Η 40χρονη και πλέον πορεία στην αθλητική ένδυση της ελληνικής αλυσίδας, τα νέα καταστήματα που άνοιξαν εντός του κραχ, η οικονομική υγεία και το eshop που εκτόξευσε τους τζίρους

Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Η Κρήτη είναι η λεγόμενη Μεγαλόνησος. Ενας τόπος με χαρακτηριστικά λεβεντιάς, τόλμης, ρίσκου. Ο τόπος που γέννησε τον Καζαντζάκη και αποθέωσε τη ζωή «στο κόκκινο». Το παράτολμο. Η Ζάκυνθος είναι ένα λυρικό νησί με τη δική του τρέλα. Οι Επτανήσιοι ανέκαθεν διέπονταν από μια τάση φιλική προς την καινοτομία και διάθεση ριζοσπαστική. Τι συμβαίνει όμως όταν οι δύο τόποι μπλέκονται σε έναν; Οταν προκύπτει μια εταιρεία με τα εν λόγω χαρακτηριστικά, και μάλιστα διαφημίζει στην επωνυμία της τα δύο αυτά όμορφα μέρη της πατρίδας μας;

Η αναδυόμενη δύναμη στον χώρο της αθλητικής ένδυσης και υπόδησης, η εταιρεία Zakcret, έλκει το όνομα της από τα ακρωνύμια των δύο παραπάνω ελληνικών τόπων: «Zac» για τη Ζάκυνθο και «Cret» για την Κρήτη. Πρόκειται για την εταιρεία που παρά την κρίση που άλλαξε τη χώρα και μας ταλαιπωρεί εδώ και οκτώ πλέον χρόνια, κινήθηκε αναπτυξιακά. Επένδυσε και μέσα στο τελευταίο διάστημα γιγαντώθηκε, με τις προβλέψεις για αυτή να είναι στο σύνολό τους θετικές. Κι αυτό διότι σε περιόδους όπου οι περισσότεροι επένδυαν στην εικόνα τους και μόνο, η οικογένεια Χαϊκάλη, που αποτελεί τους κύριους μετόχους αυτού του σχήματος, έδρασε με σύνεση, επανεπένδυσε τα κέρδη της και με σωστή διαχείριση δημιούργησε ένα μαχητικό και ανταγωνιστικό δίκτυο 17 καταστημάτων στην Αττική, με βλέψεις για ακόμα παραπέρα.

Οι αριθμοί

Δεν είναι τυχαία η αύξηση πωλήσεων κατά 10,72% που κατέγραψε το 2017 χάρη στην ποιότητα και το συντονισμένο πλάνο επικοινωνίας µε τους πελάτες της. Πιο συγκεκριμένα, οι καθαρές πωλήσεις ανήλθαν σε 17.986.938 ευρώ έναντι 16.245.676 ευρώ το 2016, ακολουθώντας την ανοδική πορεία που καταγράφεται εδώ και χρόνια. Εν μέσω κραχ, η εταιρεία κάθε χρόνο κινείται αναπτυξιακά, ενώ πλήθος νέων μαγαζιών άνοιξαν στο διάστημα της κρίσης κόντρα σε όσες επιχειρήσεις αποεπένδυαν. Τα μεικτά κέρδη της ανήλθαν σε 8.157.203 ευρώ έναντι 7.569.696 ευρώ το 2016, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 7,76% λόγω στοχευµένων ενεργειών µείωσης κόστους και οικονοµιών κλίµακας. Ωστόσο, τα EBITDA σημείωσαν μικρή κάμψη κατά 4,51% και διαμορφώθηκαν στα 2.595.567 ευρώ, έναντι 2.718.147 ευρώ το 2016, ενώ και τα αποτελέσµατα µετά από φόρους υποχώρησαν ελαφρώς στα 1.716.526 ευρώ – από 1.825.390 ευρώ.

ZAKCRET-ΧΑΪΚΑΛΗΣ-ΤΙΜΟΘΕΟΣ-oriaki.jpg

Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι τόσο θετική πορεία στον κλάδο καταγράφουν η συγκεκριμένη επιχείρηση και η Intersport του ομίλου Φουρλή, που έχει ραγδαία ανάπτυξη πανελλαδικά. Το γεγονός πως η Zakcret παρουσιάζει τέτοιους θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης με μαγαζιά εντός Αττικής είναι σημαντικό. Παράλληλα, όλες οι εκτιμήσεις του Δ.Σ. και της οικογένειας Χαϊκάλη είναι αισιόδοξες. Δεν είναι τυχαίο ότι κύκλοι της εταιρείας μιλούν για μια σταθερή πορεία στην αγορά και για λογικές επενδύσεις που θα ακολουθήσουν.
Αν, πάντως, κάποιος αναζητά το μυστικό επιτυχίας αυτής της εταιρείας, δεν είναι άλλο από την καλή διαχείριση, τις λογικές επενδύσεις και την τάση για καινοτομία. Ο διευθύνων

σύμβουλος της Zakcret, ο 35χρονος Τιμόθεος Χαϊκάλης, γιος των ιδρυτών της επιχείρησης Διονύση και Νικολέτας Χαϊκάλη είναι εκπρόσωπος της δεύτερης γενιάς που δημιουργεί χωρίς να σπαταλά δυνάμεις. Δεν είναι τυχαίες οι επιλογές του να επενδύσει στις νέες τεχνολογίες και στην καινοτομία, δημιουργώντας ένα από τα σημαντικότερα eshop στον χώρο της αθλητικής ένδυσης.

Αυτή τη στιγμή οι ηλεκτρονικές πωλήσεις της Ζakcret της δίνουν πλεονέκτημα, ενώ καλύπτουν και κενά που το δίκτυο καταστημάτων της δεν έχει τη δυνατότητα να καλύψει. Καθόλου τυχαία δεν ήταν επίσης η επιλογή του νεαρού μάνατζερ να ταυτιστεί με το ελληνικό Amazon, δηλαδή το Public Marketplace, το οποίο η μεγάλη αλυσίδα τεχνολογίας και πολιτισμού Public παρουσίασε προ μηνών καινοτομώντας. Κατανοώντας ότι μεγάλος πλέον όγκος πωλήσεων περνάει από αυτά τα δίκτυα, ο κ. Τιμόθεος Χαϊκάλης δεν χάνει ευκαιρία να τοποθετείται σε αυτά διεκδικώντας μερίδια και καταγράφοντας τις νέες τάσεις. Οχι φυσικά πως η εταιρεία δεν κινείται και μέσω των παραδοσιακών καναλιών πώλησης ή πρακτικών που συνηθίζουν να ακολουθούν οι επιχειρήσεις αθλητικών ειδών. Η Zakcret για χρόνια χρηματοδοτεί αθλητικές εκδηλώσεις, ομάδες και δραστηριότητες σε σειρά σπορ. Είναι γνωστό ότι στηρίζει την ποδοσφαιρική ομάδα του Ατρόμητου, βρίσκεται πίσω από διοργανώσεις μπάσκετ και κινείται δυναμικά σε πολλούς χώρους. Αυτή η τάση θα συνεχιστεί καθώς η ανάπτυξη της εταιρείας το επιβάλλει.

zakret

Η ιστορία

Η Zakcret A.E. αποτέλεσε την κλασική περίπτωση επιχείρησης που βασίστηκε στην ανάδυση ενός νέου τρόπου ζωής από τη Μεταπολίτευση και μετά. Η ένδυση έγινε πιο άνετη, οι τύποι καταλύθηκαν και το σπορ ρούχο ή παπούτσι εντάχθηκε στην… ημερήσια διάταξη. Το μεγάλο μπαμ έγινε στη δεκαετία του ’80, ωστόσο ήδη η ελληνική αλυσίδα αθλητικών ειδών είχε ξεκινήσει τη δραστηριότητά της το 1975, ως επένδυση του νεαρού τότε Ζακυνθινού επιχειρηματία Διονύση Χαϊκάλη. Κατόπιν, στην προσπάθεια μπήκε και η Κρητικιά σύζυγός του Νικολέτα, που στηρίζει το εγχείρημα σε όλη του την πορεία. Η εταιρεία από τότε συνεχίζει να αναπτύσσεται δυναμικά σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον με πυλώνες ανάπτυξης την πελατοκεντρική της αντίληψη και το διαρκές «ψάξιμο» που κάνει. 

Σήμερα αριθμεί 17 φυσικά (15 Zakcret Sports και δύο Sneaker Cage) και 4 ηλεκτρονικά καταστήματα (Zakcret.gr, Sneakercage.gr, District75.gr και Venimo.gr) με περισσότερους από 300 εργαζόμενους συνολικά.Είναι μάλιστα η ελληνική εταιρεία που προσλαμβάνει με τους ταχύτερους ρυθμούς. Η αλυσίδα καταστημάτων Zakcret, με περισσότερα από 60 επώνυμα αθλητικά και lifestyle brands, καλύπτει το σύνολο των κατηγοριών sportswear, τρέξιμο, ποδόσφαιρο, μπάσκετ, fitness και πολλά άλλα αθλήματα, ενώ η αλυσίδα καταστημάτων Sneaker Cage παρουσιάζει την ιστορία των brands μέσα από ρετρό limited edition συλλογές και λανσαρίσματα.

Εκτός των διαδικτυακών πωλήσεων που έχουν γίνει θεσμός για την οικογένεια Χαϊκάλη, πυλώνας της Zakcret είναι και η έμφαση στα λανσαρίσματα δύο private labels, των District75 και της Venimo. Η District75 είναι το brand που καλύπτει συλλογές ρούχων και αξεσουάρ για τον άνδρα, τη γυναίκα και το παιδί για sportswear και stylish καθημερινές εμφανίσεις. Η Venimo με τη σειρά της προσφέρει συλλογές για ανάγκες αθλητικών δραστηριοτήτων. Αποτελείται από ρούχα, υποδήματα και αξεσουάρ για τον άνδρα, τη γυναίκα και το παιδί.

Παράλληλα, έχει τη δυνατότητα να καλύψει πλήρως τις ανάγκες αθλητικών ομάδων και σωματείων με την εξειδικευμένη σειρά Venimo Teamwear Collection. Οι συλλογές των private labels σχεδιάζονται εσωτερικά από εξειδικευμένη και έμπειρη ομάδα, αντλώντας έμπνευση από τις διεθνείς τάσεις της μόδας και των σπορ. Πιστοποιημένα εργοστάσια κατασκευάζουν τις συλλογές District75 και Venimo έχοντας πάντα ως επίκεντρο την ποιότητα αλλά και τις ανταγωνιστικές τιμές των προϊόντων. Κάποιοι, όχι εντελώς λάθος, χαρακτήρισαν τη Zakcret «Σκλαβενίτη των αθλητικών ειδών» λόγω της έμφασης που δίνει στην Αττική, αν και σχέδια μιλάνε για πανελλαδική επέκταση.

Οπως και να ’χει, πάντως, ο στόχος που έχει τεθεί από τον κ. Τιμόθεο Χαϊκάλη είναι η επιχείρηση να εξελιχθεί στη Νο 1 αξιόπιστη και πελατοκεντρική εταιρεία λιανικής sportswear που προάγει ενεργά τον αθλητισμό. Στο πλαίσιο αυτό, εντός της κρίσης και το τελευταίο διάστημα παρουσιάστηκαν καταστήματα σε περιοχές όπως ο Πειραιάς -στην οδό Εθνικής Αντιστάσεως 6- ή η Ερμού, με τη λογική των flagships.

Το κατάστημα του Πειραιά αποτέλεσε το επιστέγασμα της πορείας των 40 ετών της εταιρείας, ενώ με την επένδυση της Ερμού σε ένα νεοκλασικό κτίριο 1.200 τ.μ. στον αριθμό 70 η οικογένεια Χαϊκάλη απέδειξε ότι μπορεί να κάνει επενδυτικές προσπάθειες αιχμής, αναλαμβάνοντας μεγαλύτερα ρίσκα. Με γραφεία και εγκαταστάσεις στην περιοχή του Πικερμίου, η εταιρεία μελετά τις νέες της επενδύσεις, με τουλάχιστον δύο νέα καταστήματα να βρίσκονται σε συζήτηση και τον Τιμόθεο Χαϊκάλη να ψάχνεται για ό,τι πιο καινούριο υπάρχει στο Διαδίκτυο και τις νέες τάσεις στις πωλήσεις από αυτό το κανάλι.

Παράλληλα, σημαντική βοήθεια στην τόνωση των πωλήσεων της αλυσίδας προσέφερε η επιλογή της δωρεάν αποστολής από το eshop για όσους αγοράζουν εμπορεύματα άνω των 60 ευρώ, κίνηση που ενισχύθηκε σε συνδυασμό με επιθετικές προσεγγίσεις σε επίπεδα μάρκετινγκ μέσω των social media.