Το online delivery κάθε χρόνο σημειώνει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο και μέσα στην πανδημία έδωσε λύση για πιο εύκολη πρόσβαση σε φαγητό αλλά και φάρμακα με τις πλατφόρμες διαρκώς να εξελίσσονται και τους επενδυτές να στρέφουν την προσοχή της σε εταιρείες του κλάδου online διανομής φαγητού.
Η αγορά του online delivery φαγητού και ειδών σούπερ μάρκετ αναπτύσσεται σταθερά στην περιοχή της ΜΕΝΑ (Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική) τα τελευταία 5 χρόνια. Το μέγεθός της εκτιμάται σε περισσότερα από $10 δισ. μόνο για τα Η.Α.Ε, με μια μεγάλη στροφή στις online παραγγελίες ως αποτέλεσμα της πανδημίας, η οποία αναμένεται να επιταχύνει την ανάπτυξη του συγκεκριμένου τμήματος της αγοράς ακόμα περισσότερο.
Κάπως έτσι φθάσαμε και στo μεγαλύτερο deal startup εταιρείας ελληνικών συμφερόντων, με την συμφωνία που έκλεισε η InstaShop για την εξαγορά της από τον γερμανικό όμιλο Delivery Hero, έναντι του ποσού – ρεκόρ των 360 εκατ. δολαρίων.
Η εξαγορά αυτή, έρχεται ως συνέχεια της εξαγοράς της Softomotive από τη Microsoft νωρίτερα φέτος. Το success story αναμένεται να τραβήξει το ενδιαφέρον ακόμα περισσότερων επενδυτών καθώς και να εμπνεύσει μελλοντικούς ιδρυτές στο ελληνικό startup οικοσύστημα.
Να σημειωθεί ότι η Delivery Hero, με έντονη παρουσία στο χώρο του delivery (Efood, Deliveras, ClickDelivery) στην Ελλάδα, κέρδισε πρόσφατα μια θέση στον DAX Index, με τις κορυφαίες εταιρείες στo χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης αντικαθιστώντας την Wirecard. Αναλυτές εκτιμούν ότι η online delivery εταιρεία θα μπορούσε να αντέξει περισσότερο στον δείκτη DAX 30 από την εταιρεία που αντικατέστησε. Μάλιστα, όπως αναφέρει ο Economist, ο λόγος που οι επενδυτές ενθουσιάζονται από την Delivery Hero, είναι η μη γερμανική επιχειρηματική της δραστηριότητα. Η εταιρεία επεκτείνεται στη Μέση Ανατολή και την Ασία. Στο τέλος του περασμένου έτους, το 50% των εσόδων της προήλθε από τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, το 30% από την Ασία και το 12% από την Ευρώπη. «Είναι σήμερα ουσιαστικά μια επιχείρηση αναδυόμενων αγορών», σχολιάζει η Monique Pollard της Citigroup.
O όμιλος Delivery Hero, με διευθύνοντα σύμβουλο τον συνιδρυτή της και διάσημο στο οικοσύστημα των startups ήδη από την προηγούμενη δεκαετία Νίκλας Οστμπεργκ, θεωρείται αν όχι ο μεγαλύτερος όμιλος online παραγγελιών έτοιμου φαγητού στον κόσμο (δραστηριοποιείται σε 40 χώρες), σίγουρα ένας από τους μεγαλύτερους.
Τι προσφέρει όμως η InstaShop;
«Ο ευκολότερος τρόπος να ψωνίσεις ότι χρειάζεσαι από το σούπερ μαρκετ με παράδοση κατ’ οίκων σε περίπου 30 ή 60 λεπτά, ανάλογα με την τοποθεσία σου. Ο πιο βολικός τρόπος να κάνεις τις αγορές σου από το σπίτι, χωρίς να χρειάζεται να πας μέχρι το σούπες μάρκετ. Το αποτέλεσμα? Περισσότερος ελεύθερος χρόνος για να κάνεις πράγματα που σε ευχαριστούν με τους αγαπημένους σου ανθρώπους!».
Αυτό προσφέρει η Instashop και όπως αναφέρει, στόχος της εταιρείας, είναι να δώσει στους ανθρώπους την ευκαιρία να ψωνίσουν ότι χρειάζονται από το σούπερ μάρκετ, χωρίς καμία ταλαιπωρία. «Στόχος μας είναι να φέρουμε το σούπερ μάρκετ στο σπίτι σου. Για να ελευθερώσουμε τους ανθρώπους από δουλειές που πρέπει να γίνουν και δεν είναι διασκεδαστικές. Για έχουμε περισσότερο ελεύθερο χρόνο με τους φίλους και την οικογένειά μας. Έτσι ώστε οι γονείς να μπορούν να απολαμβάνουν περισσότερο χρόνο με τα παιδιά τους.»
Η ικανότητα της Instashop να αναπτύσσεται ραγδαία και να καλύπτει την απότομα αυξημένη ζήτηση συνέβαλε καίρια στην πρόσβαση σε φαγητό και φάρμακα κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού.
Η εξαγορά της Instashop από τη Delivery Hero είναι συνέχεια πολύ μεγάλων εξαγορών στην ευρύτερη περιοχή της ΜΕΝΑ, όπως της Careem ($3 δισ) και της Souq ($580 δισ).
Με ανάρτησή του στο twitter ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συνεχάρη την εταιρεία Instashop για την εξαγορά – ρεκόρ. «Συγχαρητήρια στην InstaShop, για τη μεγαλύτερη εξαγορά ελληνικής ίδρυσης start-up επιχείρησης που έχει γίνει ως τώρα. Με δραστηριότητες Έρευνας και Ανάπτυξης που έχουν έδρα την Ελλάδα και αρχική ελληνική επένδυση, καταδεικνύει πως το οικοσύστημα των start-up που έχουμε ανθεί και ενδυναμώνεται συνεχώς» επισήμανε στην ανάρτησή του ο πρωθυπουργός.
Πώς ξεκίνησε η εταιρεία
Η εταιρεία ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το 2015 ως μια ιδέα του Γιάννη Τσιώρη, ο οποίος εργαζόταν τότε στο τμήμα Marketing Intelligence της Philips για τη Μέση Ανατολή και την Τουρκία. Ο Τσιώρης παρατήρησε κενό στην αγορά του on-demand grocery στο Ντουμπάι μέσα από προσωπική ανάγκη. Αφού σχεδίασε το MVP της Instashop, παραιτήθηκε από την καριέρα του στη Philips, και έφτιαξε μια ολιγομελή ομάδα με την βοήθεια της Ιωάννας Αγγελιδάκη, συνιδρυτή της Instashop.
Η πρώτη επένδυση ήρθε λίγους μήνες μετά από τους VentureFriends και τη Jabbar, γνωστό επενδυτή στην περιοχή της ΜΕΝΑ. Οι 2 επενδυτές, VentureFriends, και Jabbar, συνέχισαν να στηρίζουν την Instashop καθώς αναπτυσσόταν ραγδαία από κάποιες εκατοντάδες παραγγελίες ημερησίως σε μία χώρα, σε δεκάδες χιλιάδες σε 5 χώρες, και εξελισσόταν σε αδιαφιλονίκητο ηγέτη του αραβικού κόσμου στο χώρο του on-demand grocery.
Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι η Instashop δεν χρειάστηκε σημαντική υποστήριξη και κεφάλαια, αφού η ομάδα κατάφερε να δημιουργήσει μια μεγάλη, γρήγορα αναπτυσσόμενη, και κερδοφόρα startup εταιρία μέσα σε μόλις 5 χρόνια, με συνολική επένδυση ύψους μόλις $7Μ.
“Είμαστε πολύ χαρούμενοι που γιορτάζουμε αυτή την επιτυχία με μια ιδρυτική ομάδα στην οποία πάντα πιστεύαμε και με την οποία δουλέψαμε μαζί από το από τα πρώτα της βήματα 2015” σχολίασε ο Απόστολος Αποστολάκης, συνιδρυτής και Managing Partner των VentureFriends. “Είμαστε ενθουσιασμένοι για την επιτυχία τους αυτή, την οποία άξιζαν και με το παραπάνω, καθώς και με ότι αυτό σημαίνει για το startup οικοσύστημα της ευρύτερης περιοχής”.