«Κανείς δεν χρειάζεται να “πουλήσει” την Ελλάδα στη διάρκεια του καλοκαιριού. Όλοι θέλουν να έρθουν εδώ, το ξέρουμε αυτό. Ο κόσμος θα ερχόταν στην Ελλάδα ακόμα και με αλεξίπτωτα αν χρειαζόταν! Όμως, το χειμώνα η χώρα υπο-εξυπηρετείται. Η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, τα νησιά υπο-εξυπηρετούνται. Μπορούμε πραγματικά να επεκτείνουμε τη σεζόν».
Το νούμερο δύο της Ryanair, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Eddie Wilson δεν κρύβει την αγάπη του για την Ελλάδα και το πόσο πιστεύει στις δυνατότητες ανάπτυξης του τουρισμού στην χώρα. Άλλωστε, πέρασε τις δικές του θερινές διακοπές σε Αθήνα και Πελοπόννησο.
Χαμογελαστός και ευδιάθετος, μας κοιτάζει με απορία όταν τον ρωτάμε αν αισθάνεται ευπρόσδεκτος στην Αθήνα, μετά τις αντιδράσεις που προκάλεσε η ανακοίνωση της εταιρείας ότι θα κλείσει η βάση της στην Αθήνα στις 29 Οκτωβρίου.
«Ναι, φυσικά αισθάνομαι καλοδεχούμενος» μας απαντάει και μας διαβεβαιώνει ότι το κλίμα στη συνάντηση με τον Έλληνα υπουργό Τουρισμού, Β. Κικίλια, τη Δευτέρα, ήταν πολύ καλό.
«Εκτιμώ ιδιαίτερα το γεγονός ότι ο υπουργός άλλαξε τελευταία στιγμή το πρόγραμμά του για να συναντηθούμε» μας είπε. «Μας ενημέρωσε ότι τις επόμενες ημέρες θα παρουσιαστούν από την ελληνική κυβέρνηση κίνητρα προς τις αεροπορικές εταιρείες για τα δρομολόγια του χειμώνα. Όμως, πρέπει να ξεφύγουμε από τα βραχυπρόθεσμα μέτρα. Πρέπει να δούμε τι θα κάνουμε στην Ελλάδα τα επόμενα 4-5 χρόνια, οι αεροπορικές εταιρείες χρειάζονται προβλεψιμότητα για το πώς θα επενδύσουν».
Ο Eddie Wilson δεν αποκλείει κατηγορηματικά το ενδεχόμενο η Ryanair να επανεξετάσει την απόφαση για τη βάση της Αθήνας, αν και σημειώνει ότι πολύ δύσκολα θα συμβεί κάτι τέτοιο.
«Θα χρειαζόταν κάτι εξαιρετικό» μας λέει, τονίζοντας ότι αυτές οι αποφάσεις δεν πρέπει να λαμβάνονται με μεμονωμένα κριτήρια μίας σεζόν, αλλά πρέπει να ακολουθούν μακροπρόθεσμες πολιτικές ανάπτυξης και επενδύσεων. Το ίδιο ισχύει και για τη βάση στα Χανιά, όπου σήμερα θα συναντηθεί με εκπροσώπους των τοπικών επιμελητηριών.
«Έχουμε δηλώσει ότι αν ανασταλεί το τέλος αεροδρομίων των 12 ευρώ για όλες τις αεροπορικές εταιρείες, αυτό θα είναι μία καλή αρχή για να φέρουμε κίνηση στην χώρα» τονίζει. «Δεν υπάρχει κανένας λόγος να υπάρχει ένας φόρος, αν κανείς δεν τον εισπράττει. Στην Ελλάδα, αυτό που συμβαίνει είναι ότι τα κίνητρα θεωρούνται μεμονωμένα μέτρα για μία σεζόν. Χρειαζόμαστε, όμως, σε ευρεία κλίμακα, φθηνότερα κόστη πρόσβασης στα αεροδρόμια».
Κάντο όπως η Ισπανία και η Ιταλία
Η Ryanair μεταφέρει -ετησίως- 50 εκατομμύρια επιβάτες στην Ιταλία και άλλα τόσα στην Ισπανία, αλλά μόνο 6 εκατομμύρια επιβάτες στην Ελλάδα.
Ο Eddie Wilson σημειώνει ότι η Ryanair έχει συμβάλλει καθοριστικά στην περιφερειακή ανάπτυξη δεκάδων περιοχών σε Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία, μεταφέροντας επισκέπτες και τον χειμώνα.
«Τον χειμώνα, έχουμε τρία αεροσκάφη στην Πάφο της Κύπρου και κανένα στην Αθήνα. Αυτό είναι παράλογο. Έχουμε δύο αεροσκάφη στην Απουλία και στο Μπάρι της Ιταλίας, τρία αεροσκάφη στο Πρίντεζι, έχουμε ανοίξει για ταξίδια όλο τον χρόνο τη Σικελία, τη Σαρδηνία, την Γαλικία στην Ισπανία και τη Μαδέρα στην Πορτογαλία. Εμείς δε ζητήσαμε να μειωθεί ο φόρος το καλοκαίρι. Το ξέρουμε ότι υπάρχουν πάρα πολλοί τουρίστες το καλοκαίρι. Η Ryanair είναι η μόνη μεγάλη αεροπορική εταιρεία που συνεχίζει να αναπτύσσεται. Και δεν χρειαστήκαμε ούτε ένα σεντ κρατικής βοήθειας στην πανδημία. Έχουμε ανακάμψει κατά 115%, παραλαμβάνουμε νέα αεροσκάφη, 50 φέτος και 50 την επόμενη χρονιά. Θέλω να φέρω στην Ελλάδα όσο γίνεται περισσότερα από αυτά τα αεροσκάφη».
Στο αντεπιχείρημα ότι η Ελλάδα θέλει να στραφεί μακριά από το μαζικό τουρισμό και να προσεκλύσει επισκέπτες υψηλών εισοδημάτων που θα αφήνουν περισσότερα έσοδα στην χώρα, ο Eddie Wilson απαντά ότι όσοι στηρίζουν αυτή τη λογική δεν καταλαβαίνουν πώς λειτουργεί η αγορά.
«Αυτοί που ταξιδεύουν στην Απουλία ή στη Σικελία τον χειμώνα δεν αποτελούν μέρος του μαζικού τουρισμού, αλλά του εξειδικευμένου τουρισμού. Αυτοί που δε θέλουν να πληρώνουν ακριβά στα αεροδρόμια ή στα αεροπορικά εισιτήρια, δε σημαίνει ότι δε θα ξοδέψουν χρήματα όταν φτάσουν στον προορισμό τους. Οι επιβάτες που μεταφέρουμε, κάνουν ξεναγήσεις, ειδικές δραστηριότητες που οργανώνουν οι τουριστικές επιχειρήσεις, παρακολουθούν πολιτιστικές εκδηλώσεις, συμμετέχουν σε συνέδρια. Δεν μένουν κλεισμένοι στα ξενοδοχεία, όπως βλέπουμε για παράδειγμα στη Ρόδο ή στην Κω.
Επίσης, υπάρχει η συνδεσιμότητα των επιχειρήσεων, κάτι που ευνοεί τις πωλήσεις ακινήτων, αγορές σκαφών κλπ. Όλα αυτά ενισχύουν τοπικά τις θέσεις εργασίας. Θέλουμε οι επιβάτες μας να ταξιδεύουμε όλο τον χρόνο και στην Ελλάδα. Και θα το κάνουν γιατί στην Ελλάδα υπάρχει πολιτισμός και φύση που μπορούν να προσελκύσουν επισκέπτες όλο τον χρόνο. Αυτό γίνεται, ήδη, σε άλλες περιοχές της Ευρώπης. Δείτε για παράδειγμα την Ιρλανδία. Παλαιότερα κανείς δεν ταξίδευε στην Ιρλανδία, τώρα το κάνουν, παρότι στην Ιρλανδία δεν υπάρχουν παραλίες, υπάρχουν όμως εξειδικευμένες ταξιδιωτικές εμπειρίες που αναζητούν οι επισκέπτες.»
Η Fraport, o ανταγωνισμός και οι ανατιμήσεις
Με ένα χαμόγελο που δεν κρύβει μία μικρή ειρωνεία, ο Eddie Wilson απαντά στους ισχυρισμούς ότι η απόφαση για το κλείσιμο της βάσης στην Αθήνα οφείλεται στο ότι η Ryanair έχει χάσει μερίδιο αγοράς στα δρομολόγια από και προς το “Ελευθέριος Βενιζέλος” και δεν μπορεί να ανταποκριθεί στον ανταγωνισμό.
«Η Ryanair είναι η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης. Και καλωσορίζουμε τον ανταγωνισμό. Όμως, αν το κόστος των ελληνικών αεροδρομίων παραμείνει υψηλό, καθώς οδεύουμε σε ένα δύσκολο χειμώνα, υπάρχουν λιγότερα δρομολόγια στην Ευρώπη. Αυτό που θα βιώσει ο Έλληνας καταναλωτής, αν η Ryanair δεν επεκταθεί στην Ελλάδα, θα είναι εκτόξευση των τιμών των εισιτήριων. Γιατί όταν μειώνεται η προσφορά, οι τιμές αυξάνονται. Αυτό συμβαίνει τώρα. Εμείς, έχουμε πολλές ευκαιρίες ανάπτυξης σε άλλες περιοχές της Ευρώπης. Αλλά εγώ έχω ξοδέψει πολύ χρόνο να χτυπάω καμπανάκια εδώ στην Ελλάδα, γιατί θέλω να επενδύσω εδώ. Αλλά θέλω να επενδύσω μακροπρόθεσμα.»
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair θεωρεί αναπόφευκτες τις ανατιμήσεις στα εισιτήρια τους επόμενους μήνες.
«Οι τιμές των καυσίμων παραμένουν επίμονα υψηλές. Προς το παρόν έχουμε μόχλευση, αλλά αυτό τελειώνει την επόμενη χρονιά. Το κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων θα αυξηθεί. Για την Ελλάδα, αν η παρουσία της Ryanair δεν είναι σημαντική, τα εισιτήρια θα συνεχίσουν να αυξάνονται καθιστώντας ακόμα πιο δύσκολη την πρόσβαση στην Ελλάδα. Θα ήταν ανόητο να μη δούμε την αβεβαιότητα που φέρνει αυτό τον χειμώνα η ενεργειακή κρίση και που αναπόφευκτα θα φέρει αυξήσεις στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων. Στη Ryanair όμως θα κρατήσουμε τις αυξήσεις σημαντικά χαμηλότερα από τους υπόλοιπους.»
Τέλος, τον ρωτήσαμε για τις σχέσεις με τη Fraport και την «επιθετική» γλώσσα που χρησιμοποιεί η Ryanair στις ανακοινώσεις της για την γερμανική εταιρεία διαχείρισης των 14 ελληνικών αεροδρομίων.
«Δεν είμαστε επιθετικοί, απλά λέμε την αλήθεια. Και εμείς δεν έχουμε κυρίαρχη θέση, αυτή που έχει κυρίαρχη θέση ειναι η Fraport. Αυτοί αποφασίζουν τις τιμές, αυτοί περιορίζουν την πρόσβαση στην χώρα σας. Ένας επιβάτης για να φτάσει στο αεροδρόμιο της Αθήνας, με ένα εισιτήριο Ryanair των 19,99 ευρώ, το κόστος για εμάς ανέρχεται – συνολικά- στα 40 ευρώ. Αν η επιβατική κίνηση αυξηθεί, το κόστος θα μειωθεί. Είναι απλά απόφαση ανάληψης ρίσκου. Εμείς το γνωρίζουμε αυτό: όσο μειώνεις το κόστος, τόσο περισσότερος κόσμος έρχεται. Και αυτό χρειάζεται να γίνει».
Διαβάστε ακόμη
Πανικός στα cryptos: Τι φέρνει το νέο «αιματοκύλισμα» – Το ethereum κινδυνεύει με κατάρρευση (pics)
Τζώνυ, τρέξε, το λιμάνι (του Ιβάν) φεύγει, η ΔΕΛΤΑ πωλείται και πρόσωπα αλλάζουν στα ΕΛΤΑ
Έρχεται η εφαρμογή για τις πλαστές αποδείξεις – Μπόνους έως €2.000 για επώνυμες καταγγελίες