Μ ε αφορμή τα εγκαίνια της νεότευκτης πολυτελούς θαλαμηγού «O’ PARI» μέσα στο καλοκαίρι, η οποία ναυπηγήθηκε στο Πέραμα, αλλά και την υπογραφή της συμφωνίας εξαγοράς των Ναυπηγείων της Ελευσίνας από τον αμερικανικό όμιλο ONEX με σκοπό την εξυγίανσή τους, διαφαίνονται σημαντικές ενδείξεις για ανάταση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.
Την εικόνα που έχουν οι άνθρωποι που εργάζονται στη βιομηχανία αυτή αποτυπώνει στο «business stories» η ναυπηγός-μηχανολόγος-μηχανικός Θεανώ Περδικάρη, διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας C.T.E. Perdikaris Engineering, Architectural & Technical Services P.C.
«Είναι γεγονός ότι για αρκετά χρόνια υπήρξε μια φθίνουσα πορεία στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, που άλλοτε έπαιζαν κυρίαρχο ρόλο στον τομέα αυτό, να περιορίζουν πολύ τη δραστηριότητά τους μέχρι που έφτασαν στη μη λειτουργία τους. Το ίδιο συνέβη τα χρόνια της κρίσης και με τα Ναυπηγεία της Σύρου, καθώς και τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας. Σημειωτέον ότι αυτά τα τρία προαναφερθέντα ναυπηγεία έχουν τη μεγαλύτερη χωρητικότητα για δεξαμενισμούς πλοίων, οπότε η απουσία των υπηρεσιών τους στον ναυτιλιακό χώρο της Ελλάδας υπήρξε ιδιαίτερα αισθητή», μας λέει η κυρία Περδικάρη και συνεχίζει: «Ευτυχώς, τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να διαφαίνεται όλο και εντονότερα μια τάση αναγέννησης της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Τα Ναυπηγεία της Σύρου και τώρα και τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας φαίνεται ότι βρήκαν την πολυπόθητη αναχρηματοδότηση που έψαχναν. Στη Σύρο ήδη το ναυπηγείο λειτουργεί και αναλαμβάνει όλο και περισσότερα έργα ναυπηγοεπισκευής, ενώ για την Ελευσίνα προβλέπεται η επαναλειτουργία των ναυπηγείων σύντομα».
Αυτά για την ποντοπόρο ναυτιλία. Για τα super yachts η κυρία Περδικάρη τονίζει: «Σε ανοδική πορεία βρίσκεται και η κατασκευή μεγάλων πολυτελών θαλαμηγών σε ναυπηγεία της περιοχής του Περάματος, τα οποία πρέπει να σημειώσουμε ότι είναι τα μόνα που στα χρόνια της κρίσης κράτησαν τη ναυπηγική κατασκευή ζωντανή στην Ελλάδα». Η κυρία Περδικάρη εστιάζει στο ενδιαφέρον ξένων ναυτιλιακών εταιρειών για εξυπηρέτηση των πλοίων τους στις ελληνικές ναυπηγικές μονάδες: «Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αυξημένο ενδιαφέρον από ξένες πλοιοκτήτριες εταιρείες αραβικών συμφερόντων αλλά και ευρωπαϊκών για τις ελληνικές ναυπηγικές μονάδες όπου φέρνουν τα πλοία τους στην Ελλάδα, η οποία συνδυάζει την πολύ καλή σχέση ποιότητας – κόστους διαθέτοντας τεχνογνωσία και έμπειρο δυναμικό με εργατικότητα και επαγγελματισμό, ενώ η γεωγραφική της θέση, το κλίμα της και η ναυτική της παράδοση την καθιστούν πόλο έλξης διεθνώς στον τομέα αυτό.
Συγχρόνως, ο Πειραιάς, ως το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας αλλά και από τα μεγαλύτερα στη Μεσόγειο, προσφέρει όλο το φάσμα των υπηρεσιών γύρω από το πλοίο σε ό,τι αφορά το επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό, τεχνικές υπηρεσίες, προμήθεια υλικών και λοιπές υπηρεσίες».
Οπως αποκαλύπτει η κυρία Περδικάρη, «η πλοιοκτήτρια εταιρεία ιταλικών κρατικών συμφερόντων Bluferries S.r.l., θυγατρική των ιταλικών σιδηροδρόμων Gruppo Ferrovie dello Stato Italiane που έχουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θέλησε να ανανεώσει τον στόλο των επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων της και πριν από περίπου τέσσερα χρόνια και με τη δική μας τεχνική υποστήριξη και παρότρυνση επέλεξε να ναυπηγήσει στη χώρα μας, στο Πέραμα, το νέο της ε/γ-ο/γ πλοίο μελέτης και σχεδίασης του γραφείου μας, το οποίο ονομάστηκε “Trinacria I”. Αφού ναυπηγήθηκε στην Ελλάδα, πλέει στα ιταλικά νερά εδώ και δύο χρόνια».
«Τον χειμώνα που μας πέρασε η ίδια εταιρεία, που συνεχίζει την ανανέωση του στόλου της, μας έκανε την τιμή να εμπιστευτεί για δεύτερη φορά την τεχνική μας εταιρεία για τη μελέτη, τη σχεδίαση και την επίβλεψη του νέου της επιβατηγού οχηματαγωγού πλοίου, ολικού μήκους 105 μέτρων. Το πλοίο ονομάζεται “Trinacria II”, βρίσκεται υπό ναυπήγηση υπό την παρακολούθηση του Ιταλικού Νηογνώμονα RINA στα Ναυπηγεία των Αφών Κανέλλου στο Πέραμα και αναμένεται να ολοκληρωθεί στους πρώτους μήνες του επόμενου έτους», αναφέρει.
Στη συνέχεια, μας επισημαίνει ότι «το γεγονός πως μια ευρωπαϊκή εταιρεία τέτοιου βεληνεκούς εμπιστεύεται για δεύτερη φορά ελληνικά χέρια για ένα έργο υψηλών προδιαγραφών και κόστους αρκετών εκατομμυρίων δείχνει, κατά πρώτον, το υψηλό επίπεδο υπηρεσιών που προσφέρεται εδώ και τη δυναμική που έχει η χώρα μας στη ναυπήγηση πλοίων, αλλά και τον πρωταρχικό ρόλο που μπορεί να παίξει στη ναυπηγική βιομηχανία η Ελλάδα σε σύγκριση με τις πολλές άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Τον περασμένο χειμώνα άλλη μία αλλοδαπή εταιρεία, αιγυπτιακών συμφερόντων, επέλεξε επίσης την τεχνική μας εταιρεία και την Ελλάδα για τη μελέτη, τη σχεδίαση και την εκτέλεση των εργασιών μετασκευής του πλοίου της, η οποία ολοκληρώθηκε επιτυχώς και δραστηριοποιείται πλέον στην Ερυθρά θάλασσα».
Το συμπέρασμα της κυρίας Περδικάρη είναι ότι «η Ελλάδα αποτελεί μία από τις βασικές επιλογές στη Μεσόγειο για τη ναυπήγηση και επισκευή πλοίων. Υπάρχει ανοδική πορεία στον τομέα και όσο αυξάνεται η προσφορά ναυπηγείων και χώρων ναυπηγοεπισκευής αλλά και δεξαμενισμού πλοίων θα αυξάνεται και η ζήτηση τόσο από Ελληνες εφοπλιστές όσο και από ξένους.
Ολα δείχνουν ότι η ναυπηγική βιομηχανία της χώρας βρίσκεται σε τροχιά ανάπτυξης. Εφόσον τα μεγάλα ναυπηγεία της Ελλάδας μπορέσουν να επαναλειτουργήσουν και αυξηθεί η δυναμικότητα της χώρας, θα υπάρξει άνθηση του τομέα αυτού που είχε πληγεί, κάτι που θα αποτελέσει πολύ σημαντικό μοχλό ανάπτυξης για τη χώρα, καθώς είναι πάρα πολλά τα επαγγέλματα, οι εταιρείες και εν τέλει το προσωπικό που κινούνται στον χώρο αυτό».
Και καταλήγει η κυρία Περδικάρη: «Το τεχνικό μελετητικό μας γραφείο, από τότε που ξεκίνησε ο πατέρας μας Κωνσταντίνος Περδικάρης, βρίσκεται στον χώρο εδώ και 40 έτη και έχει αποκτήσει όνομα για τη μελέτη ναυπήγησης και μετασκευής επιβατηγών και οχηματαγωγών πλοίων και σκαφών, με αποτέλεσμα να μας προτιμούν πολλοί πλοιοκτήτες όχι μόνο Ελληνες, αλλά και από το εξωτερικό».