Την ανάκτηση των χαμένων εσόδων του επιδιώκει το ΝΒΑ την τρέχουσα σεζόν 2021-22, αν δεν δεχθεί κάποιο νέο πλήγμα από την πανδημία. Ένα από τα κορυφαία «προϊόντα» της παγκόσμιας «αθλητικής βιομηχανίας», το αμερικανικό επαγγελματικό πρωτάθλημα μπάσκετ, με μεγάλο του πρωταγωνιστή τον (προσωρινά τραυματία, τις προηγούμενες ημέρες) Έλληνα διεθνή φόργουορντ Γιάννη Αντετοκούνμπο ο οποίος οδήγησε τους Μιλγουόκι Μπακς στην κατάκτηση του τίτλου, θέτει ως μεγάλο του «στοίχημα» να «σπάσει» το «φράγμα» των 10 δισ. δολ. Από αυτή την «πίτα» τα «ελάφια» -και οι δισεκατομμυριούχοι ιδιοκτήτες του συλλόγου- θα προσπαθήσουν να διεκδικήσουν το μερίδιο που τους αναλογεί, με βασικό «όπλο» τους το …brand «Αντετοκούνμπο».
Και για να γίνουν αντιληπτά τα μεγέθη, πρόκειται για έναν τζίρο σχεδόν διπλάσιο από αυτόν της ακριβότερης ποδοσφαιρικής λίγκας της Ευρώπης, της βρετανικής Premier League και τριπλάσιο από εκείνον του Champions League και των άλλων διοργανώσεων της UEFA.
Αν και οι χορηγοί έπραξαν το …καθήκον τους και συνεισέφεραν το «όβολον» τους με το παραπάνω, η απουσία των φιλάθλων από τις κερκίδες έκαναν τη ζημιά. Το Ν.Β.Α. –με δυναμικό 30 ομάδων και δεκάδων σταρ πρώτης γραμμής- είδε τις συνολικές εισροές του από όλες τις πηγές να μειώνονται από τα 8,8 δισ. δολ. της περιόδου 2018-29 στα 8,3 δισ. δολ. το 2019-20 και παρότι μέχρι πρόσφατα δεν είχαν ανακοινωθεί επισήμως τα αποτελέσματα για το 2020-21, οι εκτιμήσεις των στελεχών του Ν.Β.Α. μιλούσαν για μια νέα πτώση, έστω λίγο μικρότερη από το αναμενόμενο. Δηλαδή, περίπου 35% αντί 40% «κάτω». Αιτία, βεβαίως και το γεγονός ότι έγιναν λιγότερα παιχνίδια (72) λόγω κορωνοϊού.
Όλα αυτά, όταν σε επίπεδο χορηγιών, σύμφωνα τουλάχιστον με την εταιρεία-σύμβουλο αθλητικών συνεργασιών IEG, το Ν.Β.Α. κατέρριψε ρεκόρ εσόδων από 1,2 δισ. δολ, σε 1,46 δισ. δολ. (+6%) τη σεζόν 2020-21 καταγράφοντας στο ενεργητικό του 13 νέα deals.
Τώρα, ο κομισάριος του Ν.Β.Α., Άνταμ Σίλβερ, δηλώνει ότι η «Μέκκα του μπάσκετ» προσβλέπει σε έναν κύκλο εργασιών 10 δισ. δολ. το 2021-22, μια αξιοσημείωτη αύξηση σε σύγκριση με τις δύο τελευταίες σεζόν, κατά την διάρκεια των οποίων η προσέλευση θεατών στα γήπεδα «ναούς» ήταν από περιορισμένη έως ανύπαρκτη, με συνέπεια να χάνονται εκατομμύρια από τις πωλήσεις εισιτηρίων και τις λοιπές εισπράξεις της ημέρας των αγώνων.
Που ποντάρει ο 59χρονος Αμερικανός δικηγόρος και επίτροπος του Ν.Β.Α., που γιορτάζει τα 75 χρόνια λειτουργίας του, για την έκβαση της επετειακής αγωνιστικής περιόδου; Και ποιες παράμετροι δημιουργούν μια νέα απειλή για τους φετινούς οικονομικούς και επιχειρηματικούς του στόχους;
Ο «χάρτης» των deals
Το πρώτο θετικό σημείο είναι ότι το Ν.Β.Α. επανέρχεται σε ένα πρόγραμμα 82 παιχνιδιών μετά από δυο σεζόν οι οποίες συντομεύθηκαν εξ’ αιτίας της υγειονομικής κρίσης και σε συνδυασμό με την επιστροφή των μπασκετόφιλων στις εξέδρες τα νέα είναι καλά για έσοδα της διοργάνωσης.
Το χειρότερο, φυσικά, στο σκέλος της προσέλευσης των οπαδών θα ήταν ένα καταστροφικό νέο lockdown, από μια πιθανή έξαρση των κρουσμάτων, προερχόμενη από τη νέα μετάλλαξη του κορωνοϊού. Για αυτό, λαμβάνονται αυστηρά μέτρα. Ποιος και πως μπαίνει στο γήπεδο, εξαρτάται από τους νόμους της κάθε πολιτείας.
Σε κάποιες πόλεις δεν το συζητάνε να πάρουν εισιτήριο ανεμβολίαστοι, αλλού οι πολίτες υποχρεώνονται σε καθημερινά τεστ. Οι δε παίκτες κατά 97% φέρονται πλήρως εμβολιασμένοι, αν και όσοι το αποφεύγουν βρέθηκαν πρόσφατα αντιμέτωποι με επιπτώσεις. Στον Καναδά π.χ. (έδρα των Ράπτορς) από τον Ιανουάριο δεν θα τους επιτρέπεται ούτε η είσοδος στην χώρα… Ωστόσο, η τηλεθέαση είναι αυτό που θεωρείται ερωτηματικό από την έναρξη του νέου πρωταθλήματος.
Αξιωματούχοι της λίγκας τονίζουν ότι το Ν.Β.Α. θα χρειαστεί το τηλεοπτικό κοινό για να ανακάμψει εμπορικά και οι ανησυχίες τους έχουν να κάνουν με θέματα όπως η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του μοντέλου της καλωδιακής τηλεόρασης και των περιφερειακών αθλητικών δικτύων. Τα δε τηλεοπτικά δικαιώματα του αντιπροσωπεύουν περίπου 2,6 δισ. δολ. των ετήσιων εσόδων του.
Η πτώση που παρατηρήθηκε στην συνολική μέση τηλεθέαση –με βάση όσα είχαν ειπωθεί στα μέσα Οκτωβρίου- και αν αυτή δεν αυξηθεί στα απαιτούμενα ποσοστά, θα προκαλέσει προβλήματα στην προσπάθεια της λίγκας να τριπλασιάσει μελλοντικά την αξία των τηλεοπτικών δικαιωμάτων της. Μετά τη λήξη του συμβολαίου των 24 δισ. δολ. με το ESPN και την Turner Sports το 2025, γράφεται στις ΗΠΑ ότι σκοπεύει να επιδιώξει νέα 9ετή συμφωνία ύψους 75 δισ. δολ. με τα ενδιαφερόμενα δίκτυα…
Πόσο μάλλον, από την στιγμή που μεσολάβησε η ρήξη του 2019 η οποία εξακολουθεί να δοκιμάζει τις εμπορικές σχέσεις του Ν.Β.Α. με την Κίνα, κι ενώ από πλευράς διεθνών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων οι υπεύθυνοι για τις «μπασκετικές» business των ΗΠΑ στρέφουν την προσοχή τους σε δυο αγορές: της Ινδίας και της Αφρικής.
Κατά τα άλλα, στο μέτωπο των χορηγιών, κυριαρχεί η αίσθηση ότι το Ν.Β.Α. θα καταφέρει να καταρρίψει το ρεκόρ των 1,46 δισ. δολ. της σεζόν 2020-21 μέσα στο 2022 και γίνεται αναφορά σε συμφωνίες με εταιρείες όπως η State Farm, η Microsoft, η Verizon και τις διευρυμένες συναλλαγές με την Google, αυτή με τη Fanatics (online retailer αδειοδοτημένων αθλητικών ενδυμάτων, αθλητικού εξοπλισμού και άλλων ειδών) για τα δικαιώματα των trading cards του ή το… crypto deal την Dapper Labs για την έκδοση ψηφιακών συλλεκτικών NFTs.
Η συγκεκριμένη βρίσκεται πίσω από το NBA Top Shot, ένα σύστημα ανταλλαγής ψηφιακών καρτών που κάθε μία περιέχει μοναδικά στιγμιότυπα από τον κόσμο του ΝΒΑ και βασίζεται στην τεχνολογία blockchain.
Μόνο η συμπόρευση με τον τεχνολογικό «κολοσσό» της Microsoft αποφέρει 115 εκατ. δολ. ετησίως στο Ν.Β.Α. και πάνω από άλλα 100 εκατ. δολ. προσφέρουν μέσω χορηγιών τηλεπικοινωνιακοί όμιλοι και τραπεζικά ιδρύματα.
Παράλληλα, η Wilson με έδρα το Σικάγο –από τους πιο δημοφιλείς προμηθευτές της «αθλητικής βιομηχανίας»- «τρέχει» τη νέα συμφωνία της για την παραγωγή της επίσημης μπάλας των αγώνων του Ν.Β.Α.
Αύξηση εσόδων υπολογίζεται και από τη διαφήμιση στην φανέλα των 30 ομάδων του αμερικανικού πρωταθλήματος μπάσκετ.
Πρόκειται για ένα μικρό …κομματάκι ύφασμα, μερικών εκατοστών, στην πάνω αριστερή γωνία της που αποφέρει μέχρι και δεκάδες εκατομμύρια δολ.. Το ρεκόρ κατέχουν οι Νετς, από το deal των 30 εκατ. δολ. ετησίως με την Webull με έδρα τη Νέα Υόρκη, ηλεκτρονική πλατφόρμα χρηματιστηριακών και άλλων συναλλαγών, προσβάσιμη μέσω κινητών, pc κ.λ.π.
Το Ν.Β.Α. εξασφάλισε έξοδα 150 εκατ. δολ. το 2017 –όταν καθιερώθηκε το νέο είδος χορηγιών- και πριν από την πανδημία οι ειδικοί πρόβλεπαν ένα +30%. Το ποσό σιγά, σιγά μεγαλώνει…
Πόσα «φέρνει» ο Γιάννης
Ο Γιάννης Αντετοκούνμπο χάρη στα επιτεύγματα του στα παρκέ του Ν.Β.Α. και την υψηλή δημοτικότητα του πιστώθηκε πριν από μερικούς μήνες το νέο deal των Μπακς με την Motorola για την διαφήμιση στην φανέλα τους, που θα τους αποφέρει περισσότερα από 10 εκατ. δολάρια τον χρόνο – μετά το «διαζύγιο» με την Harley Davidson.
Τους πρώτους μήνες του 2021 μόνο τέσσερις είχαν μείνει χωρίς τέτοιο χορηγό, οι Μιλγουόκι Μπακς, οι Χιούστον Ρόκετς, οι Σακραμέντο Κινγκς και οι Μινεσότα Τίμπεργουλβς…
Στις επιδόσεις του Έλληνα σταρ και της παρέας του επενδύουν, άλλωστε και τα αφεντικά των «ελαφιών» (οι billionaires Wes Edens, Jamie Dinan, Marc Lasry) για την απόσβεση στο super max συμβόλαιο των 228,2 εκατ. δολ. που υπέγραψαν μαζί του, όσο και για την απόδοση του νεόδμητου υπερσύγχρονου γηπέδου τους σε επίπεδο εσόδων Fiserv Forum (ή με την πρώην ονομασία του: Wisconsin Entertainment and Sports Center), με χωρητικότητα 17.385 θεατών και κόστος 524 εκατ. δολαρίων.
Μόνο η συμφωνία για τα δικαιώματα ονοματοδοσίας του κοστολογείται στα 6 εκατ. δολ. το χρόνο και έχει 25ετή διάρκεια (2018-2043).
Τα μεν συνολικά έσοδα των Μπακς κυμάνθηκαν στα 212 εκατ. δολ το δύσκολο 2020-21, αλλά η αποτίμηση τους τετραπλασιάσθηκε στο 1,9 δισ. δολ. από το 2014. Τότε ο σύλλογος αγοράσθηκε έναντι …μόλις 550 εκατ. δολ.
Διαβάστε ακόμη:
Ναυλαγορές στην εποχή της Όμικρον: Ισορροπία στα φορτηγά – «Παγωμένα» χαμόγελα στα τάνκερ
Άλλαξε χέρια το σπίτι του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη στη Γλυφάδα – Ποιος είναι ο αγοραστής
Επενδύσεις παγίου κεφαλαίου «χτίζουν» την οικονομία τρίμηνο προς τρίμηνο