Δύσκολα μαθαίνεις εκ των έσω άγνωστες λεπτομέρειες για τις ιδιωτικές στιγμές μεγιστάνων όπως ο Σταύρος Νιάρχος, που δεν ήθελε να διαρρέει τίποτε στα media, πλην των επιχειρηματικών του δραστηριοτήτων.
Ο Γιάννης Φραγκούλης, πολύ στενός συνεργάτης του επί δεκαετίες έγραψε σε ένα βιβλίο με τίτλο «Ο Σταύρος Νιάρχος όπως τον έζησα» που κυκλοφόρησε πριν από δύο δεκαετίες από τις εκδόσεις «Φερενίκη», άγνωστα περιστατικά από τα χρόνια δίπλα στον Ελληνα μεγιστάνα.
Περιστατικά που αποκαλύπτουν την αθέατη πλευρά του Νιάρχου, όπως αυτό που συνέβη μετά από ένα πρόχειρο πάρτι στη Σπετσοπούλα που είχε μόλις αγοραστεί.
Ο εφοπλιστής κάλεσε τον Φραγκούλη και του ζήτησε να μάθει ποιος ήπιε τα δύο δάχτυλα κρασιού από ένα μπουκάλι Chateaux Margaux που είχε ανοίξει για τους φίλους του.
Ο πρώτος κάλεσε όλο το προσωπικό και ρώτησε παρόλο που ένιωθε ντροπή ποιος είχε πιει το κρασί και ένας ναύτης σήκωσε το χέρι του και απάντησε: «Εγώ ήπια τα δύο δάχτυλα κύριε και να σας πω την αλήθεια δεν άξιζαν και τίποτε!». Λίγη ώρα μετά ο Φραγκούλης είπε στον Νιάρχο ποιος ήταν ο «ένοχος» και τι του απάντησε, με τον εφοπλιστή να ξεσπάει σε γέλια και να ξεχνάει το συμβάν. Το 1957 πριν από ένα ταξίδι της Κρεολής η εταιρία Knowdler & Co απέστειλε εννιά πίνακες από την προσωπική συλλογή του Νιάρχου για τοποθετηθούν σε συγκεκριμένα δωμάτια του σκάφους.
Η τέχνη ήταν από τότε ένα πάθος του Ελληνα μεγιστάνα που μέχρι τον θάνατό του ήταν ένας από τους μεγαλύτερους συλλέκτες στον κόσμο, «χτυπώντας» σε δημοπρασίες αριστουργήματα της ζωγραφικής.
Σε εκείνο το ταξίδι εννιά συνολικά πίνακες μεταφέρθηκαν στο ιστιοφόρο του Νιάρχου και στην επιστολή που παρέλαβε ο Φραγκούλης αναφερόταν η τότε αξία τους.
Διαμάντια της τέχνης
Το έργο «Jean Avril» του Τουλούζ Λοτρέκ άξιζε $12.000, οι «Ιππείς στην παραλία» του Πολ Γκογκέν $30.000, οι «Δύο αδελφές» του Ογκίστ Ρενουάρ $18.000, η «Olympia» του Εντουάρ Μανέ $10.000, ο «Εξοχικός δρόμος» του Βαν Γκονγκ $25.000, ο «Γέρος κλόουν» του Ρουά $10.000, το «Κορίτσι με κόκκινο καπέλο με φτερά» του Ρενουάρ $18.000, η «Μπαλαρίνα» του Ντεγκά $10.000 και το πορτραίτο του «Pere Tanguy» από τον Βανγκ Γκονγκ $40.000.
Περιττό να ειπωθεί ότι η αξία τους σήμερα είναι πολλαπλάσια, αν και κάποιοι από αυτούς εικάζεται ότι πουλήθηκαν μεταγενέστερα από τον Νιάρχο για να αγοράσει άλλους.
Το ίδιο μήκος κύματος με αυτό της «Κρεολής» εξέπεμπαν και οι πίνακες που διακοσμούσαν τους χώρους του «Ατλαντίς» που ήταν το επόμενο σκάφος του εφοπλιστή με την φλεγματική ιδιοσυγκρασία.
Στο σαλόνι του σκάφους δέσποζαν τα «Chapeau Melon» και «Aqueduc» του Σεζάν, στο διάδρομο που οδηγούσε σε αυτό κρεμόταν το «Jardin» του Ρενουάρ ενώ επίσης στο σαλόνι οι επισκέπτες της θαλαμηγού μπορούσαν να θαυμάσουν το «Aluscamps» του Βανγκ Γκονγκ.
Στην τραπεζαρία σε περίοπτες θέσεις είχε τοποθετηθεί ο πίνακας «Mosque d’ Algers» του Ρενουάρ και δύο Ντεγκά, το «Pink dancers» και το «Green Dancers».
Στον διάδρομο που οδηγούσε στο γραφείο του Σταύρου Νιάρχου το «Landscape» του Ρενουάρ μάγευε όποιον πέρναγε για να συναντήσει το αφεντικό, ενώ δώδεκα πίνακες άλλων ζωγράφων, μεταξύ των οποίων υπήρχε και το «Myriade Fabuleuse» του δικού μας Κώστα Πανιάρα διακοσμούσαν τις καμπίνες των φιλοξενούμενων.
Από τον Βανγκ Γκονγκ στον Μπασκιά
Λέγεται ότι όταν ένα βράδυ ένας φίλος του κ. Φίλιππου Νιάρχου τον ρώτησε πόσο συχνά έχει την ευκαιρία να θαυμάζει την αυτοπροσωπογραφία του Ζαν Μισέλ Μπασκιά αξίας $3.300.000 την οποία είχε «χτυπήσει» σε δημοπρασία του οίκου Christie’s, η απάντηση του Ελληνα μεγιστάνα, ήταν: «Όχι τόσο συχνά όσο θα ήθελα».
Σύμφωνα με πληροφορίες ο περίφημος πίνακας φέρεται να «ξεκουράζεται» σε ειδικά φυλασσόμενο δωμάτιο με ειδικές συνθήκες θερμοκρασίας, μαζί με δεκάδες άλλα αριστουργήματα της συλλογής Νιάρχου στις εγκαταστάσεις του Freeport της Γενεύης ή σε αυτές του Μονακό.
Πιστεύεται ότι ένα μεγάλο μέρος της συλλογής Νιάρχου φυλάσσεται στο Freeport της Γενεύης, ενώ κάποια άλλα κομμάτια με τις υπογραφές των Άντι Γουόρχολ, Σαλβαντόρ Νταλί, Φρανσίσκο Γκόγια, του Εντγκάρ Ντεγκά, του Πάμπλο Πικάσσο, του Ελ Γκρέκο, του Κλοντ Μονέ, του Πιέρ-Ογκίστ Ρενουάρ κ.α. βρίσκονται στο Μονακό.
Η περίφημη πάντως αυτοπροσωπογραφία του Βίνσεντ βαν Γκονγκ που σήμερα ανήκει στον κ. Φίλιππο Νιάρχο και η αξία της οποίας σήμερα αποτιμάται σε ποσό που ξεπερνάει τα 150.000.000 ευρώ, είχε φύγει από το Freeport για μεγάλο διάστημα.
Το κοινό την θαύμασε στο μουσείο Kunsthaus της Ζυρίχης μαζί με άλλα έργα που είχε «δανείσει» προσωρινά ο Έλληνας μεγιστάνας στο συγκεκριμένο ίδρυμα.
Κάποιοι όμως θυμούνται ακόμη ότι η συγκεκριμένη αυτοπροσωπογραφία, μεταφερόταν αυθημερόν με ελικόπτερο στο σαλέ του αείμνηστου Σταύρου Νιάρχου, στο Σεν Μόριτς, όταν αποφάσιζε να πάει ακόμη και για μία ημέρα ή για λίγες ώρες!
Διαβάστε ακόμη
Darrell Duffie (Stanford University): Η Ελλάδα αντιμετωπίζεται πολύ πιο ευνοϊκά από τους επενδυτές
Έρευνα: Ένας στους δύο καταναλωτές θα μειώσει τις δαπάνες για αγορά προϊόντων το επόμενο 6μηνο
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ