Του Δημήτρη Μαρκόπουλου
H AS Company είναι μια εταιρεία που γνωρίζει μόνο ένα πράγμα: να κερδίζει. Οχι. Αυτό δεν είναι μια επισήμανση από τις γνωστές κλισέ που χρησιμοποιούν οι δημοσιογράφοι. Είναι μια αλήθεια, καθώς από την ίδρυσή της η βορειοελλαδίτικη εταιρεία ουδέποτε παρουσίασε ζημιογόνο χρήση σε ένα πρωτότυπο και σπάνιο επίτευγμα το οποίο κρύβει υγεία. Πρόκειται για μια εταιρεία που περνάει σε καινούρια φάση με εντατικές επενδύσεις στο εξωτερικό, και δη στη Ρουμανία και την Κύπρο. Επενδύσεις που τη φέρνουν μπροστά και δημιουργούν τις βάσεις για περαιτέρω ανάπτυξη στο άμεσο μέλλον.
Aπό το 1991
Με έτος ίδρυσης το 1991 και με πείρα στον κλάδο του παιχνιδιού, και συγκεκριμένα των επιτραπέζιων, η AS Company είναι η νούμερο ένα επιχείρηση στη χονδρική του κλάδου και ένα σχήμα που ξεπερνά κατά πολύ τους πολυεθνικούς ανταγωνιστές του. Μια εταιρεία με διαρκείς επιτυχίες την οποία δημιούργησε ο Στράτος Ανδρεάδης από τη Θεσσαλονίκη για όλη την Ελλάδα. Η AS Company, με γνώμονα την οικογένεια και το παιδί, προσπαθεί να προσφέρει όσο μπορεί στην ελληνική πραγματικότητα, σε καιρούς δύσκολους και σύνθετους. Και αυτό μέσα από προϊόντα που όλα τα παιδιά γνωρίζουν. Ποια οικογένεια, για παράδειγμα, δεν έχει αγοράσει το επιτραπέζιο Ονομα – Ζώα – Φυτά, το Φιδάκι-Γκρινιάρης, τα παιχνίδια Frozen και σειρά παζλ που η AS Company εμπορεύεται; Λίγοι, όμως, από όλους εμάς τους γονείς γνωρίζουμε ότι τα προϊόντα της AS Company σε ποσοστό 60% παράγονται μέσω συνεργασιών σε Ασία και Ευρώπη, ενώ το υπόλοιπο 40% αντιπροσωπεύει εισαγωγές.
Η μακεδονική επιχείρηση παρουσιάζει εξαιρετικά αποτελέσματα και κέρδη μετά φόρων, περίπου 1,5 με 2 εκατ. ευρώ. Το 2014 παρουσίασε αύξηση κερδών 327,1% σε σχέση με το 2013. Μάλιστα τότε υπήρξε από τις λίγες εταιρείες στο Χ.Α. που πραγματοποίησε επιστροφή κεφαλαίου, σε περίοδο μεγάλης κρίσης. Σταθερά με πωλήσεις άνω των 20 εκατ. ευρώ και με μικρό δανεισμό, η ελληνική επιχείρηση δικαίως θεωρείται ακμαία δύναμη. Μια εταιρεία που μετά την εισαγωγή των μετοχών της το 2000 στο Χρηματιστήριο κινήθηκε πολύ δυναμικά και πέτυχε μεγάλες νίκες.
Αλλαγή τράπουλας στον κλάδο
Η AS ιδρύθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’90 στη Θεσσαλονίκη και είναι μια ελληνική εταιρεία με κύρια δραστηριότητα τη δημιουργία και εμπορία παιχνιδιών. Η τοποθέτησή της έγινε σε μια περίοδο όπου καταποντιζόταν η El Greco, η Jumbo δεν είχε κάνει το γνωστό της ράλι και η Playmobil σταδιακά οπισθοχωρούσε. Κοινώς, επένδυσε σε μια περίοδο ζυμώσεων στην αγορά και ανακατέματος της τράπουλας. Αρα υπήρχε πεδίο δράσης για τον κ. Ανδρεάδη, έναν επιχειρηματία που ξεκίνησε από χαμηλά για να φτάσει να θεωρείται πλέον κρίσιμος παράγοντας στη βορειοελλαδίτικη επιχειρηματική σκηνή.
Και όντως, οι επιλογές αυτές δικαίωσαν τη διοίκησή της. Σύντομα η πορεία της εταιρείας ήταν ανοδική και κερδοφόρα. Αυτό που φαίνεται πλέον να κινεί την AS Company είναι η εξωστρέφεια. Μια στρατηγική επιλογή της διοίκησης Ανδρεάδη που έχει μελετηθεί πολύ καλά και δείχνει το μέλλον και τις εξελίξεις που έρχονται. Λίγο καιρό μετά την ίδρυση θυγατρικής στην Κύπρο, η εισηγμένη εταιρεία παιχνιδιών σκανάρει δύο ακόμη ευρωπαϊκές χώρες. Η πρώτη είναι η Ρουμανία, όπου ήδη προχωρά η ίδρυση θυγατρικής με συμμετοχή 100% της ελληνικής επιχείρησης. Η κίνηση αυτή αποσκοπεί στο να βρει η εταιρεία ένα πρώτο βαλκανικό πάτημα που θα της επιτρέψει να αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο. Και αυτό διότι ήδη στόχος είναι και άλλη μία βαλκανική αγορά μετά το Βουκουρέστι. Ολα αυτά συμβαίνουν καθώς ο κ. Ανδρεάδης γνωρίζει ότι ο κλάδος των παιχνιδιών, πέρα από την εγχώρια οικονομική κρίση, έχει πληγεί και από άλλους λόγους τα τελευταία χρόνια, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται η μείωση των γεννήσεων, η στροφή των μικρών παιδιών προς τις ηλεκτρονικές συσκευές, καθώς και η ανατίμηση του δολαρίου έναντι του ευρώ. Για τους παραπάνω λόγους, λοιπόν, αναζητά τις δικές του διεξόδους.
Ηδη η πρώτη στρατηγική της AS Company δείχνει να είναι επιτυχημένη. Η εταιρεία έχει κατορθώσει τα τελευταία χρόνια να διευρύνει τα μερίδιά της στην αγορά και να διαθέτει μεγάλη ρευστότητα. Θα πρέπει εξάλλου να διευκρινίσουμε ότι από το 2012 η εταιρεία είχε πάρει τις αποφάσεις της να διαφοροποιηθεί και να μη μείνει με τα χέρια σταυρωμένα στην Ελλάδα. Μια πρώτη στρατηγική της, λοιπόν, ήταν ο περιορισμός μεν των πωλήσεων, με προσανατολισμό όμως την επίτευξη κερδών. Αυτή η επιλογή έδωσε οικονομική υγεία στην AS Company και γρήγορα, όταν οι συνθήκες το επέτρεψαν, οδήγησε και σε αύξηση των τζίρων – υγιών όμως και όχι καταστροφικών. Ούτε αιματοβαμμένες πωλήσεις που έδειχναν μεν ένα μέγεθος, όμως επί της ουσίας υπονόμευαν την ίδια την ύπαρξη της εταιρείας. Παράλληλα, η όποια ανάπτυξη δομών της εταιρείας ήταν μετρημένη και καλά ζυγισμένη. Η AS Company δεν έκανε ανάπτυξη για την ανάπτυξη και για να ευχαριστήσει το επενδυτικό της κοινό. Αναπτυσσόταν προσεκτικά και με πλάνο.
Αυτό που επίσης διέγνωσε πολύ σωστά η ομάδα του κ. Ανδρεάδη ήταν η αλλαγή του ηλικιακού target group που στρέφεται στο παιχνίδι. Πιο παλιά, το παιχνίδι απευθυνόταν από τις ηλικίες έως 12 ετών. Τώρα, με τα ηλεκτρονικά μέσα, ο μέσος αυτός όρος έπεσε στα 8-9 έτη, καθώς τα παιδιά ωριμάζουν γρηγορότερα και αλλάζουν σύντομα ενδιαφέροντα. Ετσι, λοιπόν, πάρθηκε η απόφαση για τόνωση των εξαγωγών. Ηδη η AS Company πουλάει σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Πολωνία, η Ρουμανία, το Βέλγιο και η Ολλανδία.
Παράλληλα δόθηκε έμφαση στην ανάπτυξη δικών της brands που παράγονται μεν στο εξωτερικό, όμως σχεδιάζονται στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα σήμερα περίπου το 50% των προϊόντων της να αποτελούν δικά της εμπορικά σήματα. Σήματα γνωστά στη μέση ελληνική οικογένεια τα οποία τα τιμούν με την επιλογή τους παιδιά και γονείς. Επένδυση επίσης έγινε και στην αγορά του παιδικού ρούχου, αν και εκεί οι τζίροι παραμένουν μονοψήφιοι. Σύμφωνα με πληροφορίες, πάντως, θα υπάρξει και εκεί μεγάλη προσπάθεια στο άμεσο μέλλον. Εκτός των άλλων, στρατηγική επιλογή του κ. Ανδρεάδη ήταν και η επένδυση σε είδη τεχνολογίας όπως τα steam και τα robotics. Οι νέες δηλαδή τάσεις και μόδες που προέκυψαν και ακολουθούνται από όλες τις ηλικίες σε όλο τον πλανήτη. Ολες οι παραπάνω κινήσεις, λοιπόν, έγιναν ως αποτέλεσμα μιας πολύ καλά δομημένης στρατηγικής και εξαιτίας ενός κρίσιμου παράγοντα: της αδιαπραγμάτευτης οικονομικής υγείας της AS Company. Η υψηλή ρευστότητά της άλλωστε έφερε αποτελέσματα και οδήγησε σε σημαντικά επιτεύγματα. Σε ό,τι αφορά την εξωστρέφειά της, η Κύπρος αποτέλεσε την αρχή και στόχος είναι σε μία τριετία να επιτυγχάνει εκτός συνόρων κύκλους εργασιών άνω του 20%.
Πηγές μιλάνε για προσπάθεια να ανοίξει, μετά την Κύπρο και τη Ρουμανία, σε μία ακόμη βαλκανική χώρα, ενώ σκέψεις υπάρχουν εκτός από τα Βαλκάνια και για την Κεντρική και την Ανατολική Ευρώπη. Σημαντικό στοιχείο της επιχείρησης είναι η επένδυση στην καινοτομία και την έρευνα γύρω από το παιχνίδι, κάτι σπάνιο για την Ελλάδα. Η AS Company διαθέτει τα είδη της σε περισσότερα από 1.800 σημεία πώλησης, ενώ το υπερσύγχρονο logistics center 14.000 m2, που έχει τεθεί σε λειτουργία από το 2003, τη διευκολύνει στις εργασίες της. Επίσης, συνεργάζεται με φημισμένους κατασκευαστές και προμηθευτές παιχνιδιών διεθνώς, όπως οι Clementoni, Famosa, HTI, Ty, Silverlit, IMC κ.ά. διανέμοντας αποκλειστικά τα προϊόντα τους.
Η ιστορία της AS Company
H AS Company Α.Ε. ιδρύθηκε στις 18 Νοεμβρίου 1990 στη Θεσσαλονίκη με κύρια δραστηριότητα την εισαγωγή και εμπορία παιχνιδιών που προορίζονται για την ελληνική αγορά. Την επόμενη χρονιά μεταφέρει μέρος των δραστηριοτήτων της στην Αθήνα, με τη σειρά Power Rangers να κάνει το μεγάλο «μπαμ», ενώ στα μέσα της δεκαετίας γίνεται η πρώτη ελληνική εταιρεία που συνεργάζεται βιομηχανικά με κινεζικά εργοστάσια ανοίγοντας τον δρόμο που θα ακολουθήσουν στην πορεία και άλλες επιχειρήσεις. Το 1998 ο κ. Ανδρεάδης ιδρύει in-house τμήμα Marketing & Design, ενώ έναν χρόνο μετά αρχίζει συνεργασία με τη Walt Disney Company για την ανάπτυξη licensed προϊόντων. Η εισαγωγή των μετοχών της στο Χρηματιστήριο της δίνει ώθηση, ενώ η εταιρεία γίνεται επίσημος διανομέας παζλ και επιτραπέζιων παιχνιδιών για την Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004». Το 2007 εισέρχεται στη λιανική αγορά με τα καταστήματα παιδικού ιταλικού ρούχου Idexe, ενώ το κρίσιμο 2011 δίνει για πρώτη φορά έμφαση στις εξαγωγές.