Σε τιμή… εκπτώσεων ξαναβγαίνει στο σφυρί το μεγάλο ακίνητο της πτωχευμένης εταιρείας Στακόρ, -συμφερόντων της οικογένειας Κορτέση-, επί της Λεωφόρου Αθηνών.

Συγκεκριμένα, για τις 14 Φεβρουαρίου έχει προγραμματιστεί ότι τέταρτος κατά σειρά πλειστηριασμός με την τιμή εκκίνησης «κουρεμένη» κατά 60% σε σχέση με την αρχική, στα 7,8 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι ο αρχικός πλειστηριασμός έγινε στις 24 Ιουλίου 2024 με τιμή πρώτης προσφοράς στα 19.474.500 ευρώ και κατέληξε και άγονος ελλείψει πλειοδοτών. Ακολούθησε ο δεύτερος στις 12 Σεπτεμβρίου με την τιμή εκκίνησης να έχει υποχωρήσει στα ¾ της μέσης τιμής των εκτιμήσεων των πιστοποιημένων εκτιμητών, δηλαδή μειωμένη κατά 25% (4.868.625 ευρώ) στα 14.605.875 ευρώ. Καθότι το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο, στο τρίτο σφυρί που χτύπησε στις 10 Οκτωβρίου 2024, ο πήχης είχε πέσει στο μισό και συγκεκριμένα στα 9.737.250. Παρά ταύτα και πάλι δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον.

Έτσι, κατόπιν σχετικού αιτήματος της συνδίκου πτωχεύσεως, που είναι και η επισπεύδουσα, το Πρωτοδικείο Αθηνών στις 19 Δεκεμβρίου 2024 έδωσε το «πράσινο φως» ώστε ο νέος πλειστηριασμός να γίνει με τιμή πρώτης προσφοράς στο 40% της μέσης τιμής των εκτιμήσεων των πιστοποιημένων εκτιμητών, και συγκεκριμένα στα 7.789.800 ευρώ.

Το ακίνητο

Το μεγάλο ακίνητο της εταιρείας βρίσκεται επί της συμβολής της Λεωφόρου Αθηνών με τις οδούς Χρηματιστηρίου (πρώην Πιπινέλη), Πολυκράτους και Ποσειδίππου.

Το συνολικό εμβαδόν είναι 7.556,36 τ.μ. και έχει πρόσοψη μήκους 34,09 μέτρων επί της Λεωφόρου Αθηνών, 134,88 μέτρων επί της οδού Χρηματιστηρίου, 90 μέτρων επί της οδού Πολυκάρπου και 35,18 μέτρων επί της οδού Ποσειδίππου.

Η αρχική του χρήση ήταν συνεργείο και εκθεσιακός χώρος αυτοκινήτων όπου στεγαζόταν η εταιρεία εμπορίου αυτοκινήτων Mazda και Ford Στακόρ, ενώ στο οικόπεδο έχουν ανεγερθεί δύο κτίρια (Κτίριο Α και Κτίριο Β) που αποτελούνται από οριζόντιες ιδιοκτησίες.

Το 2016 το μεγαλύτερο τμήμα του Κτιρίου Α, που περιλαμβάνει χώρους συνολικής επιφάνειας 4.764,53 τ.μ., μισθώθηκε στον ΟΠΑΠ. Σημειώνεται ότι στις οριζόντιες ιδιοκτησίες που βρίσκονται στο διώροφο τμήμα της πρόσοψης έγινε αλλαγή χρήσης σε χώρο γραφείων με μετατροπή και αποκατάσταση όψεων και πλήρη ανακαίνιση ώστε να εξυπηρετηθεί η νέα του χρήση.

Σήμερα αυτό το τμήμα του Κτιρίου Α προς τη Λ. Αθηνών στεγάζει κατάστημα του ΟΠΑΠ και το βόρειο ακραίο τμήμα που είχε χρήση συνεργείου, στεγάζει χώρους στάθμευσης και βοηθητικής χρήσης.

Το Κτίριο Β, με χώρους συνολικής επιφάνειας 8.467,28 τ.μ, βρίσκεται στο τμήμα του οικοπέδου επί της συμβολής των οδών Πολυκράτους και Ποσειδίππου. Είναι τετραώροφο και αποτελείται από υπόγειο, ισόγειο και τρεις ορόφους εκ των οποίων ο τρίτος είναι σε εσοχή, στεγασμένος με πάνελ πολυουρεθάνης.

Η αρχική του χρήση ήταν συνεργεία-αποθήκες και γραφεία της εταιρείας που λειτουργούσε μέχρι τον Ιούνιο του 2014, ενώ σήμερα το κτίριο είναι κενό.

Η άνοδος και η πτώση

Η οικογένεια Κορτέση είναι μια από τις παλαιότερες στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου, ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’30.

Ειδικότερα από το 1936 ο Ιωάννης Κορτέσης είχε αναλάβει αρχικά την αντιπροσώπευση των προϊόντων και αυτοκινήτων της Ford μέσω της εταιρείας Στακόρ η οποία με τη μετέπειτα εταιρική μορφή της συστάθηκε τον Νοέμβριο του 1951. Μάλιστα, για χρόνια ταυτίστηκε με τη συγκεκριμένη μάρκα, με το διαφημιστικό σλόγκαν «Στακόρ για Ford»να μένει στην ιστορία…

Το 1982 η οικογένεια Κορτέση ίδρυσε την ΕΛΜΑ επίσημο και αποκλειστικό εισαγωγέα και διανομέα της Mazda στην Ελλάδα. Η ΕΛΜΑ διέθετε να πανελλήνιο δίκτυο συνεργατών με 68 σημεία πώλησης σε όλη τη χώρα και επί 27 χρόνια αποτελούσε τον επίσημο και αποκλειστικό εισαγωγέα της Mazda. Ο όμιλος στη συνέχεια εμπορευόταν και αυτοκίνητα Renault και Dacia.

Ισχυρή παρουσία είχε η οικογένεια και στο real estate καθώς ήταν από τις πρώτες που προέβλεψαν στην άνοδο του ελληνικού real estate στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Έτσι προχώρησε σε σημαντικές επενδύσεις με μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Μεταξύ άλλων συνεργάστηκε και με τον όμιλο Ελλάκτωρ για το στήσιμο του ψυχαγωγικού κέντρου στην οδό Αχαρνών, όπου λειτουργούσε ο πολυκινηματογράφος Ster Cinemas.

Ένα μεγάλο τμήμα της ακίνητης περιουσίας του ομίλου αφορούσε κτίρια στα οποία στεγάζονταν αντιπροσωπείες πώλησης αυτοκινήτων και συνεργεία τα οποία εκμεταλλευόταν.

Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο της πτώχευσης η ακίνητη περιουσία του ομίλου έφτανε τα 37 εκατ. ευρώ.

Ακόμη και μετά την είσοδο της χώρας στη μακρά περιπέτεια της οικονομικής κρίσης που σταδιακά ισοπέδωσε την αγορά αυτοκινήτου, η οικογένεια Κορτέση προχωρούσε σε νέα ανοίγματα, όπως έκανε το 2010, όταν μέσω της Στακόρ ανακοίνωσε τη δημιουργία δύο νέων κάθετων μονάδων σε ιδιόκτητο χώρο στη Λεωφ. Πειραιώς 83, στον Πειραιά. Η πρώτη εντασσόταν στο εξουσιοδοτημένο δίκτυο της Renault & Dacia και η δεύτερη στο δίκτυο της Mazda. Και στις δύο μονάδες λειτουργούσε έκθεση, κέντρο μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, τμήμα ανταλλακτικών και αξεσουάρ, συνεργείο και φανοβαφείο.

Σύντομα όμως τα οικονομικά προβλήματα άρχισαν να «πνίγουν» τον όμιλο. Σχεδόν ταυτόχρονα με τα νέα ανοίγματα, και για μια τριετία ή διοίκηση στο πλαίσιο της προσπάθειας συγκράτησης των δαπανών, προχωρούσε σε κλείσιμο υποκαταστημάτων και περιορισμό του δικτύου.

Το 2012 μέρος του μακροπρόθεσμου δανεισμού της εταιρείας μετατράπηκε σε βραχυπρόθεσμο και ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες για τον επανακαθορισμό των όρων των υποχρεώσεων του ομίλου, την αναχρηματοδότηση και επιμήκυνση των μακροπρόθεσμων και των βραχυπρόθεσμων τραπεζικών του υποχρεώσεων κ.α. Όλα αυτά ωστόσο δεν έφεραν αποτέλεσμα με συνέπεια η εταιρεία να υποβάλει αίτηση πτώχευσης το καλοκαίρι του 2014.

Σημειώνεται ότι στη χρήση του 2012 το σύνολο των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων του ομίλου έφταναν τα 128 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 117 εκατ. ευρώ αφορούσαν δάνεια, ενώ ο κύκλος εργασιών είχε κατρακυλήσει στα 13 εκατ. ευρώ καταγράφοντας μείωση κατά 68% έναντι του 2011, και με το αποτέλεσμα προ φόρων να είναι ζημιές ύψους 22,96 εκατ. ευρώ.

Αρκεί να αναφερθεί ότι το 2008 ο κύκλος εργασιών βρισκόταν στα 124,18 εκατ. ευρώ και το 2009 στα 93,56 εκατ. ευρώ.

Στις 25 Σεπτεμβρίου 2014 το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών κήρυξε την εταιρεία σε πτώχευση, ρίχνοντας τους «τίτλους τέλους», ενώ μια δεκαετία αργότερα το μεγάλο ακίνητο του ομίλου άρχισε να βγαίνει στο σφυρί…

Διαβάστε ακόμη

Bloomberg: Γιατί η Κίνα εξετάζει την πώληση του TikTok στον Ελον Μασκ

Γιατί επιμένει ο πληθωρισμός – Ποιοι κλάδοι ρίχνουν «λάδι στη φωτιά»

Εκλογή ΠτΔ: Υπέρ Τασούλα γέρνει η πλάστιγγα – Τι σκέφτεται ο Μητσοτάκης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα