Της Μαριάννας Τζάννε
Προνομιακό hub στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Μεσογείου στον τομέα του φυσικού αερίου, χαρακτήρισε ο υπουργός Περιβάλλοντος κ. Γιώργος Σταθάκης, τα έργα υγροποιημένου φυσικού αερίου που εγκαινίασε σήμερα ο ΔΕΣΦΑ στην Ρεβυθούσα.
Ο κ. Σταθάκης υποστήριξε ότι η 3η δεξαμενή LNG ανήκει στα νέα έργα στρατηγικού και εμβληματικού χαρακτήρα, τα οποία πετυχαίνουν τη σημαντική διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου της χώρας, δημιουργώντας νέα δεδομένα στην υπό διαμόρφωση ανάπτυξης της αγοράς φυσικού αερίου. «Η 3η δεξαμενή που εγκαινιάζουμε σήμερα είναι ένα έργο απόδειξη των δυνατοτήτων της εταιρείας. Το πολύτιμο πετράδι στο στέμμα του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου» δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας που αποκάλυψε ότι μετά την Κρήτη, τη γενέτειρά του, η Ρεβυθούσα είναι το δεύτερο πιο αγαπημένο νησί.
«Ο αναβαθμισμένος σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου αποτελεί ένα μεγάλο κεφάλαιο για την Ευρώπη και την ΝΑ Μεσόγειο καθώς ο ΔΕΣΦΑ είναι ένας από τους 13 σταθμούς σε όλη την Ευρώπη» σημείωσε κατά την τελετή εγκαινίων ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Σωτήρης Νίκας.
Η 3η δεξαμενή LNG αποτελεί ένα έργο που εκτελέστηκε από την J&P Άβαξ, απορροφώντας μια συνολική επένδυση ύψους 143 εκ. ευρώ. Το κόστος καλύφθηκε κατά 35% από πόρους της ΕΕ, με δάνειο ύψους 80 εκ. από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και ίδια κεφάλαια του ΔΕΣΦΑ.
Το έργο ξεκίνησε το 2010 και η κατασκευή του, το 2013 καθώς βρέθηκε αντιμέτωπο με μεγάλα εμπόδια αδειοδότησης. Όπως ανέφερε ο κ. Νίκας, η 3η δεξαμενή είναι εξειδικευμένης τεχνολογίας, έχει χωρητικότητα 95.000 κ.μ και ύψος 40 μέτρα. Με την προσθήκη της νέας δεξαμενής η χωρητικότητα του ΔΕΣΦΑ ανεβαίνει στα 222.000 κ.μ. LNG. Τις επόμενες μέρες θα πληρωθεί με αέριο και θα ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία καθώς η εμπορική αναμένεται σε 20 μέρες.
Με την αναβάθμιση και των λιμενικών εγκαταστάσεων θα μπορεί να υποδεχτεί από τα μεγαλύτερα πλοία, χωρητικότητας ως 260.000 κ.μ από 180.000 κ.μ σήμερα, καλύπτοντας το 90% που ενεργού στόλου. Με την ολοκλήρωση της αναβάθμισης, ενεργοποιείται ο εξαγωγικός ρόλος της χώρας και από τα 7 δισ. κ.μ φυσικού αερίου ετησίως, τα 2 δις προορίζονται για ελληνική αγορά και τα 5 δις. για βαλκάνια και Ρωσία. Όπως αναφέρθηκε για την διαμετακόμιση μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ο αγωγός IGB και η διασύνδεση με την FYROM. Η αναβαθμισμένη Ρεβυθούσα θα είναι σε θέση να καλύψει το 30% των εισαγωγών φυσικού αερίου από την Ουγγαρία έως την Σλοβακία.
Σύμφωνα με την διοίκηση του ΔΕΣΦΑ, με το έργο αυτό δεν τελειώνει η προοπτική της προσαρμογής στις απαιτήσεις του ΔΕΦΣΑ. Με την εγκατάσταση σταθμού υγροποιημένου αερίου και ειδικής προβλήτας LNG, η εταιρία εισέρχεται σε έργα μικρής κλίμακας για τον ανεφοδιασμό μικρής κλίμακας πλοίων.
Ο ΔΕΣΦΑ τελεί εν αναμονή της έγκρισης από την ΡΑΕ του δεκαετούς προγράμματος, στο οποίο περιλαμβάνονται τα περισσότερα νέα έργα. Η αναβάθμιση της Ρεβυθούσας συμπίπτει με την αλλαγή σελίδας στην μετοχική σύνθεση καθώς σε σε λίγες εβδομάδες θα εισέλθουν τρεις από τους μεγαλύτερους διαχειριστές της Ευρώπης (Snam, Fluxys, Enagas). “Η κατεύθυνση στην ΕΕ είναι να παραμένουν οι υποδομές και τα δίκτυα σε ευρωπαϊκά χέρια και αυτό βρίσκει πλήρη εφαρμογή στο ΔΕΣΦΑ» ανέφερε ο κ. Νίκας.