Η είδηση της αποχώρησης των ιδρυτών της Google από την ηγεσία της μητρικής εταιρείας του ομίλου, την Alphabet, έφερε στο προσκήνιο τον 47χρονο Σαντάρ Πιτσάι, ο οποίος αναλαμβάνει πλέον τα ηνία.
Ο Σεργκέι Μπριν και ο Λάρι Πέιτζ, ίδρυσαν το 1998 την Google ως ένα «κατάλογο σελίδων του ίντερνετ» και τη μετέτρεψαν μέσα σε 21 χρόνια σε έναν κολοσσό μοναδικό στο είδος τους. Την περασμένη εβδομάδα παραιτήθηκαν από τα διοικητικά καθήκοντα, αλλά διατηρούν τις μετοχές τους και το 50% των ψήφων του ομίλου, που σημαίνει ότι θα έχουν καθοριστικό έλεγχο στις μεγάλες αποφάσεις.
Ο Σαντάρ Πιτσάι περιγράφεται ως «μετριοπαθής στα όρια της ατολμίας» από τους Financial Times και θεωρείται πολύ διαφορετικός χαρακτήρας από τους επιθετικούς ηγετικούς τύπους που δεσπόζουν στη Silicon Valley.
Γεννήθηκε στην Ινδία και έχει σπουδάσει αντοχή υλικών με υποτροφία στο φημισμένο Stanford της Καλιφόρνιας, με μεταπτυχιακό στη διοίκηση επιχειρήσεων από το επίσης φημισμένο Wharton και προσελήφθη στην Google το 2004.
Το πόσο επιτυχημένη ήταν η πορεία του Σαντάρ Πιτσάι στην εταιρεία φαίνεται από το γεγονός ότι όταν το 2011 το Twitter προσπάθησε να τον πάρει με μεταγραφή, χρειάστηκε να τον επισκεφθεί ο ίδιος ο Σεργκέι Μπριν στο σπίτι του Ινδού μάνατζερ, μέσα στο Σαββατοκύριακο για να τον μεταπείσει. Όταν οι δύο ιδρυτές άφησαν την Google για να επικεντρωθούν στην μητρική εταιρεία Alphabet, o Πιτσάι ήταν η φυσική επιλογή για την ηγεσία της ιντερνετικής εταιρείας.
Τώρα πλέον, ο 47χρονος μάνατζερ, αναλαμβάνει την ηγεσία της μητρικής, η οποία πέραν της Google έχει και εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται σε πρωτοποριακά και εντυπωσιακά πρότζεκτ όπως η τεχνητή νοημοσύνη, τα αυτο-οδηγούμενα αυτοκίνητα, τα ιπτάμενα drones για παραδόσεις εμπορευμάτων καθώς και η έρευνα για φάρμακα που θα σταματούν τη γήρανση του ανθρώπου.
Οι δραστηριότητες αυτές μπορεί να αλλάξουν την πορεία της ανθρωπότητας, ή έστω την παγκόσμια αγορά, αλλά προς το παρόν, το 85% των εσόδων του ομίλου προκύπτουν από την παραδοσιακή «τετριμμένη» δουλειά της Google στο ίντερνετ, δηλαδή διαφημιστικά έσοδα από στοχευμένες διαφημίσεις, οι οποίες διεκπεραιώνονται από τον αλγόριθμο της Google.
Και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο όμιλος είναι πολύ πιο τετριμμένα, όπως το γεγονός ότι βρίσκεται στο στόχαστρο των Ευρωπαϊκών αλλά και Αμερικανικών αρχών, για λόγους που έχουν να κάνουν με τη μονοπωλιακή θέση της Google, την παραβίαση προσωπικών δεδομένων και την ισοπεδωτική της παρουσία σε παγκόσμιο επίπεδο η οποία δυσχεραίνει την καινοτομία και την είσοδο άλλων εταιρειών.
Η Ε.Ε. έχει επιβάλλει μέχρι στιγμής πρόστιμα ύψους άνω των 8 δισ. ευρώ, ενώ στις ΗΠΑ συζητείται το ενδεχόμενο να «σπάσει» η εταιρεία σε πολλά κομμάτια (το ίδιο συζητείται και για το Facebook) και είναι φανερό ότι, σε κάθε περίπτωση, ασκούνται πιέσεις για αυστηρότερη νομοθεσία και ρύθμιση των δραστηριοτήτων της οι οποίες θα επηρεάσουν το επιχειρηματικό μοντέλο της και την κερδοφορία της.