σοβαρά να κάνει την πόλη-κράτος το παγκόσμιο κέντρο της βιομηχανικής παραγωγής της. Μπορεί η μικροσκοπική και πυκνοκατοικημένη χώρα να μην φαντάζει ιδανική τοποθεσία για ένα εργοστάσιο, όμως η τωρινή κυβέρνηση της έχει βάλει στόχο, μέχρι το 2030, το 30% του φαγητού που καταναλώνεται να παράγεται στο εσωτερικό της.

Με το πέρασμα του χρόνου, ασκείται όλο και πιο σφοδρή κριτική στην κτηνοτροφική βιομηχανία, όχι μόνο για την πολλές φορές βάναυση μεταχείριση των ζώων, αλλά και για τον καταστροφικό αντίκτυπο που έχει στο περιβάλλον. Ολόκληρη η γεωργική βιομηχανία ως σύνολο, είναι υπεύθυνη για το 10% με 12% των εκπομπών άνθρακα ολόκληρου του πλανήτη. Ως αποτέλεσμα, νέες, «πράσινες» εταιρείες ξεφυτρώνουν όλο και πιο συχνά, προσπαθώντας να βρουν νέες και καλύτερες εναλλακτικές.

Όσο αυξάνεται η περιβαλλοντική συνείδηση του μέσου ανθρώπου, τόσο αυξάνεται και η ζήτηση για εναλλακτικά κρεατικά προϊόντα, όπως το συνθετικό κρέας της Just Eat ή το φυτικό υποκατάστατο που προσφέρουν διάσημες, πλέον, εταιρείες σαν την Beyond Meat και την Impossible Foods. Σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα της Barclays,  σε μία δεκαετία, η αγορά των εναλλακτικών κρεάτων μπορεί να αξίζει 140 δισεκατομμύρια δολάρια, το 10% της παγκόσμιας βιομηχανίας κρεάτων.

Φυσικά, ο Τζος Τέτρικ και η Eat Just θα συνεχίζουν την προσπάθεια τους για να βάλουν το συνθετικό κρέας στα εστιατόρια, τις κουζίνες και τα σουπερμάρκετ όλο και περισσότερων χωρών. Πέρα από τον Vinod Khosla, στην Eat Just έχουν επενδύσει η Gate Ventures, του Bill Gates και η επενδυτική φίρμα Temasek Holdings, που ανήκει στην κυβέρνηση της Σιγκαπούρης. Η Eat Just αξιολογείται στα δύο δισεκατομμύρια δολάρια, με τον ιδρυτή της να ισχυρίζεται πως δεν θα επιχειρήσει είσοδο στο χρηματιστήριο προτού η επιχείρηση γίνει κερδοφόρα.

Διαβάστε περισσότερα

Μπάιντεν: Στηρίζει -χωρίς να κατονομάζει- τη δημιουργία συνδικάτου στην Amazon

Κλερ Σμιθ: Η «master chef» με τα 3 αστέρια Michelin και… τις 20.000 ακυρώσεις κρατήσεων

Optima Bank: Αυτές είναι οι κορυφαίες επιλογές στο Χρηματιστήριο

Exit mobile version