Η πανδημία όσο και ο ολοένα αυξανόμενος αριθμός κανονισμών κυρίως για θέματα προστασίας του περιβάλλοντος έχουν ως αποτέλεσμα να αλλάζει ο παγκόσμιος χάρτης της ναυτιλίας.
Δεν θα πέσει στο νερό καινούργιο τονάζ αφού μέσα στο 2020 οι παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων έχουν φθάσει σε ιστορικό χαμηλό, ενώ μειωμένες σε σύγκριση με το 2019 είναι και οι αγορές μεταχειρισμένων πλοίων.
Στον τομέα των ναυπηγήσεων ο αριθμός είναι μικρός γιατί δεν υπάρχουν σαφείς οδηγίες από τους διεθνείς φορείς και οργανισμούς για τα ακριβή τρόπο εφαρμογής τους των μέτρων προστασίας του περιβάλλοντος με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες δεν ξέρουν τι τύπο πλοίου να παραγγείλουν, με ποία τεχνολογία, σε ποίο το μέγεθος ώστε να μπορεί να είναι λειτουργικό τα επόμενα χρόνια.
Η εξέλιξη αυτή έχει θετικό για τη ναυλαγορά αποτέλεσμα αφού δεν θα αυξηθεί η προσφερόμενη χωρητικότητα πλοίων άρα οι ναύλοι θα κρατηθούν σε καλά επίπεδα. Αποφεύγεται ο εφιάλτης της υπερπροσφοράς χωρητικότητας.
Οι Έλληνες που φρόντισαν να παραγγείλουν νωρίτερα τη ναυπήγηση πλοίων, σήμερα έχουν σύγχρονο στόλο και βρίσκονται σε καλύτερη θέση έναντι ανταγωνιστών τους.
Ο Πέτρος Παππάς επικεφαλής της εισηγμένης Star Bulk της μεγαλύτερης εταιρείας στον κόσμο με φορτηγά πλοία ο αριθμός των οποίων έφθασε τα 146, εξηγεί τη νέα τάξη πραγμάτων στην παγκόσμια ναυτιλία:
«Είμαι σε αισιόδοξος για το μέλλον των υπαρχόντων πλοιοκτητών. Γιατί όσο περισσότεροι κανονισμοί ψηφίζονται τόσο ψηλότερο γίνεται το τείχος που υψώνεται και εμποδίζει την είσοδο καινούργιων παικτών στη ναυτιλία» και συνεχίζει:
«Δεν ξέρουμε τι πλοίο και με ποιά μηχανή θα παραγγείλουμε. Για αυτό τον λόγο είναι οι λίγες οι παραγγελίες που έχουν δοθεί. Οι μόνες που έχουν δοθεί είναι σε κινεζικά ναυπηγεία με χρηματοδότηση leasing και σε γιαπωνέζικα αφού οι γιαπωνέζικες τράπεζες χρηματοδοτούν τις ναυπηγήσεις για να έχουν δουλειά τα ναυπηγεία τους. Αυτό είναι το κέρδος για τη ναυτιλία. Η μη αύξηση της προσφερόμενης χωρητικότητας. Για αυτό θα δούμε καλύτερες αγορές.»
Στο ίδιο μήκος κύματος εκπέμπεται και το μήνυμα του δρ Νίκου Τσάκου επικεφαλής της εισηγμένης TEN όσο αφορά την μη αύξηση της προσφοράς χωρητικότητας αλλά και τις ραγδαίες αλλαγές σε κανονισμούς και τεχνολογία που δημιουργούν ένα χάος:
«Όλοι είμαστε στην ίδια βάρκα. Την εποχή που ήμουν πρόεδρος της Intertanko είχα γίνει κουραστικός να επαναλαμβάνω ότι πρέπει να σταματήσουμε να παραγγέλνουμε καινούργια πλοία. Και τώρα επιβεβαιώνομαι. Η Ελλάδα έχει από τους νεότερους στόλους παγκοσμίως και κανείς δεν έχει την αγωνία να ναυπηγήσει τώρα πλοία. Είμαστε δυνατοί.»
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης Πρόεδρος της Capital Maritime, έχει τονίσει:
«Ταξιδεύουμε σε άγνωστα νερά, αντιμετωπίζοντας θέματα όπως η μείωση της εκπομπής αερίων χωρίς να υπάρχει η κατάλληλη καθοδήγηση ή οι κατάλληλοι κανονισμοί για το τι πρέπει να κάνουμε στο μέλλον. Χρειάζεται να συνεργαζόμαστε μεταξύ μας για να κάνουμε αυτό που πρέπει προς τη σωστή κατεύθυνση. Στον ΙΜΟ-Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός- αποφασίζουν κάποιοι που δεν έχουν ενδιαφέρον αλλά και γνώση. Αποφασίζουν για εμάς που ρισκάρουμε καθημερινά εκατομμύρια και δισεκατομμύρια».
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Co operation Committee) στα 3.968 ελληνόκτητα πλοία συμπεριλαμβάνονται 158 διαφόρων τύπων, συνολικής χωρητικότητας 18,4 εκ. τόνων dw που ναυπηγούνται.