Σημαντική πηγή εσόδων για την ελληνική οικονομία είναι ο θαλάσσιος τουρισμός, και συγκεκριμένα το yachting, αφού συνεισφέρει άμεσα και έμμεσα το 1,1% του ΑΕΠ.
Σε σχέση µε το εύρος της τουριστικής περιόδου, η Ελλάδα κατέχει τα πρωτεία µε σχεδόν 290 ηµέρες ηλιοφάνειας ανά έτος, δίνοντας τη δυνατότητα σε κάποιον να βρίσκεται στη θάλασσα από τον Απρίλιο µέχρι και τον Οκτώβριο. Με λίγα λόγια, η Ελλάδα έχει όλες τις δυνατότητες για ανάπτυξη του κλάδου.
Παρ’ όλα αυτά, από την πίτα του ευρωπαϊκού yachting η χώρα μας παίρνει µόλις το 2%, µε τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ισπανία να µοιράζονται τη µερίδα του λέοντος, που αγγίζει το 90% της αγοράς. Ο µεγαλύτερος όγκος δραστηριότητας συγκεντρώθηκε αρχικώς στη Δυτική Μεσόγειο, όπου υπήρχαν και υπάρχουν οι απαραίτητες υποδοµές.
Κάποιοι το βλέπουν αυτό ως επιβεβαίωση των λάθος χειρισµών που έχουν γίνει από τις ελληνικές κυβερνήσεις στον συγκεκριµένο τοµέα, αν και η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα που θέσπισε νοµικό πλαίσιο για τον θαλάσσιο τουρισµό το 1976. Αλλοι διαβάζουν το στατιστικό στοιχείο ως ευκαιρία ανάπτυξης. Ως ευκαιρία να αναδειχθεί ο πλούτος της χώρας, η οποία έχει 6.000 νησιά και βραχονησίδες, ποικίλα τοπία, από το άγριο και καταγάλανο Αιγαίο µέχρι το καταπράσινο Ιόνιο. Μια χώρα που έχει να προσφέρει πραγµατικά αµέτρητες δυνατότητες σε όσους ασχολούνται µε τον θαλάσσιο τουρισµό, και ειδικότερα µε το yachting.
Την τελευταία δεκαετία στην Ευρώπη o κλάδος γνωρίζει σταθερή ανάπτυξη, µε ρυθµό περίπου 6% ανά έτος. Στη Γηραιά Ηπειρο υπάρχουν 6.300.000 σκάφη, 4.500 µαρίνες και απασχολούνται 280.000 άτοµα.
«Η Ελλάδα είναι η πιο ελκυστική χώρα για yachting και θαλάσσιο τουρισμό, καθώς διαθέτει εξαιρετικά σκάφη και άρτια εκπαιδευμένα πληρώματα. Και φυσικά, όλα τα υπό ξένη σημαία σκάφη και οι ναυλωτές τους επιθυμούν να επισκεφτούν τη χώρα μας και να απολαύσουν τη μοναδική αυτή εμπειρία», επισημαίνει στο «business stories» ο πρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), Αντώνης Στελλιάτος, ο οποίος πρόσφατα βραβεύτηκε για την πολυετή προσφορά του στον κλάδο:
«Το yachting συνεισέφερε στην ελληνική οικονομία 800 εκατ. ή το 1,1% του ΑΕΠ, με έμμεσο και άμεσο αποτέλεσμα 1,94 δισ. ευρώ, ενώ ταυτόχρονα προσέφερε 25.150 θέσεις εργασίας σε σύγκριση με την κρουαζιέρα, που συνεισέφερε 580 εκατ. ή το 0,82% του ΑΕΠ, με έμμεσο και άμεσο αποτέλεσμα 1,4 δισ. ευρώ, ενώ προσέφερε μόλις 5.000 θέσεις εργασίας», τονίζει ο κ. Στελλιάτος και προσθέτει: «Ο ελληνικός στόλος απαρτίζεται από 5.000 και πλέον επαγγελματικά σκάφη, όπως ιστιοπλοϊκά, catamaran, μηχανοκίνητα άνευ πληρώματος μέχρι 24 μέτρα, μηχανοκίνητα με πλήρωμα 6-15 άτομα και μίνι κρουαζιερόπλοια χωρητικότητας 49 ατόμων».
Τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα με ολική ναύλωση και έχουν ελληνική σημαία είναι 5.036. Αυτά με σημαία Ε.Ε.-ΕΟΧ (Ευρωπαϊκός Οικονομικός Χώρος) είναι 436, ενώ αυτά με σημαία τρίτης χώρας είναι έξι. Τέλος, τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια είναι 650.
«Η Ελλάδα, έχοντας 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή, είναι μια χώρα μαγική για θαλάσσιο τουρισμό και yachting. Κατέχει το καλύτερο προϊόν παγκοσμίως, διαθέτοντας χιλιάδες νησιά και βραχονησίδες, με ξεχωριστή σύσταση το ένα από το άλλο, κλιματολογικές συνθήκες, ιδιαίτερη κουλτούρα, ήθη και έθιμα, κάτι που παρατηρείται γενικότερα κατά μήκος όλων των ελληνικών ακτογραμμών», υπογραμμίζει ο κ. Στελλιάτος και συνεχίζει: «Αποτελεί παγκόσμια μοναδικότητα. Σε όποιο πέλαγος και να πλεύσεις έρχεσαι αντιμέτωπος με καθαρά κρυστάλλινα και θερμά νερά, ενώ ταυτόχρονα αναπνέεις πολιτισμό και ιστορία. Τελική επιβράβευση όλων αποτελεί η εξαιρετική φιλοξενία που μόνο ο Ελληνας ξέρει να προσφέρει».
Παρ’ όλα αυτά, το επαγγελματικό σκάφος είναι μια αδικημένη εναλλακτική μορφή τουρισμού, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΠΕΣΤ:
«Είναι αδικημένο και ασφυκτιά γιατί επιβαρύνεται με υπέρογκους φόρους. Τα επαγγελματικά ελληνικά σκάφη πληρώνουν:
■ NAT: 40 εκατ. ευρώ.
■ ΦΠΑ ναύλων: 70 εκατ. ευρώ.
■ Φόρο πλοίων: Εξαρτώμενο από το GRT.
■ Εισφορά αλληλεγγύης: 10% επί των κερδών της ΝΕΠΑ.
■ Τέλος Πλοίων Αναψυχής και Ημερόπλοιων (ΤΕΠΑΗ): Eπιβάλλεται σε όλα τα εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων ιδιωτικά και επαγγελματικά πλοία αναψυχής και επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια, άνω των 7 μέτρων, ανεξάρτητα από τη σημαία τους».
Ακολουθούν οι φόροι των ναυτικών, οι οποίοι, όπως δήλωσε ο κ. Στελλιάτος: «15% aξιωματικοί, 10% λοιπά πληρώματα και 5.000 Eλληνες ναυτικοί εργάζονται στα ελληνικά σκάφη».
Αυξημένος είναι και ο ΦΠΑ, στο 24%. Στις ανταγωνιστικές χώρες για τον ΦΠΑ ναυλώσεων ισχύει:
■ Ιταλία: 6,5%
■ Κροατία: 13%
■ Γαλλία: 10%
■ Ισπανία: Full cabotage και Βαλεαρίδες Νήσοι 11,5%
■ Τουρκία: μηδέν
■ Αλβανία: μηδέν
Ο κ. Στελλιάτος προχωράει σε καταγγελίες για τη συνεργασία με τις μαρίνες:
«Οσον αφορά τις μαρίνες, στις 19/4/2002 η ένωσή μας υπέγραψε με τα ΕΤΑ μνημόνιο συνεργασίας για τον ελλιμενισμό των ελληνικών επαγγελματικών σκαφών, με ειδικά τιμολόγια για τα σκάφη που ελλιμενίζονται στις μαρίνες με ελληνική σημαία. Στο σημείο αυτό θέλω να επισημάνω ότι όχι μόνο δεν τηρούνται οι συμφωνίες, αλλά και δεν δέχονται πια στις μαρίνες επαγγελματικά ελληνικά σκάφη και, αν δεχτούν, εφαρμόζουν τιμολογιακή πολιτική ενός ιδιωτικού σκάφους αγνοώντας το υπάρχον μνημόνιο συνεργασίας ΕΠΕΣΤ – μαρινών. Αυτή είναι η στήριξη των επαγγελματικών ελληνικών σκαφών από τις ελληνικές μαρίνες: η εξόντωση της ελληνικής σημαίας και των ελληνικών πληρωμάτων. Γιατί οι γείτονές μας επιδοτούν τα σκάφη με τη σημαία της χώρας τους; Είναι πιο έξυπνοι από μας; Τα συμπεράσματα δικά σας».
Κλείνοντας τη συνέντευξή του, ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ τονίζει: «Ζητάμε από τα συναρμόδια υπουργεία Ναυτιλίας, Τουρισμού και Οικονομικών να διαβάσουν τα νούμερα που παραθέτω και να καταλάβουν ότι το επαγγελματικό ελληνικό yachting συνεισφέρει στην ελληνική οικονομία πολύ περισσότερο από την κρουαζιέρα – υπάρχουν 6.300 σκάφη με ελληνική σημαία ενώ η κρουαζιέρα δεν έχει ούτε ένα. Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης είναι άριστος γνώστης του yachting και είμαι πεπεισμένος ότι κάτι θα αλλάξει για το καλό των Ελλήνων ναυτικών, των Ελλήνων πλοιοκτητών και της ελληνικής οικονομίας».