Υπήρχε η ελπίδα στους κύκλους του ΟΛΠ ότι πριν την επίσκεψη του Κινέζου προέδρου Σι θα είχε μπει στο λιμάνι έστω και μία μπουλντόζα για να ξεκινήσουν τα έργα που αφορούν την κρουαζιέρα και τα οποία εγκρίθηκαν από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Λιμένων (ΕΣΑΛ). Αυτό δεν συνέβη αφού η υπόθεση βρίσκεται ακόμα στο διαδικαστικό-γραφειοκρατικό στάδιο των εγκρίσεων.
Οι Κινέζοι υπολογίζουν τώρα ότι θα ξεκινήσουν τέλη 2019 αρχές του 2020.
Αφορούν προβλήτα που θα μπορεί να υποδέχεται 2-4 κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς και το mall των 22.000 τετραγωνικών μέτρων.
Στην κρουαζιέρα, η Ελλάδα – μέσω Cosco – κυνηγάει το μεγάλο στοίχημα. Να διεκδικήσει μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα. Ο παγκόσμιος τζίρος ανέρχεται στα 134 δισεκατομμύρια δολάρια και η Ελλάδα εισπράττει περί τα 500 εκατομμύρια από τη θαλάσσια αυτή βιομηχανία.
«Τα τελευταία 10 χρόνια η Ελλάδα δεν έχει καταφέρει να κεφαλαιοποιήσει τη δύναμη που έχει στην κρουαζιέρα». Τα λόγια ανήκουν στον Michel Nestour, αντιπρόεδρο για την Ευρώπη της Carnival.
Η Ελλάδα κατέχει μερίδιο 10% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή της Μεσογείου, ένα σημαντικό ποσοστό παγκοσμίως, με δεδομένο ότι η περιοχή κατατάσσεται στη δεύτερη θέση μετά την Καραϊβική όσον αφορά τις πολλαπλές επιλογές δρομολογίων.
Η διακίνηση επιβατών κρουαζιέρας του λιμανιού του Πειραιά τώρα είναι περίπου ένα εκατομμύριο τον χρόνο, ενώ ο βραχυπρόθεσμος σκοπός της Cosco είναι να τον αυξήσει μέχρι 1,5 εκατ. και μακροπρόθεσμα στα τρία εκατομμύρια.
Οι Κινέζοι θέλουν να αναβαθμίσουν τις υποδομών και τις υπηρεσίες κρουαζιέρας ώστε να αναδειχθεί ο Πειραιάς ως λιμάνι αφετηρίας κρουαζιέρας.
Η δημιουργία υποδομών που θα μπορούν να εξυπηρετούν κρουαζιερόπλοια μεταφορικής ικανότητας άνω των 4.000 επιβατών είναι αναγκαία αφού αποτελούν το 50% των παραγγελιών στα ναυπηγεία. Είναι το μέλλον και ο Πειραιάς και άλλα ελληνικά λιμάνια θα πρέπει να προετοιμαστούν για να μην μείνουν πίσω από τις εξελίξεις.
Τα σχέδια της Cosco αφορούν:
– Επέκταση υποδομών στη νότια πλευρά του λιμανιού με την κατασκευή τεσσάρων νέων θέσεων παραβολής μήκους 400 μέτρων η κάθε μία για κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς.
– Αναβάθμιση υπηρεσιών: – Βελτίωση των υφιστάμενων και παροχή νέων υπηρεσιών για τους επιβάτες κρουαζιέρας.
– Δημιουργία συστήματος ώστε μία εταιρεία να μπορεί να κλείνει θέση ελλιμενισμού-Birth allocation- των κρουαζιεροπλοίων της σε βάθος δύο ετών.
– Αξιοποίηση της Ελεύθερης Ζώνης της Cosco στον Πειραιά για διακίνηση ανταλλακτικών χωρίς φόρους.
– Συνεργασία με το αεροδρόμιο «Ελ.Βενιζέλος»
– Ανάπτυξη του Πειραιά όσο αφορά τις «εσωτερικές υποδομές» με ξενοδοχεία, εμπορικά κέντρα και εστιατόρια και άλλες υπηρεσίες.
– Ανάπτυξη του Πειραιά ως κέντρου υποδοχής και εξυπηρέτησης όλων των κρουαζιερόπλοιων παρέχοντας όλες τις απαιτούμενες υπηρεσίες και καλύπτοντας όλες τις ανάγκες των εταιρειών κρουαζιέρας.
– Προσφορά της δυνατότητας για δεξαμενισμό των κρουαζιερόπλοιων στις εγκαταστάσεις του ΟΛΠ.
Στο πίσω μέρος του μυαλού τους οι Κινέζοι έχουν την περαιτέρω ενίσχυση του εμπορικού λιμανιού με την κατασκευή και τέταρτης προβλήτας. Όπως δήλωσε και η πρέσβειρα της Κίνας στην Αθήνα στόχος είναι το λιμάνι του Πειραιά να εισέλθει σταθερά στα 30 μεγαλύτερα του κόσμου.
Τώρα είναι στην 32η θέση παγκοσμίως, 2ο και πάει για πρώτο στη Μεσόγειο και 5ο με στόχο την 4η θέση στην Ευρώπη. Όμως αν δεν φτιαχτεί η νέα προβλήτα αυτό θα είναι και το ταβάνι του μεγάλου λιμανιού.
Μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες που χρησιμοποιούν τον Πειραιά, όπως, μεταξύ άλλων η Maersk, η ZIM, η CMA, η Hapag Lloyd ενδιαφέρονται για την κατασκευή της τέταρτης προβλήτας προκειμένου να φέρουν περισσότερα φορτία.