© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Ευκαιρίες για συνεργασίες και επενδύσεις αναζητά στην Ελλάδα ο ινδικός κολοσσός Adani Group, στο πλαίσιο της νέας εποχής στην οποία έβαλαν τις ελληνοϊνδικές σχέσεις οι πρωθυπουργοί των δύο χωρών Κυριάκος Μητσοτάκης και Ναρέντρα Μόντι. «Σε ένα διεθνές τοπίο με αρκετές προκλήσεις μπροστά, Ελλάδα και Ινδία έχουν σήμερα και στο μέλλον ευκαιρίες αμοιβαίου οφέλους», λέει σε συνέντευξή του ο πρόεδρος Διεθνών Σχέσεων του ομίλου, Σιχίρ Πριγιαντάρσι. «Πιστεύω ακράδαντα ότι οι σχέσεις των δύο χωρών θα απογειωθούν τα επόμενα χρόνια», προσθέτει, εξηγώντας πως στο πλαίσιο αυτό ο όμιλος Adani προσπαθεί σήμερα να σκιαγραφήσει τις συνθήκες της ελληνικής πραγματικότητας και τις προοπτικές που διανοίγονται στο πλαίσιο της ευρύτερης στρατηγικής διείσδυσης που έχει ξεκινήσει στη λεκάνη της Μεσογείου και την Ευρώπη.
Η κουβέντα μας έγινε στο περιθώριο του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, στο οποίο συμμετείχε σε ένα ταξίδι-αστραπή περίπου 36 ωρών, αρκετό όμως ώστε να συναντήσει, όπως λέει, υπουργούς της κυβέρνησης και εκπροσώπους μεγάλων ελληνικών επιχειρηματικών ομίλων.
Σημειώνεται πως με κύκλο εργασιών περίπου 33 δισ. δολάρια το 2023, καθαρά κέρδη σχεδόν 3 δισ. δολάρια, μεταξύ άλλων, δέκα εισηγμένες εταιρείες και πάνω από 29.000 υπαλλήλους, ο όμιλος Adani είναι ένας από τους τρεις μεγαλύτερους της Ινδίας, με ένα τεράστιο εύρος δραστηριοτήτων: λιμάνια, αεροδρόμια, logistics, ναυτιλία, σιδηρόδρομο, πόρους, παραγωγή και διανομή ηλεκτρικής ενέργειας, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, φυσικό αέριο και υποδομές, γεωργία, ακίνητα, υποδομές δημόσιων μεταφορών, χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, άμυνα κ.ά. Ο δε ιδρυτής του ομίλου, Γκαουτάμ Αντάνι, σύμφωνα με το «Forbes», διαθέτει προσωπική περιουσία που φτάνει τα 84,3 δισ. δολάρια και ως εκ τούτου είναι ο 16ος στη λίστα των πλουσιότερων ανθρώπων στον κόσμο.
– Η Ινδία και η Ελλάδα βρίσκονται σε μια φάση όπου προσπαθούν να συσφίξουν τις οικονομικές τους σχέσεις σε ένα γενικότερο ρευστό διεθνές περιβάλλον με αρκετές προκλήσεις. Πόσο εφικτό είναι αυτό; Ο οικονομικός διάδρομος Ινδίας – Μέσης Ανατολής – Ευρώπης (IMEC) μπορεί να είναι ο καταλύτης;
Θα σας απαντήσω και ως πρώην γραφειοκράτης, καθότι υπηρέτησα για πάνω από 20 χρόνια στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) και φυσικά με τον τελευταίο ρόλο μου στον όμιλο Adani. Η σχέση Ελλάδας και Ινδίας ήταν ανέκαθεν ισχυρή και ο λόγος είναι ότι οι δύο χώρες μοιράζονται κάποιες ισχυρές θεμελιώδεις αξίες. Πιστεύουν στη Δημοκρατία, στην ευνομία και τη Δικαιοσύνη. Περισσότερο πρόκειται για μια σχέση που καλλιεργήθηκε «από κάτω προς τα πάνω» μέσω των επαφών μεταξύ των δύο λαών. Εξάλλου εδώ και πολλά χρόνια υπάρχουν πολλές οικογένειες Ινδών που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα. Επειτα οι σχέσεις αυτές ενδυνάμωσαν από εξαιρετικούς και δραστήριους διπλωμάτες. Και σιγά-σιγά πλέον αυτή η σχέση έχει φτάσει και στα υψηλά κλιμάκια.
Και σε αυτό συντελούν πολλοί παράγοντες που θεωρώ ότι λειτουργούν ευνοϊκά για τις σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών. Από τότε που ο κ. Μόντι εκλέχθηκε πρωθυπουργός η Ινδία προσπαθεί να διαμορφώσει ισχυρές και πολυεπίπεδες σχέσεις με μια σειρά χωρών. Σχέσεις που αρχικά ήταν μόνο πολιτικές αλλά εξελίσσονται σε ισχυρές οικονομικές, κάτι που επιχειρείται και με την Ελλάδα. Πώς δηλαδή οικονομικές σχέσεις που μπορεί να περιορίζονται σήμερα στην ανταλλαγή κάποιων εμπορευμάτων να γίνουν πιο σύνθετες.
Σε αυτό έχει βοηθήσει καταλυτικά και το εξής, το οποίο θεωρώ επίσης εξαιρετικά σημαντικό: το γεγονός ότι η ηγεσία της Ινδίας, κόντρα στη γενικότερη αντίληψη πολλών κρατών της περιοχής μας ότι οι σχέσεις με τη Δύση μπορούν να περιοριστούν στην εποικοδομητική συνεργασία μόνο με τις μεγάλες δυνάμεις, κάνει αυτό το πολλαπλό άνοιγμα. Ο κ. Μόντι πιστεύει ότι είναι σημαντικός κάθε δεσμός μεταξύ των διαφορετικών δημοκρατιών ασχέτως γεωγραφικής τοποθεσίας, είτε είναι στη Μ. Ανατολή, είτε σε διάφορα μέρη της Αφρικής, είτε στην Ευρώπη, με χώρες όπως η Ελλάδα.
Υπό αυτή την οπτική πιστεύω ακράδαντα σήμερα ότι οι σχέσεις των δύο χωρών θα απογειωθούν! Και νομίζω ότι τα πράγματα κινούνται γρήγορα. Δεν ξέρω, π.χ., πολλές περιπτώσεις δύο ηγετών να ανταλλάσουν επίσημες επισκέψεις τόσο σύντομα ο ένας στον άλλον…
Οπότε πλέον αυτή η σχέση «από κάτω προς τα πάνω», όπως έλεγα πριν, πλέον εξελίσσεται και σε «από πάνω προς τα κάτω». Ο Ινδός πρωθυπουργός έχει δώσει ισχυρά μηνύματα και κατευθύνσεις για το πόσο σημαντική είναι η Ελλάδα για την Ινδία, όπως φαντάζομαι το ίδιο έχει κάνει και ο Eλληνας πρωθυπουργός. Οπότε οι δεσμοί μας μπορούν και θα ενισχυθούν.
Σε ό,τι αφορά τον IMEC, που ρωτήσατε για το εάν είναι ο καταλύτης: και πάλι, χωρίς να έχω κάποια εσωτερική πληροφόρηση, αλλά από την πείρα μου, δεν θεωρώ ότι μόνο αυτός θα λειτουργήσει καταλυτικά γι’ αυτή την ενδυνάμωση της σχέσης. Σίγουρα είναι σημαντικός ως στρατηγική για την Ινδία. Θεωρώ, όμως, ότι θα φέρει πολλές ευκαιρίες. Συνήθως τέτοιες παγκόσμιες στρατηγικές έχουν και ευκαιρίες και προκλήσεις. Θέλω να πιστεύω ότι για την Ελλάδα και την Ινδία δεν υπάρχουν τόσο προκλήσεις όσο ευκαιρίες αμοιβαίου οφέλους. Ο IMEC έχει πολύ δρόμο να διαβεί, όμως τα νέα είναι θετικά και ο σκοπός του σημαντικός, αφού επιχειρεί να συνδέσει την Ευρώπη, τη Μ. Ανατολή και την Ινδία.
– Για τον όμιλο Adani, που έχει τεράστιο εύρος δραστηριοτήτων, η Ελλάδα είναι μία χώρα που τον ενδιαφέρει να δραστηριοποιηθεί; Αν ναι, σε ποιους τομείς;
Οι τομείς που δραστηριοποιείται ο όμιλος είναι πολλοί. Η διασπορά του είναι μεγάλη. Μεταξύ άλλων είναι μία από τις ταχέως αναπτυσσόμενες και ηγέτιδες δυνάμεις στον χώρο των κατασκευών διεθνώς. Μέσα στην Ινδία θα έλεγα ότι είμαστε σε όλο το φάσμα των υποδομών, από αεροδρόμια, λιμάνια, οδικές αρτηρίες μέχρι την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος, τις ΑΠΕ, τα δίκτυα κ.ο.κ. Η στρατηγική του ομίλου με βάση το όραμα του ιδρυτή του Γκαουτάμ Αντάνι είναι και η γεωγραφική διασπορά. Κι αυτή συνήθως γίνεται όταν δεν υπάρχει μόνο ένας τομέας ενδιαφέροντος. Συνήθως ο όμιλος χτίζει θέσεις και δραστηριοποιείται πολλαπλά. Για παράδειγμα, αν μία χώρα είχε ένα πρόγραμμα κατασκευής ή αποκρατικοποίησης κ.ο.κ. ενός αεροδρομίου και την ίδια ώρα η αγορά της έχει και μεγάλες ευκαιρίες στο real estate, αυτό αποτελεί πάντα κίνητρο μεγάλο στη δραστηριοποίησή μας εκεί. Εν ολίγοις, επιδιώκουμε να προσφέρει το έδαφος και τις ευκαιρίες σε πολλαπλά επίπεδα. Και αυτό βοηθά ξέρετε και στο αντιστάθμισμα ενός πιθανού ρίσκου που μπορείς να πάρεις με μια επένδυση. Σε ό,τι αφορά τώρα την Ελλάδα, θα σας έλεγα πως, ναι, 100% ενδιαφερόμαστε, ειδικά καθώς η σχέση μεταξύ της Ινδίας και της Ελλάδας πάει στο επόμενο επίπεδο. Οπότε αναζητούμε τις ευκαιρίες και τα κανάλια σε ένα μεγάλο εύρος δραστηριότητας και know how που έχουμε. Για παράδειγμα, στις ΑΠΕ. Κατασκευάζουμε ένα από τα μεγαλύτερα πάρκα ΑΠΕ στον κόσμο, το Khavda Energy Park, που θα έχει συνολική ισχύ 30 GW! Ηδη το 1 GW έχει μπει στο δίκτυο ηλεκτροδότησης και εντός 5ετίας θα το έχουμε ολοκληρώσει. Με αυτό θέλω να πω ότι μπορούμε να δούμε πολλαπλά πράγματα και στην Ελλάδα. Οπότε, εφόσον υπάρχουν οι ευκαιρίες, θα τις εξετάσουμε ώστε να κινηθούμε επενδυτικά.
– Μετά την επίσκεψη του πρωθυπουργού της Ινδίας Μόντι στην Αθήνα το περασμένο καλοκαίρι υπήρξε μια φημολογία ότι θα ενδιέφερε τον όμιλό σας ένα από τα λιμάνια της βόρειας Ελλάδας, κάτι που συνδέθηκε αφενός με το γεγονός ότι ήδη κάνατε το πρώτο βήμα στη Μεσόγειο αναλαμβάνοντας μέσα από κοινοπραξία το λιμάνι της Χάιφα στο Ισραήλ και αφετέρου με τον οικονομικό διάδρομο IMEC. Ισχύει αυτό;
Κατ’ αρχάς, να σας πω ότι ο όμιλος έχει τη διαχείριση 13 σημαντικών λιμανιών στην Ινδία, ανατολικά και δυτικά της χώρας. Επίσης τα τελευταία χρόνια έχει χτίσει και τη διεθνή του παρουσία,στη Σρι Λάνκα, στη Μιανμάρ και το Ισραήλ. Για την Ελλάδα θα σας απαντήσω περίπου όπως και πριν. Αν υπάρχει μια ευκαιρία, π.χ. μια αποκρατικοποίηση ή μια πώληση λιμανιού, είμαι σίγουρος ότι ο όμιλος θα ενδιαφερόταν υπό εμπορικούς όρους. Σε αυτό δεν υπάρχει αμφιβολία. Τώρα για το αν έχουμε φτάσει σε ένα σημείο, όπως μπορεί να υπονοούν κάποιες φήμες που κυκλοφόρησαν τότε στον Τύπο, μπορώ να σας πως ότι, όχι, δεν είμαστε εκεί. Πρέπει πρώτα να παρουσιαστεί η ευκαιρία, να την εξετάσουμε με τεχνικούς και εμπορικούς όρους και μετά να κινηθούμε. Σίγουρα μια ευνοϊκή εξέλιξη της σχέσης μεταξύ της Ινδίας και της ελληνικής κυβέρνησης παίζει ρόλο σε αυτό. Κανείς δεν θέλει να επενδύσει σε μια χώρα όταν υπάρχουν αμφιβολίες για τις πολιτικές σχέσεις. Από την άλλη, όμως, με τους ίδιους όρους βλέπεις και τις ευκαιρίες που μπορεί να υπάρχουν αλλού στην ευρύτερη περιοχή. Για παράδειγμα, υπάρχουν συζητήσεις που γίνονται με την Αίγυπτο ή το Μαρόκο.
– Τον όμιλο Adani τον ενδιαφέρει περισσότερο η Ευρώπη ή η Μέση Ανατολή και η Βόρεια Αφρική;
Το ερώτημα εδώ δεν είναι αν ο όμιλος προσπαθεί να μπει στην Ευρώπη. Περισσότερο έχει να κάνει με το πώς θα κατανείμει τους πόρους του. Κι αυτό θα το κάνει εκεί που υπάρχουν οι καλύτερες ευκαιρίες. Προς το παρόν έχουμε ισχυρή διεθνή παρουσία στη ΝΑ Ασία, ειδικά στις γειτονικές μας χώρες, επίσης στο Λάος, στην Ινδονησία κ.ο.κ. Με την Αφρική, επίσης, έχουμε μια ισχυρά αναπτυσσόμενη επενδυτική σχέση. Στη Μ. Ανατολή έχουμε επενδύσει στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπου διατηρούμε ειδικές σχέσεις και πλέον προσπαθούμε να μπούμε στην Ευρώπη. Βέβαια είναι πιο ακριβό το να δραστηριοποιείσαι στην Ευρώπη και δεν μπορούμε να είμαστε τόσο ανταγωνιστικοί όσο αλλού στον κόσμο. Οπότε αναζητούμε την κατάλληλη φόρμουλα.
– Ησασταν για πολλά χρόνια διευθυντής στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου. Ολοι οι αναλυτές συμφωνούν ότι το παγκόσμιο εμπόριο μετά το 2020 και την πανδημία της COVID-19 αλλάζει. Τι σημαίνει αυτό για την Ινδία και την Ευρώπη, ιδίως καθώς είναι σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις πάνω σε μια συμφωνία ελεύθερου εμπορίου;
Η αλήθεια είναι πως το παγκόσμιο εμπόριο αυξάνεται αλλά δεν παύει να αντιμετωπίζει δυσκολίες. Το ίδιο και ο Παγκόσμος Οργανισμός Εμπορίου. Στην πρόσφατη υπουργική Διάσκεψη του ΠΟΕ στο Αμπού Ντάμπι φάνηκε ότι λείπει η συνεννόηση και χάθηκε ακόμα μία ευκαιρία για την πραγματική βελτίωση των όρων του παγκόσμιου εμπορίου.
Από εκεί και έπειτα, όμως, υπάρχουν πολλές περιφερειακές συμφωνίες που επιδιώκονται, όπως αυτή μεταξύ της Ινδίας και της Ε.Ε. για ελεύθερο εμπόριο. Οταν αυτό συμβεί, γιατί πιστεύω ότι θα συμβεί, θα έχει θετικό αντίκτυπο συνολικά στο εμπόριο της Ινδίας με την Ε.Ε. Και φυσικά λόγω της γεωγραφικής εγγύτητας αλλά και των ισχυρών πολιτικών σχέσεων, η Ελλάδα θα είναι η πρώτη μεταξύ ίσων στη νέα εποχή που θα ξεκινήσει.
Διαβάστε ακόμη
Σχέδιο για πληρωμές με IRIS σε όλη την αγορά
Σκρέκας: Στο τέλος του 2025 οι πρώτες γεωτρήσεις στα νοτιοδυτικά της Κρήτης
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ