To newsauto συνομίλησε με τον Σπύρο Φωτεινό, ένα από τα πιο επιτυχημένα στελέχη που κατάφερε να εξάγει η χώρα μας, ο οποίος εδώ και 25 χρόνια δραστηριοποιείται σε επιτελικές θέσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία. Ξεκίνησε από την Toyota στην Ελλάδα, και μέχρι πριν λίγους μήνες είχε διαγράψει μία εντυπωσιακή πορεία σε διάφορες θέσεις ευθύνης, τόσο στη μητρική εταιρία όσο και στην Lexus. Έχοντας παράλληλα κερδίσει την αναγνώριση που του αξίζει από την βιομηχανία και πολλές σημαντικές διακρίσεις για την πορεία του ως στέλεχος.
Η συνάντηση με το newsauto έγινε στο περιθώριο -κυριολεκτικά- της αποστολής στη Στοκχόλμη για την οδήγηση των δύο πρώτων μοντέλων που θα εισάγει στην Ευρώπη μια σχετικά νέα κινεζική εταιρία, η Zeekr. Σε αυτή την εταιρία βρίσκεται πλέον ο Σπύρος Φωτεινός, και μάλιστα σε επιτελική θέση, ως ο CEO του Ευρωπαϊκού τμήματος. Και ο άνθρωπος που έχει αναλάβει να στήσει το business unit της φιλόδοξης κινεζικής μάρκας, στη Γηραιά Ήπειρο, κάνοντας αρχή από τις πιο αναπτυγμένες “ηλεκτρικά” χώρες της Σκανδιναβίας.
H πρώτη ερώτηση ήταν για το πάτημα του Zeekr X. “Πώς τα καταφέρνουν; Ποιο είναι το μυστικό τους και εκτός από ηλεκτρονικά και λαμπάκια φτιάχνουν και καλά στον δρόμο αυτοκίνητα;”.
Χαμογελάει με εμφανή την ικανοποίηση. “Όλα εξηγούνται από το γεγονός ότι ξεκίνησαν να κατασκευάζουν αποκλειστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Δεν είναι μετατροπές, δεν προσπάθησαν να κάνουν δυο τρία διαφορετικά πράγματα. Από την στιγμή που είδαν ότι μένουν πίσω στο παιχνίδι των συμβατικών κινητήρων, αποφάσισαν να κάνουν reset και να ξεκινήσουν από το μηδέν, δημιουργώντας πάνω στην ηλεκτροκίνηση, είναι 100% προσανατολισμένοι πλέον πάνω σε αυτό. Το πλεονέκτημα της δικής μας εταιρίας είναι ότι έχουμε ένα R&D Center με πάνω από 1.500 άτομα στην Σουηδία, όπου η σχεδίαση γίνεται εξ’ ολοκλήρου εδώ τόσο για το hardware όσο και για το software.
Από εκεί και πέρα γίνεται ο, ας τον πούμε, εξευρωπαϊσμός του κάθε οχήματος, μία επαναρρύθμιση με βάση τα ευρωπαϊκά δεδομένα και τα ζητούμενα της εδώ αγοράς, που είναι αρκετά διαφορετική από εκείνη της Κίνας. Για παράδειγμα, οι Κινέζοι θέλουν την ρύθμιση των αναρτήσεων αρκετά πιο μαλακή, κάτι που δεν είναι αποδεκτό από τους Ευρωπαίους που έχουν συνηθίσει σε άλλα οδηγικά στάνταρ. Ακόμα και το σχήμα του καθίσματος μπορεί να είναι διαφορετικό από την Κίνα στην Ευρώπη.
Εμείς έχουμε αυτό το αβαντάζ σε σχέση με τις άλλες εταιρίες της Κίνας που απλά κάνουν εξαγωγή των αυτοκινήτων που παράγουν για την εκεί αγορά. Το ίδιο γίνεται και στο λογισμικό, ώστε να είναι κοντά στα ευρωπαϊκά δεδομένα. Για παράδειγμα το app των Starbucks στην Ευρώπη έχει λίγες επιλογές, στην Κίνα πραγματικά χάνεσαι.
Το group Geely έχει πολλές εταιρίες που μοιράζονται το ίδιο πάνω-κάτω κοινό. Ποια είναι η θέση της Zeekr σε αυτό το πλαίσιο;
Αν το δούμε με την κλασική έννοια του ευρωπαϊκού γκρουπ, ισχύει αυτό που γνωρίζουμε: Υπάρχει μία ξεκάθαρη ιεράρχηση σε κάθε brand, η τεχνολογία έρχεται από επάνω και σιγά σιγά βρίσκει τον δρόμο της προς τα κάτω. Τα προβλήματα αρχίζουν όταν η χαμηλή μάρκα αρχίζει και ανεβαίνει και χτυπά την πιο πάνω στην ιεραρχία. Και τα παραδείγματα που έχουμε είναι πολλά. Αυτό όμως είναι προβληματικό για τον μέτοχο που έχει συμμετοχή σε ολόκληρο το γκρουπ και όχι σε κάθε εταιρία ξεχωριστά.
– Τι συμβαίνει αυτόν τον καιρό στην κινεζική αγορά αυτοκινήτου; Έχουν αλλάξει τα πράγματα;
Αν το δούμε από την πλευρά της εσωτερικής κατανάλωσης στην Κίνα, αυτό που βλέπουμε, ειδικά στο premium κομμάτι, είναι ότι αρχίζει και περνά σε ένα πιο ώριμο στάδιο. Παλαιότερα ήταν πολύ σημαντικό να δείξεις ότι έχεις ένα ακριβό αυτοκίνητο από μία αναγνωρισμένη ευρωπαϊκή μάρκα. Τώρα το κοινό θέλει να μην φαίνεται, να μην δείχνεται μέσω των brands. Αλλά παράλληλα και να μην χάσει την premium ποιότητα. Και αυτό ισχύει για όλα τα προϊόντα.
Στο κομμάτι του αυτοκινήτου, αυτό που άλλαξε ουσιαστικά ήταν ότι όσο στρέφεται η αγορά στην ηλεκτροκίνηση και στις τεχνολογίες της διασύνδεσης, οι Eυρωπαίοι κατασκευαστές, δεν έχουν να τους προσφέρουν λύσεις. Πάει λοιπόν στις κινεζικές μάρκες και βλέπει μία απίστευτη πρόοδο στο design, το λογισμικό, την απόδοση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Μα πάνω από όλα την ταχύτητα με την οποία έρχονται καινούργια πράγματα. Και αυτό έχει αρχίσει να γίνεται ευρέως αποδεκτό ως η κανονικότητα. Είναι γεγονός ότι οι Κινέζοι στρέφουν την πλάτη τους πλέον στους Ευρωπαίους.
Στην έκθεση στην Σαγκάη πρόσφατα, γινόταν χαμός στα περίπτερα των Κινέζων κατασκευαστών, όταν οι Ευρωπαίοι ήταν άδειοι. Αυτή είναι μία σημαντική αλλαγή σε σχέση με όσα γίνονταν πριν λίγα χρόνια.
Διαβάστε τη συνέχεια στο newsauto