Νέο ρεκόρ εξαγωγών καταγράφουν τα ελληνικά καλλυντικά, τα οποία τα τελευταία χρόνια ακολουθούν μια πιο συστηματική προσπάθεια εξωστρέφειας. Δεκάδες ελληνικές επιχειρήσεις, μεγάλες αλλά και νεοφυείς, που προσπαθούν να βρουν χώρο στις αγορές του εξωτερικού δίνουν τη δική τους μάχη ακολουθώντας πλέον συγκροτημένη στρατηγική και όχι τόσο τις ευκαιριακές πωλήσεις. Και μπορεί να υπολείπονται δραματικά από τα μεγάλα ονόματα των πολυεθνικών της ομορφιάς που κυριαρχούν ακόμη και εντός της ελληνικής αγοράς, εντούτοις καταφέρνουν να διευρύνουν τα δίκτυα και το κοινό τους χτίζοντας μια σημαντική προοπτική που πλέον δεν περνά απαρατήρητη και παράλληλα συμβάλλει στο να διαμορφωθεί το συνολικό εξαγωγικό αποτύπωμα του ελληνικού καλλυντικού αισθητά πάνω από τα 500 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την επεξεργασία των έως τώρα διαθέσιμων στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ από την Enterprise Greece.
Σημειωτέον ότι οι υπολογισμοί της τελευταίας έδειχναν πως η συνολική αξία των εξαγωγών καλλυντικών στο εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2022 είχε φθάσει τα 493,2 εκατ. ευρώ (από 389,6 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν). Κάτι που σημαίνει ότι τα στοιχεία που αναμένεται να δημοσιοποιήσει το επόμενο χρονικό διάστημα η ΕΛΣΤΑΤ για το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας θα δείξουν μια επίδοση ρεκόρ για τον κλάδο.
Την πιο σημαντική μεταβολή στο υπό εξέταση διάστημα κατέγραψε η κατηγορία των σαπουνιών και των προϊόντων καθαρισμού, ενισχύοντας τις εξαγωγές της κατά 40,8%, στα 201,9 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο, από 143,4 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος. Ακολουθεί η κατηγορία προϊόντων αρωματοποιίας, καθώς και τα καλλυντικά ή καλλωπιστικά παρασκευάσματα, η οποία παρουσίασε αύξηση εξαγωγών κατά 19,9% στο εννεάμηνο του 2022 συγκριτικά με το 2021, αγγίζοντας τα 278,7 εκατ. ευρώ, από 232 εκατ. ευρώ. Αντίθετα, κάμψη κατά 9,4% παρουσίασαν οι ελληνικές εξαγωγές αιθέριων ελαίων, αρωμάτων και αρωματικών υλών την ίδια περίοδο, διαμορφούμενες σε 12,5 εκατ. ευρώ, έναντι 13,8 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2021.
«Οι εξαγωγές κινούνται σε υψηλά επίπεδα. Αντίστοιχα ποσά είχαμε προσεγγίσει πριν από την κρίση που χτύπησε τη χώρα. Και πάλι όμως δεν μπορεί κανείς να συγκρίνει εκείνη την εποχή με τη σημερινή αφού υπήρχαν άλλα δεδομένα», λέει στο «b.s.» ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Καλλυντικών & Αρωμάτων (ΠΣΒΑΚ) κ. Θεόδωρος Γιαρμενίτης. «Ο ίδιος ο κλάδος ήταν διαφορετικός, συρρικνώθηκε στην πορεία! Σκεφτείτε ότι οι πωλήσεις εκείνη τη χρονιά στην ελληνική αγορά είχαν φθάσει το 1,45 δισ. ευρώ. Μόλις πέρυσι καταφέραμε ως κλάδος να ξεπεράσουμε και πάλι το 1 δισ. ευρώ με βάση τα επίσημα στοιχεία», προσθέτει.
Βέβαια, και τα τελευταία τρία χρόνια δεν ήταν εύκολα για τον κλάδο, που κλήθηκε εκ νέου να προσαρμοστεί. «Η πανδημία από τη μία που έφερε πολλά προβλήματα όχι μόνο στην κατανάλωση, αλλά και στην εφοδιαστική αλυσίδα και από την άλλη ο πόλεμος στην Ουκρανία που στοίχισε λόγω των κυρώσεων μία καλή αγορά για το ελληνικό καλλυντικό, τη ρωσική», εξηγεί ο κ. Γιαρμενίτης. Παρ’ όλα αυτά, το 2021 και το 2022 αποτέλεσαν έτη ανασύνταξης και αντεπίθεσης, όπως εξάλλου μαρτυρούν και τα στοιχεία.
Σήμερα μάλιστα η ελληνική παραγωγή μπορεί να βρίσκεται στη σκιά των πολλαπλάσιων εισαγωγών καλλυντικών, εντούτοις εμφανίζεται να είναι μεταξύ αυτών με τις μεγαλύτερες προοπτικές.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Enterprise Greece, τις σημαντικότερες προοπτικές παρουσιάζουν οι κατηγορίες μακιγιάζ και προϊόντων περιποίησης της επιδερμίδας, με κυριότερες αγορές-στόχους την Κίνα, τη Γαλλία και την Κύπρο. Εκτιμάται δε ότι η Γαλλία παρουσιάζει το μεγαλύτερο ανεκμετάλλευτο δυναμικό για τις ελληνικές εξαγωγές. Συνολικά όμως για τον κλάδο, συμπεριλαμβανομένων αρωμάτων κ.ά., οι αγορές της Κύπρου, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γαλλίας και της Ιταλίας είναι αυτές με τις μεγαλύτερες προοπτικές για τα ελληνικά προϊόντα ομορφιάς.
Κυριάκος και Γρηγόρης Σαράντης: Η ελληνική πολυεθνική
Η εισηγμένη στο Χ.Α. Γρ. Σαράντης ΑΒΕΕ μπορεί να έχει ένα πολύ διευρυμένο προφίλ αναφορικά με τις δραστηριότητές της και τις κατηγορίες των προϊόντων που παράγει ή διαθέτει, εντούτοις ένα αξιοσημείωτο κομμάτι είναι αυτό της προσωπικής φροντίδας, των καλλυντικών και των αρωμάτων. Η εταιρεία δραστηριοποιείται έντονα σε δώδεκα χώρες -Ελλάδα, Πολωνία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία, Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Πορτογαλία και Ουκρανία- ενώ παράλληλα διατηρεί ένα ισχυρό δίκτυο διανομής σε παραπάνω από 50 χώρες μέσω άμεσων εξαγωγών που πραγματοποιούνται από τη μητρική και τις θυγατρικές της.
Στο κομμάτι της προσωπικής φροντίδας είναι αξιοσημείωτη η δυναμική του «εξελληνισμένου» brand «Bioten», το οποίο παράγεται στην Ελλάδα και διανέμεται πανευρωπαϊκά. Πρόκειται για ένα brand που περιήλθε στον Ομιλο Γρ. Σαράντης προ ετών με την εξαγορά ρουμανικής εταιρείας. Εκτοτε η παραγωγή ήρθε στην Ελλάδα ενώ πάνω του η εταιρεία έχει χτίσει μία φθηνή εναλλακτική έναντι των διάσημων premium προϊόντων της κατηγορίας. Εχει πάντως ενδιαφέρον πως η εταιρεία που εμφανίζεται πίσω από το συγκεκριμένο προϊον είναι η θυγατρική της Γαλλίας, Sarantis France.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα ετήσια οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου, η κατηγορία προσωπικής φροντίδας και περιποίησης είχε πωλήσεις 176,31 εκατ. ευρώ το 2021 επί του συνόλου των 408,2 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα την τελευταία διετία η ανάπτυξη του Ομίλου τροφοδοτήθηκε από τις στρατηγικές προϊοντικές κατηγορίες του Ομίλου, ιδιαιτέρως αυτές που σχετίζονται με την περιποίηση δέρματος, τον καθαρισμό σώματος, τα αποσμητικά και τα αντηλιακά.
Γιώργος και Απόστολος Κορρές: Εμφαση στην αμερικανική αγορά
Η εξωστρέφεια ήταν πάντα κάτι που επιδίωκαν τα αδέλφια Γιώργος και Απόστολος Κορρές με την ομώνυμη εταιρεία που συνίδρυσαν. Κάτι που έπαιξε βέβαια ρόλο στο επενδυτικό ενδιαφέρον που προσέλκυσαν πουλώντας προ πενταετίας περίπου την πλειοψηφία των μετοχών σε fund της Morgan Stanley και στην κινεζική εταιρεία διανομής δερμοκαλλυντικών προϊόντων, Prefix! Παρ’ όλα αυτά, η οικογένεια παραμένει στο τιμόνι, με τον κ. Απόστολο Κορρέ να εμφανίζεται πλέον ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, διατηρώντας περίπου την ίδια στρατηγική.
Αν και η μεγάλη διείσδυση στην κινεζική αγορά, όπως υποσχόταν το ντιλ με την Prefix, ακόμα δεν έχει γίνει, η εταιρεία κάνει νέες προσπάθειες να διευρύνει την παρουσία της στην αμερικανική αγορά. Κάπως έτσι το περασμένο καλοκαίρι ο κ. Γιώργος Κορρές έκανε τα εγκαίνια του καταστήματος της εταιρείας στο Μανχάταν. Πρόκειται για ένα σχεδόν πιστό αντίγραφο του μαγαζιού στην οδό Κολοκοτρώνη στο κέντρο της Αθήνας, το οποίο φιλοξενεί και εργαστήριο ανακύκλωσης της Precious Plastics. Παράλληλα μέσω της αμερικανικής θυγατρικής Korres USA, η εταιρεία επιχειρεί να ενισχύσει την παρουσία της σε δίκτυο λιανικής αλλά και διαδικτυακά μέσω του eshop της.
Την ίδια ώρα αξιοσημείωτη παρουσία σε 700 σημεία λιανικής διατηρεί η Κορρές σε Γερμανία, Αυστρία και Ελβετία. Αντίστοιχα διευρυμένη παρουσία σε πολλά κανάλια διανομής έχει και στη Γαλλία.
Το μεγάλο στοίχημα πάντως για την εταιρεία παραμένει η επιστροφή στην κερδοφορία, μια και τα τελευταία χρόνια ήταν στο «κόκκινο» παρά την ενίσχυση του κύκλου εργασιών. Κάτι βέβαια δύσκολο υπό τις τρέχουσες συνθήκες του αυξανόμενου πληθωρισμού. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις τελευταίες οικονομικές καταστάσεις η εταιρεία το 2021 είχε κύκλο εργασιών 56,11 εκατ. ευρώ και καθαρές ζημιές 1,24 εκατ. ευρώ.
Herve Lesieur (Apivita): Το «ισπανικό» σχέδιο
Εχουν περάσει ακριβώς δύο χρόνια από τότε που η Apivita έκοψε κάθε μετοχική σχέση με τους ιδρυτές της, το ζεύγος Νίκος και Νίκη Κουτσιανά, και πέρασε στην «εποχή των Puig», της οικογένειας πίσω από τον ομώνυμο ισπανικό όμιλο ομορφιάς που εξαγόρασε τη δημοφιλή ελληνική εταιρεία. Πλέον η Apivita επιχειρεί να βρει τη θέση της μέσα σε έναν μεγάλο όμιλο που κατέχει τα δικαιώματα για προϊόντα αρωμάτων μεγάλων brands (Carolina Herrera, Paco Rabanne, Prada κ.ά.) καθώς και την πλειοψηφία των μετοχών του οίκου μόδας Jean Paul Gaultier. Μετά την πανδημία, τα δίκτυα του Ομίλου στο εξωτερικό φαίνεται πως αρχίζουν και λειτουργούν στην προσπάθεια ενίσχυσης του brand στην κατηγορία των φυσικών καλλυντικών. Υπό την καθοδήγηση του ανώτερου στελέχους του Ομίλου Puig, του Γάλλου κ. Herve Lesieur, ο οποίος έχει αναλάβει πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, η Apivita πλέον έχει ξεπεράσει τα οικονομικά μεγέθη που είχε προ της πανδημίας. Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες καταστάσεις, το 2021 είχε κύκλο εργασιών 49,8 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 33,13 εκατ. ευρώ αφορούσαν πωλήσεις στην Ελλάδα. Κάτι παραπάνω από το 30% δηλαδή ήταν οι εξαγωγές. Μία τάση που φαίνεται ότι συνεχίστηκε και το 2022, αν και με μεγαλύτερη πίεση στα περιθώρια κέρδους της εταιρείας.
Σύμφωνα με την ισπανική διοίκηση της Apivita, οι προοπτικές του κλάδου καλλυντικών είναι ευοίωνες παρά την οικονομική κρίση που επικράτησε στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Ως εκ τούτου προσβλέπει σε ενίσχυση της θέσης της εταιρείας στην αγορά έναντι του ανταγωνισμού, ενώ παραμένει προσηλωμένη στους στόχους που έχει θέσει σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, δηλαδή στην περαιτέρω ενίσχυση του ελληνικού brand με διεθνοποίησή του αξιοποιώντας συνέργειες με άλλες εταιρείες του ομίλου Puig.
Ευθύμης & Γιάννης Αναστασίου (Frezyderm): Επεκτείνει το δίκτυο στο εξωτερικό
Η Frezyderm της οικογένειας Αναστασίου είναι από τις ελληνικές εταιρείες που γνωρίζουν συνεχή ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Σε αυτό έχει συντελέσει η επιλογή της αφενός στην Ελλάδα να κινηθεί περισσότερο μέσω του καναλιού των φαρμακείων και αφετέρου να εντείνει τις προσπάθειές της να διεισδύσει σε αγορές του εξωτερικού. Κάπως έτσι εισήλθε σχετικά πρόσφατα στις αγορές της Βουλγαρίας, της Μάλτας, της Λιθουανίας και της Σουηδίας με στόχο να «χτίσει» μια αξιοσημείωτη παρουσία. Σημειώνεται πως καλή αγορά, πέραν της ελληνικής, σήμερα για την εταιρεία θεωρούνται η Κύπρος, η Παλαιστίνη, το Περού και η Μαλαισία.
Η εταιρεία που ιδρύθηκε το 1986, αν και είναι γνωστή για τα προϊόντα φροντίδας του δέρματος, διευρύνει το χαρτοφυλάκιό της σε οδοντιατρικά, συμπληρώματα διατροφής και παιδική διατροφή. Συνολικά το χαρτοφυλάκιο της εταιρείας μετρά περί τα 270 προϊόντα για τον άνδρα, τη γυναίκα και το παιδί, με τα περισσότερα να είναι διαθέσιμα και στις αγορές του εξωτερικού. Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, η Frezyderm υπό τους κ. Γιάννη Αναστασίου, που εκτελεί χρέη προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου, και Ευθύμη Αναστασίου, σε ρόλο αντιπροέδρου, είχε το 2021 αύξηση του κύκλου εργασιών στα 50 εκατ. ευρώ περίπου και EBITDA 4,27 εκατ. ευρώ.