Η προσμονή μιας απόλαυσης είναι μια ιστορία τόσο παλιά όσο και ο άνθρωπος ή τουλάχιστον τόσο παλιά όσο και ο καπιταλισμός.
Είναι το παιχνίδι της καθυστερημένης ικανοποίησης: Μόλις τελειώσετε με το διάβασμα, μπορείτε να δείτε τηλεόραση, όταν τελειώσετε τη δουλειά, μπορείτε να διασκεδάσετε.
Το «φαινόμενο του κραγιόν» (Lipstick Effect) λοιπόν, είναι μια οικονομική θεωρία που υποστηρίζει ότι οι πωλήσεις προσιτών ειδών πολυτελείας, όπως το κραγιόν, αυξάνονται κατά τη διάρκεια της ύφεσης, καθώς οι άνθρωποι αναζητούν μια «συναισθηματική ανάταση χωρίς να ξοδέψουν υπερβολικά χρήματα».
Ο όρος αποδίδεται στον Λέοναρντ Λόντερ, πρόεδρο της γνωστής εταιρείας ομορφιάς Estée Lauder, οποίος υποστήριξε το 2008 ότι σε περιόδους ύφεσης οι καταναλωτές δεν αγοράζουν πανάκριβα είδη πολυτελείας, αλλά ενδίδουν σε μικρότερες, και λιγότερες ακριβές «απολαύσεις», όπως τα πολυτελή κραγιόν. Από που το συμπέρανε αυτό; Μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου στις ΗΠΑ, με την οικονομία να βρίσκεται σε ύφεση, παρατήρησε ότι η εταιρεία του πουλούσε περισσότερα κραγιόν από ποτέ. «Να ένας ιδανικός τρόπος για να δοθεί ώθηση στην οικονομία», κατέληξε. Αντί για πανάκριβες τσάντες οι γυναίκες αγοράζουν κραγιόν σε πολυτελείς συσκευασίες.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Καθώς η οικονομία αρχίζει να ανακάμπτει, οι καταναλωτές γενικά ανακτούν την εμπιστοσύνη τους και αυξάνουν τις διακριτικές τους δαπάνες, προσθέτοντας ευχαρίστως περισσότερα από ένα κραγιόν στα καλάθια των αγορών τους.
Η άνοδος των δαπανών προσωπικής φροντίδας θα μπορούσε να είναι ένα σημάδι ότι οι καταναλωτές αισθάνονται μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση.
Οι καλύτερες από τις αναμενόμενες λιανικές πωλήσεις τον περασμένο μήνα στις ΗΠΑ δείχνουν ότι κυριαρχεί η οικονομία της «αυτοφροντίδας».
Η άνοδος των λιανικών πωλήσεων και των δαπανών προσωπικής φροντίδας τους τελευταίους μήνες υποδηλώνει ότι οι άνθρωποι περιποιούνται όλο και περισσότερο τους εαυτούς τους με κάποιες από τις πολυτέλειες που μπορεί να έχουν παραλείψει εν μέσω των πρόσφατων ανησυχιών για την ύφεση και τα προβλήματα πληθωρισμού.
Οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν τον Αύγουστο, σύμφωνα με τα ομοσπονδιακά στοιχεία – σημειώνοντας αύξηση 1,4% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Αυτοί οι αυξανόμενοι αριθμοί υποδεικνύουν μια τάση που η δημοσιογράφος της Washington Post Heather Long ονόμασε «οικονομία της περιποίησης».
Η οικονομική δυσπραγία των Millennial και Gen Z δημιουργεί μια «κουλτούρα απόλαυσης»
Με αυτόν τον τρόπο η γενιά Z και οι millennials αντιμετωπίζουν τη δύσκολη οικονομική πραγματικότητα. Οι νεότερες γενιές, οι οποίες έχασαν πολλά σημαντικά χρόνια σε έναν κόσμο με πανδημία, έχουν παρατηρήσει ότι η ζωή είναι σύντομη. Η αντίδρασή τους, είναι να αγοράζουν αυτό που θέλουν χωρίς ιδιαίτερες τύψεις.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Οι ίδιοι καταφεύγουν στο Twitter και το TikTok για να μιλήσουν για το πώς η αγορά μιας μικρής απόλαυσης βοηθά να βγάλουν τη μέρα, ακόμη και με χαμηλές αποταμιεύσεις.
«Αυτή είναι η χρονιά της μίνι σπατάλης – Αυτό είναι ένα πραγματικά υγιές σημάδι για την οικονομία»
Οι αγοραστές συχνά ανταμείβουν τον εαυτό τους για την αντοχή τους σε δύσκολους οικονομικούς καιρούς αναβαθμίζοντας τις προσωπικές τους επιλογές αγαθών και υπηρεσιών, δήλωσε στο Business Insider ο Peter C. Earle, ανώτερος οικονομολόγος στο Αμερικανικό Ινστιτούτο Οικονομικών Ερευνών.
Ορισμένες γυναίκες ξοδεύουν έως και 2.000 δολάρια για extensions ανθρώπινων μαλλιών και υπηρεσίες styling για να πετύχουν τις τέλειες μπούκλες, δήλωσε πρόσφατα ένας κομμωτής στην εφημερίδα The Wall Street Journal.
Πρόκειται για μια δαπανηρή τάση που μπορεί να ήταν λιγότερο εφικτή πριν από ένα ή δύο χρόνια, όταν οι δαπάνες προσωπικής φροντίδας είχαν μειωθεί σε εθνικό επίπεδο.
Κατά τη διάρκεια της ύφεσης ή της οικονομικής κρίσης, η συμπεριφορά των καταναλωτών στον τομέα της προσωπικής φροντίδας μετατοπίζεται προς μια στάση που αφορά μόνο στα απαραίτητα, με τους ανθρώπους να δίνουν προτεραιότητα σε είδη πρώτης ανάγκης, όπως σαπούνι και σαμπουάν, έναντι πιο εξειδικευμένων ειδών, δήλωσε ο Earle.
Το δεύτερο τρίμηνο του 2024, οι καταναλωτές στις ΗΠΑ δαπάνησαν περισσότερα από 200 δισεκατομμύρια δολάρια για προϊόντα προσωπικής φροντίδας, από 199 δισεκατομμύρια δολάρια το πρώτο τρίμηνο και 193 δισεκατομμύρια δολάρια το δεύτερο τρίμηνο του 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου από το Bureau of Economic Analysis, προσαρμοσμένα σε ετήσιους ρυθμούς.
Διαβάστε ακόμη
ΟΔΙΕ: Η ανακοπή και η μετάθεση για το σφυρί του Ιπποδρόμου στο Μαρκόπουλο (pics)
Εφορία: Ψηφιακή παρακολούθηση στη διακίνηση προϊόντων από 1η Δεκεμβρίου
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα