Όταν πρόκειται για δήλωση που κάνει ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών μάλλον καταγράφεται ως είδηση και όχι ως πρόβλεψη.
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ, Θεόδωρος Βενιάμης σε εκτενή συνέντευξή του στη Lloyd’s List στο πλαίσιο αφιερώματος στη μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου, την ελληνική, συνέδεσε το νέο καθεστώς απασχόλησης των κατωτέρων πληρωμάτων στα υπό ελληνική σημαία πλοία που ψηφίστηκε το προηγούμενο καλοκαίρι με την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου αλλά και της ελληνικής ναυτιλίας.
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών είναι έτοιμη να προχωρήσει σε εκστρατεία προσέλκυσης των νέων στα υπό ελληνική σημαία πλοία, μόλις ολοκληρωθούν οι τυπικές διαδικασίες που αφορούν στην συμπλήρωση του νέου νομοθετικού πλαισίου.
Η τροπολογία επιτρέπει στο υπό ελληνική σημαία πλοίο να απασχολεί ως κατώτερο πλήρωμα έλληνες που θα αμείβονται με βάση τις διεθνείς συμβάσεις ναυτικής εργασίας, κάνοντας πιο ανταγωνιστική την ελληνική σημαία.
«Το νέο καθεστώς δίνει στους νέους Έλληνες την ευκαιρία να βρουν απασχόληση στο ελληνικό εμπορικό πλοίο, να κάνουν μια νέα καριέρα στη θάλασσα και να ξεφύγουν από την ανεργία που πλήττει τη χώρα μας εδώ και μια δεκαετία λόγω της δημοσιονομικής κρίσης» επεσήμανε ο Θ.Βενιάμης και προσέθεσε:
«Μέχρι το επόμενο έτος, υπό το νέο καθεστώς, η ελληνική σημαία μπορεί να είναι ανταγωνιστική σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές σημαίες. Και είμαι σίγουρος ότι την επόμενη δεκαετία θα δούμε την πλειονότητα των ελληνόκτητων πλοίων να επιστρέφουν στην ελληνική σημαία. Εάν πετύχουμε την αναγέννηση της ναυτοσύνης, τότε η ελληνική ναυτιλία μπορεί να προσβλέπει σε ακόμη πιο επιτυχημένα χρόνια.»
Ο πρόεδρος τη ΕΕΕ θεωρεί την μεταρρύθμιση για τις σχέσεις εργασίας του κατώτερου πληρώματος στο υπό ελληνική σημαία πλοίο ως «βασική μεταρρυθμιστική κληρονομιά της 12ετους παραμονής του στην προεδρία της ΕΕΕ».
Ο Θεόδωρος Βενιάμης μίλησε στην Lloyds list και για τα διεθνή θέματα που απασχολούν την ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία. Είπε:
-Ο ελληνικός εφοπλισμός είναι υπέρ των διεθνών κανονιστικών ρυθμίσεων για τη ναυτιλία μέσω του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού-ΙΜΟ.
-Οι έλληνες εφοπλιστές είναι υπέρ της ελεύθερης αγοράς που επηρεάζεται μόνο από την προσφορά και τη ζήτηση και όχι από μέτρα προστατευτισμού απόρροια εθνικών ή περιφερειακών ρυθμίσεων.
Στη βάση αυτών των αρχών εξαπέλυσε ευθείες βολές κατά των Βρυξελλών και της πρόθεσης να εντάξουν τη ναυτιλία στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων:
-Ένα σύστημα εμπορίας ρύπων δεν μειώνει τους ρύπους αντιθέτως επιτρέπει να πληρώνεις και να μολύνεις
-Η ναυτιλία αντιμετωπίζεται διαφορετικά από άλλους τρόπους μεταφοράς – οι χερσαίες μεταφορές έχουν παραμείνει εκτός του EU ETS και από τις αεροπορικές μεταφορές περιλαμβάνονται μόνο πτήσεις εντός της ΕΕ.
Προειδοποίησε για μία ακόμη φορά τη Ευρωπαϊκή Επιτροπή να στρέψει την προσοχή της στην ευρωπαϊκή ναυτιλία για να μην την χάσει όπως τη ναυπηγική βιομηχανία.
Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα έφερε τη στάση της ΕΕ απέναντι στον κλάδο την περίοδο της πανδημίας.
Πιο συγκεκριμένα, αποκάλυψε ότι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι αρνήθηκαν να συναντηθούν με την EEE, η οποία εκπροσωπεί το 53% του ευρωπαϊκού στόλου.
Ο Θ. Βενιάμης συμπλήρωσε ότι δυο θέματα έθεσε στην ΕΕ:
– Βοήθεια από τις Βρυξέλλες ώστε να μπορεί να γίνει εύκολα αλλαγή πληρωμάτων στα πλοία και
– Να υποχρεωθούν οι ευρωπαϊκές τράπεζες να αναβάλλουν τις αποπληρωμές δανείων για όλο τον ευρωπαϊκό κλάδο για περίοδο δύο ή τριών ετών προκειμένου να ενισχυθεί η ρευστότητα των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Θετικά αντέδρασε η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα δίνονται οδηγίες προς τα μέλη της.
Στη συνέχεια ο Θεόδωρος Βενιάμης αναφέρθηκε στην μεγάλη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στη διαμόρφωση του διεθνούς θεσμικού πλαισίου της ναυτιλίας.
«Ενώνουμε την φωνή μας με άλλους φορείς με στόχο την υποστήριξη κοινών προτάσεων», είπε και υπογράμμισε ότι η συλλογικότητα είναι μια αρχή που έχει βαθιές ρίζες στην ελληνική ναυτιλία και την υπερασπίζεται πολλά χρόνια τώρα και ο ίδιος, οποίος συμμετέχει 32 χρόνια στον κορυφαίο συλλογικό φορέα του ελληνικού εφοπλισμού:
«Δεν είναι ποτέ «εγώ» είναι πάντα «εμείς». Είναι μια συλλογική προσπάθεια” ανέφερε εξηγώντας ότι η φιλοσοφία αυτή συμβαδίζει με τη φύση της ελληνικής ναυτιλίας η οποία περιλαμβάνει μερικούς πλοιοκτήτες με πολύ μεγάλο στόλο αλλά και εκατοντάδες άλλους με μικρού και μεσαίου μεγέθους στόλο σε αντίθεση με άλλες εθνικές εφοπλιστικές ενώσεις όπου κυριαρχούν μια η δυο πολύ μεγάλες εταιρείες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα του πως λειτουργεί η ΕΕΕ σε συλλογικό επίπεδο είναι η συμβιβαστική πρόταση που κατατέθηκε προς την Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού-ΙΜΟ για την καθιέρωση υποχρεωτικών περιορισμών στην ισχύ των κινητήρων των πλοίων με στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2 από τη ναυτιλία.
Η πρόταση είχε υποστήριξη από την Ελλάδα, την Ιαπωνία και τη Νορβηγία, και από το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο.
«Ήταν μια συλλογική πρόταση από μεγάλες ναυτιλιακές χώρες», είπε ο κ. Βενιάμης που εκτιμά παράλληλα ότι με την απόφαση αυτή ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός έκανε τεράστια βήματα στην κατεύθυνση της υλοποίησης «εφαρμόσιμων και αποτελεσματικών λύσεως» στην πρόκληση της μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακος.
Τέλος δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ που είναι το κορυφαίο επίτευγμα συλλογικής κοινωνικής προσφοράς του ελληνικού εφοπλισμού για το οποίο θα είναι υπερήφανος όταν αποχωρήσει από την διοίκηση της ΕΕΕ.
Η ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ έχει συγκεντρώσει τεράστια ποσά για να βοηθήσει την ελληνική κοινωνία στα χρόνια της χρηματοπιστωτικής κρίσης, αλλά και τώρα με την πανδημία.
«Οι Έλληνες εφοπλιστές αγαπούν τη χώρα τους» δήλωσε ο Θεόδωρος Βενιάμης και ολοκλήρωσε τη συνέντευξη λέγοντας: «Το επίκεντρο της επιχείρησής μας είναι εντελώς έξω από την Ελλάδα, αλλά είμαστε οι πρώτοι που θα τρέξουμε για βοήθεια»