Κοντά στο απόλυτο μηδέν ήταν η επιβατική κίνηση στο Ελευθέριος Βενιζέλος για το μήνα Απρίλιο, τον μήνα όπου η πανδημία COVID-19, καθώς και οι επιπτώσεις της στο αεροπορικό ταξίδι, κορυφώθηκαν σε Ευρώπη και Αμερική, με ελαχιστοποίηση των αεροπορικών πτήσεων.
Με βάση τα προκαταρκτικά στοιχεία από το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου σχεδόν μηδενίστηκε, όντας 98,9% κάτω από τα αντίστοιχα επίπεδα του 2019, με μόλις μόνο 21.759 επιβάτες, κυρίως για επαναπατρισμούς, μετάβαση στο χώρο κύριας κατοικίας, μετακινήσεις ιατρικού προσωπικού κ.τ.λ..
Τόσο οι επιβάτες εσωτερικού όσο και εξωτερικού κατέγραψαν μείωση της τάξης του 97,9% και 99,3% αντίστοιχα. Συνολικά, κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους, η κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε στο επίπεδο των 3,5 εκατ. επιβατών, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 45% σε σχέση με το 2019, λόγω της σημαντικής μείωσης που σημειώθηκε λόγω της πανδημίας κατά τη διάρκεια του Μαρτίου και του Απριλίου. Οι επιβάτες εξωτερικού μειώθηκαν κατά 44,7%, ενώ οι επιβάτες εσωτερικού παρουσίασαν πτώση της τάξης του 45,7%.
Ο αριθμός των πτήσεων στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών κατά τους τέσσερις πρώτους μήνες του 2020 ανήλθε σε 38.490, καταγράφοντας πτώση της τάξης του 33,3% σε σχέση με το 2019, λόγω των πτήσεων που ακυρώθηκαν κατά τη διάρκεια του Μαρτίου και του Απριλίου, εξαιτίας της πανδημίας COVID-19. Οι πτήσεις εσωτερικού μειώθηκαν κατά 32,4% και οι διεθνείς πτήσεις εσωτερικού κατά 34%. Μόνο για το μήνα Απρίλιο, η μείωση των πτήσεων σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι ήταν στο 84,8% στο σύνολο, με μεγαλύτερη τη μείωση όσον αφορά τις πτήσεις του εξωτερικού (-90,9%) και μικρότερη τις πτήσεις εσωτερικού (-75,9%).
Πώς ξεκίνησε ο Μάϊος
Μονοψήφιος ήταν ο αριθμός των αφίξεων από το εξωτερικό κατά το τριήμερο της Πρωτομαγιάς στο Ελευθέριος Βενιζέλος, με το «άνοιγμα» της αγοράς να βρίσκεται κυριολεκτικά στον …αέρα, όσο συνεχίζουν οι ταξιδιωτικές απαγορεύσεις και δεν έρχονται τα πανευρωπαϊκά πρωτόκολλα που ζητούν αεροπορικές.
«Βρισκόμαστε στην πρώτη φάση ενός Μαραθωνίου και δεν είναι καθόλου ξεκάθαρο το τί θα γίνει την επόμενη, ακόμη και τη μεθεπόμενη ημέρα, ενώ η διάρκεια της πρώτης φάσης για τις αερομεταφορές θα είναι πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με άλλους κλάδους όπως π.χ. το λιανεμπόριο που ανοίγει σταδιακά», σχολίασε χαρακτηριστικά ο κ. Ευτύχης Βασιλάκης, πρόεδρος του ομίλου της Aegean, στη διαδικτυακή συζήτηση που διοργάνωσε η Endeavor την περασμένη εβδομάδα για τις επιπτώσεις από την κρίση του κορωνοϊού.
Χαρακτηριστικά είναι τα νούμερα για τις διεθνείς πτήσεις στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας για το τριήμερο της Πρωτομαγιάς, από την 1η έως και τις 3 Μαϊου με αφίξεις από μόλις …9 προορισμούς και για τις τρείς ημέρες! Στις εταιρείες με πτήσεις που φθάνουν στην Αθήνα από την Παρασκευή έως και την Κυριακή είναι οι Aegean, Wizz, Air France, Qatar, Swiss, SA, Tarom και Air China. Τέσσερις ήταν οι αφίξεις από Βρυξέλλες, Βουδαπέστη, Ντόχα και Βουκουρέστι την Παρασκευή επίσης τέσσερις το Σάββατο (από Παρίσι, Γενεύη, Πεκίνο και Ζυρίχη) και μόλις δύο την Κυριακή 3 Μαίου (Οσλο και Ζυρίχη).
Καλύτερη είναι η εικόνα στο δίκτυο εσωτερικού με βάση τα δρομολόγια που εκτελούν Olympic και Sky Express στους προορισμούς στο εσωτερικό. Οι αφίξεις για το τριήμερο της Πρωτομαγιάς είναι στα πέριξ των 30 κάθε μέρα και συγκεκριμένα, 29 την 1η Μαϊου, 30 για το Σάββατο 2 Μαϊου και 32 για την Κυριακή τόσο στις συνδέσεις με την ηπειρωτική Ελλάδα όσο και τους νησιωτικούς προορισμούς, δημοφιλείς και λιγότερο δημοφιλείς (Μύκονος, Πάρος, Σαντορίνη, Ρόδος, Κώς, Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Σκύρος, Κύθηρα, Λήμνος, Αστυπάλαια κ.α.).
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι πληρότητες στα δρομολόγια εξωτερικού αλλά και εσωτερικού που εξυπηρετούν κυρίως επιβάτες που ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους (με υποχρεωτική βεβαίωση), εφάπαξ μετάβαση στον τόπο της μόνιμης κατοικίας, για ιατρικό προσωπικό κ.τ.λ. είναι κάτι παραπάνω από …οριακές.
Από πλευράς του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα του ομίλου Αegean- που υπό κανονικές συνθήκες θα είχε ξεκινήσει τώρα το ενισχυμένο θερινό πρόγραμμα διαθέτοντας τελικά για το 2020 συνολικά 19,2 εκατ. θέσεις (1,5 εκατ. περισσότερες σε σύγκριση με το 2019) σε 155 προορισμούς εκ των οποίων οι 124 εξωτερικού με 65 αεροσκάφη- αυτή την στιγμή η συντριπτική πλειονότητα του στόλου των αεροσκαφών παραμένουν καθηλωμένα στις βάσεις της εταιρείας. Στο δίκτυο εξωτερικού, η εταιρεία με βάση και τις κυβερνητικές αποφάσεις, έχει προχωρήσει σε αναστολή των πτήσεων έως και τις 15 Μαΐου, εκτός του δρομολογίου Αθήνα- Βρυξέλλες (ως κέντρο της Ε.Ε.) όπου συνεχίζει να εκτελεί τρία δρομολόγια την εβδομάδα, ενώ στο δίκτυο του εσωτερικού, μέσω της Olympic διατηρούνται όλοι οι προορισμοί αλλά με μικρότερες συχνότητες.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ομίλου, αυτή την περίοδο η προσπάθεια της διοίκησης εστιάζει στο να επεκτείνει το διάστημα «μέσα στο οποίο μπορούμε να λειτουργούμε χωρίς να έχουμε ουσιαστική ζήτηση. Είναι ένας επαναπροσδιορισμός των πάντων με όσο το δυνατόν καλύτερη διαχείριση, και να μην έχουμε ασυμμετρία στην ισορροπία των σχέσεών μας με εργαζομένους, πελάτες προμηθευτές.
Στον όμιλο ο οποίος αυτή την στιγμή, συνεχίζει να λειτουργεί με μόλις το 0,05% των ημερήσιων εσόδων, 700 εργαζόμενοι ακόμη δουλεύουν, οι μισοί για τη διαχείριση των κλήσεων στα call centers και οι άλλοι μισοί ως προσωπικό ασφαλείας για πτήσεις που γίνονται στο εσωτερικό, στην Κίνα και την Ινδία για μεταφορά ιατρικού υλικού ή κάποιες πτήσεις επαναπατρισμού.