Στους ρυθμούς της ηλεκτροκίνησης βρίσκεται από χθες η χώρα μας αφού η ανακοίνωση των κινήτρων για την επιδότηση ηλεκτρικών οχημάτων (ΙΧ, δικύκλων, ταξί) σε συνδυασμό με τα αναπτυξιακά κίνητρα που δίνονται για την προσέλκυση επενδύσεων στις λιγνιτικές περιοχές ανοίγουν το δρόμο για τον εξηλεκτρισμό των μεταφορών και την εμφάνιση σημαντικών επενδύσεων στην αγορά έστω και αν οι διαδικασίες δεν μπορεί εκ των πραγμάτων, να είναι πολύ γρήγορες.
Η κυβέρνηση σκοπεύει να αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης όχι μόνο για να καταδείξει την πράσινη ατζέντα που διαπερνά όλο το πλέγμα της πολιτικής της στον ενεργειακό τομέα αλλά γιατί θεωρεί ότι μπορεί να προσελκύσει σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις κυρίως στον τομέα των μπαταριών.
Άλλωστε το ρυθμιστικό πλαίσιο που ανακοινώθηκε χθες και σύντομα θα τεθεί σε διαβούλευση, προβλέπει ισχυρά φορολογικά και εργασιακά μπόνους και για τις εταιρείες που θα επενδύσουν στις εγκαταστάσεις της ΔΕΗ για τις οποίες μάλιστα υπάρχει ήδη επενδυτικό ενδιαφέρον.
Χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης επανέλαβε τα μέτρα που είχε ανακοινώσει νωρίτερα ο Πρωθυπουργός δηλώνοντας ότι η απολιγνιτοποιήση θα κινητοποιήσει επενδύσεις ύψους 5 δις. ευρώ.
Όπως αναφέρθηκε, στα κίνητρα αυτά περιλαμβάνονται μειωμένος φορολογικός συντελεστής κατά 5% για 5 κερδοφόρες χρήσεις, δηλαδή αντί για 24%, 19%.
Θα υπάρχουν επίσης αυξημένοι συντελεστές απόσβεσης παγίων, δίνοντας τη δυνατότητα της απόσβεσης σε μόλις 3 χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας της μονάδας. Θα μειωθούν οι εργοδοτικές εισφορές που θα καταβάλλονται για κάθε νέα θέση εργασίας που θα δημιουργείται.
Επιπλέον θα προβλέπεται και φορολογική απόσβεση δαπάνης κεφαλαίου επένδυσης, που σημαίνει ότι η κεφαλαιουχική δαπάνη και τα πάγια στοιχεία ενεργητικού της παραγωγικής μονάδας αφαιρείται από τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης προσαυξημένη κατά 15%. Και επίσης παρέχεται προτεραιότητα διεκπεραίωσης των διαδικασιών για την έκδοση των απαιτούμενων αδειών για τη λειτουργία της μονάδας, επιταχύνοντας έτσι την έναρξη της παραγωγικής διαδικασίας. Άρα, έχουμε προστιθέμενη αξία και στην ελληνική οικονομία.
Γιατί συμφέρει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Αν και το κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων παραμένει πολύ ακριβό (ακόμη και με την επιδότηση), εντούτοις υπάρχουν σαφή σημεία υπεροχής συγκριτικά με την δαπάνη συντήρησης και λειτουργίας των συμβατικών οχημάτων. Η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Πρόεδρος της Διυπουργικής Επιτροπής για την ηλεκτροκίνηση κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, παρουσίασε χθες κάποια χαρακτηριστικά παραδείγματα που δείχνουν ότι εφόσον οι τιμές των οχημάτων υποχωρήσουν και αναπτυχθεί ένα πανελλαδικό δίκτυο φόρτισης, θα αποτελούν μια δελεαστική πρόταση για τους καταναλωτές.
Σύμφωνα με την κ. Σδούκου για να διανύσει ένας οδηγός 10.000 χιλιόμετρα με βενζίνη, το κόστος του καυσίμου υπολογίζεται σε 1.200 ευρώ.
Με το ηλεκτρικό όχημα το συνολικό κόστος είναι 420 ευρώ. Επίσης η συντήρηση ενός συμβατικού οχήματος υπολογίζεται σε 350 ευρώ ενώ ενός ηλεκτρικού σε μόλις 100 ευρώ. Σε ότι αφορά τη στάθμευση στο συμβατικό όχημα σε ετήσια βάση δαπανώνται περί τα 200 εκ. ευρώ ενώ με το ηλεκτρικό είναι δωρεάν σε επιλεγμένα σημεία στάθμευσης ενώ για τα τέλη κυκλοφορίας κατά μέσο όρο 150 ευρώ όταν για τα ηλεκτρικά είναι μηδέν.
Αν όλα πάνε καλά και η αγορά κινητοποιηθεί, τότε θα επιδοτηθούν αρχικά 10.000 οχήματα, που σύμφωνα με το σχεδιασμό αφορούν έως το τέλος του 2021, 1.700 καινούρια ηλεκτρικά οχήματα ΙΧ, 1.500 καινούρια ηλεκτρικά ταξί, 1.500 καινούρια ηλεκτρικά ποδήλατα και 1.500 καινούρια ηλεκτρικά δίκυκλα και 6.000 καινούρια ηλεκτρικά και plug-in εταιρικά οχήματα συν 1000 «έξυπνους» οικιακοί φορτιστές.
Στόχος του σχεδίου είναι πάνω από 24.000 πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων μέχρι το 2025 ώστε 1 στα 3 οχήματα να είναι ηλεκτρικά μέχρι το 2030.
Στην ΕΕ κυκλοφορούν συνολικά 1,3 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα και λειτουργούν 170.000 σημεία φόρτισης. Η Ελλάδα βρίσκεται πολύ μακριά από τα μεγέθη αυτά, καθώς κατατάσσεται 4η από το τέλος στις 28 χώρες της Ένωσης. Στη χώρα μας κυκλοφορούν λιγότερα από 1.000 ηλεκτρικά οχήματα και λειτουργούν μόλις 51 σημεία φόρτισης.