Του Στέλιου Μορφίδη
Μέσα σε δύο χρόνια ο Ταϊζούν Χορακιγουάλα (στη φωτ. με τη σύζυγο του, Ίντιθ) μέσω ενός επενδυτικού «κρεσέντου» έχει ταράξει τα «νερά» της ελληνικής βιομηχανίας τροφίμων. Μέσω του ομίλου που διοικεί με έδρα το Ντουμπάι, της Switz Group ήδη έχει προβεί σε τρεις «ηχηρές» εξαγορές ενώ πληροφορίες αναφέρουν πως η απόκτηση του 60% της «Κρητών Άρτος», την περασμένη εβδομάδα, δεν είναι και η τελευταία κίνηση του Ινδού στη χώρα μας. Εξάλλου είναι γνωστό από πέρυσι πως διεκδικεί την Παγωτά Δωδώνη.
Το πρώτο χτύπημα ήταν πέρυσι με την είσοδο της Switz Group στην Olympic Foods. Πρόκειται για μία τρατηγική συμμετοχή με τη μορφή Joint Venture με τους ιδιοκτήτες της Olympic Foods, την οικογένεια Mπενάκη, να διατηρούν ένα ποσοστό πάνω από το 40%.
Δεύτερο «χτύπημα» ήταν η εξαγορά της CSM Hellas Bakery Solution, θυγατρικής της αμερικανικής CSM, που δραστηριοποιείται στη διάθεση πρώτων υλών αρτοποιΐας και ζαχαροπλαστικής. H συγκεκριμένη συμφωνία ήρθε μετά την απόφαση της αμερικανικής μητρικής να αποεπενδύσει από την Eλλάδα και την Tουρκία. Σημειώνεται πως η CSM Hellas διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο από brands, όπως το OKTAΣΠOPON, APTIZAN κ.ά. και τα οποία απευθύνονται κυρίως σε επαγγελματίες της HO.RE.CA.
Η τρίτη κίνηση έγινε για την «Παγωτά Δωδώνη». H Switz Group προσέφερε 9 εκατ. ευρώ για την πλειοψηφία των μετοχών στο διαγωνισμό που έτρεχε και παράλληλα έχει ζητήσει να αποκτήσει δικαίωμα πρώτης προτίμησης στην περίπτωση που ο σημερινός βασικός μέτοχος της Δωδώνης (funds της Goldman Sachs και Deutsche Bank) αποφασίσει να πουλήσει το 70% της Chillbox (το υπόλοιπο 30% ελέγχεται από τα «Παγωτά Δωδώνη»).
Και μπορεί οι κινήσεις για την τελευταία εταιρεία να μην έχουν τελεσφορήσει, κάτι τέτοιο δεν συνέβη με την «Κρητών Άρτος». Ένα ντιλ που ξάφνιασε την αγορά. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση πλέον η Switz Group Europe Limited κατέχει αμέσως και εμμέσως, μέσω της εταιρείας Exalico Limited της οποίας είναι μοναδική μέτοχος η ίδια, συνολικά 3.222.351 κοινές ονομαστικές μετοχές που αντιπροσωπεύουν ποσοστό 60,56% του συνόλου των μετοχών της εταιρείας Κρητών Άρτος.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση «η Κρητών Άρτος έχοντας στρατηγικό μέτοχο τη Switz Group θα μπορεί να ενισχυθεί κεφαλαιακά, να βοηθηθεί σε τεχνογνωσία και οργάνωση και στην περαιτέρω ανάπτυξη πωλήσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το προφίλ της εταιρείας θα παραμείνει στην προώθηση σε Ελλάδα και εξωτερικό, προϊόντων κρητικής αρτοποιίας και γενικότερα της κρητικής διατροφής με έδρα τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις στο Ηράκλειο Κρήτης».
Σε κάθε περίπτωση το «δόγμα» του Ταϊζούν Χορακιγουάλα, κωδικοποιείται σε ορισμένες βασικές αρχές:
– Eπενδύει μόνο σε κλάδους που ήδη δραστηριοποιείται και γνωρίζει.
– Eμπιστεύεται το υφιστάμενο management στις εταιρίες που επενδύει και στους partners της.
– Προσφέρει οικονομική στήριξη – σταθερότητα, και
– Εξασφαλίζει συνέργειες, εάν πρόκειται για εξαγωγικές επιχειρήσεις.
Κάτι που σημαίνει ότι ο Ταϊζούν με εμπειρία δεκαετιών στην επιχειρηματική του διαδρομή, ήρθε στην ελληνική αγορά όχι ως ευκαιριακός παίκτης, αλλά για να μείνει.
Η Switz Group ξεκίνησε τη δραστηριότητά της από έναν φούρνο το 1980 στη Σαουδική Αραβία. Πλέον πραγματοποιεί ετησίως τζίρο πάνω από 250 εκατ. ευρώ και απασχολεί 4.500 εργαζομένους στις εταιρείες που ελέγχει σε εννέα χώρες (Τουρκία, Μπαχρέιν, Σαουδική Αραβία, Κατάρ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ομάν, Ινδία, Σρι Λάνκα και Φιλιππίνες). Η στρατηγική ανάπτυξης του ομίλου βασίζεται ακριβώς στις εξαγορές μικρών και μεσαίων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στους τομείς της αρτοβιομηχανίας, της λιανικής πώλησης άρτου, της παρασκευής και διανομής υλικών αρτοποιίας, της παραγωγής και επεξεργασίας αυγών.