Της Μαριάννας Τζάννε
Σε ένα χρόνο από σήμερα υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμη να διασχίσει με τις δικές της μηχανές και το δικό της προσωπικό μηχανοδηγών η PEΑRL τον ελληνικό σιδηρόδρομο, μεταφέροντας τα φορτία της Cosco από το λιμάνι του Πειραιά προς τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης.
Η PEΑRL διαθέτει ισχυρούς δεσμούς με τους κινέζους στον ΟΛΠ καθώς μέχρι σήμερα εκτελεί χρέη μεσάζοντα για την διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων της, συνάπτοντας συνεργασίες με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και αντίστοιχα σιδηροδρομικά δίκτυα των γειτονικών μας χωρών. Σε λίγους μήνες η PERL θα ανταγωνίζεται την θυγατρική των Ιταλικών σιδηροδρόμων παίρνοντας ένα σημαντικό κομμάτι της πίτας τους. Εκτός από την Cosco, στο πελατολόγιό της ανήκει επίσης και η Transcombi, εταιρεία Logistics.
Η PEARL AE αποτελεί θυγατρική της PEARL LTD με έδρα το Λονδίνο που παρά τις φήμες που την θέλουν να ελέγχεται μετοχικά από τους Κινέζους, ο κ. Αντώνης Παναγόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ελληνικού βραχίονα (υπάρχουν θυγατρικές σε Σκόπια, Βουλγαρία, Σερβία), υποστήριξε χθες ότι είναι ο κύριος μέτοχος της εταιρείας.
Η PEARL ΑΕ προτίθεται μισθώσει από την ΓΑΙΑΟΣΕ τέσσερις μηχανές (2 ντίζελ και 2 ηλεκτροκίνητες) και 6 μηχανοδηγούς, οι οποίοι θα ξεκινήσουν να εκπαιδεύονται στην Ακαδημία του ΟΣΕ.
Μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία θα χρειαστούν 12 μήνες, δήλωσε χθες κατά την τελετή της υπογραφής πρόσβασης στο δίκτυο του ΟΣΕ, ο επικεφαλής της ιδιωτικής εταιρείας και ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει κανένα ενδιαφέρον για ανάπτυξη επιβατικών μεταφορών.
Πέρσι η PEΑRL διακίνησε 580 block trains (εμπορικά τρένα με containers) ανά κατεύθυνση ενώ για φέτος ο αντίστοιχος αριθμός προβλέπεται να φτάσει τα 672 block trains ανά κατεύθυνση.
«Ξεκινήσαμε να δραστηριοποιούμαστε στην αγορά των εμπορευματικών μεταφορών για να μεταφέρουμε τα φορτία του Πειραιά στην Ευρώπη ως εταιρεία διαμετακόμισης. Η δραστηριότητα αυτά συνέπεσε με την απελευθέρωση της αγοράς του σιδηροδρόμου που μας έδινε την δυνατότητα να έχουμε μηχανές και μηχανοδηγούς δικούς μας» σημείωσε χθες ο κ. Παναγόπουλος, τονίζοντας ότι αρχικά η εταιρεία έδωσε βάρος στην μίσθωση βαγονιών καθώς τότε το περιβάλλον στην Ελλάδα δεν «επέτρεπε φανατικό ανταγωνισμό». Πέρσι, η PEARL είχε κύκλο εργασιών 26 εκατομμυρίων ευρώ και φέτος αναμένεται να κλείσει με 32 εκατομμύρια.
Η PEARL είναι η τρίτη ιδιωτική εταιρεία που θα χρησιμοποιήσει τα δίκτυο του ΟΣΕ για να αναπτύξει τις εμπορευματικές μεταφορές, μετά την Rail Cargo Logistics Goldair και φυσικά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία έχει περάσει στον Ιταλικό όμιλο FSI. Όπως σημείωσε χθες η επικεφαλής της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων κ. Ιωάννα Τσιαπαρίκου, ενδιαφέρον για ανάπτυξη εμπορευματικών μεταφορών έχει εκδηλωθεί από την εταιρεία logistics ΜΑΚΙΟΣ καθώς και από δύο Ρουμάνικες εταιρείες.
Η ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών που υπηρετεί η απελευθέρωση της αγοράς, αναμένεται να οδηγήσει και σε πλήρη αναμόρφωση των τελών πρόσβασης στο σιδηροδρομικό δίκτυο μετά το 2020.
Σήμερα, το κόστος για τα τέλη χρήσης ανά τρενοχιλιόμετρο είναι 1,05 ευρώ. Με την ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού, στόχος είναι το κόστος να προσεγγίσει την αντίστοιχη τιμολογιακή πολιτική των γειτονικών μας χωρών που φτάνουν τα 3 έως 4 ευρώ το τρενοχιλιόμετρο.
Όπως σημείωσε χθες, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ κ. Παναγιώτης Θεοχάρης, ο ΟΣΕ θα πρέπει να υποβάλλει σχέδιο για τα νέα τέλη χρήσης στην Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμου, το οποίο θα εφαρμοστεί μετά το 2020. Στόχος, όπως αναφέρθηκε είναι να υπάρξει ανάκτηση του άμεσου κόστους του Οργανισμού, υποστηρίζοντας ότι δεν θα πρέπει να σταματήσει η κρατική επιδότηση αλλά «τα βασικά κόστη πρέπει να ανακτώνται από τους παρόχους».
Ο κ. Θεοχάρης σημείωσε ότι η έναρξη λειτουργίας της νέας σιδηροδρομικής επιχείρησης σηματοδοτεί το άνοιγμα της αγοράς στο τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών και την εφαρμογή στην πράξη πλέον, των κοινοτικών κανόνων στη διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής και στις δραστηριότητες των σιδηροδρομικών μεταφορών.