Μπορεί η Ελλάδα να απέχει πόρρω από το να γίνει η… Silicon Valley της Ευρώπης, εντούτοις μέχρι σήμερα «μετρά» ουκ ολίγα deals, που αποδεικνύουν πως η εγχώρια startup σκηνή μπορεί να αποτελέσει «μαγνήτη» ξένων επενδυτών.
Η εξαγορά – μαμούθ, λοιπόν, της InstaShop, που φιγουράρει πρώτη στη λίστα με τις πιο σημαντικές συμφωνίες εξαγοράς, αποτελεί μία καλή αφορμή, για να θυμηθούμε τα κορυφαία exits, από άποψης τιμήματος.
Softomotive: Μολονότι οι ιδρυτές της (Μάριος Σταυρόπουλος και Αργύρης Κανινής) κρατούν ως «επτασφράγιστο μυστικό» το ποσό, παράγοντες της νεοφυούς επιχειρηματικότητας εκτιμούν πως η Microsoft δεν θα μπορούσε να δώσει λιγότερα από 100 εκατ. ευρώ. Κι αυτό γιατί, η εταιρεία, που «μετρά» ήδη 15 χρόνια, έχει στο μεταξύ «χτίσει» ένα ισχυρό χαρτοφυλάκιο πελατών, δραστηριοποιούμενη στον χώρο των αυτοματοποιημένων ρομποτικών διαδικασιών (RPA).
Beat: Λίγο χαμηλότερα, στα περίπου 40 εκατ. ευρώ, ήταν το τίμημα, που κατέβαλαν οι Γερμανοί της Daimler, προκειμένου να αποκτήσουν την Beat του Νίκου Δρανδάκη. Το deal ολοκληρώθηκε όταν η πλατφόρμα κλήσης ταξί από κινητό διένυε τον 6ο χρόνο λειτουργίας της και είχε ήδη επεκταθεί στη Χιλή και στη Λίμα του Περού. Σήμερα ο ιδρυτής της είναι εκτός της εταιρείας του, με τη λειτουργία της Beat εφαρμογής στην ελληνική αγορά να συνεχίζει με την ίδια ομάδα και διοίκηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, υπό τον γενικό διευθυντή, Βασίλη Ντάνια.
Think Silicon: Πέριξ των 30 εκατ. ευρώ υπολογίζουν κύκλοι της startup σκηνής το αντίτιμο της εξαγοράς της Think Silicon από τον εισηγμένο στον NASDAQ – αμερικανικό Όμιλο AppliedMaterials. Η πατρινή startup, που ιδρύθηκε το 2007, όταν ο Γεώργιος Σιδηρόπουλος και ο Ιάκωβος Σταμούλης αποφάσισαν να αποχωρήσουν από την ATMEL, όπου και εργάζονταν ως σχεδιαστές ολοκληρωμένων κυκλωμάτων (chip) για Bluetooth και Wi-Fi, δραστηριοποιείται στη σχεδίαση και υλοποίηση υψηλής απόδοσης 2D και 3D Μονάδων Επεξεργασίας Γραφικών (Graphics Processors Units ή GPUs) και Ελεγκτών Οθόνης (Display Processors/Controllers) για την αναδυόμενη αγορά του Internet of Things (IoT) και των φορητών συσκευών (wearables).
Innoetics: Πέμπτη στη λίστα με τις κορυφαίες συμφωνίες εξαγοράς βρίσκεται η Innoetics, συμφερόντων του Αιμίλιου Χαλαμανδάρη. Ξεκίνησε ως μία εταιρεία τεχνοβλαστός του ερευνητικού κέντρου Αθηνά και σε… ηλικία 11 ετών – το 2017, δηλαδή – εξαγοράστηκε από τον τεχνολογικό κολοσσό Samsung. Το σημαντικότερο, ίσως, στοιχείο του επίμαχου deal – πέραν, προφανώς, του ίδιου του επενδυτή – είναι ότι η εταιρεία παρέμεινε στην Ελλάδα, σχεδιάζοντας, μάλιστα, περαιτέρω επέκταση του ανθρώπινου δυναμικού της.
Avocarrot: Στα 17,85 εκατ. ευρώ έκλεισε το 2016 το deal της Avocarrot με τη γερμανική Glispa. Η εταιρεία, που «έστησαν» το 2012 οι Κωνσταντίνος Χρίστου, Γιώργος Ηρακλέους, Γιώργος Μακκούλης και Παναγιώτης Παπαγεωργίου, με αντικείμενο το mobile advertising, πέτυχε αφενός, να αποτελεί μέλος ενός δικτύου, που έχει παρουσία σε περισσότερες από 180 χώρες και αφετέρου, να παραμείνουν μέτοχοι στο νέο σχήμα, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη.
E-Food: Το ενδιαφέρον των Γερμανών της Delivery Hero κέντρισε το 2014 το ελληνικό E-Food.gr, δαπανώντας – σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, μιας και δεν έχει ανακοινωθεί επισήμως – περί τα 10 εκατ. ευρώ, για να το αποκτήσουν. Υπενθυμίζεται πως ο ίδιος επενδυτής διέθεσε προ ολίγων ημερών περί τα 360 εκατ. ευρώ, για να αποκτήσει την InstaShop, γεγονός, που αποδεικνύει πως ουδέποτε έπαψε να… σκανάρει την εγχώρια αγορά.
Crypteia Networks: Συμφωνία με την PCCW Global, τον διεθνή βραχίονα της Hong Kong Telecom (HKT) έδωσε το 2014 η Crypteia Networks του Γιάννη Γκιόκα. Η ελληνική εταιρεία παροχής εξελιγμένων και πρωτοποριακών λύσεων διαδικτυακής ασφάλειας διένυε τότε τον 3ο χρόνο λειτουργίας της, με τις πληροφορίες της αγοράς να συντείνουν στο γεγονός ότι το τίμημα «άγγιξε» τα 10 εκατ. ευρώ.
Quizdom: Συμφωνία εξαγοράς με την, επίσης, γερμανική Friends4Media υπέγραψε μέσα στο 2017 και η Quizdom, με το τίμημα να υπολογίζεται στα περίπου εννέα εκατ. ευρώ.
Antcor: Βαθιά το… χέρι στην τσέπη, λαμβάνοντας υπόψη και τα οικονομικά δεδομένα της εποχής, έβαλε η ελβετική u-blox AG, διαθέτοντας περί τα 8,5 εκατ. ευρώ, για να αποκτήσει το 2014 την ελληνική εταιρεία τεχνολογίας στον χώρο του WiFi. Όπως είχε σημειώσει κατά καιρούς ο επικεφαλής της, Κώστας Μεϊμέτης, η εξαγορά της Antcor συνέβαλλε, μεταξύ άλλων, στην αναζωπύρωση της μικροηλεκτρονικής βιομηχανίας στην Ελλάδα.
AbZorba Games: Υπό την… ομπρέλα της Novomatic, του αυστριακού… γίγαντα του gaming, πέρασε το 2015 η AbZorba Games. Η εταιρεία των Μάνου Μοσχούς και Andrew Hughes, που μετρούσε τέσσερα χρόνια λειτουργίας κατά την περίοδο της εξαγοράς, δέχθηκε πρόταση από την Greentube – θυγατρική της Novomatic – προκειμένου να ενταχθεί σε ένα δίκτυο παραγωγής και διαχείρισης τεχνολογιών παιχνιδιών, με γραφεία σε 50 χώρες, πάνω από 30.000 εργαζομένους και παρουσία σε 80 χώρες.
BugSense: Σε λίγο κάτω από τα επτά εκατ. ευρώ διαμορφώθηκε το τίμημα της εξαγοράς της BugSense από τον διεθνή κολοσσό της τεχνολογίας Splunk. Η συμφωνία επετεύχθη μόλις δύο χρόνια μετά το λανσάρισμά της από τους Γιάννη Βλαχογιάννη και Πάνο Παπαδόπουλο, με στόχο να βοηθήσει τους προγραμματιστές εφαρμογών να βρίσκουν τυχόν σφάλματα στον κώδικά τους και να τα διορθώνουν.